برنا – از ادعای رفاقت تا رقابت پنهان/ امارات دلار را از معاملات نفتی حذف می‌کند


اپ آگهی –
به گزارش نفت خبرگزاری برنا، امارات متحده عربی به طور رسمی استفاده از ارز‌های محلی به جای دلار در معاملات نفتی را اعلام و پروژه دلارزدایی را از تجارت نفتی خود که عمده ترین تجارت این کشور است، رقم زد.
با توجه به تولید روزانه ۳.۲ مییلیون بشکه نفت، امارات یکی از ۱۰ تولید کننده بزرگ نفت به شمار رفته که حجم ذخایر آن به بیش از ۱۰۰ میلیارد بشکه می‌رسد. همچنین این کشور با ۲۱۵ تریلیون فوت مکعب ۶ امین دارنده ذخایر گازی جهان به شمار می‌رود.
بزرگی بازار نفتی امارات باعث می‌شود که تصمیم این کشور می‌تواند به طور قابل توجهی بر تسلط دلار آمریکا در بازار جهانی نفت تأثیر بگذارد.
گذار از دلار به ارزهای محلی برای معاملات نفتی، نشان دهنده انحراف قابل توجهی از سلطه طولانی مدت دلار در بازار جهانی نفت است که این مهم با سیاست‌های اتحادیه اقتصادی بریکس، که امارات متحده عربی اخیرا به آن افزوده شده همخوانی دارد.
بلوک بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بوده که اخیراً اعضای خود را گسترش داده و عربستان سعودی، مصر، اتیوپی، ایران و آرژانتین، امارات متحده عربی را نیز شامل می‌شود.
این گسترش نشان دهنده تمایل فزاینده به سمت دلارزدایی در میان این کشورها است، حرکتی که هژمونی سنتی دلار آمریکا در تجارت بین‌المللی را به چالش می‌کشد.
تصمیم امارات متحده عربی برای اولویت دادن به ارز محلی بر دلار آمریکا در معاملات جدید نفتی، بازتاب روشنی از این احساسات است. این حرکت صرفا یک تغییر سیاست نبوده بلکه یک مانور استراتژیک در بازی شطرنج پیچیده اقتصاد جهانی است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که امارات متحده عربی به قراردادهای نفت و گاز با حداکثر ۱۵ کشور از جمله کشورهای مانند چین، روسیه و مصر چشم دوخته است که همگی از اعضای ائتلاف بریکس و مدافع دلارزدایی هستند.
اقدام امارات متحده عربی برای پذیرش ارزهای محلی در معاملات نفتی یک رویداد مجزا نیست. این بخشی از یک روایت بزرگ‌تر است که در آن کشورها به طور فزاینده‌ای وضعیت موجود را زیر سوال می‌برند و جایگزین‌هایی را بررسی می‌کنند که منافع اقتصادی آنها را بهتر تامین کند.انتهای پیام/

∎​

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا