آموزش کار با سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) و اصطلاحات مهم آن

آشنایی با سایت کوین مارکت کپ (Coinmarketcap)
اگر شما هم یکی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال باشید یا حتی کم و بیش اخبار آن را دنبال کرده باشید، حتماً نام سایت کوین مارکت کپ را بارها شنیده‌اید. اطلاعات بسیار زیادی در رابطه با ارزهای دیجیتال مختلف در بازار رمزارزها وجود دارد که با بررسی آن‌ها قطعاً می‌توانید معاملات پرسودتری داشته باشید. در چنین فضایی با اطلاعات بسیار گسترده و نامنظم، وجود یک وبسایت مرجع که اطلاعات را به‌طور منسجم در اختیار کاربر قرار دهد، بسیار کمک‌ کننده خواهد بود. این همان ویژگی منحصربه‌فرد سایت کوین مارکت کپ است که آن را بسیار محبوب و البته کاربردی کرده است.
ما در این مقاله از سری مقالات آموزش رمز ارز قصد داریم که به آموزش سایت کوین مارکت کپ بپردازیم و جزییات این سایت را بررسی کنیم؛ بنابراین به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم که آموزش این سایت پرکاربرد را از دست ندهید و تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
آموزش ثبت نام در سایت کوین مارکت کپ
ثبت نام در کوین مارکت کپ بسیار آسان بوده و تمامی افراد می‌توانند به صورت رایگان و تنها با چند گام ساده اقدام به ثبت نام کنند؛ برای ثبت نام در کوین مارکت کپ و استفاده از امکانات این سایت نظیر لیست علاقه‌مندی‌ها، تحلیل‌ها و… باید مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا از قسمت بالایی سایت گزینه Sign in (برای ثبت نام) را انتخاب کنید؛ با انتخاب این گزینه تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

با وارد کردن ایمیل و انتخاب پسورد دلخواه و انتخاب گزینه Creat an account ثبت نام شما انجام می‌شود.

با انتخاب Creat an account، صفحه زیر برای شما نمایش داده می‌شود؛ این بخش به شما می‌گوید که ایمیلی برای تایید حساب به ایمیل وارد شده شما در بخش ثبت نام ارسال شده است که لازم است تایید شود.

ایمیل ارسال شده به صورت زیر است که با زدن click here to verify account، اکانت شما تایید شده و وارد صفحه اصلی سایت می‌شوید.

با هدایت به سایت از بخش ایمیل پیغام زیر را مشاهده می‌کنید که به شما اعلام می‌کند ثبت نام شما با موفقیت انجام شده است.

با ثبت نام در سایت برای وارد شدن در دفعات بعدی کافیست مطابق تصویر زیر بر روی Log in کلیک کرده و با وارد کردن ایمیل و پسورد خود که با آن ثبت نام کرده‌اید وارد حساب کاربری خود شوید.

 
معرفی و آموزش بخش های مختلف کوین مارکت کپ
پس از ورود به صفحه‌ی اصلی سایت coinmarketcap با گزینه‌های متفاوتی روبه‌رو خواهید شد که هرکدام از آن‌ها اطلاعات متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهند. در ادامه به معروفی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.
نوار بالای صفحه اصلی سایت کوین مارکت کپ

گزینه‌ی USD مشخص می‌کند که قیمت‌ها در سایت  coinmarketcap بر حسب دلار تعیین شده‌اند. درصورتی‌که تمایل دارید قیمت‌ها بر حسب ارزهای دیگری همچون یورو، پوند، بیت کوین و… ارائه داده شوند، کافی است بر روی گزینه‌ی USD کلیک کنید و ارز موردنظر خود را انتخاب کنید.

با استفاده از  بخش English  ‌سایت کوین مارکت کپ قادر هستید زبان وب‌سایت را از انگلیسی به زبان دیگری که در لیست هست تغییر دهید. علاوه بر این، پس از تکمیل ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری به صفحه‌ی اصلی هدایت خواهید شد که می‌توانید رنگ صفحه را با کلیک بر روی آیکن خورشید و یا ماه به رنگ سفید یا مشکی تغییر دهید.
همچنین، با واردکردن نام رمز ارز موردنظر در کادر جست‌وجو (Search) که در تصویر نیز مشخص شده است، می‌توانید به جای گشتن و اسکرول به بالا و پایین لیست رمزارزها، رمز ارز موردنظرتان را به‌راحتی پیدا کنید.

Cryptos، تعداد رمزارزهایی که در سایت   coinmarketcap ثبت شده‌ است، نشان می‌دهد. در حال حاضر، (زمان نگارش مقاله) 19829 رمز ارز در این سایت ثبت شده‌ است. ثبت یک رمزارز در ‌سایت کوین مارکت کپ نمی‌تواند تأییدی بر واقعی‌بودن و آینده‌داربودن آن رمزارز باشد؛ بهتر است پیش از خرید هر رمز ارزی حتماً در مورد آن رمزارز اطلاعات کافی کسب کنید و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری بر آن ارز نمایید.

در بخش exchange فهرستی از صرافی‌های معتبر که در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، مشاهده خواهید کرد. در زمان نگارش مقاله، 526 صرافی در سایت coinmarketcap ثبت شده است که با کلیک بر روی هر یک از صرافی‌ها می‌توانید وارد صفحه‌ی مربوط به  آن صرافی شوید و بررسی کنید که هر صرافی از چه رمزارزهایی پشتیبانی می‌کند.

مارکت کپ (Market cap) به‌طور خلاصه، به بزرگی بازار اشاره دارد و مقدار سرمایه‌ای که به بازار ارزهای دیجیتال وارد شده است، نمایش می‌دهد. این مقدار‌ رابطه‌ی مستقیم با روند بازار رمزارزها دارد. به‌عنوان مثال، در زمان نگارش این مقاله، مارکت کپ  یا بزرگی کل بازار 1,131,074,390,448 دلار است که نسبت به چند ماه گذشته کاهش داشته است.

در این قسمت می‌توانید حجم معاملات بازار ارزهای دیجیتال بر رمزارزهای مختلف را در طی 24 ساعت گذشته مشاهده کنید. بالارفتن حجم معاملات اگر مربوط به یک رمز ارز باشد، می‌تواند اطلاعات باارزشی از شرایط بازار در اختیار معامله‌گر و سرمایه‌گذار قرار دهد. رقمی که در این بخش مشاهده می‌کنید، حجم معاملات کلی بازار ارزهای دیجیتال است.

واژه‌ی انگلیسی Dominance به‌معنای تسلط است. همان‌گونه که از نام آن انتظار می‌رود، این بخش میزان سلطه‌ بر بازار رمزارزها را نشان می‌دهد. در زمان نگارش این مقاله مطابق تصویر، بیت کوین بیش از 47درصد بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است درحالی‌که تقریباً 10درصد بازار ارزهای دیجیتال در اختیار اتریوم و باقی بازار در میان دیگر ارزهای دیجیتال تقسیم شده است. برخی بیت کوین را به‌دلیل تسلط بر تقریباً نیمی از بازار رمزارزها به‌عنوان شاخص بازار ارزهای دیجیتال می‌شناسند.

اتریوم را می‌توان همچون یک کامپیوتر بسیار بزرگ درنظر گرفت که بر روی آن، امکان پیاده‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز به کمک قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر است. برنامه‌ها و تراکنش‌های متفاوتی در این شبکه انجام می‌شوند که واحد کارمزد آن‌ها رمز ارز اتر است و بر حسب ETH Gass بیان می‌شوند.
ابزارهای اصلی سایت کوین مارکت کپ

در نوار بعدی (در صفحه‌ی اصلی) موارد دیگری قابل تنظیم هستند؛ به‌عنوان مثال، درصورتی‌که شما نشان‌گر ماوس خود را روی عبارت Cryptocurrencies که در تصویر هم مشخص شده است قرار دهید، می‌توانید لیست ارزهای دیجیتال را بر حسب رتبه‌بندی بزرگی بازار، رمزارزهایی که به تازگی لیست شده و بر اساس موارد دیگر مشاهده کنید.

در بخش Exchanges نیز می‌توانید به صرافی‌هایی برای انجام معاملات نقدی، مشتقه و یا صرافی‌های غیرمتمرکز دسترسی داشته باشید.

در بخش NFT می‌توانید NFTها را با رتبه‌بندی‌های مختلف مشاهده کنید. چنانچه نشان‌گر ماوس خود را روی گزینه‌ی NFT قرار دهید، زیرمنویی با سه گزینه برای شما نمایش داده خواهد شد: Overall NFT لیست NFTها را به‌ترتیب از بالاترین قیمت فروش نشان می‌دهد. Top Collection مجموعه‌های برتر NFT را لیست می‌کند و Upcoming Sales به NFTهایی اشاره دارد که قرار است در آینده لیست شوند.

Gravity همچون یک فروم است که کاربران سایت کوین مارکت کپ می‌توانند در آن سؤالات خود را مطرح کنند و یا به سؤالات دیگر کاربران پاسخ دهند.

کاربران در بخش Portfolio می‌توانند سبد دارایی برای خود بچینند. این بخش و چگونگی استفاده از آن در بخش Watchlist شرح داده خواهد شد.

در بخش Products کاربردهایی که می‌توانید از سایت کوین مارکت کپ داشته باشید را مشاهده کنید؛ به‌عنوان مثال، ایردراپ‌ها، کد رفرال، تقویم ICOها، API و هر خدمات دیگری که به شما کمک می‌کند تجربه‌ی بهتری در بازار داشته باشید و سود بیش‌تری کسب کنید.
همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، امکانات بسیار زیادی در بازار ارزهای دیجیتال در کنار معامله‌گری وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند درآمدی داشته باشید. با مطالعه‌ی مطالب مربوط و شرکت در یک دوره‌ی آموزش رمز ارز، قادر خواهید بود علاوه بر آموزش انواع تحلیل‌ها، از امکانات دیگر بازارها مطلع شوید.

کاربران سایت کوین مارکت کپ می‌توانند در بخش Learn مطالب آموزشی حوزه‌ی بلاک چین و ارزهای دیجیتال را به صورت متن و ویدئو در اختیار داشته باشند.

در این بخش، می‌توانید اخبار روزانه‌ی بازار رمزارزها را مشاهده کنید؛ البته، درصورتی‌که بخواهید اخبار خاص یک رمز ارز را مطالعه کنید، می‌توانید این کار را از بخش مخصوص اخبار همان رمز ارز دنبال کنید که بسیار جامع‌تر هست.
در این بخش، کاربران از سایت coinmarketcap قادر هستند مارکت کپ و نوسان بازار رمزارزها را در 24 ساعت گذشته مشاهده کنند. همان‌طورکه در تصویر زیر می‌بینید، بازار در طی روند نزولی 24 ساعت گذشته، 8/1درصد ریزش داشته است. همچنین، با کلیک بر روی لینک Read More می‌توانید اطلاعات بیش‌تری از وضعیت بازار به دست آورید.

کوین مارکت کپ یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال است که به‌روزترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه بر قیمت رمزارزها و روند کلی بازار، جزئیات بیش‌تری را در اختیار کاربران قرا می‌دهد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کاربران با بررسی بخش trending می‌توانند کوین‌هایی که بیش‌ترین جست‌وجو و بازدید را در 24 ساعت گذشته داشته‌اند، مشاهده کنند. با کلیک بر روی گزینه‌ی more می‌توان لیست کامل‌تری از کوین‌های ترند شده را مشاهده کرد.

رمزارزهایی که در 24 ساعت گذشته بیش‌ترین حجم معاملات را داشته و سودساز بوده‌اند، در این بخش به نمایش در می‌آیند. همان‌طورکه در تصویر نیز قابل مشاهده است، تنها سه رمزارز در این بخش دیده می‌شوند که با کلیک بر گزینه‌ی More در بالا و سمت راست همین بخش می‌توانید ادامه‌ی لیست را نیز مشاهده کنید.

در بخش Recently Added نیز همان‌طورکه از نام آن پیدا است، رمزارزهایی را می‌بینید که اخیراً در سایت کوین مارکت کپ لیست شده‌اند. درصورتی‌که بخواهید تعداد بیش‌تری از رمزارزهای تازه لیست‌شده را ببینید، باید بر گزینه‌ی More کلیک کنید.

در صفحه‌ی اصلی سایت کوین مارکت کپ و در بالای لیست ارزهای دیجیتال یک نوار با چندین تب دیده می‌شود که به شما امکان می‌دهد ارزهای دیجیتال را در دسته‌بندی‌های مختلف مشاهده کنید. درصورتی‌که بر روی Cryptocurrencies کلیک کنید، می‌توانید ارزهای دیجیتال را از هرنوعی مشاهده کنید. درصورتی‌که بخواهید دسته‌ای خاص از رمزارزها را در یک لیست داشته باشید، می‌توانید براساس نیاز خود یکی از تب‌های موجود که در ادامه توضیح داده خواهد شد، انتخاب کنید؛ به‌عنوان مثال، ارزهای دیجیتال مربوط به صنعت بازی، مالی و… که با کلیک بر روی هرنوع (مثلاً E commerce) می‌توانید ارزهای دیجیتال آن حوزه را مشاهده کنید.

در ستون Defi می‌توانید لیست پروژه‌های مالی غیرمتمرکز را یک‌جا مشاهده و بررسی کنید. این پروژه‌ها امکان دریافت وام، معاملات مالی و… را بدون نیاز به سازمان خاصی برای کاربران فراهم می‌کنند.
ستون NFT نیز به ارزهای دیجیتالی که از نوع غیرمثلی هستند اشاره می‌کند. درواقع، NFTها توکن‌هایی هستند که تنها یک واحد و یا تعداد محدودی از آن‌ها ساخته و مبادله می‌شود و طرفداران بسیاری هم دارند.
پروژه‌های متاورس نیز در لیستی به همین نام (Metaverse) قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید با مراجعه به این لیست، بهترین پروژه‌ها را انتخاب کنید، در آن‌ها عضو شوید، سرمایه‌گذاری و یا تنها اقدام به خرید توکن آن‌ها کنید.
در ستون Polkadot می‌توانید پروژه‌هایی را ببینید که روی شبکه‌ی Polkadot پیاده‌سازی شده‌اند. در ستون BNB Chain ارزهای دیجیتال موجود بر روی شبکه‌ی هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) و در ستون Solana ارزهای دیجیتالی قابل مشاهده هستند که روی این شبکه‌ پیاده‌سازی شده‌اند. درنهایت، Avalanche نیز پروژه‌هایی را لیست می‌کند که بر روی شبکه‌ی آوالانچ قرار گرفته‌اند.
بررسی اختصاصی یک رمز ارز در وب سایت کوین مارکت کپ
پس از رفتن به سایت کوین مارکت کپ و اسکرول به پایین صفحه، لیست ارزهای دیجیتال که در چندین صفحه قرار داده شده‌اند، قابل مشاهده است. اطلاعاتی همچون قیمت، حجم معاملات 24 ساعت گذشته و… درمقابل هر رمز ارز دیده می‌شود اما درصورتی‌که بخواهید یک رمز ارز را با جزئیات بیش‌تری بررسی کنید، می‌توانید بر روی نام همان رمزارز کلیک کنید تا به صفحه‌ی اختصاصی همان رمزارز وارد شوید.

به‌عنوان مثال، با کلیک بر روی نام بیت کوین (Bitcoin) در صفحه‌ی اصلی با چنین تصویری مواجه خواهیم شد. همان‌طورکه می‌بینید، نام رمز ارز و نماد اختصاری آن در بالا و سمت چپ تصویر آمده است. همچنین با کلیک‌کردن بر روی ستاره‌ای که در کنار نام رمز ارز قرار دارد، می‌توانید آن را به واچ لیست خود اضافه کنید و یا از واچ لیست خود حذف کنید.

در پایین، نام سه عبارت وجود دارد که اولی به رتبه‌ی رمز ارز (Rank) اشاره دارد؛ به‌عنوان مثال، چون بیت کوین اولین رمز ارز از نظر بزرگی بازار است، رتبه‌ی آن اول است. درصورتی‌که در آینده رمز ارز دیگری بتواند بازار بزرگ‌تری را داشته باشد، در رتبه‌ی اول قرار خواهد گرفت.

عبارت دوم Coin است که نوع رمز ارز را مشخص می‌کند. ازآن‌جایی‌که بیت کوین شبکه‌ی بلاک چین اختصاصی خود را دارد، به‌عنوان یک کوین (Coin) شناخته می‌شود اما اگر یک رمز ارز روی شبکه‌ی بلاک چینی پیاده‌سازی شود که به خودش اختصاص نداشته باشد، آن رمز ارز یک توکن خواهد بود نه یک کوین.

عبارت سوم نیز On x Watchlist است؛ X می‌تواند هر عددی باشد. درواقع، با بررسی این بخش متوجه خواهیم شد که چند نفر بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری را در واچ لیست خود قرار داده‌اند. بررسی این قسمت می‌تواند اطلاعات زیادی را به افراد بدهد که در بخش Watchlist به‌طور کامل شرح داده شده است.

در این بخش، اطلاعات و لینک‌های کاربردی رمز ارز موردنظر خود را به دست خواهید آورد. به‌عنوان مثال، bitcoin.org شما را به سایت اصلی بیت کوین منتقل خواهد کرد. این بخش به‌خصوص برای پلتفرم‌های بازی یا هر پلتفرم کاربردی دیگری ضروری است. با رجوع به این بخش، می‌توانید مطمئن شوید که به سایت اصلی منتقل شده‌اید نه وبسایت جعلی.

پس از انجام تراکنش می‌توانید با استفاده از بخش Explore تراکنش خود را پیگیری کنید.

در قسمت Community می‌توانید شبکه‌های اجتماعی رمز ارز موردنظر خود را همچون Reddit، یافته و به آن بپیوندید. این کار شما را با افراد زیادی مرتبط خواهد کرد که احتمالاً اطلاعات زیادی در رابطه با پروژه و رمز ارز موردنظر شما دارند و می‌توانید با آن‌ها تبادل اطلاعات داشته باشید.

ازآن‌جایی‌که بیت کوین به‌صورت متن‌باز ارائه می‌شود، کد برنامه‌ی آن برای عموم منتشر شده است و افرادی که قصد استفاده و یا حتی بررسی کد بیت کوین را داشته باشند، می‌توانند از بخش Source code به آن دسترسی داشته باشند.

در بخش وایت پیپر (White Paper) می‌توانید اطلاعات کامل و جامعی در رابطه با رمز ارز موردنظر خود به دست آورید. تیم پروژه، هدف از ایجاد، برنامه‌ی رسیدن به اهداف و بسیاری از اطلاعات دیگر به‌خصوص برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارند بسیار کاربردی است.

در بخش تگ‌ها (Tags) ویژگی‌های رمز ارز ازجمله الگوریتم اجماع، قابل استخراج بودن یا نبودن و… مشخص شده است.
در این قسمت، می‌توانید بیش‌ترین و کم‌ترین قیمت رمز ارز موردنظر خود را در بازه‌های 24 ساعته، یک ماهه و یک ساله مشاهده کنید. البته، این بار با استفاده از اهرم موجود، اطلاعات را نه‌تنها به‌صورت عددی بلکه روی اهرم نیز مشاهده خواهید کرد. برای تغییر بازه‌ی زمانی کافی است که بر روی 24h در سمت راست اهرم کلیک کرده تا دیگر تایم‌فریم‌ها را نیز مشاهده کنید.

تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای تحلیل روند ارزهای دیجیتال و همچنین تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر برای فعالیت در بازار، از اطلاعات موجود در سایت کوین مارکت کپ استفاده کنند.
همان‌طورکه در مطالب پیش اشاره شد، برای بررسی دقیق‌تر یک رمز ارز، پس از کلیک بر روی نام آن رمزارز در صفحه‌ی اصلی، به صفحه‌ی مربوط همان رمز ارز هدایت خواهید شد. با کمی اسکرول به پایین صفحه، تب‌های مختلفی برای شما نمایش داده خواهد شد. اولین تب ارائه شده Overview است که خلاصه‌ای از تحلیل بنیادی یا فاندامنتال (Fundamental) رمزارز را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در این بخش، نمودار قیمتی رمز ارز را در کنار اطلاعات فاندانمتال مشاهده خواهید کرد. از ابتدای لیست‌شدن رمزارز در صرافی‌ها امکان مشاهده‌ی نمودارهای قیمتی در تایم‌فریم یک‌روزه، هفت‌روزه، یک‌ماهه، سه‌ماهه و… وجود دارد. همچنین، با کلیک بر روی آیکن تقویم می‌توانید نمودار قیمتی رمزارز را برای یک بازه‌ی زمانی مشخص مشاهده کنید. یکی دیگر از قابلیت‌های تنظیم زمان این نمودار، استفاده از اهرم‌های موجود در زیر نمودار است که می‌توان به‌راحتی و با درگ‌کردن دسته‌ی اهرم‌ها، آن‌ را تنظیم کرد.

با کلیک بر روی تب Market، لیست صرافی‌های مناسب برای معاملات نقدی (Spot)، آتی (Futures/Perpetual) و صرافی‌های غیرمتمرکز برای تبادل همان رمز ارز نمایش داده ‌می‌شود. همچنین، با کمی اسکرول به پایین صفحه، پس از نمودار قیمتی که در بخش پیش توضیح داده شد، می‌توان صرافی‌های پشتیبانی‌کننده‌ی رمز ارز را مشاهده کرد.

در این بخش، می‌توانید تاریخچه‌ی قیمت رمز ارز را به‌صورت عددی مشاهده کنید. درصورتی‌که با نمودار درک بهتری از روند پیدا می‌کنید، می‌توانید از همان بخش استفاده کنید اما اگر به قیمت دقیق باز و بسته‌شدن بازار، بیش‌ترین و کم‌ترین قیمت، حجم معاملات و مارکت کپ رمزارز در روزهای به‌خصوصی نیاز داشتید، می‌توانید از این قسمت کمک بگیرید.

در بخش Holders می‌توانید تعداد هولدرهای بیت کوین، میزان بیت کوین‌های هر هولدر و آدرس آن‌ها را مشاهده کنید. امکان مشاهده‌ی این اطلاعات برای بازه‌ی زمانی هفت‌روزه، یک‌ماهه و سه‌ماهه وجود دارد. همچنین، می‌توانید متوجه شوید که هر هولدر چند درصد از کل بیت کوین‌ها (یا هر رمز ارز دیگر) را در اختیار دارد.

همان‌طور که از نام این بخش مشخص است (Project Info)، شما می‌توانید اطلاعاتی در رابطه با پروژه به دست آورید. برای مثال، افرادی که در خلق و توسعه‌ی رمز ارز نقش داشته‌اند، چه کسانی بوده‌اند و یا کدام شرکت‌ها روی آن رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در قسمت کیف‌پول که با عنوان Wallets مشخص شده است، می‌توانید کیف‌پول‌های مختلفی که از رمز ارز مربوطه پشتیبانی و امکان نگه‌داری و دریافت و ارسال رمز ارز را فراهم می‌کنند، مشاهده کنید و بهترین گزینه‌ را دانلود، نصب و یا خریداری کنید.

تمام بازارهای مالی نوساناتی را تحت‌تأثیر اخبار سیاسی و اقتصادی که روزانه منتشر می‌شود، خواهند داشت. علاوه بر اخبار مختلف، خبرهایی به‌صورت اختصاصی در رابطه با رمز ارز مربوطه منتشر می‌شود که می‌توانید در این بخش مطالعه کنید.

در بخش Socials می‌توانید لینک‌های شبکه‌های اجتماعی که مربوط به بیت کوین هستند، مشاهده کنید و با کلیک بر روی هرکدام به مرجع همان موضوع منتقل شوید. استفاده از شبکه‌های اجتماعی، امکان ارتباط با افرادی که در رمز ارز موردنظر شما سرمایه‌گذاری کرده‌اند و یا حداقل اطلاعات زیادی دارند را می‌دهد.

در این بخش، شرکت‌های ثالث می‌توانند رمز ارز موردنظر را از جنبه‌های مختلف بررسی و رتبه‌بندی کنند. این رتبه‌بندی صرفاً نظر یک شرکت یا مؤسسه است و سایت کوین مارکت کپ هیچ مسئولیتی در قبال این اظهارات ندارد.

در این قسمت، می‌توانید اطلاعاتی را در رابطه با هولدرها، تراکنش‌ها و سیگنال‌های حرکتی دریافت کنید و از وضعیت آن چین رمز ارز به‌صورت کلی با خبر شوید. درصورتی‌که بخواهید آن چین را به‌صورت تخصصی تحلیل کنید، می‌توانید از وب‌سایت‌های همچون گلسنود و کریپتوکوانت استفاده کنید.

در این قسمت، برخی از کاربران پیش‌بینی خود از آینده‌ی قیمتی بیت کوین یا هر رمز ارز دیگر را قرار داده‌اند که شما می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید. همچنین، می‌توان با کلیک روی گزینه‌ی Submit estimate، پیش‌بینی خود از آینده‌ی قیمتی رمز ارز را بیان کنید.

بخش Watchlist در کوین مارکت کپ
در حال حاضر، بیش از نوزده هزار رمز ارز در بازار رمزارزها وجود دارد. هر سرمایه‌گذار یا تریدری در هر بازه‌ی زمانی تنها روی تعدادی از رمزارزها تمرکز دارد. بنابراین، قابلیتی که به شما اجازه دهد تنها رمزارزهای موردنظر خود را بررسی کنید، بسیار کمک‌ کننده خواهد بود؛ زیرا در غیر این صورت، ناچار خواهید بود که با اسکرول به بالا و پایین لیست، ارزهای دیجیتال موردنظر خود را پیدا کرده و بررسی کنید. البته، استفاده از قابلیت واچ لیست مستلزم آن است که شما در سایت کوین مارکت کپ حساب کاربری داشته باشید. در ادامه، بخش واچ لیست و نحوه‌ی استفاده‌ را از اطلاعات آن توضیح خواهیم داد.
با رفتن به حساب کاربری خود در سایت CoinMarketCap و اسکرول به پایین صفحه می‌توانید لیست ارزهای دیجیتال را مشاهده کنید. در کنار نام هر رمز ارز، یک ستاره‌ی بی‌رنگ وجود دارد که با کلیک بر آن، ستاره به رنگ زرد در می‌آید. علاوه بر این، شما با کلیک‌کردن روی رمز ارز موردنظر خود می‌توانید ابتدا اطلاعات جامعی را در رابطه با رمزارز به دست بیاورید و سپس با استفاده از ستاره‌ای که در صفحه‌ی مخصوص رمز ارز وجود دارد، آن را به واچ لیست خود اضافه کنید.
فرض کنیم که ما بنا بر تحلیل و استراتژی خود تعدادی رمز ارز را به واچ لیست خود اضافه کرده‌ایم و حالا قصد داریم ارزهای دیجیتال موردنظر خود که پیش از این به واچ لیست اضافه کرده بودیم، بررسی کنیم. برای این کار کافی است بر روی عبارت «Watchlist» که در بالا و سمت چپ تصویر قرار گرفته است، کلیک کنیم. به این ترتیب، شما می‌توانید رمزارزهای موردنظرتان را در یک لیست مشاهده کرده و به بررسی آن‌ها بپردازید.

با کلیک بر روی گزینه‌ی Watchlist با چنین صفحه‌ای روبه‌رو خواهید شد. همان‌طورکه در تصویر می‌بینید، سه گزینه‌ی Portfolio، Following و Popular در سمت چپ این صفحه دیده می‌شوند. با کلیک بر روی بخش Portfolio می‌توانید سبدی از رمزارزها را برای خود ایجاد کنید.

پس از کلیک بر روی گزینه‌ی Portfolio، برای ایجاد یک سبد دارایی باید روی گزینه‌ی Create Portfolio در ستون سمت چپ تصویر کلیک کنید. همچنین پس از تنظیم سبد دارایی می‌توانید با کلیک روی سه نقطه‌ای که در برابر هر پورتفولیو قرار گرفته است، اقدام به حذف و یا ویرایش آن کنید.

پس از کلیک روی Create Portfolio، پنجره‌ای باز خواهد شد که از شما می‌خواهد نامی برای سبد دارایی خود انتخاب کنید. با واردکردن یک نام در کادر موجود و سپس کلیک بر روی گزینه‌ی Create Portfolio، کار ایجاد سبد دارایی (Portfolio) به اتمام می‌رسد.

پس از ایجاد سبد دارایی حالا زمان آن رسیده که ارزهای دیجیتال موردنظر خود را به آن اضافه کنید. ازآن‌جایی‌که کاربران سایت کوین مارکت کپ می‌توانند چندین سبد دارایی ایجاد کنند، با دیدن علامت تیک تأیید در برابر هر سبد دارایی، متوجه اعمال عملیات بر روی سبد دارایی موردنظر خواهند شد. با کلیک روی سبد دارایی موردنظر و سپس کلیک روی گزینه‌ی Add New، می‌توانید ارزهای دیجیتال موردنظرتان را به پورتفولیوی انتخاب شده اضافه کنید.

با کلیک روی Add New در مرحله‌ی پیش، چنین پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد که می‌توانید ارزهای دیجیتال موردنظر خود را از لیست موجود انتخاب کنید تا به این ترتیب ارزهای دیجیتالی انتخاب شده به سبد دارایی اضافه شوند.

با انتخاب هر رمز ارز، پنجره‌ای دیگر برای شما باز خواهد شد که می‌توانید در آن  عملیات موردنظر (خرید، فروش و یا انتقال) حجم و قیمت را وارد کرده و سپس روی گزینه‌ی Add Transaction در پایین صفحه کلیک کنید.

با انجام موارد ذکر شده، متوجه خواهید شد که اگر رمز ارز موردنظر خود را در قیمت و حجمی که وارد کردید واقعاً مبادله می‌کردید، چه مقدار سود و یا ضرر نصیب شما می‌شد.

در بخش Popular می‌توانید افراد مطرحی که عملکرد خوبی در بازار ارزهای دیجیتال داشته‌اند مشاهده کنید (البته کسانی که در سایت کوین مارکت کپ ثبت‌نام کرده‌اند). به‌عنوان مثال، نفر اول شخصی است که با نام کاربری Cryptomoonshots 2022 شناخته می‌شود و تعداد 566,431 دنبال‌کننده دارد. این فرد پنج رمز ارز را در سبد دارایی خود دارد و آخرین تغییرات را هشت‌روز پیش در سبد خود اعمال کرده است. با کلیک روی گزینه‌ی Follow مقابل هر کاربر می‌توانید او را دنبال کنید تا از تغییرات و معاملات او مطلع شوید. با کلیک روی هر مورد می‌توانید لیست ارزهای دیجیتال آن شخص و وضعیت آن‌ها را مشاهده کنید. پس از کلیک روی گزینه‌ی آبی‌رنگ Follow که مقابل هر نام کاربری قرار دارد، آن افراد را در بخش Following خود خواهید داشت.

با کلیک روی هر رمز ارزی می‌توانید تعداد افرادی که آن رمزارز را در واچ لیست خود قرار داده‌اند، مشاهده کنید. این عدد می‌تواند اطلاعات مفیدی را در رابطه با رمزارز موردنظر در اختیار معامله‌گر قرار دهد. درواقع، تعداد بالای دنبال‌کنندگان یک رمز ارز می‌تواند به این معنا باشد که افراد زیادی این رمز ارز را زیر نظر دارند و احتمالاً می‌توان منتظر یک جهش قیمتی در آن رمزارز بود. البته، مقایسه‌ی تعداد دنبال‌کنندگان هر جفت رمز ارز درست نیست و شما باید هر رمز ارز را با رمزارزهای هم‌رده‌ی خود مقایسه کنید. به‌عنوان مثال، مقایسه‌ی تعداد افرادی که بیت کوین را در واچ لیست خود قرار داده‌اند با تعداد افرادی که یک رمزارز نسبتاً جدید را در واچ لیست خود قرار داده‌اند، کار درستی نیست. با این حال، ممکن است یک دارایی نسبت به ارزهای دیجیتال هم‌سطح خود، تعداد دنبال‌کنندگان بالایی داشته باشد.مثالاً 300 هزار نفر یک رمز ارز را در واچ لیست خود قرار داده باشند درحالی‌که ارزهای هم‌رده‌ی آن رمزارز در واچ لیستِ حدود 100 هزار نفر قرار گرفته باشند. این موضوع می‌تواند نقطه‌ی قوتی برای رمزارز با 300 هزار دنبال‌کننده باشد. همان‌طورکه در تصویر نیز مشاهده می‌کنید، در زمان نگارش این مقاله، تعداد 201.909 نفر رمز ارز Ravencoin را که در رتبه‌ی (Rank) 114 قرار گرفته است، در واچ لیست خود قرار داده‌اند.

رمز ارز بعدی که در رتبه‌ی 115 بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است، Golem نام دارد. این رمزارز از نظر بزرگی، بعد از رمزارز Ravencoin قرار گرفته است و 40.840 نفر آن را در واچ لیست خود قرار داده‌اند. این موضوع می‌تواند احتمال صعود قیمت رمزارز Ravencoin را نشان دهد. به زبان ساده، با اینکه Ravencoin در رتبه‌ی 114 قرار گرفته است اما پتانسیل آن را دارد که به سطوح بالاتر برسد؛ به همین دلیل است که افراد بیش‌تری آن را در واچ لیست خود قرار داده‌اند تا در زمان مناسب اقدام به معامله‌ی آن کنند. البته، مثل هر ویژگی دیگری در بازار، نمی‌توان برای خرید و یا حتی فروش، تنها به این اعداد توجه کرد بلکه باید از کنار هم قراردادن چندین فاکتور، اقدام به خرید و فروش رمز ارز کنید.

شخصی‌سازی واچ لیست
پس از ایجاد یک واچ لیست می‌توانید اطلاعات مختلفی را از ارزهای دیجیتال خود دریافت کنید که برخی از این اطلاعات همچون قیمت، حجم 24ساعت گذشته و… به‌طور پیش‌فرض قابل مشاهده هستند. اگر به اطلاعات دیگری هم نیاز دارید، می‌توانیدآن‌ها را بر حسب نیازتان دریافت کنید. برای تغییر ستون‌های موجود، پس از کلیک روی Watchlist در صفحه‌ی اصلی، لیست ارزهایی که در واچ لیست خود قرار داده بودید، مشاهده خواهید کرد. حال با کلیک روی گزینه‌ی Customize که در تصویر هم مشخص شده است، می‌توانید هر نوع اطلاعاتی که برای رمزارزهای موردنظرتان به آن‌ها نیاز دارید، فعال و بقیه را غیرفعال کنید. درنهایت، روی گزینه‌ی Apply Changes در پایین و سمت راست پنجره‌ی موجود کلیک کنید تا تغییرات اعمال شوند.

اصطلاحات مهم و کاربردی در وب سایت کوین مارکت کپ
سایت کوین مارکت کپ اطلاعات جامعی را در رابطه با ارزهای دیجیتالی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این حال، اگر شما با مفاهیم، اصطلاحات و عباراتی که در این وب‌سایت استفاده می‌شود آشنا نباشید، نمی‌توانید به خوبی و به‌صورت کاربردی از آن استفاده کنید. با بازکردن صفحه‌ی مربوط به هر رمز ارز، طیف عظیمی از اطلاعات را مشاهده خواهید کرد که با عبارات خاصی بیان می‌شوند. در ادامه این اصطلاحات را شرح داده خواهند شد.

X Price به قیمت رمز ارز بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری اشاره دارد.

با توجه به بازه‌ی زمانی که برای Price Change درنظر گرفته می‌شود، این مقدار به تغییرات همان بازه اشاره می‌کند. به‌عنوان مثال، درصورتی‌که بازه‌ی زمانی 24ساعته انتخاب شود و این مقدار برای یک رمز ارز  3.5 باشد، یعنی در 24 ساعت گذشته رمز ارز موردنظر میزان 5/3درصد افت قیمت داشته است.

این مقادیر به کم‌ترین (Low) و بیش‌ترین (High) قیمت رمز ارز در 24 ساعت گذشته اشاره می‌کند.

این واحد به حجم معاملات یک رمز ارز در یک بازه‌ی زمانی نسبت به بزرگی بازار (Market Cap) اشاره می‌کند.

به میزان تسلط رمزارز موردنظر بر بازار Market Dominance گفته می‌شود. به‌عنوان مثال، درصورتی‌که Market Dominance یک رمز ارز 25درصد باشد، یعنی 25درصد از حجم کل معاملات بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

رتبه‌ی رمز ارز از نظر بزرگی بازار با Market Rank مشخص می‌شود. به‌عنوان نمونه، ازآنجایی‌که بیت کوین رتبه‌ی اول را از نظر بزرگی بازار در اختیار دارد، رتبه‌ی آن (Market Rank) «یک» است.

مارکت کپ به بزرگی بازار بر اساس قیمت اشاره دارد. به‌عنوان مثال، در حال حاضر که بیش از نوزده‌میلیون بیت کوین استخراج شده است و با توجه به قیمت بیت کوین که در محدوده‌ی 20 هزار دلار است، مارکت کپ بازار بیت کوین در محدوده‌ی 385 میلیارد دلار قرار دارد.

به ارزش بازار رمز ارز با توجه به کل عرضه‌های ممکن و قیمت فعلی آن اشاره دارد. برای نمونه، برای رمز ارزی همچون بیت کوین که 21میلیون واحد دارد و در حال حاضر بیش از 19میلیون واحد آن استخراج شده است، ما به عرضه‌ی کل، یعنی 21میلیون واحد و قیمت فعلی آن، یعنی محدوده‌ی 20هزار واحد (در زمان نگارش مقاله) توجه داریم و این دومقدار را در هم ضرب می‌کنیم تا Fully Diluted Market Cap بیت کوین را به دست آوریم. این مقدار برای بیت کوین حدوداً 421 میلیارد دلار است.

کم‌ترین (Low) و بیش‌ترین (High) قیمت رمز ارز موردنظر در روز گذشته با این واحد بیان می‌شود.

Yesterday’s Open / Close

قیمت باز و بسته‌شدن رمز ارز در روز گذشته با این واحدها بیان می‌شود. به‌عنوان نمونه، اگر بیت کوین در شروع بازارِ روز گذشته با قیمت 21هزار دلار معامله شود، گفته می‌شود که Yesterday’s Open آن 21هزار دلار بوده است؛ همچنین، قیمت بسته‌شدن بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری نیز Yesterday’s Close آن را مشخص می‌کند.

عبارت Change به‌معنای تغییر است و Yesterday’s Change میزان تغییر قیمت یا نوسان بیت کوین در روز گذشته را نشان می‌دهد.

به حجم معاملات یک رمز ارز در روز قبل اشاره دارد.

در این بخش، هفت‌روز گذشته و یا همان یک هفته‌ی گذشته بررسی می‌شود و بالاترین (High) و پایین‌ترین (Low) قیمت در طول هفته‌ی گذشته برای این واحدها بیان می‌شود.

بالاترین و پایین‌ترین قیمت رمز ارز موردنظر را در بازه‌ی زمانی سی‌روز گذشته با واحدهای 30d Low و 30d High بیان می‌کنیم.

بالاترین و پایین‌ترین قیمت بیت کوین و یا هر رمز ارز دیگر در بازه‌ی نود ‌روز با این واحدها بیان می‌شود.

52 Week Low / 52 Week High

بالاترین و پایین‌ترین قیمت رمز ارز در یک سال و یا همان 52 هفته‌ی گذشتهنیز با این واحدها مشخص می‌شود.

بیش‌ترین قیمت رمز ارز را از زمان پیدایش تا امروز، با واحد All Time High که بسیاری از مواقع به‌طور مخفف با عبارت ATH نوشته می‌شود، نشان می‌دهند.

‌ قیمت بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری، از ابتدای خلق آن تا امروز با All Time Low مشخص می‌شود.

بازگشت سرمایه (ROI) یک معیار مالی برای ارزیابی عملکرد دارایی در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیانگر رشد ارزش سرمایه‌گذاری شما در یک دوره‌ی زمانی معین است و تنها به سود مشهودی که دارایی در طول زمان تولید کرده است اشاره می‌کند.
درواقع، ROI که مخفف عبارت Return On Investment است، به میزان سود دریافتی سرمایه‌گذار اشاره دارد. به‌عنوان مثال، ROI بیت کوین به میزان سودی که از ابتدای پیدایش نصیب دارندگان خود کرده است، اشاره دارد و به این سؤال پاسخ می‌دهد که اگر شخصی از ابتدای پیدایش بیت کوین، آن را خریداری می‌کرد، چه میزان سود دریافت می‌کرد. البته، بازه‌های بررسی ROI می‌تواند متفاوت باشد.

سرمایه‌ی در گردش (Circulating Supply) به تعداد ارزهای دیجیتالی اشاره می‌کند که استخراج شده و در میان کاربران در حال مبادله‌شدن هستند.

عرضه‌ی کل (Total Supply)  شباهت زیادی به سرمایه‌ی در گردش دارد؛ با این تفاوت که در Total Supply، ارزهای دیجیتال قفل شده نیز محاسبه می‌شوند؛ درواقع، تعداد کل رمزارزهای در حال تبادلِ میان کاربران به علاوه‌ی رمزارزهایی که به هر دلیلی قفل شده‌اند.

Max Supply به حداکثر تعداد یک رمزارز اشاره دارد. به‌عنوان مثال، حداکثر تعداد بیت‌ کوین‌هایی که قابلیت استخراج دارند، 21میلیون واحد است و بیش از 19میلیون آن استخراج شده است؛ این‌جا 21میلیون واحد Max Supply بیت کوین است.

سخن پایانی
بررسی وضعیت کلی بازار و زیر ذره‌بین قراردادن یک رمز ارزی به شما کمک می‌کند تا آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید. اینکه یک رمز ارز در کدام دسته قرار می‌گیرد، در کدام صرافی‌ها قابل مبادله است، حجم معاملات آن در بازه‌های زمانی مختلف چه میزان است و در کدام کیف‌پول‌ها می‌توان آن را نگهداری کرد، ازجمله سوالاتی است که هر معامله‌گر مبتدی برای معامله به جواب آن‌ها نیاز دارد. بهترین منبع برای یافتن پاسخ چنین سؤالاتی، سایت کوین مارکت کپ است که در این مقاله بدان‌ پرداخته شد و اصطلاحات آن مورد بررسی قرار گرفت.
 
سؤالات متداول

۱- آیا برای استفاده از خدمات سایت کوین مارکت کپ باید حتماً حساب کاربری داشته باشیم؟

خیر! شما می‌توانید بدون ثبت‌نام از خدمات سایت کوین مارکت کپ استفاده کنید. با این حال، درصورتی‌که بخواهید از امکانات بیش‌تری همچون واچ لیست استفاده کنید، به یک حساب کاربری نیاز خواهید داشت که ایجاد آن رایگان و بسیار ساده است.

۲- اصطلاح Market Dominance به چه معناست؟

به میزان سلطه‌ی یک رمز ارز بر بازار ارزهای دیجیتال Market Domionance گفته می‌شود.

۳- آیا امکان خرید رمز ارز در سایت کوین مارکت کپ وجود دارد؟

خیر! سایت کوین مارکت کپ مرجعی برای تحلیل و کسب اطلاعات در رابطه با ارزهای دیجیتال مختلف است. با این حال، لینک Buy که برای هر رمز ارزی وجود دارد، شما را به صرافی‌ پشتیبانی‌کننده‌ی رمزارز منتقل خواهد کرد.

۴- آیا امکان پیداکردن صرافی‌ها و کیف پول‌های پشتیبانی‌کننده از یک رمز ارز در سایت کوین مارکت کپ وجود دارد؟

بله! پس از بازکردن صفحه‌ی یک رمز ارز، می‌توانید با مراجعه به بخش Markets و Wallets، به صرافی‌ها و کیف‌پول‌های پشتیبانی‌کننده از رمز ارز دسترسی داشته باشید.

۵- آیا کاربران ایرانی قادر هستند بدون فیلترشکن از سایت کوین مارکت کپ استفاده کنند؟

بله! در حال حاضر هیچ‌گونه محدودیتی برای کاربران ایرانی جهت استفاده از سایت کوین مارکت کپ وجود ندارد. البته، برای مشاهده‌ی ویدئوهای خبری و آموزشی که در لینک یوتیوب قابل مشاهده هستند، باید از فیلترشکن استفاده کرد.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۵۷ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات آنچه یک سرمایه گذار ارزهای دیجیتال باید بداند به شما پیشنهاد میکنیم:

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا