مدیریت ثروت چیست؟ معرفی بهترین استراتژی ها و روش های آن

فهرست این مقاله
مدیریت ثروت چیست؟ (Wealth Management)
داشتن ثروت، یک چیز و مدیریت آن چیز دیگری است. حتی شاید بتوان گفت که مدیریت ثروت، مهم‌تر از به‌ دست آوردن آن است. چون در هر حال هر کدام از ما راهی به سمت کسب درآمد و اندوختن ثروت هر چند کوچک پیدا می‌کنیم.
نکته مهمی که باعث می‌شود در زندگی‌مان رنگ آزادی و امنیت مالی را ببینیم این است که چطور ثروت و داشته‎هایمان را درست مدیریت کنیم. در این قسمت از اپ آگهی، شما را با ساده‌ترین، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های مدیریت ثروت آشنا می‌کنیم و به دنبال پاسخ این سوال می‌گردیم که آیا خودمان هم می‌توانیم ثروت کوچک یا بزرگمان را مدیریت کنیم یا نه؟ اگر می‌خواهید سازوکار ثروتمند ماندن را یاد بگیرید تا آخر این ماجرا با ما همراه باشید.

چارلز هندی
در نهایت، هیچ کس انسان‌ها و جامعه‌ها را با شیوه به دست آوردن ثروتشان به یاد نمی‌آورد. آنچه در خاطره‌ها ثبت می‌شود این است که چگونه ثروت خود را مدیریت کردند. 

نگاهی به معنی عبارت «مدیریت ثروت»
از نظر فنی، مدیریت ثروت یا «Wealth management» نوعی مشاوره مالی است که در آن مشاور بر اساس اطلاعاتی که از مشتری خود می‌گیرد، استراتژی مدیریت ثروت را برایش تدوین می‌کند.
گاهی ماجرای مدیریت ثروت از یک مشاوره مالی ساده فراتر می‌رود و به دنبال اصلاح نگاه فرد نسبت به ثروت و دارایی کشیده می‌شود. در هر صورت، یک مشاور یا مدیر ثروت کاری می‌کند تا فرد بتواند قبل از هر چیز از ثروتش محافظت کند و در گام دوم از طریق راه‌های مختلف، فرصتی برای حفظ ارزش و افزایش این ثروت به مشتری خود پیشنهاد دهد.
مهم‌ ترین کمک مدیر ثروت به مشتری‌ خود چیست؟
مهم‌ترین چیزی که مدیر ثروت در اختیار مشتری خود قرار می‌دهد یک برنامه منسجم مالی است که در آن راهی برای رسیدن به اهداف مالی مشتری به صورت عملی نشان داده شده است؛ مثلا اینکه کجا سرمایه گذاری کند، چه مقدار می‌تواند هزینه یا پس انداز کند، چه مقدار می‌تواند خرج کند؟
 تا چه اندازه می‌تواند در بازارهای پرخطر و پرریسک سرمایه گذاری کند؟ در کنار این موارد، مدیر ثروت بر روند اجرا شدن این برنامه نظارت می‌کند تا مطمئن شود که شما در همان مسیری که باید باشید در حال حرکت هستید.
چرا داشتن استراتژی برای مدیریت ثروت، مهم است؟
در وجود هر انسانی میلی ذاتی برای رشد و استقلال مالی وجود دارد. به همین دلیل، همیشه در گوشه‌ای از ذهنش اهداف مالی مبهمی را در قالب یک یا چند آرزو مشخص می‌کند؛ مثلا می‌گوید: «دلم می‌خواهد ماهی یک میلیارد تومان درآمد داشته باشم» یا «می‌خواهم وقتی ۳۰ سالم می‌شود دیگر نیازی به کار کردن نداشته باشم» و … .
وقتی این جسارت و شجاعت را به خودمان می‌دهیم که این آرزوهای مالی را به عنوان اهداف مالی زندگی‌مان انتخاب کنیم، چاره‌ای جز تدوین استراتژی نداریم. چون تلاش برای طراحی و تدوین استراتژی مالی و Wealth management به ما کمک می‌کند تا دقیقا به سمت همین اهدافی که تعیین کرده‌ایم قدم برداریم. در این میان با نقطه‌های ضعف و قوت رفتارهای مالی خودمان آشنا می‌شویم.

اسکار وایلد
وقتی جوان بودم فکر می‌کردم پول مهمترین چیز در زندگی است. الان که پیر شده‌ام می‌دانم که همینطور است!

چهار فاکتور اصلی برای بررسی ثروت و مدیریت آن کدامند؟
هنگامی که مشاور یا مدیر ثروتتان می‌خواهد میزان مفید بودن یا نبودن یک برنامه یا استراتژی مدیریتی را برایتان بسنجد چهار فاکتور زیر را در نظر می‌گیرد:
۱- میزان سود دهی طرح
مدیر ثروت می‌خواهد بداند که اگر سرمایه شما را وارد یک طرح به خصوص کند، در طول یک بازه زمانی مشخص، چه مقدار سود به دست می‌آید.
۲- میزان ریسک طرح
کشف اینکه یک طرح چقدر با ریسک همراه است به این بستگی دارد که شما به عنوان صاحب ثروتتان چقدر ریسک پذیر هستید. مدیر ثروت، میزان نهایی این ریسک را با توجه به شناختی که از شما و اطلاعاتی که از طرح مورد نظرش در دست دارد تخمین می‌زند.
۳- مقدار منابعی که این طرح صرف می ‌کند
هر طرح مدیریت ثروت، مقداری از منابع یا ثروت شما را مصرف می‌کند. صرف این منابع با توجه به مقدار سودی که به دست می‌آید میزان مفید بودن یا نبودن این طرح را تعیین می‌کند. ناگفته نماند که منظور از منابع، فقط پول نیست. بلکه زمان و انرژی هم جزو منابع به شمار می‌روند.
۴- میزان نقدشوندگی آن
به این معنا است که با آغاز یک فعالیت جدید ثروت‌ساز، چقدر امکان دارد که بتوان آن ثروت را به پول نقد تبدیل کرد.
چه چیزهایی ثروت محسوب می ‌شوند؟
معنی کردن ثروت، کار ساده‌ای نیست. چون هر کسی بسته به دیدگاهی که دارد ثروت را چیزی خاص معنا می‌کند. برای برخی، داشتن یک خانواده شاد و سالم، بزرگترین ثروت دنیا است و برای برخی دیگر جنبه‌های مالی ماجرا اهمیت بسیار بیشتری دارند. ما هم در این مقاله به چهره مالی ثروت نگاه می‌کنیم. در این صورت ثروت، مجموعه‌ای از دارایی‌ها خواهد بود که بتوان در صورت نیاز آنها را به وجه نقد تبدیل کرد؛ مثلا:

سپرده ‌های بانکی

یکی از اولین و ابتدایی‌ترین مواردی که می‌تواند میزان ثروت یک فرد را نشان دهد، مقدار پولی است که در حساب بانکی او وجود دارد. بیایید چهار فاکتور Wealth management را در این مورد بررسی کنیم:
۱- میزان سود دهی
میزان سود دهی یک سپرده بانکی به این بستگی دارد که شما چه طرحی را برای سپرده گذاری خودتان انتخاب کرده باشید. اگر در طرح‌های بلند مدت سپرده گذاری کنید نسبت به طرح‌های کوتاه مدت، سود بیشتری را به دست می‌آورید.
۲- میزان ریسک
معمولا میزان ریسک در سپرده گذاری بانکی، پایین است؛ اما این موضوع به بانکی که شما انتخاب می‌‌کنید هم بستگی دارد. اگر بانکی تازه تاسیس را به هوای اینکه سود سپرده بیشتری می‌دهد انتخاب کنید باید این احتمال را که شاید بانک جدید به دلیل عمر کم و نداشتن سابقه دچار اشتباه در سرمایه گذاری و ورشکستگی شود را هم در نظر بگیرید.
۳- مقدار منابعی که صرف می ‌شود
در این مورد هم ماجرا از یک بانک به بانک دیگر فرق می‌کند. این موضوع در مورد میزان کارمزدها و نحوه ارائه خدمات هم هست؛ مثلا شاید یک بانک برای راحتی حال کاربرانش بخش بزرگی از خدماتش را به صورت آنلاین انجام دهد و کارمزد کمی هم بگیرد در حالی که برای داشتن حساب و دریافت خدمات از یک بانک دیگر مجبور به حضور فیزیکی در آن بانک و پرداخت کارمزدهای بالا باشید.
۴- میزان نقد شوندگی
در روش سپرده گذاری پول در بانک، میزان نقد شوندگی به این بستگی دارد که شما چه نوع حسابی را باز کرده باشید. در حساب‌های سپرده گذاری کوتاه مدت، می‌توانید به راحتی از حسابتان پول برداشت کنید.
ولی در حساب‌های سپرده گذاری میان مدت و بلند مدت، نمی‌توانید تا پایان دوره سپرده گذاری از حسابتان برداشت داشته باشید. اگر هم برداشتی انجام دهید بانک از حسابتان مبلغی را به عنوان جریمه برمی‌دارد.

سرمایه در گردش 

دومین روش مدیریت ثروت که در سطحی بالاتر از سپرده گذاری در بانک قرار دارد، سرمایه در گردش است. برای ایجاد این نوع از سرمایه، شما به عنوان کسی که مقدار مشخصی ثروت دارد، دست به یک فعالیت تجاری می‌زنید و در نتیجه این ماجرا به سودی بسیار بیشتر از سود سپرده بانکی دست پیدا می‌کنید. بیایید چهار فاکتور مدیریت ثروت را در این بخش هم بررسی کنیم:
۱- سود دهی
میزان سود دهی در روش سرمایه در گردش بستگی مستقیمی به نوع کسب و کار، بازار آن فعالیت و میزان مهارت شما به عنوان گرداننده یک کسب و کار دارد. از این گذشته، موارد دیگری هم هستند که روی میزان سود نهایی شما تاثیر می‌گذارند؛ مثلا میزان مالیات، نیاز مشتریان به محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید و حتی شرایط اقتصادی و سیاسی کشوری که در آن زندگی می‌کنید.
۲- ریسک
راه اندازی یک کسب و کار جدید، ریسک‌های ویژه خودش را دارد. این موضوع هم به عوامل زیادی وابسته است؛ مثلا شرایط اقتصادی، میزان مهارت شما و … .
۳- مقدار منابعی که مصرف می ‌شود
هر کسب و کاری چه آن دسته که به تولید محصولات و خدمات فیزیکی مشغول هستند و چه آن دسته که محصولات و خدمات آنلاین را ارائه می‌دهند برای آغاز و ادامه کارشان به صرف منابع مختلفی مثل پول، زمان، تلاش و نیروی انسانی نیاز دارند.
۴- میزان نقد شوندگی
وقتی ثروت شما چیزی مثل یک سپرده بانکی است می‌توان آن را خیلی راحت نقد کرد، اما وقتی ثروت شما محصولات یا خدماتی آنلاین یا حتی فیزیکی هستند به احتمال زیاد نمی‌توانید آنها را به راحتی نقد کنید. از طرفی، در این جور مواقع، میزان پول نقد در جیب کسب و کارتان و شما به میزان پول نقد در جیب مشتریانتان بستگی پیدا می‌کند!

سرمایه گذاری مستقیم

سومین روش مدیریت ثروت، سرمایه گذاری به صورت فردی و مستقیم است. برای این کار شما باید اطلاعات بسیار خوبی در مورد روش‌ها و تکنیک‌های سرمایه گذاری در اختیار داشته باشید و اما فاکتورها:
۱- میزان سود دهی
میزان سود دهی و مدت زمانی که برای سودآوری در سرمایه گذاری مستقیم باید صبر کنید به حوزه‌ای که برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنید بستگی دارد.
۲- میزان ریسک
سرمایه گذاری یک علم است که هر کسی می‌تواند آن را بیاموزد. با این وجود برخی بدون آنکه اطلاعات خوبی در این مورد داشته باشند، دست به سرمایه گذاری می‌زنند. در این صورت، ریسک سرمایه گذاری مستقیم به دلیل کمبود دانش و مهارت سرمایه گذار، بسیار بالا می‌رود.
 ناگفته نماند که گاهی ریسک سرمایه گذاری از ابتدا بالا است و سرمایه گذار قبل از هر کاری باید از میزان ریسک پذیری خودش آگاه باشد. گاهی هم میزان ریسک در یک ماجرای سرمایه گذاری به دلیل‌های سیاسی یا اقتصادی که خارج از دست سرمایه گذار است افزایش پیدا می‌کند.

مارک زاکربرگ
بزرگ ترین ریسک، عدم پذیرش هر گونه ریسک است. در جهانی که به سرعت تغییر می‌کند تنها استراتژی که شکست شما را تضمین خواهد کرد، ریسک نکردن است.

۳- مقدار منابعی که مصرف می ‌شوند
در این شیوه به طور مستقیم منابعی مثل «سرمایه فرد»، «زمان» و «تلاش او» صرف می‌شوند. حتی شاید بتوان گفت که صرف منابع در روش سرمایه گذاری مستقیم از دیگر روش‌ها بیشتر است.
۴- میزان نقدینگی
میزان نقدینگی هم مثل میزان سوددهی به حوزه‌ای که برای سرمایه گذاری مستقیم انتخاب می‌کنید بستگی دارد. ولی در کل می‌توان اینطور گفت که سرمایه گذاری در بازار بورس و طلا، نقد شوندگی بالایی دارد.

سرمایه گذاری غیر مستقیم

چهارمین روش مدیریت ثروت، سرمایه گذاری غیر مستقیم است. در این روش، فرد ثروتمند به دلیل‌های زیادی مثل نداشتن وقت یا علاقه، مدیریت ثروتش را به موسسه‌های مالی می‌سپارد و آنها بعد از بررسی و تحقیق، پیشنهادهایی را برای Wealth management او ارائه می‌دهند. تمام این پیشنهادها در دو دسته اصلی خلاصه می‌شوند:

در روش سرمایه گذاری مستقیم، فرد برای حضور در بازار بورس یک سبد از سهام‌های مختلف را تشکیل می‌دهد و به مدیریت آن‌ها می‌پردازد. ولی در سرمایه گذاری غیر مستقیم، یک شرکت یا موسسه که خدمات مدیریت ثروت را ارائه می‌کند این کار را به جای فرد انجام می‌دهد. بیایید فاکتورهای چهارگانه را در این روش، زیر ذره‌بین ببریم:
۱- میزان سود دهی
در این روش، میزان سود دهی نه خیلی بالا است و نه خیلی پایین. چون دانش و آگاهی متخصصان مالی فقط یک طرف ماجرا است. طرف دیگر ماجرا شامل اوضاع اقتصادی کشور و مسائلی می‌شود که تحت کنترل هیچ کس نیست؛ اما در کل می‌توان گفت که میزان سود دهی در این روش نسبت به روش سپرده گذاری در بانک، بیشتر است.
۲- ریسک
میزان ریسک در این روش کم است و حتی می‌تواند بسته به نیاز یا علاقه فرد، مدیریت شود.
۳- مقدار منابعی که مصرف می‌ شوند
منابعی که در این روش مدیریت ثروت مصرف می‌شوند دو دسته هستند. دسته اول مقداری از سرمایه است که فرد ثروتمند برای خرید سهام هزینه می‌کند و دسته دوم کارمزد ارائه خدمات سبد گردانی است که توسط موسسه مورد نظر دریافت می‌شود.
۴- نقدینگی
فرد در طول دوره سرمایه گذاری نمی‌تواند به سرمایه‌اش دست بزند و باید تا زمان سررسید برای دریافت اصل سرمایه و سودش صبر کند.

صندوق سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه گذاری روش دیگری برای مدیریت ثروت هستند. می‌توان این نوع سرمایه گذاری را چیزی بین سپرده بانکی و سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس دانست. بیایید فاکتورهای چهارگانه را در مورد این روش هم بررسی کنیم:
۱- سود دهی
مقدار سودی که از این روش به دست می‌آید کمی بیشتر از سود سپرده گذاری بانکی است.
۲- ریسک
در این روش، ریسک بسیار کنترل شده و محدود است. می‌توانید برای کاهش حداقلی ریسک از صندوق‌های سرمایه گذاری با سود ثابت استفاده کنید.
۳- مقدار منابعی که مصرف می ‌شوند
شما به عنوان یک سرمایه گذار به جز پولی که برای خرید واحدهای صندوق صرف می‌کنید نیازی به صرف منابع دیگری مثل زمان یا انرژی ندارید. چون بقیه کارها بر عهده مدیر صندوق است و شما فقط سودتان را دریافت می‌کنید.
۴- نقدینگی
هر صندوق سرمایه گذاری قوانین خودش را دارد؛ اما به دلیل وجود گزینه‌هایی مثل ضامن نقدشوندگی و بازارگردان‌ها می‌توانید هر زمان که خواستید واحدهای صندوق خودتان را معامله کرده و آنها را به پول نقد تبدیل کنید.
آیا می ‌توانیم خودمان مدیریت ثروت را یاد بگیریم؟
مدیریت ثروت، چیزی پیچیده نیست؛ اما بسیاری از کسانی که بسیار ثروتمند هستند وقت و علاقه کافی برای مدیریت حساب‌ها و ثروت خودشان را ندارند. به همین دلیل آنها به افراد متخصص پول می‌دهند تا به جایشان فکر کنند و تصمیم بگیرند.
اما این بدان معنا نیست که هیچ کس نمی‌تواند خودش سُکان مدیریت ثروت و دارایی‌هایش را در دست بگیرد. شما هم می‌توانید به تنهایی این کار را برای درآمدها، هزینه‌ها، پس انداز و سرمایه گذاری‌های کوچک و بزرگتان انجام دهید. در ادامه، شما را با چند استراتژی که در این مسیر کمکتان می‌کنند آشنا می‌کنیم.
چگونه خودمان مدیر ثروت خودمان باشیم؟
بیایید نگاهی به این راهکارها بیندازیم:
۱- دریچه ‌های ورودی و خروجی جریان پولی خود را کنترل کنید

اولین گام در مدیریت ثروت شخصی با زیر نظر گرفتن پول‌هایی آغاز می‌شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم وارد زندگی‌تان می‌شوند. مشکلی که بیشتر مردم در این بخش دارند این است که توجه دقیقی به ریز دخل و خرجشان ندارند. آنها تا زمانی که مبلغ مانده حسابشان صفر نشود به خرج کردن ادامه می‌دهند و بعد از آن منتظر می‌مانند تا دوباره از طریق منبعی که دارند حسابشان شارژ شود.
 این در حالی است که اگر نگاه دقیق‌تری روی مخارجشان داشته باشند می‌فهمند که بخش قابل توجهی از هزینه‌هایشان صرف چیزهایی می‌شود که تاثیری در کیفیت زندگی‌شان ندارد. شما می‌توانید با شناسایی این شکاف‌های مالی، مقدار پولی که می‌تواند به سرمایه‌تان تبدیل شود را به طور چشمگیری افزایش دهید.

بنجامین فرانکلین
مخارج کم را در نظر داشته باشید؛ یک درز کوچک می‌تواند یک کشتی بزرگ را غرق کند.

۲- یک هدف مالی را برای خودتان در نظر بگیرید
این مهم است که قبل از آغاز تحول در شیوه مدیریت مالی خودتان یک هدف مشخص مالی تعیین کنید؛ مثلا با خودتان قرار بگذارید که تا پایان سال ۲۰۰ میلیون تومان پس انداز داشته باشید یا میزان درآمدتان را به اندازه ۳۰ درصد افزایش دهید. در این زمینه استفاده کردن از مدل هدف گذاری اسمارت «SMART» می‌تواند بسیار به شما کمک کند.
۳- به طور ثابت پس انداز کنید
مهم نیست درآمد فعلی‌تان چقدر است. به هر اندازه که می‌توانید از درآمدتان را پس انداز کنید و گامی بزرگ برای مدیریت ثروت خود بردارید. این قطره‌های کوچک در گذر زمان، قدرتشان را به شما نشان می‌دهند.
با توجه به تورم رو به رشد در ایران، بهتر است تمام پس انداز خودتان را به صورت نقد نگه ندارید؛ اگر ظرفیت ریسک پذیریتان پایین است می‌توانید بخشی از آن را به خرید طلا یا واحدهای صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت که سودی بیشتر از بانک‌ها پرداخت می‌کنند اختصاص دهید.
۴ نکته مهم در مورد پس انداز کردن که باید از آنها خبر داشته باشید
برای بیشتر مردم، پس انداز کردن فقط به این ترتیب است که مقداری از درآمد ماهانه یا روزانه خودشان را در یک حساب بانکی نگه می‌دارند. در حالی که ماجرا عمیق‌تر از این حرف‌ها است. پس انداز شما باید به چهار دسته تقسیم شود. می‌توانید هر کدام از آنها را در یک حساب جداگانه بگذارید یا اینکه خودتان حساب هر بخش را داشته باشید؛ اما این چهار بخش چیستند؟

حساب پس انداز پشتوانه

در این حساب پس انداز، باید پول نقد برای پشتیبانی از یک سال زندگی بدون کاهش کیفیت زندگی‌ فعلی‌تان را نگه دارید. این مبلغ به شما کمک می‌کند تا در مواجه با ماجراهایی که قدرتی روی کنترلشان ندارید مثل از دست دادن شغل، ورشکستگی و … تا یک سال از خودتان و خانواده‌تان حمایت کنید و برای یک آغاز جدید، زمان بخرید!

حساب پس انداز ضروری

این حساب پس انداز برای پوشش دادن هزینه‌هایی است که خارج از مخارج روزانه و ماهانه شما هستند؛ مثلا تعمیرات خانه، پرداخت هزینه‌های سالیانه بیمه یا موارد بسیار ضروری که کیفیت زندگی‌تان را تهدید می‌کنند!

حساب پس انداز شادی

همه ما به گذراندن زمانی برای شاد بودن نیاز داریم. در ۹۰ درصد مواقع، به وجود آوردن این زمان به پول نیاز دارد. حساب پس انداز شادی می‌تواند از این شادی محافظت کند. پول‌هایی که در این حساب نگهداری می‌کنید می‌تواند برای مخارج سفر تفریحی، سینما رفتن، خوردن غذا در رستوران، شارژ اکانت‌ سایت‌های فیلم و سریال و هر چیزی که شما را شاد می‌کند کنار گذاشته شوند.

حساب پس انداز سرمایه گذاری

در نهایت به حساب پس اندازی می‌رسیم که می‌تواند زندگی مالی شما را یک تکان اساسی بدهد. پول‌هایی که در حساب پس انداز سرمایه گذاری نگهداری می‌شوند فقط تا زمانی در آن می‌مانند که به حداقلی برای سرمایه گذاری برسند. سپس از آن برداشت می‌شوند تا برای سرمایه گذاری در بسترهایی مانند صندوق‌های سرمایه گذاری، بازار بورس و فرا بورس، کسب و کارها، طلا، ارز و ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرند.
چه مقدار پول را برای هر حساب پس انداز کنار بگذاریم؟
این موضوع بستگی زیادی به کیفیت زندگی شما، اهداف مالیتان و در کل، شیوه‌ای که برای مدیریت ثروت خود در نظر گرفته‌اید پیدا می‌کند؛ مثلا برای عده‌ای شاد بودن درست به اندازه سرمایه گذاری کردن مهم است و برای عده‌ای دیگر، داشتن یک پشتوانه مالی، مهم‌تر از شارژ کردن اکانت سایت‌های فیلم و سریال خواهد بود.
 در این زمینه هیچ درست و غلطی وجود ندارد. می‌توانید مبلغ کلی پس انداز را به چهار قسمت تقسیم کرده و برای هر نوع پس انداز، یک مقدار مساوی را کنار بگذارید یا آنکه بسته به اهمیتی که هر نوع حساب برایتان دارد، آنها را به طور ویژه‌ای درصدبندی کنید. تصمیم همیشه با خودتان است.
۱- زیر بار بدهی نروید 
خرید کردن، انتهایی ندارد. اگر عادت دارید که برای سال به سال نو کردن ماشین، گوشی موبایل، لپ تاپ و وسایل خانه‌تان زیر بار بدهی و قسط بروید، بدانید که راه بدی را برای مدیریت ثروت خود در پیش گرفته‌اید. البته زیر بار بدهی رفتن، چهره‌های دیگری هم دارد؛ مثلا برخی به دلیل‌های مختلفی مثل نداشتن سرمایه پشتوانه، مجبور شدند در هنگام سختی از دیگران یا بانک‌ها پول قرض بگیرند.
برخی دیگر هم به دلیل اینکه خودشان نمی‌توانند پولشان را پس انداز کنند، زیر بار بدهی‌های مثبتی مثل خرید اقساطی طلا یا پرداخت هزینه بیمه عمر می‌‌روند. بنابراین حتی در مورد بدهی هم نمی‌توان نظری قطعی داد. ولی دست‌کم نهایت تلاشتان را بکنید تا به خاطر خرید چیزهایی که به کیفیت زندگی‌تان ارتباطی ندارند و بدون آنها هم می‌توانید مثل امروز شاد زندگی کنید زیر بار بدهی نروید.
۲- به دنبال راهی برای افزایش درآمدتان بگردید
راهی که می‌تواند میزان پس انداز و سرمایه گذاری شما را افزایش دهد، افزایش میزان درآمد جاری‌تان است. با وجود اینترنت بین‌المللی شما راه‌های زیادی برای افزایش درآمدتان دارید؛ مثلا می‌توانید با راه‌اندازی یک وبسایت برای مغازه یا فروشگاهتان میزان مشتریانتان را چند صد برابر کنید یا با قبول پروژه‌های دور کاری در کنار شغل فعلیتان درآمد بیشتری را به دست بیاورید.
چیزی که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند، سرمایه گذاری کردن روی یادگیری مهارت‌های جدید یا حرفه‌ای‌تر شدن روی مهارت‌های فعلی‌تان است. بنابراین از صرف زمان برای مطالعه کردن، شرکت کردن در دوره‌های آموزشی و تمرین کردن هراسی نداشته باشید.
چون خارج شدن از دایره امنی که برای خودتان ساختید نیاز به بر هم زدن شرایط فعلی و یک انقلاب درونی دارد. کاری که شما بدون شک می‌توانید از عهده انجام آن بربیایید.
در مدیریت ثروت بدون برداشتن قدم اول به جایی نمی‌ رسید

این خیلی خوب است که تا اینجای مقاله با ما همراه بودید و در مورد مدیریت ثروت، نکته‌های مهمی را یاد گرفتید ولی از این مهم‌تر و خوب‌تر این است که تصمیمی واقعی بگیرید و قدمی برای تغییر وضعیت فعلی بردارید. مدیریت ثروت شخصی، بیشتر از آنکه به چند تکنیک و استراتژی محدود شود، نوعی عادت بسیار مثبت است.
افراد بسیار ثروتمند در اثر انجام طولانی مدت تکنیک‌های مدیریت ثروت شخصی به طور خودکار و حتی بدون اینکه زحمتی برای فکر کردن به این موضوع بکشند آن را در عمل اجرا می‌کنند.
بنابراین مهم نیست که در آغاز چقدر پول دارید، مهم این است که بتوانید پنج نکته‌ای که در مورد ثروت و مدیریت آن برایتان گفتیم را به خوبی در زندگی‌تان اجرا کنید. همزمان با افزایش درآمدتان درخت تلاش‌هایتان در این ماجرا رشد می‌کند و می‌توانید سبدی برای جمع کردن میوه‌هایش آماده کنید.
در ماجرای مدیریت ثروت چه چیزهایی را یاد گرفتیم؟

مدیریت ثروت، نوعی مشاوره مالی است که در آن مشاور مالی بر اساس اطلاعات شخصی و مالی که از مشتری خود به دست می‌آورد مجموعه‌ای از توصیه‌های سرمایه گذاری را به او پیشنهاد می‌دهد.
چهار فاکتور اصلی برای مدیریت ثروت و پیش بینی خوب یا بد بودن یک پیشنهاد سرمایه گذاری در نظر گرفته می‌شوند. این فاکتورها مواردی همچون «سود دهی»، «ریسک»، «مقدار منابعی که باید صرف این کار شوند» و «نقدینگی» را در بر می‌گیرند.
مواردی همچون «سپرده‌های بانکی»، «سرمایه در گردش»، «سرمایه گذاری مستقیم» و «سرمایه گذاری غیر مستقیم» در شمار چیزهایی که ثروت محسوب می‌شوند قرار می‌گیرند.
سرمایه گذاری غیر مستقیم به دو دسته «سبد گردانی» و «صندوق سرمایه گذاری» تقسیم می‌‌شود.
هر کسی می‌تواند مدیریت ثروت شخصی خود را برعهده بگیرد. این کار به صرف زمان، تلاش و تغییر عادت‌های قدیمی نیاز دارد.
کنترل مقدار درآمد جاری و هزینه‌هایی که در زندگی می‌کنید، اولین و مهم‌ترین راه برای مدیریت ثروتتان محسوب می‌شوند.
تعیین یک هدف مالی، حرکت شما به سمت ثروتمندتر شدن و مدیریت داشته‌هایتان را به شکلی واقعی‌تر و قابل لمس‌تر پیش می‌برد.
عادت به پس انداز کردن یکی از پایه‌های مهم برای مدیریت ثروت است که از شما در مقابل ورشکستگی، فقر و از دست دادن آزادی مالی محافظت می‌کند.
پس انداز کردن یک عبارت کلی است. چون هر کس باید چهار نوع حساب پس انداز داشته باشد؛ «حساب پس انداز پشتوانه»، «حساب پس انداز ضروری»، «حساب پس انداز شادی» و «حساب پس انداز سرمایه گذاری».
زیر بار بدهی نرفتن و مدیریت کردن خواسته‌ها با موجودی فعلی جیبتان به شما کمک می‌کند تا پولی که هنوز وارد زندگی‌تان نشده است را خرج نکنید!
داشتن چند دریچه درآمدزایی به شما کمک می‌کند تا با حفظ کیفیت زندگی‌تان مقدار پولی که برای پس انداز و سرمایه گذاری کنار می‌گذارید را افزایش دهید.

نظر شما چیست؟
شما از چه راهی برای مدیریت ثروت خودتان استفاده می‌کنید؟

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3659

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا