کمبود برق صنایع در سال 1402 ادامه دارد؟ – اپ آگهی

به گزارش اپ آگهی، طبق گزارشی که از سوی شرکت توانیر منتشر شد، «صنایع» بیشترین مصرف‌کننده برق در شش ماه ابتدایی سال جاری بودند. بر این اساس، در شش ماهه اول امسال در مجموع ۳۴ درصد از برق کشور در بخش صنعت به مصرف رسید. پس‌ازآن بخش خانگی با ۳۳.۷ درصد در رده دوم و بخش کشاورزی نیز با ۱۵٫۴ در دره سوم بیشترین مصرف‌کننده برق قرار گرفتند.
با اینکه در تابستان سال جاری سریال خاموشی‌های برق به‌مانند سال گذشته تکرار نشد، اما قطعی برق در بخش صنایع و خانگی را همچنان در برخی از مناطق کشور شاهد بودیم.
تعطیلی صنایع به‌رغم افزایش برق‌رسانی
بنا به اعلام وزارت صمت، برق‌رسانی به صنایع در فصل گرم سال جاری نسبت به سال قبل بیشتر بود. طوری که درصد برق‌رسانی به فولاد ۱۷٫۳ درصد، پتروشیمی ۲۷٫۵ درصد، سیمان ۱۰٫۵ درصد و خودروسازی ۳٫۳ درصد برق افزایش یافت.

اما با این وجود باز هم قطع برق برخی از صنایع به بیش از ۱۲ ساعت در هفته رسید. این در حالی است که گفته می‌شود هر ساعت خاموشی حدود ۱۵۰میلیون تومان به صنایع متوسط کشور خسارت وارد می‌کند.
هر چند تاکنون آمار دقیقی درباره خسارت قطعی برق صنایع در تابستان امسال اعلام نشده است، اما آن‌طور که مسئولان وزارت صمت می‌گویند در تابستان سال گذشته به دلیل قطعی‌های نامنظم و مکرر برق، صنایع بالغ‌ بر هفت میلیارد دلار زیان دیدند.
با محدودیت‌های انرژی و قطعی برق در سال گذشته، چندین میلیارد دلار به شرکت‌های فولادی، سیمانی و پتروشیمی ضرر وارد شد. بر اساس آمارهای مطرح‌شده از سوی متولیان صنایع فولادی، فقط صنعت فولاد چهار میلیارد دلار خسارت دید و از برنامه هدف‌گذاری حدود شش میلیون تُن عقب افتاد.

 سرمایه‌گذاری در صنعت برق جذابیت ندارد
در این میان، به دلیل نبود جذابیت در بخش سرمایه‌گذاری صنعت برق، آمار هم طی ۱۰ سال اخیر بسیار نگران‌کننده بوده است. همین اتفاق منجر به این شد که ایران به‌عنوان کشوری که قصد داشت قطب برق منطقه باشد در این چند سال اخیر حتی برای روشن نگه‌داشتن برق مشترکان خانگی دچار مشکل شود و اقدام به اعمال محدودیت و برنامه‌ریزی برای صنایع کند.
فعالان صنعت برق می‌گویند دیگر مدیریت مصرف برق راه‌حل شرایط موجود نیست. از این رو، باید به سمت افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها رفت. اما به نظر نمی‌رسد که متولیان امر فکری به حال آهن‌ربای جذب سرمایه‌گذاری در صنعت برق کرده باشند.
در نهایت کمبود و محدودیت برق منجر به این شد که شرکت‌های صنعتی و معدنی تفاهم‌نامه‌ای در راستای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از طریق ساخت نیروگاه جدید منعقد کنند که بر اساس آن این نیروگاه‌ها با سرمایه‌گذاری هفت میلیارد دلاری (جذب سرمایه) تا پیش از تابستان سال ۱۴۰۳ برای تأمین برق صنایع وارد مدار می‌شوند.
تداوم کمبود برق در سال آینده
حال با این وضعیت برخی از کارشناسان از تداوم کمبود برق در سال ۱۴۰۲ با وجود افزایش 6 هزار مگاواتی به ظرفیت نیروگاه‌های کشور خبر می‌دهند. علیرضا اسدی، عضو گروه آینده‌نگاری و سیاست‌پژوهی پژوهشگاه نیرو در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: بر اساس آمار وزارت نیرو، مصرف بخش صنعتی ۴٫۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. در مقابل آن، در دو سال متوالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزایش تعداد مشترکان صنعتی صفر بود و هیچ مشترکی اضافه نشد. این در حالی است در عملکرد وزارت صمت، ادعا شده در سال ۱۴۰۰، تعداد ۷۲۵۵ فقره پروانه بهره‌برداری واحد صنعتی صادر شد.
یعنی به عبارت ساده‌تر، بالغ‌بر هفت هزار واحد صنعتی پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌‌اند، اما هیچ‌کدام به مشترکان صنعتی وزارت نیرو اضافه نشده است؛ یعنی در عمل برقی برای تولید دریافت نکرده‌اند.
در کنار این مسئله، اگر آمار افزایش ظرفیت تولید برق هم مدنظر قرار گیرد، مشاهده خواهد شد که برآورد وزارت نیرو، حدود شش هزار مگاوات تا پایان جاری است، درحالی‌که کمبود برق شبکه در پیک حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار مگاوات برآورد می‌شود که نشانگر تداوم وضعیت سال ۱۴۰۱ در ۱۴۰۲ است.
برای مطالعه بیشتر گزارش خاموشی به صنایع کوچک رسید را در اپ آگهی بخوانید.

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3659

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا