آموزش 0 تا 100 فرایند بهینه سازی سبد سرمایه گذاری

سرمایه گذاری یکی از اصلی‌ترین راه‌های حفظ سرمایه در دنیای امروزی است. اما این کار نیز درست مانند هر کار دیگری، روش‌ها و اصولی دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان ریسک‌ها را به شدت کاهش داد. به همین دلیل ما در این مقاله می‌خواهیم شما را برای بهینه سازی سبد سرمایه گذاری راهنمایی کنیم تا بتوانید با چالش‌های آن کنار آمده و نگرانی کمتری داشته باشید.
1. بهینه سازی سبد سرمایه گذاری؛ ارزیابی وضعیت فعلی
برنامه‌ریزی برای آینده، نیازمند درک روشنی از وضعیت فعلی سرمایه‌گذار از مسیری است که می‌خواهد طی کند. این ارزیابی، نیازمند بررسی دقیقی از دارایی‌ها، بدهی‌ها، جریان نقدی و سرمایه‌گذاری‌های فعلی و البته اهداف اصلی سرمایه‌گذار است.
اهداف شما به عنوان سرمایه‌گذار باید به‌وضوح تعریف و کمیت‌سنجی شوند تا ارزیابی که انجام می‌دهید، بتواند هرگونه اختلاف بین استراتژی سرمایه‌گذاری فعلی و اهداف مشخص‌شده را شناسایی کند.
این مرحله باید شامل بحث صادقانه درباره ارزش‌ها، باورها و اولویت‌های سرمایه‌گذار باشد که همگی مسیر را برای توسعه استراتژی سرمایه‌گذاری مشخص می‌کنند.

«نکته: بهینه سازی سبد سرمایه گذاری، یک «معامله انجام‌شده» نیست؛ بلکه نیازمند ارزیابی و تنظیمات مداوم در طول مراحل مختلف است.»

2. تعیین اهداف سرمایه گذاری
تعیین اهداف سرمایه‌گذاری به تمرکز بر پیدا کردن سبد ریسک-بازده سرمایه‌گذار بستگی دارد. تعیین میزان ریسکی که سرمایه‌گذار مایل و قادر به پذیرش است و همچنین تحملی که سرمایه‌گذار می‌تواند در برابر نوسانات داشته باشد، برای تدوین استراتژی سبدی که بازدهی موردنیاز را با سطح قابل قبولی از ریسک فراهم می‌کند، حیاتی است.
پس از توسعه یک سبد ریسک-بازده قابل قبول، می‌توان استانداردها را برای پیگیری عملکرد تعیین کرد. با پیگیری عملکرد سبد به استانداردها، امکان انجام تنظیمات جزئی در طول راه فراهم می‌شود.
3. تعیین تخصیص دارایی
با استفاده از سبد ریسک-بازده، سرمایه‌گذار می‌تواند استراتژی تخصیص دارایی را تدوین کند. در این استراتژی، از میان انواع دارایی و گزینه‌های سرمایه‌گذاری مختلف، سرمایه‌گذار می‌تواند دارایی‌ها را به‌گونه‌ای تخصیص دهد که تنوع بهینه را حاصل کرده و در عین حال، به بازدهی مورد انتظار برسد.
به‌علاوه، سرمایه‌گذار می‌تواند درصدهای مختلفی را به انواع دارایی، شامل سهام، اوراق قرضه، نقدینگی و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین اختصاص دهد که براساس محدوده قابل قبولی از نوسان برای سبد تعیین می‌شود. استراتژی تخصیص دارایی براساس نگاهی جامع به وضعیت و اهداف فعلی سرمایه‌گذار تدوین می‌شود و معمولاً در طول زمان با تغییرات در زندگی سرمایه‌گذار تنظیم می‌شود.
برای مثال، هرچه سرمایه‌گذار به تاریخ هدف بازنشستگی خود نزدیک‌تر می‌شود، تخصیص دارایی‌ها ممکن است تغییر کند تا تحمل کمتری به نوسانات و ریسک نشان دهد.

4. بهینه سازی سبد سرمایه گذاری؛ انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری
انتخاب سرمایه‌گذاری‌های فردی براساس پارامترهای استراتژی تخصیص دارایی‌ها صورت می‌گیرد. نوع سرمایه‌گذاری انتخابی به‌طور عمده به تمایل سرمایه‌گذار به مدیریت فعال یا گذرا وابسته است. درصورت داشتن دارایی‌های کافی برای دستیابی به تنوع بهینه (که معمولاً بیش از 1 میلیون دلار است) یک سبد سرمایه‌گذاری مدیریت فعال ممکن است شامل سهام و اوراق قرضه فردی باشد.
اما در سبدهای کوچک‌تر تنوع صحیح می‌تواند از طریق صندوق‌های مدیریت‌شده حرفه‌ای مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به دست آید. همچنین می‌توان یک سبد سرمایه‌گذاری گذرا را با استفاده از صندوق‌های شاخص از کلاس‌ها و بخش‌های اقتصادی مختلف انتخاب کرد.
5. نظارت، اندازه‌گیری و تعادل‌دهی
پس از اجرای طرح سبد سرمایه‌گذاری، فرایند مدیریت آغاز می‌شود که شامل نظارت بر سرمایه‌گذاری‌ها و اندازه‌گیری عملکرد سبد سرمایه‌گذاری به شاخص‌ها می‌شود. ضروری است این عملکرد در بازه‌های منظم، معمولاً هر سه ماه گزارش شده و طرح سبد سرمایه‌گذاری سالانه بررسی شود.
یک بار در سال، وضعیت و اهداف سرمایه‌گذار بازبینی می‌شود تا تشخیص داده شود آیا تغییرات قابل‌توجهی رخ داده است یا نه. سپس با بررسی سبد سرمایه‌گذاری تعیین می‌شود که آیا تخصیص هنوز برای ردیابی پروفایل ریسک-پاداش سرمایه‌گذار مناسب است یا خیر.
در صورتی که نباشد، سبد سرمایه‌گذاری می‌تواند متعادل شود و سرمایه‌گذاری‌هایی که به هدف خود رسیده‌اند، فروخته شوند و سرمایه‌گذاری‌هایی که پتانسیل سود بالاتری دارند، خریداری شوند.

سخن پایانی
وقتی برای تحقق اهداف زندگی‌مان سرمایه‌گذاری می‌کنیم، فرایند برنامه‌ریزی سبد سرمایه‌گذاری هرگز به پایان نمی‌رسد. در هر مرحله‌ای از زندگی، احتمال وقوع تغییراتی مانند تغییر شغل، تولد، طلاق، فوت یا کاهش دوره زمانی وجود دارد که نیازمند تعدیل اهداف، پروفایل ریسک-بازده و تخصیص دارایی‌ها می‌شود.
همچنین با تغییر شرایط اقتصادی یا بازار، فرایند برنامه‌ریزی سبد سرمایه‌گذاری دوباره آغاز می‌شود و با پیروی از این پنج مرحله، اطمینان حاصل می‌شود که استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب به‌خوبی اجرا می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۲۰ رای)

۴.۵

ترتیبی که برای خواندن مقالات استراتژی سرمایه گذاری به شما پیشنهاد میکنیم:

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا