روزنامه تعادل – فاصله تهران- شمال 62 کیلومتر کوتاه‌تر شد

گروه راه و شهرسازی|
با افتتاح مسیر رفت قطعه آزادراه تهران- شمال، فاصله تهران با شهرهای شمالی کشور 62 کیلومتر کوتاه‌تر شد. بر اساس وعده رییس بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار این پروژه، پیش‌بینی می‌شود، مسیر برگشت این قطعه که هم اینک 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تا پایان کار دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد. قرار است از امروز، قطعه افتتاح شده از سوی مردم بهره‌برداری شود.
پروژه آزادراه تهران-شمال برای انجام پیوندی سریع و ارزان میان منطقه شمالی و مرکزی ایران و آسانی ارتباط با کشورهای همسایه شمالی ایران، برای اجرا در سال ۱۳۵۳ پیشنهاد شد. 
مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و به موازات جاده قدیم کرج – چالوس تا شهر چالوس ادامه می‌یابد و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس وصل می‌شود.
قطعه اول آزادراه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد، این قسمت که طول آن تقریباً ۳۲ کیلومتر است، موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و زمان مسافران را به دنبال دارد. مهم‌ترین قسمت این قطعه احداث تونل تالون به طول ۴۸۵۰ متر بوده که حفاری آن توسط چینی‌ها (شرکت STA) صورت گرفت که بعداً به دلیل تاخیرهای مکرر در اجرای پروژه و اختلافات مالی، شرکت چینی از ادامه فعالیت منع و تنها قطعات مهم در دست این شرکت باقی ماند (احداث کامل تونل ۱۱، ادامه حفاری تونل‌های ۱۳، ۱۴، ۱۵ تکمیل عملیات لاینینگ تونل تالون و احداث پل شماره شش، ۳۲۰ متری) و ادامه عملیات به هفت شرکت ایرانی (پورنام، ارسا ساختمان، شرکت دی، ناودیس راه، شرکت آباد راهان پارس، اویول و ملی ساختمان) واگذار گردید. احداث این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در اسفند ۱۳۹۸ رسماً به بهره‌برداری رسید. در ۲۷ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ دستور شروع عملیات اجرایی قطعه ۲ صادر شد. قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک–پل زنگوله به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر است، تونل‌های بلند البرز هر یک به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج – چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر می‌شود عملیات عمرانی این قطعه (به غیر از تونل‌های البرز) از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و توسط چهار شرکت (بلند طبقه، مشارکت انصار، آباد راهان پارس و جنرال مکانیک) در حال اجرا است و باند غربی این قطعه در روز ۱۵ تیر ۱۴۰۲ روز قبل عید غدیر با حضور رییس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
قطعه سه آزادراه تهران-شمال حدفاصل پل زنگوله – سه‌راهی دشت نظیر و مرزن آباد به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر است. مسیر دارای دو و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌گردد. در حال حاضر این قطعه در حال راهیابی و تعیین مسیر توسط چند شرکت راهسازی می‌باشد تا مطالعات این مسیر به پایان برسد و همچنین روز ۱۵ تیر ۱۴۰۲، عملیات اجرایی این قطعه آغاز شد.
قطعه چهار آزادراه تهران – شمال حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد – چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است. مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌گردد. اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید.
    نماد خودباوری و توانایی ملت ایران
رییس‌جمهوری با بیان اینکه آزادراه تهران – شمال نماد خودباوری و توانایی ملت ایران است‌، گفت: قطعه بعدی این آزاد راه به نام «غدیر» آغاز می‌شود.
به گزارش مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی روز پنج شنبه در آیین بهره‌برداری از مسیر قطعه دوم آزادراه تهران شمال این طرح را نماد خودباوری و توانایی ملت ایران دانست و افزود: معتقد هستم این طرح، نماد خودباوری، توانایی و دانایی ملت ایران است، اگر کسی بخواهد این دانایی و توانایی، کار فناورانه و تکنولوژی، معماری و هنر را ببیند، همه اینها را می‌تواند در این طرح مشاهده کند.
وی با بیان اینکه از طرف دیگر، این طرح نماد اراده جدی مهندسان، مشاوران و کارگران عزیزمان است، اضافه کرد: بهره‌برداری این طرح فواید و منافعی برای مردم دارد، صرفه جویی در وقت و مال مردم است و فایده دیگر، کاهش تصادفات و کاهش تلفات جاده‌ای است.
رییس‌جمهوری با تأکید بر لزوم فراهم آوردن تردد امن برای مسافران، خاطرنشان کرد: هم ما، هم مردم و هم عزیزان راهور از تلفات جاده‌ای رنج می‌بریم، این موضوع همواره از رنج‌های ما بوده که چرا اینقدر تصادفات و تلفات جاده‌ای داشته باشیم، مردم از مسیری که حرکت می‌کنند برای رسیدن به مقصدی، باید به سلامت عبور کنند و به مقصد برسند. حجت‌الاسلام رییسی، گفت: این طرح نماد آفتخارآفرینی برای کشور و ملت است، کار، کار بزرگی است که انجام شده است. او با بیان اینکه این طرح صرفه‌جویی‌های زیادی در مال و جان مردم و همچنین صرفه‌جویی مهمی در سوخت به دنبال دارد، تصریح کرد: این نماد افتخارآمیزی برای کشور و ملت ما است، کار بزرگی است که پیشینیان طراحی کردند و کارهایی انجام دادند و در این دوره نیز آقای فتاح و همکارانشان در بنیاد مستضعفان و مهندسانی که شبانه‌روز تلاش کردند، کار را به این نقطه رساندند. وی با تأکید بر اینکه این پروژه نماد افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است، اضافه کرد: قطعه بعد نیز به نام غدیر شروع خواهد شد و امیدواریم در زمانی کوتاه ولی با همان دقت کاری که تاکنون انجام شده، دنبال شود.
   پروژه ملی
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز در آیین بهره‌برداری از قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال، این پروژه را یک پروژه ملی و دستاوردی پر افتخار دانست که به ملت شریف ایران تقدیم می‌شود. بذرپاش افزود: قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال پروژه بزرگ ملی است که در راستای مسافرت‌های متعدد از مبدأ پایتخت به شمال کشور، حجم عظیمی از ترددها را پوشش می‌دهد. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: جاده‌های موجود ما در ایام خاص و پر ترافیک جوابگو نبود و این پروژه به عنوان راه اصلی که ۲۲ کیلومتر طول دارد، از پرهزینه‌ترین، سخت‌ترین و پر زحمت‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور تخمین زده شد. بذرپاش ادامه داد: آزادراه تهران شمال بخش زیادی از مشکلات ترافیکی و تردد از تهران به شمال کشور را مرتفع خواهد کرد و این مسیر، راه اصلی رفت و آمد از پایتخت به شمال خواهد بود.
وی تشریح کرد: منطقه دوم پس از اتصال به منطقه اول مسیر تهران_شمال را در مجموع ۶۲ کیلومتر کوتاه می‌کند که این میزان در طول سال، حتی با احتساب صرفه‌جویی در مصرف سوخت، دستاورد قابل توجهی برای کشور است.
وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد: پس از اتمام این منطقه با دستور رییس‌جمهور، همکاری بنیاد مستضعفان و مجموعه خدوم وزارت راه و شهرسازی فاز سوم که قطعه نهایی است را آغاز می‌کنیم که به فضل خدا سهولت سفر و خدمت مضاعف در کریدورهای اصلی کشور رقم بخورد.
وی ادامه داد: ما در دولت با همه محدودیت‌ها، همه ظرفیت‌ها را به کار گرفته‌ایم تا پروژه‌های باقیمانده تکمیل شوند و به بهره‌برداری برسند.
    فتاح: مسیر برگشت در دولت سیزدهم 
تکمیل می‌شود
رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: مسیر برگشت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال در دولت سیزدهم تکمیل می‌شود. پرویز فتاح گفت‌: اجرای آزاد راه تهران – شمال نمایشگاهی از تکنولوژی و کار نیروهای ایرانی است که این طرح با همکاری دولت و بنیاد مستضعفان در این شرایط سخت اداره شده است.
فتاح ابراز امیدواری کرد که قطعه دوم این آزادراه در مسیر برگشت در این دولت به بهره‌برداری برسد.
وی با تاکید براینکه اراده کامل برای اجرای این طرح وجود دارد، گفت: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در کنار دولت برای اجرای این طرح است و طرحی در تراز بین‌المللی از نظر تجهیزات به بهره‌برداری رسید.
رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی توضیح داد: ۱۰ شرکت پیمانکار، ۱۶ شرکت مشاور و یک هزارو۵۰۰ دستگاه مهندسی ایرانی در ساخت این طرح فعال هستند.
فتاح ضمن تقدیر از تلاش‌های وزرای پیشین راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزرای فعلی و مسوولان حال حاضر از تکمیل مسیر برگشت قطعه ۲ آزادراه تهران شمال در دولت سیزدهم خبر داد. رییس بنیاد مستضعفان گفت: مسیر برگشت قطعه ۲ آزادراه تهران شمال هم‌اکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در برنامه است که تا دولت سیزدهم تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد. فتاح ادامه داد با فرمان رییس‌جمهور ساز و کارهای اداری قطعه سوم آزادراه تهران شمال نیز در دستور کار قرار می‌گیرد و بنیاد مستضعفان با همه ظرفیت‌ها برای تکمیل این قطعه نیز تلاش خواهد کرد. وی توضیح داد مجموعاً ۶۰ هزار میلیارد تومان به قیمت روز برای تکمیل قطعه یک، دو و چهار سرمایه‌گذاری شده است که ۶۴ درصد آن توسط بنیاد مستضعفان و ۳۶ درصد آن توسط دولت تأمین شد.
فتاح ضمن تشکر از سعیدی کیا رییس پیشین بنیاد مستضعفان در سیاست‌گذاری برای اجرای آزادراه تهران شمال تصریح کرد: ساخت آزادراه با استاندارهای بین‌المللی انجام شده است و تمامی زیرساخت‌های مسیر فراهم است.
وی توان مهندسان ایرانی را در تکمیل این پروژه حائز اهمیت خواند و گفت: بنیاد مستضعفان سیمان و میلگرد این ابر پروژه عمرانی را به‌طور کامل تأمین می‌کنند.
وی بیان کرد: آزادراه تهران شمال در شرایط تحریم با توان مهندسان داخلی در حال تکمیل است.
 

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا