به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدحسین امید عصر امروز در مراسم تودیع رئیس سابق و معرفی سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی با ارایه گزارشی از فعالیتهای دوره مدیریتی خود در این دانشگاه، گفت: پنج سال و پنج ماه در دانشگاه علمی کاربردی مسئولیت داشتم که در این مدت با ۱۰۰ نفر از همکاران در حوزه مدیریت که ۵۶ نفر آنها در واحدهای استانی و از اساتید برجسته استانی بودند، ۱۴ نفر از هیئت رئیسه و ۳۶ نفر در حوزه ستادی همکاری کردم. وی با بیان اینکه در سال ۹۵ با دستور دکتر فرهادی وزیر وقت به دانشگاه جامع علمی کاربردی آمدم در حالی که به مدت یک سال معاون مالی اداری وزارت علوم هم بودم، گفت: در زمان ورودم یکی از مشکلات اصلی تثبیت اساسنامه مراکز علمی کاربردی بود، در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد مراکز علمی کاربردی دارای اساسنامه هستند. کمتر از ۵ درصد مراکز الان اساسنامه ندارند، این اساسنامه به تصویب شورای عالی گسترش آموزش عالی رسیده است. رئیس سابق دانشگاه علمی کاربردی گفت: در سال ۹۵ بیش از ۸۰ درصد مراکز به صورت سرپرست اداره میشدند و امروز ۱۰۰ درصد رؤسا در چارچوب آئیننامه مدیریت دانشگاهها و آئیننامه مصوب شورای مرکزی دانشگاه یا در دو دوره چهار ساله به عنوان رئیس مرکز فعالیت میکنند یا در دوره ۶ ماهه حکم سرپرستی دارند. وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که از همان روزهای اولی که به دانشگاه علمی کاربردی آمدم، با با آن مواجه شدم این بود که سازمان بازرسی به اغلب تصمیمات دانشگاه ایراد میگرفت و مرجع تصمیمگیری یعنی آئیننامهها را هیات رئیسه دانشگاه نمیدانست و این در حالی بود که خیلی از مصوبههای دانشگاه توسط هیات رئیسه تصویب میشد یا از دانشگاههای دیگر گرفته میشد، اما امروز همه آئیننامههای دانشگاه به تصویب شوراهای قانونی خود رسیدهاند. امید به ساماندهی اساتید طی سالهای فعالیتش در دانشگاه اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۳ هزار نفر در این دانشگاه کد مدرسی داشتند که کمتر از ۶۰۰۰ نفر آنها مورد بررسیهای اولیه قرار گرفته و مابقی مراحل قانونی را طی نکرده بودند. آئیننامهای به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای جذب رساندیم و براساس آن تمام مدرسان مجدد مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت ۲۵ هزار نفر از مدرسین صلاحیت ادامه همکاری را گرفتند. وی ادامه داد: طی ۵ سال گذشته، ۵ فراخوان جذب مدرس برگزار شد و براساس آن ۱۲ هزار نفر پذیرش شدند، در این فراخوانها ۱۲۰ هزار نفر شرکت کردند که در نهایت ۱۲ هزار نفر پذیرش شدند، یعنی به عبارتی از هر ۱۰ نفر یک نفر پذیرش شدند. رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی با فعالیت ۳۵۰ مرکز نوآوری در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۲۳۰ رویداد شتاب طی سالهای گذشته در این دانشگاه برگزار شده است و ۴۸ درس نیز مورد بازنگری قرار گرفته است. وی همچنین به سطح بندی مراکز علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: طی سالهای اول سطحبندی مراکز به صورت خوداظهاری بود اما الان 65 درصد سطحبندی سامانهای صورت میپذیرد. امید با اشاره به چالشهایی که طی سالهای گذشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی داشت، گفت: این دانشگاه برای اجرای برنامههای خاص با چالشهایی مواجه بود که تعطیلی مراکز دولتی یکی از این چالشها محسوب میشد که این برنامه از دولت دهم شروع و در دولت یازدهم تکمیل شد، این مصوبه دولت به بهترین نحو در دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا شد به گونهای که در سال ۹۹ تمام مراکز علمی کاربردی دولتی را منحل یا در مراکز خصوصی ادغام کردیم، اما این کار لطمههای زیادی به دانشگاه وارد کرد. وی با تاکید بر بودجه بسیار اندک دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: متاسفانه بودجه در نظر گرفته شده برای این دانشگاه کافی نیست و افرادی بودجه ما را در دفتر آموزش و پرورش تدوین میکنند و این دانشگاه بر خلاف دانشگاه فنیوحرفهای که ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد، تنها ۵۰ میلیارد تومان بودجه دارد. دولت باید توجه ویژهای به این دانشگاه داشته باشد و حداقل ۳۰ درصد از هزینه دانشجویان را پرداخت کند. رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: قانون جدید آموزش و پرورش مشکلات آموزشهای مهارتی را افزایش داده است و بر خلاف گذشته که دانشآموزان از هنرستان میتوانستند وارد آموزشهای مهارتی شوند و دوره پیش دانشگاهی را نگذرانند، اما با روند جدید همه دانشآموزان مجاز هستند ۱۲ سال تا دیپلم درس بخوانند، در نتیجه اغلب دانشآموزان به سمت رشتههای غیر مهارتی و لیسانس حرکت میکنند. در سالهای ۹۸ و ۹۹ بیش از ۸۵ هزار دانشآموخته هنرستان جذب دورههای نظری دانشگاهها شدند. وی با تاکید بر اینکه دولت از دانشجویان مهارتی حمایت نمیکند، گفت: دولت برای رسیدن به برنامه ۵ ساله توسعه و ۳۰ درصدی شدن دانشجوهای این رشتهها باید از دانشجویان مهارتی حمایت کند. انتهای پیام/
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید