کیف پول کوپی؛ آموزش نحوه ساحت و استفاده از کیف پول Copay

کیف پول کوپی (Copay) در سال ۲۰۱۵ میلادی از سوی شرکتی به‌نام بیت‌پی (BitPay) رونمایی شد. بیت‌پی نخستین ارائه‌دهندۀ خدمات پرداخت با بیت کوین بود که به کسب‌وکارهای مختلف اجازه می‌داد تا برای اولین‌بار از این رمز ارز معروف به‌عنوان ارزی برای پرداخت خدمات و محصولات استفاده کنند. درواقع، بیت‌پی چیزی معادل مسترکارت یا ویزاکارت در دنیای ارزهای واقعی بود. این سرویس در سال ۲۰۱۱ ارائه شد و تا سپتامبر ۲۰۱۳ توسط بیش از 10.000 کسب‌وکار مختلف مورد استفاده قرار ‌گرفت. کیف پول Copay در ژوئن ۲۰۱۵ عرضه شد و رقمی در حدود ۲۰۰.000 تراکنش را تا سال ۲۰۱۶ با بیت‌کوین پردازش کرد. با این روند، کیف‌پول مذکور به یکی از پرکاربردترین موارد در میان کیف پول های رمز ارز تبدیل شد. در ادامه، با کیف پول کوپی، کیف پول نرم افزاری، معروف بیش‌تر آشنا خواهید شد.
آشنایی با کیف پول کوپی
کوپی (Copay)، یک کیف پول نرم افزاری است که امکان نصب آن روی تلفن‌های همراه و رایانه‌های شخصی وجود دارد. این کیف‌پول به کاربران اجازه می‌دهد تا کلیدها (keys) را برای دو نوع رمزارز بیت کوین (BTC) و بیت کوین کش (BCH) ذخیره کنند. برخی از کیف پول های بیت‌کوین از تمام بلاک‌چین برای به‌روز‌نگه‌داشتن کاربران استفاده می‌کنند. به این کیف‌ها فول نود (full node) یا تمام‌گره گفته می‌شود. کیف‌پول کوپی از روش تأیید ساده‌ای استفاده می‌کند و کاربر را در شبکه به‌روز نگه می‌دارد. برای همین به آن لایت‌نود (light node) یا کیف‌پول گره سبک می‌گویند.
در روش svp یا همان تأیید پرداخت ساده به‌جای بلاک‌چین، از اطلاعات طرف سومی برای به‌روزرسانی در شبکه استفاده می‌شود. کوپی هم روندی مشابهی دارد و از اطلاعات موجود در سرورهای بیت‌پی برای به‌روزرسانی کمک می‌گیرد. حالا که با این کیف‌پول بیش‌تر آشنا شدید، دربارۀ مزایا و معایب آن بیش‌تر صحبت خواهیم کرد.
مزایای کیف پول Copay
در این بخش نگاهی به مزایای کیف‌پول کوپی خواهیم داشت:

چندامضایی‌بودن (Multi-signatures)؛
اکانت‌ها یا حساب‌های چندگانه (Multiple accounts)؛
منبع‌باز‌بودن (Open source)؛
رایگان‌بودن؛
کاربردوست‌بودن؛
بهره‌مندی از تنظیمات اچ‌دی (HD)؛
تنوع کاربرد؛
پروتکل پرداخت بیت‌کوین.

چندامضایی‌بودن
کیف‌پول کوپی به بیش‌تر از یک کاربر امکان استفاده می‌دهد. کیف‌پول‌هایی که دارای ویژگی چندامضایی هستند، مانند حساب‌های بانکی مشترک افراد عمل می‌کنند. چنین کیف‌پول‌هایی برای شرکت‌هایی مناسب است که پیش از انجام یک تراکنش، چندین نفر باید آن را تأیید کنند.
اکانت‌ها یا حساب‌های چندگانه
کوپی به کاربران اجازه می‌دهد تا کلیدهای خصوصی چندگانه را در یک کیف‌پول مشابه بسازند. برای مثال، می‌توانید کیفی را برای خود و دوست‌تان بسازید.
منبع‌بازبودن
کد کیف‌پول کوپی آنلاین است و هرکس توانایی مشاهده و تغییردادن آن را دارد. این مورد برای کاربران مطلوب است؛ زیرا توسعه‌دهندگان می‌توانند مشکلات نرم‌افزاری موجود در کوپی را توسط آن ببینند و تغییرات و اصلاحات لازم را انجام دهند. منبع‌بازبودن موجب می‌شود تا کوپی ایمن‌تر و قابل‌اعتمادتر شود.
رایگان‌بودن
این کیف‌پول هیچ کارمزدی از کاربران دریافت نمی‌کند؛ البته، همچنان نیاز به پرداخت کارمزد برای تراکنش‌ها وجود دارد. کارمزد تراکنش‌های شبکه برای بیت‌کوین و بیت‌کوین ‌کش متنوع است.
کاربرپسندبودن
از آنجایی که طراحی کوپی بسیار ساده است، کاربران به‌راحتی می‌توانند با فضا و بخش‌های مختلف آن تعامل کنند. حتی افراد تازه‌وارد هم برای استفاده از کیف‌پول و بخش‌های مختلف آن دچار مشکل نمی‌شوند.
بهره‌مندی از تنظیمات اچ‌دی
منظور از تنظیمات HD، کیفیت گرافیکی کیف‌پول نیست. منظور این است که از روش سلسله‌مراتبی قطعی (hierarchical deterministic) استفاده می‌کند؛ یعنی سازِکاری در این کیف‌پول وجود دارد که به‌موجب آن کاربران می‌توانند با سید فریزها (seed phrases) از کیف‌پولشان پشتیبانی کنند. سید فریزها چیزی شبیه رمز عبورهای طولانی هستند که در صورت گم‌شدن می‌توانید بازیابیشان کنید. برای مثال، در صورتی که رایانه‌تان خراب شد یا در دسترستان نبود و دیگر به نسخۀ نصب‌شدۀ کوپی دست پیدا نمی‌کنید، با وجود سید فریزها بازیابی حسابتان ممکن می‌شود.
تنوع کاربرد
کوپی می‌تواند در سیستم‌های پردازش متنوعی استفاده شود. این کیف‌پول با سیستم‌های عامل ios، اندروید، ویندوز، مک و لینوکس هماهنگی دارد. نسخۀ موبایل و دسکتاپ کوپی در دسترس کاربران است. امکان وصل‌کردن این کیف به کیف‌پول‌های سخت‌افزاری هم وجود دارد. همیشه به کاربران توصیه می‌شود که چند نوع کیف‌پول داشته باشند.
پروتکل پرداخت بیت‌کوین
این کیف‌پول از پروتکل پرداخت بیت‌کوین استفاده می‌کند؛ درنتیجه، از اینکه کاربران رمزارز را به آدرسی اشتباهی نمی‌فرستند اطمینان حاصل می‌کند. این مشکل بسیار رایج است و آدرس‌ها فقط خطی طولانی از حروف و اعداد هستند؛ بنابراین، امکان دارد که کاربران در ارسالشان اشتباه کنند. اگر چنین چیزی رخ بدهد، احتمال دارد رمز ارزی که کاربر می‌خواهد برای دیگری بفرستد، گم شود و از دست برود اما با وجود پروتکل پرداخت بیت‌کوین چنین مشکلاتی به‌وجود نخواهد آمد.
معایب کوپی
از معایب کوپی هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیت‌پِی؛
نداشتن احراز هویت دومرحله‌ای؛
لایت‌نودز (light nodes)؛
مشکلات پشتیبانی از کاربران.

بیت‌پی
شرکت بیت‌پِی سازندۀ کیف‌پول کوپی است و برای همین، تصمیم‌گیری‌های این شرکت روی سرنوشت و عملکرد کیف مذکور اثر می‌گذارد. بیت‌پی در سال ۲۰۱۷ روی بلاک‌چین بیت‌کوین موسوم به BTC1 کار کرد و تلاش زیادی برای به‌سامان‌رساندنش انجام داد. با وجود چنین طرحی، به کاربران توصیه می‌شد که به‌جای بیت‌کوین به BTC1 روی بیاورند. از آنجایی که رمزارز تازه به‌اندازۀ کافی تست و امتحان نشده بود، این پروژه شکست خورد. چنین رویدادی روی اعتماد کاربران به کوپی اثر منفی گذاشت.
نداشتن احراز هویت دومرحله‌ای
منظور از احراز هویت دومرحله‌ای این است که هر کاربر برای ورود به حساب خود به دوبار واردکردن پسورد یا همان رمزعبور نیاز دارد. نخستین پسورد را خود کاربر مشخص می‌کند و دومی در قالب رمزی است که به تلفن همراه او فرستاده یا با اپلیکیشنی مانند گوگل اوتنتیکیتور (Google Authenticator) ساخته می‌شود. چنین امکانی در کیف‌پول کوپی وجود ندارد.
لایت‌نودز
برخی از منتقدان معتقدند که لایت‌نودز به‌اندازۀ فول‌نودز امن نیست. هرچند که جامعۀ فعال در حوزۀ رمزارزهای دیجیتالی از حضور سرورهای طرف ثالث در اقدامات خود استقبال نمی‌کنند اما لایت‌نودها سریع‌تر هستند و ظرفیتی کم‌تر از تلفن همراه کاربران را به‌ خود اختصاص می‌دهند.

مشکلاتی پشتیبانی از کاربران
یکی از مهم‌ترین مشکلات کوپی این است که در رسیدگی به مسائل کاربران سریع عمل نمی‌کند. برخی از کاربران مدعی‌اند که مشکلی را طرح کرده و هفته‌ها بی‌پاسخ مانده‌اند. بیش‌تر پرسش‌ها هم دربارۀ چگونگی عملکرد کیف‌پول به‌عنوان لایت‌نود است. اگر سرورهای بیت‌پی با افت روبه‌رو شوند، احتمال از دست‌رفتن یا تأخیر پیداکردن تراکنش‌های کوپی هم قوت می‌گیرد.
جمع‌بندی
کیف‌پول کوپی از سوی شرکت معروف بیت‌پی ارائه شده است. استفاده از آن سخت نیست، ویژگی‌های متنوعی دارد و ایمنی آن هم مطلوب به‌نظر می‌رسد. این کیف‌پول حتی برای افراد و شرکت‌هایی که دوست دارند امور مالی‌شان را در دنیای رمز ارزی با نظم و در اکانت‌هایی جدا از سایر افراد مدیریت کنند، گزینۀ خوبی است. یکی از اصلی‌ترین مشکلات کوپی متصل‌نبودن به‌طور مستقیم به بلاک‌چین است. برای همین در صورت بروز مشکل در سرورهای بیت‌پی، امکان دارد که مشکلاتی در کیف‌پول مذکور به‌وجود بیاید؛ مشکلاتی که رفعشان سریع پیش نمی‌رود.
سؤالات متداول

کیف‌پولی ایمن و سریع است که از سوی شرکت ارائۀ خدمات پرداخت بیت‌پی حمایت می‌شود.

هزینۀ استفاده از کیف‌پول کوپی چقدر است؟

هزینۀ استفاده از کیف‌پول کوپی رایگان است اما برای تراکنش‌ها کارمزد تعلق می‌گیرد.

مشکل اصلی کوپی چیست؟

به‌طور مستقیم به بلاک‌چین متصل نیست. بروز مشکل در سرورهای بیت‌پی در عملکرد کیف‌پول هم ایراداتی به‌وجود می‌آورد.

پشتیبان کیف‌پول کوپی کدام شرکت است؟

شرکت بیت‌پی است که در زمینۀ عرصۀ خدمات پرداخت با بیت‌کوین فعالیت می‌کند.

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3660

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا