روزنامه ستاره‌صبح – بازار ارز چگونه به ثبات می رسد؟

اپ آگهی –
کمیل طیبی در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در صورت محقق شدن برجام، نرخ دلار تا چه حد کاهش پیدا می‌کند، گفت: ما نمی‌توانیم پیش‌بینی مشخصی داشته باشیم که در صورت تحقق احیای برجام و رفع تنش‌ها و مشکلات سیاسی، نرخ دلار چه قدر می‌شود. البته همان‌طور که اشاره کردید، بار روانی در بازار ارز و سایر بازار‌ها ازجمله سکه، طلا و… وجود دارد. با این حال، احیای برجام حتی مقداری هم به بهبود وضعیت بازار سهام کمک می‌کند، اما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که نرخ ارز چه میزان پایین می‌آید.استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره علت امکان‌پذیر نبودن پیش‌بینی نرخ ارز در صورت احیای برجام، عنوان کرد: مهم‌ترین دلیلش این است که ما تورم بالا و دورقمی داریم که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است. از طرف دیگر، وقتی این نرخ تورم راداریم، انباشت تورم به وجود می‌آید و مدام ارزش ریال کاهش پیدا می‌کند، به دنبال آن ریال هم قدرت خریدش را در مقابل سایر ارزها، به ویژه ارز‌های قوی از دست می‌دهد؛ بنابراین آن انتظاری که وجود دارد که نرخ ارز کاهش پیدا کند، اتفاق نمی‌افتد.وی ادامه داد: نکته بعدی دیگر این است که رشد نقدینگی افزایش داشته است. با توجه به غیرمولد بودن نقدینگی که در بدنه اقتصاد جذب نمی‌شود، این مسئله صرف فعالیت‌های غیر‌مولد و واسطه‌گری می‌شود؛ بنابراین اگر بعد از برجام اصلاحات ساختاری صورت نگیرد، نمی‌توانیم چشم‌انداز کاهش نرخ ارز را داشته باشیم.طیبی در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز مطلوب دولت با توجه به بودجه‌ای که ارائه‌شده، چقدر است، بیان کرد: «این مهم به هزینه‌هایی که الآن دارد انجام می‌شود، برمی‌گردد؛ این هزینه‌ها شامل مواردی همچون هزینه‌های خود دولت، بخش‌های مختلف اقتصادی و… می‌شود. کما اینکه در بودجه سال آینده بحث دلار ۲۳ هزار تومان مطرح است. درواقع، فرضاً امکان دارد که دلار در کانال ۲۵ هزار تومان قرار گیرد، اما ثبات و ماندن در این کانال مهم است و بستگی به آن دارد که تورم کنترل شود. آن وقت این مهم قابل تبیین است، چراکه به‌طور مثال نرخ ارز ۲۷ هزارتومانی باثبات نسبت به اینکه دلار وارد کانال ۲۰ هزارتومانی شود، ولی متزلزل و بی‌ثبات باشد، بیشتر به نفع اقتصاد است چراکه در وضعیت بی‌ثباتی نرخ ارز، انتظارات افزایشی وجهشی را ایجاد می‌کند.این اقتصاددان افزود: برای ایجاد ثبات در بازار ارز، لغو تحریم‌ها و اجرای برجام شرط لازم است، اما برای ثبات بازار ارز به عنوان یکی از بازار‌های دارایی، این شرط، کافی نیست. شرط کافی زمانی است که اصلاحات لازم در بازار ارز اتفاق بیافتد.
طیبی در پاسخ به این سؤال که این اصلاحات شامل چه مواردی است، گفت: «هر چه قدر ما نظام فعلی تثبیت ارز را حفظ کنیم، این اصلاحات اتفاق نمی‌افتد چراکه تعیین نرخ ارز یا به دست دولت است یا به دست بانک مرکزی که آن هم به دولت وابسته است؛ بنابراین اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و آن شرط کافی محقق نمی‌شود. سیستم چند نرخی ارز خودش رانت ایجاد می‌کند و یکی از مشکلات اصلی در بازار ارز است و بخش‌های دیگر صادرات و واردات را به‌طورکلی تحت تأثیر قرار می‌دهد. همین رانت، شرایط انحصاری را به وجود می‌آورد که طبیعتاً بر اساس آن، نمی‌توانیم امیدوار به برآورده شدن آن شرط کافی مذکور باشیم.»
وی ادامه داد: شرایط کافی زمانی محقق می‌شود که بانک مرکزی استقلال داشته باشد و دخالت دولت در تعیین قیمت و به ویژه نرخ ارز کمتر شود. یعنی در شرایطی که تحریم نیستیم و صادرات و واردات می‌تواند انجام شود، بازار باید نقش پررنگ‌تری را پیدا کند. این موارد اصلاحات ساختاری را هم در سیستم بانکی و هم در بازار ارز و سرمایه می‌طلبد.این استاد اقتصاد با تأکید بر اینکه بازار سرمایه می‌تواند به ثبات و پایداری نرخ ارز کمک کند، مطرح کرد: بازار سرمایه تعیین‌کننده منابع مالی بخش تولید است و اگر رونق داشته باشد ظرفیت تولیدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند ثبات را به بازار ارز برگرداند. دلیلش هم این است که کالا‌های صادراتی هم افزایش پیدا می‌کند و مزیت نسبی ایجاد می‌شود.
∎​

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3660

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا