باشگاه خبرنگاران جوان – ۲ برابر شدن ظرفیت مرغداری‌های آذربایجان شرقی



به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برای اینکه امسال با مشکلات و چالش‌های بازار مرغ روبرو نباشیم، صدورمجوز مرغداری و ساماندهی واحد‌های غیرمجاز در چند ماه اخیر در استان انجام شده و مرغداری‌ها الان با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد رو به رو هستند.
او با بیان اینکه کشت کلزا در استان در اولویت قرار دارد ادامه داد: کلزا کم آب بر است و از طرفی روغن مورد نیازی که از خارج وارد می‌شود را تامین می‌کند. در حال حاضر در فصل کشت کلزا هستیم، از آن جایی که هر یک روز تاخیر در کشت کلزا منجر به یک الی دو درصد کاهش تولید محصول می‌شود لذا باید کشاورزان به موقع اقدام به کشت کنند.
فتحی افزود: با شیوع بیماری کرونا که بازرسی‌های گشت‌های امور اراضی متاثر از کرونا کمتر شد و در نتیجه ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تغییر اراضی کشاورزی بیش‌تر شده و مشکلات ایجاد کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: نه تنها با شیوع کرونا میزان صادرات در بخش کشاورزی کاهش نیافته است بلکه افزایش نیز داشته است. میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶، حدود ۳۶ درصد افزای شداشته است. سهم صادرات بخش کشاورزی از صادرات غیرنفتی نیز حدود ۱۲ درصد بود که به ۲۱ درصد افزایش یافته است.
او با اشاره به شوک بازار به محصول هویج و افزایش قیمت نامتعارف آن اظهار کرد: قیمت هویج تا زیر ۱۰ هزار تومان پایین می‌آید.
فتحی ادامه داد: تاثیر روانی یک مطلب منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر موثر بودن مصرف هویج بر درمان کرونا، منجر شد تا با افزایش مصرف و قیمت این محصول مواجه شویم، اما تولید هویج آذربایجان شرقی همچنان به روال گذشته ادامه دارد و ۴۰ هزار تن هویج تولید می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: با توجه به این‌که در پیک برداشت هویج استان‌های جنوبی قرار داریم و محصول استان ما نیز در مهر ماه برداشت می‌شود، با افزایش عرضه هویج به بازار پیش بینی می‌کنیم که مشکل افزایش قیمت این محصول برطرف شود.
او همچنین در خصوص برنج ایرانی نیز گفت: برنج ایرانی با یک حباب قیمتی مواجه شده که این افزایش قیمت به دلیل فصل برداشت است و در صورت اتمام برداشت تمام محصول، قیمت برنج نیز کاهش می‌یابد.
فتحی به کشت فراسرزمینی نیز اشاره کرد و گفت: محدودیت منابع و خشکسالی باعث شده که در جا‌هایی از خارج مرز‌ها قصدبه دنبال کشت محصولات کشاورزی هستیم. به دلیل بیشترین نسبت فرهنگی استان ما با کشور آذربایجان، آذربایجان فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در این زمینه است.
او در مورد اصلاح الگوی کشت خاطرنشان کرد: محصولاتی مانند کینوا به عنوان محصول جدید در تمام شهرستان‌های استان به طور پایلوت کشت می‌شود، این محصول نیاز به هیدروکربن‌ها را برآورده و به عنوان گیاه دارویی هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
فتحی ادامه داد: در راستای شناسنامه دار کردن دام‌ها در استان اقدامات زیادی انجام شده و با داشتن اطلاعات در این زمینه می‌توانیم به راحتی برنامه ریزی کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد: امسال ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن تولید گندم داشتیم که حدود ۱۰۰ هزار تن آن توسط شرکت پشتیبانی غله خریداری و ۹۸ درصد مطالبان گندمکاران از این محل نیز پرداخت شد.
انتهای پیام/ک

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا