صدا و سیما – افزایش ۱۵ درصدی تجارت غیرنفتی کشورمان با همسایگان


اپ آگهی –
به گفته سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت وزارت صمت، در سال 1401 نزدیک به 59 میلیارد دلار کالا بین ایران و 15 کشور همسایه تبادل شد که سهم صادرات کشورمان حدود 30 میلیارد دلار و در بخش واردات نزدیک به 29 میلیارد دلار بوده.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما‏‌؛ این که علل افزایش حدود 15 درصدی تجارت خارجی کشورمان با 15 کشور همسایه آبی و خاکی چه بوده، تجارت نزدیک به 60 میلیارد دلاری بین ایران با همسایگانش چقدر متناسب با ظرفیت های تولیدات کالاهای غیرنفتی است و در نهایت به فعل درآوردن این ظرفیت ها برای رشد بیشتر تجارت غیرنفتی کشورمان با همسایگان محور گفتگوی میز اقتصاد امروز است.برنامه میز اقتصاد امروز پذیرای آقای دکتر فرهاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت، خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی و آقای سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می باشد.آنچه در قسمت زیر مطالعه خواهید کرد، بخش هایی از این برنامه است. برای مشاهده برنامه به صورت کامل لطفا بر روی تصویر کلیک کنید.+++مجری: در گزارش هم دیدیم بحث تجارت خارجی کشورمان با کشورهای همسایه افزایشی بوده. مثلا در صادرات به عراق 15 درصد رشد، ترکیه 23 درصد و امارات هم رشد 28 درصدی را داشتیم. در ابتدا بگویید علت این افزایش رشد تجارت خارجی کشورمان چه بوده؟آقای دکتر فرهاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: در سال گذشته شاهد رشد فعالیت های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه بودیم یکی از مهمترین دلایل این رشد صادرات را بتوان به افزایش فعالیت همه دستگاه ها، وزارت امورخارجه، سازمان توسعه تجارت ایران و دیگر دستگاه هایی که دست اندرکار برگزاری رویدادهای اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه اند نقش فعال تری ایفا کردند و از این جهت در ارتباط گیری با بخش های اقتصادی و تجاری کشورها و همچنین در تقویت و تسهیل زیرساخت های تجاری مان با کشورهای همسایه توانستیم موفقیت هایی دست پیدا بکنیم و از این جهت شرایط تجارت با این کشورها نسبت به سال های گذشته کمی راحت تر و بهتر شد و فضای مساعدتر و مناسب تری فراهم شد به عنوان نمونه با بعضی از کشورها مثل روسیه، مثل قطر و مثل عمان توانستیم خط مستقیم کشتیرانی راه بیندازیم با بعضی از کشورها به عنوان نمونه روسیه و کشور قطر در حال نهایی شدن فرآیند با کشور عمان در زمینه مبادله ارزیم و تسهیل شرایطی که تجارمان احتیاج دارند و البته افزایش فعالیت های ترویجی هم مزید بر علت شد، نسبت به سال 1400 که البته شرایط نسبی کرونا هم وجود داشت نمایشگاه های بیشتری را در کشورهای همسایه برگزار کردیم، هیات های تجاری بیشتری اعزام کردیم، هیات های تجاری بیشتری از این کشورها توانستیم پذیرش بکنیم و همه این عوامل و از جمله همدلی که بین دستگاه ها وجود داشت و همراهی که دستگاه های مختلف مان در ابعاد مختلف مرتبط با تجارت خارجی داشتند کمک کرد که به رشدی که اشاره شد دست پیدا کنیم در زمینه صادرات و البته واردات با کشورهای همسایه.مجری: حدود 60 میلیارد دلار است فکر می کنید ظرفیت مان چقدر است یا اصلا طبق برنامه باید به چقدر در این مقطع زمانی می رسیدیم؟آقای دکتر فرهاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: به هدف مان در حوزه صادرات دست پیدا کردیم به کشورهای و هدف گذاری که شده مشخصا این است که در پایان سال 1400 بتوانیم دو برابر افزایش بدهیم یعنی به رشد صددرصدی تجارت با کشورهای همسایه دست پیدا کنیم.مجری: ولی فکر می کنید ظرفیت بیشتری وجود دارد؟آقای دکتر فرهاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: بله، ظرفیت ها که خیلی بیشتر است منتهی در هدف گذاری ها مقداری احتیاط هم به خرج می دهیم که متناسب با شرایط و زیرساخت های کشورمان حتما باشد.مجری: فکر می کنید این رقم حدود 60 میلیارد دلار چقدر با ظرفیت ها و آن فرصت هایی که در کشورمان وجود دارد و فرصت های تجاری با همسایگان مان همخوانی دارد و اگر فکر می کنید این ظرفیت بیشتری وجود دارد از نظرتان راهکار عملی چیست؟خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: یک گشایش و یک باورهایی در ما ایجاد شده که همسایگان مان را بیشتر دریابیم در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعالیت های زیادی شد که ضمن این که بالاخره تمام ارتباطات سیاسی که با اروپا و کشورهای دیگر داریم همه اش سر جاش بوده سعی کردیم که با همسایگان مان نگاه ویژه داشته باشیم حتی شعارهایی که در همه نشست های اقتصادی که شرکت می کنیم است شعار اصلی بار دیگر آسیاست و برایمان همچنان آسیاست و باردیگر همسایگان مان است به هر حال ظرفیت تجارت مان بسیار بسیار بالاست سال های قبل باید به این عدد می رسیدیم عددی نیست که بگوییم الان بالاخره سختی هایی که برای مردم مان بوجود آمده شاید برمی گردد به این که قبلا باور نداشتیم که همسایگان مان ظرفیت خیلی خوبی دارند، قسمت اعظمی از مواداولیه مان که قبلا سعی می کردیم از کشورهای اروپا و بالاخره کشورهای دوردست تهیه کنیم الان دارد از طریق همسایگان مان تامین می شود به هر حال این ظرفیت وجود دارد و همچنان مجلس و دولت به دنبال این است که ظرفیت های دیپلماسی و¬ اقتصادی با همسایگان را افزایش بدهد مذاکرات اخیری که بالاخره اتفاق افتاده همه مردم ازش مطلعند کمک خواهد کرد که در کنار بخش خصوصی در کنار اتاق بازرگانی همه تجارمان و تولیدکنندگان مان بتوانیم زیرساخت های سیاسی و بسترها را فراهم کنیم که ظرفیت مان بیشتر از این برود به هر حال هدف گذاری طبق آن چیزی که آقای دکتر گفتند سعی می کنیم که منطقی باشد هدف گذاری هایمان ولی قابل قبول نیست برایمان در نشست های اخیری که داشتیم برایمان قابل قبول نیست و سعی می کنیم در پایان 1402 حتما این عدد را به دو برابر برسانیم.مجری: در سند چشم انداز 1404 باید صادرات مان به 75 میلیارد دلار برسد، الان هم که حدود 52 باشد تقریبا چیزی حدود 22 میلیارد دلار کم داریم الان در این دو سال باقی مانده برنامه ای آیا دارید در مجلس که پیگیری بکنید با دولت که به این نتیجه برسیم و آن برنامه ها که در سند داریم محقق بشود.خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: جلسات منظمی با دولت داریم پیگیر اینیم که به هر حال زیرساخت ها را فراهم کنیم، نشست هایی را با گمرک داشتیم، این جهشی که الان اتفاق افتاده گفتم که دوست داشتیم چند سال پیش این اتفاق می افتد و از آن عدد عقبیم و به برنامه هایی که داشتیم نرسیدیم برمی گردد به سال های گذشته ولی در این چند سال دولت فعلی تلاش خودش را کرده، مجلس هم دائما پیگیر است، حوزه نظارتی مان کاملا فعال است، به صورت فرابخشی این قضیه را نگاه می کنیم یعنی این طور نیست که فکر کنید که بگوییم وزارت صمت باید متولی باشد یا وزارت اقتصاد، همه وزارت خانه ها را آوردیم پای کار که بالاخره هم وزارت امورخارجه مان در حوزه این رایزنی های اقتصادی که به شدت مجلس پیگیر است که این رایزن ها هم آموزش دیده باشند و هم ارتقا بدهیم این رایزنی ها را و تعدادش را بالا ببریم و نقش آفرینی هم داشته باشیم.مجری: برنامه زمان بندی دارید که سر هر زمان مقرری این را بررسی بکنید که محقق شده یا نشده اگر نشده چرا نشده.خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: بله، همین بحث نظارت است گفتم دائما جلسات نظارتی داریم که این عدد را به همان دو برابر برسانیم. در برنامه هفتم توسعه هم که اخیرا انتخاباتش در مجلس اتفاق افتاد و بخواهیم شروع کنیم دولت شروع کرده بنای این را داریم که بالاخره اون چشم اندازی که برای صادرات مان داریم تعریف می کنیم طوری باشد که بهره وری در حوزه صنعت مان را بتوانیم پوشش بدهیم یکی از دلایلی که حوزه صنعت مان تحت فشار است این است که صادرات گشایش نداشت و برای یک بازار 85 میلیون خیلی از تولیدات مان کار می کردند. برنامه زمان بندی داریم با دولت و دولت هم دائما پای کار است و اتاق بازرگانی جلساتی کمیسیون صنایع دارد مستقیما باهاشون در حوزه دیپلماسی هم باز زمان بندی داریم باز دولت که بتواند پوشش بدهد همه رایزن هایش را که با همسایگان مان اگر شما عدد و ارقام ها را ببینید و برگردید به گذشته و با گذشته مقایسه کنید یکسری از همسایگانی که قبلا بازار نداشتیم الان بازار خوبی برایمان شدند این بازارها برآوردی که مجلس کرده، مجلس پژوهش های مجلس کرده این بازارها ظرفیت حتی تا 5 برابر این برای ایران دارند و همه تلاش مان این است که در مدت این دو سالی که مانده به آن ظرفیت بتوانیم کشور را برسانیم.مجری: در افزایشی که اتفاق افتاده از نظر کیفی چه تنوع کالای صادراتی چه از نظر ارزش افزوده کالاهای صادراتی تجارت کشورمان با همسایگان مان چه تفاوتی داشته؟آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: اگر به آمارها خوب دقت کنیم می بینیم که از نظر تناژ ارزش صادرات مان به کشورهای همسایه حدود یک درصد رشد داشته این نشان دهنده این است که کالاهایی که از کشور رفته با وزن کمتری بوده.مجری: علی رغم افزایش تجارت داشتیم.بله حدود 15 درصد رشد ارزشی داشتیم ولی رشد وزنی حدود یک درصد بودهمجری: کدام کالاها بوده؟ حالا آن ارزش افزوده بیشتری برای خودش.آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: مثلا در لوازم خانگی مان، در موادغذایی مان، در صنایع آلومینیوم مان، در صنعت مس مان و در بعضی از شاخه های صنعتی مان توانستیم بازارهای جدیدی را در کشورهای همسایه پیدا بکنیم و از این جهت شاهد رشد کیفیت صادرات مان به کشورهای همسایه ایم چون همان طور که گفتم یک درصد بیشتر رشد از نظر وزنی به این کشورها نداشتیم و این خودش بیانگر افزایش رشد صادرات کالاهای با ارزش افزوده و دانش بنیان مان به این کشورها می تواند باشد.مجری: فکر می کنید در کدام کالاها الان ظرفیت داریم که می توانیم ازش استفاده کنیم باتوجه به آن اشراف اطلاعاتی که نسبت به کشورهای همسایه داریم.آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: در برخی صنایع مثل کفش مان، مثل کیف و چرم مان، در حوزه پوشاک مان، حتی در همین لوازم خانگی، در مصالح ساختمانی در بوازم و تجهیزات آشپزخانه و لوازم ساختمانی در اشکال مختلفش و حتی در موادغذایی هم می توانیم دوباره روی ارزش افزوده بالاتر کالای صادراتی مان و تنوع بخشی مثلا سبد صادراتی مان به هر کشور و ارزش افزوده ای کالاهایی که به این کشورها، فراموش کردیم در حوزه تجهیزات پزشکی هم در زمینه محصولات دانش بنیان مان پتانسیل خیلی زیادی داریم که می توانیم به کشورهای همسایهمجری: ظرفیته که حالا وجود دارد برای این که عملیاتیش بکنید برنامه خاصی دارید؟آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: بله، صددرصد، در حوزه حمایت های صادراتی مان، جوایز صادراتی مان و مشوق هایی که تعریف شده و هم در رویدادهای تجاری مان در زمینه نمایشگاه ها، تبادل هیات های تجاری روی کالاها و محصولات با ارزش افزوده بالاتر و کشورهایی که امکان این صادرات را داشته باشیم برنامه ریزی کردیم برای سال های آینده بتوانیم در این زمینه هم بیشتر عمل بکنیم.مجری: الان باتوجه به فعالیت هایتان در بخش خصوصی الان تجارمان مهمترین مشکل¬ و موانعی که پیش رویشان قرار دارد در تجارت با کشورهای همسایه چه مواردی است؟آقای حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: واقعیت این است همان طور که مهمانان محترم برنامه به تفسیر فرمودند یک اتفاق خوب در تجارت خارجی در سال 1401 داشتیم که البته از چند منبع مختلف این رشد نیرو می گرفت علاوه بر آن سیاست های توجه به همسایگان و کشورهای همجوار و دیپلماسی اقتصادی و در کنارشان چابکی و تعاملی که در سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی با بخش خصوصی وجود داشت موثر بود. در سال 1401 مجموع فشار تورمی و سیاست های ارزی که در اقتصاد کلان کشور داشتیم باعث شده بود که کم تر شاهد وقوع سرکوب ارزی گسترده در بازار باشیم و این موضوع انگیزه فعالین اقتصادی را برای عبور از موانع پیش روی و این که دسترسی پیدا بکنند به بازار صادراتی تقویت کرد.معتقدم که در سال 1402 اگر بخواهیم تداوم داشته باشد افزایش قابل توجهی در تجارت خارجی و صادرات مان داشته باشیم فکر کنم موضوع اول کماکان موضوع دسترسی به خدمات پرداخت و تسویه بین المللی است که یک موضوع مهم برای تجارت خارجی است و نکته بعدی هم یک نوع ترس و نگرانی از وجود نااطمینانی در حوزه مقررات گذاری به خصوص در حوزه سیاست های ارزی، اگر قرار باشد دوباره به صادرکنندگان غیرنفتی مان سخت بگیریم از طریق موضوعاتی مثل پیمانکاری ممکن است که در سال 1402 برای تداوم و رشد تجارت خارجی قدری با مشکل مواجه بشویم.مجری: مثلثی را مدنظر دارید در سه (؟؟ضلعی) که دسترسی به خدمات پرداخت و حالا مراودات مالی و بحث ثبات قوانین و رفع موانع و مشکلات پیمان سپاری ارزی، درست است؟آقای حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: بله.مجری: برنامه تان برای این سه تا مشکلی که تجارمان با آن روبرویند چیست؟ چه برنامه ای دارید برای رفع و حداقل کاهش این موانع؟آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: در هر سه زمینه خوشبختانه در ساختار جدید سازمان توسعه تجارت ایران دفتر ویژه پیگیری این قبیل امور پیش بینی شده که همکاران مان در حال برنامه ریزی و سازماندهی و پیگیریند.مجری: نتیجه هم گرفتید در هر کدام؟آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: بله، در بعضی از کشورها توانستیم خوشبختانه.مجری: میشه مصداقی بگویید.آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: مثلا با همین کشور، روسیه با کشور قطر، با کشور عمان، در برخی زمینه ها با کشور عراق.مجری: در کدام یک از سه مشکل؟آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: در زمینه به ویژه تسهیل تبادل ارز از طریق غیربانکی یا کشور سوریه این ها زمینه هایی است که همکاران مان در حال پیگیرند، وزارت امورخارجه مان، سفارتخانه هایمان، رایزن های بازرگانی مان، همه در اولویت کاریشان قرار گرفته که بتوانند آن چه را که مربوط به حوزه روابط و ارتباط با کشورهای دیگر است را پیگیری کنند در داخل هم که ثبات قیمت ها بحث مفصل و مستقلی است که در دستورکارمجری: بحث ثبات قوانین که تا حد زیادی مربوط به شما می شود.آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: بله، ولی قوانین و مقررات صادراتی تحت تاثیر سایر حوزه های اقتصادی کشور است به عنوان نمونه وقتی که جایی در بازار داخل و برای مصرف کننده خود آن کالا با قیمت بالاتری عرضه می شود یا توان مصرف مان ناکافی باشد.مجری: درسته است ولی موضوعی است که قاعدتا با برنامه ریزی قابل حل است، ما همه مشکلات مان از نداشتن برنامه است که یک دفعه مثلا می آییم مصوبه ای می آوریم مثلا صادرات پیاز ممنوع شد صادرکننده مان با هزار مشکل آن بازار را به دست آورده و مسایلی از این دست در صورتی که قبلا می دانستیم تولیدمان چقدر است می دانستیم مصرف مان چقدر و قاعدتا نباید این اتفاقات بیفتد.آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: سایر بخش های اقتصاد منظورم بخش تولیدمان است بخش تولیدمان با بخش مصرف مان باید خودش را هماهنگ کند و برای بخش صادرات هم پیش بینی بکند سازمان توسعه تجارت ایرانمجری: متولیش کیست؟آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: وزارت کشاورزی است طبیعتا که در حوزه تنظیم بازار هم اتفاقا مسئولیت دارد. سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امور خارجه و دستگاه هایی که متولی توسعه صادرات کشورند.مجری: منظور این که به عنوان متولی تجارت کشور آیا نمی توانید با دستگاه ها هماهنگ کنید که اگر مصوبه ای دارید حداقل عمر این مصوبه باید یک سال باشد.آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: بله، این ایراد را قبلا گرفتیم خوشبختانه اصلاح شده به عنوان نمونه در بحث ممنوعیت صادرات برای محصولات کشاورزی مان این پیش بینی و این پیشنهاد شده که حداقل 6 ماه حتی قبل از فصل کشت مانمجری: الان دارد اجرا می شود عملیاتی شده است؟آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: بله، از سال گذشته این اتفاق افتاده خوشبختانه اواخر سال گذشته.مجری: امیدواریم تقویت بشود.مجری: نظرتان در مورد پیمان سپاری ارزی و بحث ثبات قوانین چیست که این ثبات قوانین تا حد زیادی به حوزه شما مربوط می شود؟خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: اجازه بدهید برگردم به سوال قبلی تان مجلس در حوزه تقنینی برنامه های خوبی داشته که حمایت کند در سال گذشته قانون جهش تولید دانش بنیان را داشتیم که آمدیم از شرکت های دانش بنیان و صادرات این شرکت ها این که تعدیل کنیم یک سری از قوانین دست و پاگیر را از جلوی راه این شرکت ها برداریم و اجازه بدهیم که این ها بتوانند محصولات شان را بالاخره نه برابر با یک صنعت کلان برابر با بالاخره ظرفیت های خودشان بتوانند این ها را صادرات کنند در این حوزه یکی از دلایلی که بالاخره این تناژ افزایش پیدا نکرده این بود که اجازه دادیم که شرکت های دانش بنیان حضور فعال در حوزه صادرات مان داشته باشند و بتوانند یک سری از فناوری ها و تکنولوژی هایی که داشتند از این ها استفاده کنند.مجری: روی این دو مورد مجلس چه برنامه ای ای دارد یا حداقل چه اقداماتی انجام داده است؟خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: در حوزه ارزی مساله کلانی است که میان بخشی است و این طور نیست که یک نفر این را بتواند حل کند بحث تحریم ها و مسایلی که وجود دارد ولی تک به تک وقتی با کشورها سفرهایی که داشتیم وزرا سفر می کنند بالاخره برنامه هایی که وزارت خانه ها می چینند که گاها این برنامه ها مشکل دارد مساله ای که گفتید تنظیم بازار و همین بحث محصولات کشاورزی واقعا کشاورزان مان یک جورایی آواره اند نمی دانند چکار کنند یک سال این را می کارند بالاخره مشکل پیش می آید سال بعد چیز دیگر می کارند، برنامه ریزی نیست این، این ها مسایلی که برمی گردد به دولت و مجلس هم نظارت دارد بر این ها که دائما دیدید که اتفاق برای وزارت جهادکشاورزی افتاد.مجری: شما به عنوان نماینده مردم در مجلس که در این مردم تجار است، تولیدکنندگان هم است و توقع دارند از شما به عنوان نهاد مجلس که بروید ورود کنید که آقا این قانونی که می گذارید حداقل یک سال دو سال یا این مصوبه تان دو سال باید اعتبار داشته باشد که این تعدد و تکثر قوانین نتواند تولیدکننده و صادرکننده مان را اذیت کند.خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: متاسفانه خلق الساعه است یک تصمیمات خلق الساعه ای در بدنه دولت گرفته می شود.مجری: مجلس توانسته کاری کند در این حوزه؟خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: خیلی سعی کردیم که نظارت ویژه روی این ها داشته باشیم دائما وزرا را می آوریم سوال می پرسیم سعی می کنیم نظارت ویژه داشته باشیم اگر نگاه کنید در حوزه گندم در حوزه مرغ خیلی از این ها را مجلس توانست با نظارتی که کرد روی این ها بالاخره این ها را سر و سامان بدهد ولی مجلس همچنان پای نظارتش ایستاده و از دولت برنامه می خواهد و نشست های اخیری هم که داشتیم این بوده که در برنامه هفتم دولت برنامه ای به ما بدهد که حتما بتواند آن برنامه رابه سرانجام برساند این جور نباشد که یک برنامه پنج ساله می نویسیم ولی تهش می بینیم حتی 30 درصد این محقق نشده برمی گردد باز هم به مجلس و هم به دولت، مجلس نظارت کافی نداشته بالاخره طی سال هایی که برنامه ششم بوده ولی در برنامه هفتم بنای این را داریم که با یک ارتباط و همدلی که حضرت آقا فرمودند یک طوری بالاخره برنامه را بچینیم که به سرانجام برسانیم ولی در کنار این کمک مردم را هم می طلبیم کمک همه نخبگانی که با مرکز پژوهش های مجلس ارتباط بگیرند و کمک کنند که در حوزه برنامه ریزی از سمت مجلس که هیچ کم و کاستی نباشد.مجری: الان یک مساله ای که خود تجار و تولیدکنندگان مان دارند با خود مجلس است شما الان دارید روی بحث نظارتی تاکید می کنید و نکته درستی هم است اما الان شما ببینید طبق ماده 5 قانون مقررات صادرات و واردات همه دستگاه ها تا بهمن نیازهای صادراتی و وارداتی شان به وزارت صمت اطلاع بدهند حالا عام به صورت خاص هم سازمان توسعه تجارت الان این قانون اجرا نمی شود چرا مجلس پیگیری نمی کند که چرا اجرایی نمی شود؟خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: نه این که مجلس پیگیری نمی کند.مجری: نه، پیگیری بدون نتیجه که فایده ای ندارد؟خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: بعضی وقت ها زیرساخت هایش مهیا نیست.مجری: این ها که نیاز به زیرساخت ندارد ما می گوییم که چرا قانون اجرا نمی شود؟خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: قانون اجرا نمی شود که برمی گردد به خود دولت.مجری: ما داریم بعد نظارتی مجلس را می گوییم.خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: ما نظارت کردیم اگر شما بیایید برنامه های نظارتی سه شنبه های نظارتی مجلس را ببینید همه وزرا را می آوریم سوال می کنیم تذکر می دهیم سعی می کنیم نظارت ویژه داشته باشیم ولی آنمجری: درسته، ولی نظارت زمانی خوب است که بتواند نتیجه داشته باشد مشکل مان در حوزه صادرات سال هاست ادامه دارد.خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: صددرصد نتیجه داشته، شما الان رشد صادرات را می بینید حاصل نظارت مجلس یازدهم بوده حاصل این بوده که دائما جلسات گذاشته اولین مجلسی بوده که بالاخره همین کمیسیون صنایع مجلس دائما جلسات دیپلماسی اقتصادی را از روز اول مجلس در وزارت امورخارجه بنا نهاد که قبلا باب نبوده.مجری: از خودم به عنوان مجری که مطلبی را نمی گویم یک مثال برای شما می زنم سال گذشته گمرک اگر بخواهم دقیقش را بگویم 677 بخش نامه داشته یعنی چیزی حدود 700 تا بخش نامه در طول یک سال آن وقت یک صادرکننده یک تولیدکننده چطور می تواند برنامه ریزی بکند.خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: صادرات مان دچار مشکل می شود.مجری: صحبت ما همین است چرا مجلس به صورت جدی ورود نمی کند جلوی این را بگیرد. شما بازوی نظارتی دارید، اجرایی دارید، باید ورود کنید و مقابله کنید.خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: اگر برنامه ای دیگر بیاورید و آماری بیاورم از تعداد بالاخره شکایت هایی که اصل 90 کردیم حوزه نظارتی خروجیش رفته آن جا که دیگر می رود در قوه قضاییه بحث نظارت روی مسئولین است مجلس بازوانی دارد که بعضی اوقات تاخیری دارد در این که به نتیجه برسد ولی این که نظارت نکرده نیست واقعا نظارت کردیممجری: نه، حتما مجلس نظارت کرده.خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: اگر صادرات به این جا رسیده ریاست مجلس در این سه سالی که مجلس بوده یکی از اولویت های کاری شان صادرات بوده چرا، اصلا ما می آییم می بینیم داخل بازار داخلی مان آشوب دارد این گرانی ها همه این ها برمی گردد به این که صنعت مان بهره وری نداشته صادرات خوب نتوانسته انجام بدهد.مجری: ما منکر زحمات دوستان مان در مجلس نیستیم منظورم این است که این موارد، مواردی است که نیاز به اهتمام بیشتری دارد.خانم دکتر معصومه پاشایی سخنگوی فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی: کاستی هایی است سعی می کنیم بیشتر نظارت کنیم این قول را به مردم می دهیم که بیشتر نظارت کنیم.مجری: جمع بندی و نظر شما چیست، به نظرتان مجلس حالا دولت باید چه اقداماتی را در اولویت کاری بگذارد که بتوانیم این توسعه صادرات را همین جوری این روند را داشته باشیم؟آقای سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: تصورم این است که اگر قرار باشد که تداوم رشد تجارت خارجی را در سال 1402 داشته باشیم بایستی در دو حوزه داخل و خارج از کشور نسبت به رفع برخی از موانع و نااطمینانی ها اقدام بکنیم. در داخل کشور بدون تعارف آن چه در سال 1401 اتفاق افتاد شاید عمده اش به خاطر همان تعامل و اراده ای که در سازمان توسعه تجارت بود بیشتر و در حوزه دیپلماسی اقتصادی و توجه به کشورهای همسایه بود اما همین جوری که شما هم اشاره کردید متاسفانه فقط سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی نیست که در این حوزه تصمیم گیری است در بخش های مختلف به بهانه تنظیم بازار یا مدیریت منابع ارزی یا همان بحث های گمرکی که اشاره کردید روزانه تصمیمات، دستورالعمل ها و رویه هایی اتخاذ می شود که این نااطمینانی را برای آینده تشدید می کند در حوزه خارجی هم حتما ما بایستی خدمات پرداخت بین المللی را مثل کاری که در حوزه سیاست خارجی با کشورهای منطقه مثل عربستان انجام دادیم برایش راهکار پیدا بکنیم و حتما چون فرمودید مجلس واقعا باید هر تصمیم، هر قانون و هر مقرراتی یک پیوستی داشته باشد که اثرش را روی صادرات و روی رشد تولید به اصطلاح از قبل دیده باشیم.مجری: یکی روی بحث عربستان برنامه تان چیست باتوجه به تحولات اخیر و مهمترین برنامه تان در سال 1402؟آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: براساس پتانسیل هایی که ارزیابی کردیم و ظرفیت هایی که وجود دارد یکی هدف گذاری دو میلیارد دلاری را برای میان مدت و یک میلیارد دلاری برای کوتاه مدت پیش بینی کردیم که با گشایشی که در روابط دیپلماتیک اتفاق افتاده کمک خواهیم کرد این صادرات و این اهدافی که گفتم تحقق پیدا کند در مورد عربستان.مجری: با همسایگان چقدر برنامه تان در سال 1402 است؟آقای دکتر فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت: ما رشد میانگین 20 درصدی برای صادرات به کشورهای همسایه را دردست داریم.مجری: یک نکته ای هم بود می خواستیم صحبت کنیم فرصت تمام شد بحث اتحادیه اقتصادی اوراسیا را داریم، بریکس را داریم، حالا مجلس هم خوب است روی این بحث شانگهای را داریم ما یک فرصت های تجاری خیلی خوبی برای کشورمان دارد ایجاد می شود اما برای استفاده از این ظرفیت ها هیچ برنامه محسوسی نداریم. امیدواریم روزی نشود برسیم به این ظرفیته رسیده باشیم اما برنامه عملیاتی مشخص و خوبی نداشته باشیم و این فرصت از دست برود.

∎​

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا