انتصاب عجیب در وزارت صمت/ اقدامات فراقانونی معاون وزیر صمت ادامه دارد

به گزارش اپ آگهی، اخیرا حکمی از سوی معاون صنایع عمومی وزیر صمت رسانه‌ای شد که نکات بسیار عجیبی در آن دیده می‌شود. طبق این حکم محمدرضا زارع برزشی به‌عنوان سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران منصوب شده است‌.

تغییر ساختار وزارت صمت برای کسب امتیازات دانش‌بنیانی!
در ابتدای این حکم به ساختار جدید وزارت صمت و ادغام «مرکز ملی فرش ایران»  و «اداره کل صنایع خلاق و ورزشی» اشاره شده است. این در حالی است دو ساختار مورد اشاره حتی در عنوان هم ارتباطی به یکدیگر ندارند.
در حالی وزارت صمت چنین ادغامی را در دستور کار قرار داده که پیگیری‌های اپ آگهی نشان می‌دهد پشت‌پرده این ماجرا گویا مسئله دانش‌بنیان‌ها و دستیابی به امتیاز آن وجود دارد. طبق اعلام مرتضی میری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، این ادغام در راستای دانش‌بنیان‌شدن صنعت خودرو انجام شده که البته پس از اصلاح حکم، نیت دانش‌بنیان‌شدن صنایع خلاق اعلام شده است.
البته به نظر می‌رسد دفتر معاونت صنایع عمومی وزارت صمت در نگارش حکم شخص مورد علاقه برادران چنان شتابزده عمل کرده که در اشتباهی فاحش به جای دانش‌بنیان‌شدن صنایع خلاق، به دانش‌بنیان‌شدن صنایع خودرو اشاره کرده و معاون وزیر هم بدون توجه به این موضوع آن را به امضا رسانده است.

تنزل جایگاه صنعت فرش
این اتفاق در حالی رخ داده که فعالان صنعت فرش آن را غیرقانونی و در راستای تنزل جایگاه این صنعت می‌دانند و معتقدند که این صنعت قربانی زیاده‌خواهی برخی افراد شده و حاضر نیستند زیر بار چنین ادغامی بروند. خواسته اصلی این گروه تشکیل سازمان ملی فرش است.
]]>همشهری‌بودن ملاک انتصابات وزارت صمت
جدا از قربانی‌شدن صنعت فرش ایران در این ماجرا، انتصاب سرپرست این مجموعه نیز با ابهامات و سوالات زیادی مواجه است.

در وهله اول باید یادآور شد که طبق قانون معاون وزیر حق امضای حکم سرپرست مراکز دیگر وزارتخانه را ندارد و این حکم باید از سوی شخص وزیر امضا شود. حال مشخص نیست که چگونه محمدمهدی برادران خود را فراتر از قانون می‌داند و برای بخش دیگری وزارتخانه تصمیم‌گیری می‌کند؟
در وهله دوم، چنین تغییر ساختاری در همین نامه مشخص شد. نامه‌ای که همان امضا پای آن است و صرفا رونوشت آن جهت استحضار به وزیر ارسال شده است. بدین ترتیب اکنون مشخص شده که در در دولت ابراهیم رئیسی معاونان وزیر هم حق تغییر ساختار پیدا کرده‌اند.
نکته سوم که شاید نکته مهم‌تری باشد به انتصاب سرپرست این مرکز مربوط می‌شود. اکنون در حالی محمدرضا ژارع برزشی به‌عنوان سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران منصوب شده که وی نه سابقه‌ای در صنعت فرش دارد و نه پیش از پست‌گرفتن برادران فعالیت در وزارت صمت و صنایع کشور داشت.
بر اساس سابقه رسمی که از او  در دسترس است، زارع برز‌شی متولد سال ۶۹ است و در حاضر در رشته مدیریت رسانه مقطع دکتری تحصیل می‌کند. تمام سوابق مربوط به وی رسانه‌ای است و دبیر اجرایی کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات مشهد 2017 در روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد مرتبط‌ترین فعالیت وی بوده است.
در این انتصاب بار دیگر مشخص شد که سابقه افراد ارتباطی به سمت مدیریتی که دریافت می‌کنند ندارد و تعلق به شهر مشهد (به‌ویژه آستان قدس) و یا تحصیل در دانشگاه امام صادق شرط کافی برای حضور در مناصب مدیریتی دولت رئیسی است.
]]>خبرنگار معاون وزیر در سمت مدیریتی صنایع
حال طبق شنیده‌ها زارع برزشی ۳۳ساله که حتی سابقه یک روز کار مرتبط را ندارد، صرفا خبرنگار و مشاور رسانه‌ای برادران بوده است. گویا پیش از این برادران با استفاده از نفوذ خود، بدون ضابطه و مجوز سازمان امور استخدامی همشهری خود را به استخدام یکی از شرکت‌های فولادی درآورده است.
بدین ترتیب در این ماجرا وزارت صمت و مشخصا معاون صنایع عمومی وزیر صمت که از بازماندگان دوران رضا فاطمی‌امین است، علاوه بر زیر پا گذاشتن منافع ملی و تنزل جایگاه صنعت ایرانی فرش، از چند جهت اقدام به دور زدن قانون کرده است.
حال انتظار می‌رود سازمان بازرسی کل کشور، سازمان اداری استخدامی و حراست مجموعه دولت به این ماجرا ورود کنند و اجازه ندهند حوزه تخصصی دیگری به دلیل منافع شخصی عده‌ای خاص از بین برود.

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا