وعده جنجالی وزارت صمت برای قیمت لوازم خانگی – اپ آگهی

به گزارش اپ آگهی، اطلاعات مهم درباره قیمت جدید لوازم خانگی اعلام شد.
سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده است.
در روزهای قبل گزارش‌هایی از افزایش قیمت برخی برندهای لوازم خانگی منتشر شده بود. اما امید قالیباف در این رابطه، با بیان اینکه از تیرماه تاکنون مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده، گفت: در حال حاضر نیز مواد اولیه این صنعت افزایش نیافته است.

به گفته وی بیشتر صنایع تولیدکننده لوازم خانگی، لوازم خط تولیدشان را برای پنج ماه آینده با نرخ ارز قبلی خریدند و بنابراین نیازی به افزایش قیمت وجود ندارد.
سخنگوی وزارت صمت در ادامه تاکید کرد که اگر تولیدکننده‌ای افزایش هزینه داشته باشد، طبق روال قبل می‌تواند آن را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.
گفتنی است اواخر خرداد امسال سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از صدور مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی خبر داده بود که از اول تیر اجرایی شد.

در سال 97 ممنوعیت واردات لوازم خانگی به دو دلیل یعنی تحریم و کاهش درآمد ارزی آغاز شد. این امر فرصت مناسبی را برای رشد تولید محصولات داخلی به وجود آورد. اما گزارش اخیر اتاق تهران نشان می‌دهد ممنوعیت واردات لوازم خانگی تاثیری در افزایش کیفیت تولید داخلی نداشته و نتوانسته فضای رقابتی ایجاد کند.
حتی تولیدکننده داخلی از ممنوعیت واردات لوازم خانگی سودی نبرده و تنها نتیجه این امر قبضه بازار داخلی توسط لوازم خانگی قاچاق است. آن‌طور که در این گزارش آمده، بین ١۴ تا ٢٠ درصد سود برای تولیدکنندگان لوازم خانگی در نظر گرفته می‌شود. اما شواهد حاکی است که سود تعدادی از شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی به سه تا چهار درصد رسیده و حتی در برخی سال‌ها منفی بوده است.
یکی از چالش‌های اساسی پیش روی تولیدکنندگان این است که صنعت قطعه‌سازی به اندازه صنعت لوازم خانگی رشد نداشته است. در این گزارش درباره دلایل این موضوع عنوان شد: برای سالیان متمادی، واردات لوازم‌خانگی دارای عوارض گمرکی بالا بود و از سمت مقابل، قطعات و مواد اولیه همین محصولات دارای نرخ تعرفه کمتری هستند؛ لذا در بسیاری از موارد، شرکت‌ها، قطعات را با تعرفه پایین وارد کرده و با مونتاژ در ایران به نام محصولات نهایی تولید داخل به فروش می‌رسانند.
نتیجه نهایی این شد که صنعت قطعه‌سازی کشور نتوانست به اندازه صنعت لوازم خانگی رشد کند. از سوی دیگر، با این روش تعرفه‌گذاری، بسیاری از شرکت‌ها انگیزه کافی برای داخلی کردن قطعات پیدا نکردند و همین موضوع وابستگی قطعات به خارج از کشور را بیش از پیش کرد.
در این گزارش تاکید شد: مادامی که نرخ تعرفه گمرکی قطعات و مواد اولیه کمتر از محصولات نهایی باشد، صنایع خانگی به قطعات خارجی وابسته خواهد ماند. به همین جهت، سیاست تعرفه‌گذاری باید به نحوی تغییر کند که تولیدکنندگان محصولات لوازم خانگی انگیزه لازم برای ساخت قطعات در داخل را داشته باشند و تولید قطعات از واردات به‌صرفه‌تر باشد.
تعرفه واردات محصولات نهایی لوازم خانگی باید به اندازه‌ای باشد که تولید ادامه پیدا کند و با وجود رقابت محصولات خارجی، شرکت‌های تولید داخل، محصولات را به قیمت‌های رقابتی به مصرف‌کننده عرضه کنند.
منبع:‌ ایسنا

 

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا