رمز ارز پولکادات چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

سرفصل‌های این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز پولکادات

coinmarketcap-currency-widget” data-currencyid=”6636″ data-base=”USD” data-secondary=”” data-ticker=”true” data-rank=”true” data-marketcap=”true” data-volume=”true” data-statsticker=”true” data-stats=”USD”>
 
نمودار پولکادات

یکی از پروژه‌هایی که اخیراً ارزهای رمزنگاری شده ایجاد کرده‌اند و بیش‌ترین توجه جهان را به خود جلب کرده است، پروژه رمز ارز پولکادات است. اما دلیل آن چیست؟ این پروژه جدید blockchain tecnología به دنبال سقوط اتریوم با یک شبکه مقیاس پذیر و کارآمدتر است. درعین حال، امکان اتصال متقابل بلاک چین‌های مختلف و تبدیل شدن به یک مرکز توسعه بی‌نظیر بین زنجیره‌ای را ارائه می‌دهد.
بدون شک، همین امر باعث می‌شود Polkadot به پروژه‌ای با هدف بسیار بالا تبدیل شود و این سوال را برای ما باقی می‌گذارد: آیا به این هدف می‌رسد؟ در این مقاله می‌توانید همه چیز را در مورد این پروژه بزرگ بیاموزید.
پولکادات به زبان ساده
پولکادات، شرط بندی Gavin Wood بنیانگذار اتریوم در برابر حداکثرسازی بلاک چین است. افزایش محبوبیت و دستاوردهای آن از زمان راه اندازی آن در ماه مه ۲۰۲۰ بسیار خیره کننده بوده است. از آن زمان، به گفته CoinGecko، رمز ارز پولکادات، یکی از ۱۰ ارز رمزنگاری شده برتر است.
به زبان ساده، Polkadot (DOT) یک شبکه بلاک چین است که:

بلاک چین ها را به یکدیگر متصل می‌کند.
کاربران را قادر می‌سازد تا به راحتی بلاک چین را با چارچوب Substrate خود بسازند.
بلاک چین‌ها میزبان امنیت و معاملات خود هستند.
بلاک چین‌ها را در Polkadot با شبکه‌های دیگر مانند اتریوم و بیت کوین پل می‌کند.

در ادامه هر یک از این ویژگی‌ها را با جزئیات بیش‌تری بررسی کنیم.
تاریخچه رمز ارز پولکادات
منشاء این پروژه ما را به دیدار یکی از چهره‌های اصلی دنیای رمزنگاری، گاوین وود، سوق می‌دهد. وود یک توسعه دهنده معروف فناوری بلاک چین است که بخشی از تیم توسعه اتریوم بود. در واقع، وود جزء بنیان‌گذاران و توسعه دهنده اصلی اتریوم را بود و در همان سطح ویتالیک بوترین قرار داشت. موقعیتی که نشان دهنده دانش و کار او در این پروژه است. به لطف کار وود، اتریوم دارای زبان برنامه نویسی قدرتمند Solidity است که توسط شخص وی ایجاد شده است. با این حال، در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶، وود تصمیم گرفت که وقت آن است که برود و پروژه خود را شروع کند و پروژه اتریوم را کنار بگذارد.
در آن زمان، ایده وود این بود که پروژه بلاک چین را راه اندازی کند که بتواند بر نقاط ضعف اتریوم (مقیاس‌پذیری آن و ایجاد ساختارهای عملیاتی جدید متقابل یا بین زنجیره‌ای)، غلبه کند. بنابراین، تا ژوئن ۲۰۱۶، وود کار روی این پروژه جدید را آغاز کرده بود و در اکتبر ۲۰۱۶، اولین نسخه وایت پیپر توسط Polkadot را به جهان ارائه کرد. با این کار، این پروژه جالب آغاز شد. از آن لحظه، توسعه پولکادات راه خود را آغاز می‌کند، تا زمانی که توجه بیش‌تری به آن جلب شود. چیزی که در حقیقت امروزه به وضوح قابل مشاهده است. رمز ارز پولکادات، یکی از سریع‌ترین پروژه‌های رشد بلاک چین در طول سال ۲۰۲۰ و اوایل ۲۰۲۱ است.
تأمین مالی اولیه پروژه
گاوین وود، این پروژه را در ابتدا با حمایت مالی شرکت خود Parity و Web3 Foundation و سرمایه خودش آغاز کرد. اگرچه Parity و Web3 Foundation معیارهایی در جهان اتریوم هستند، اما مشارکت آن‌ها در تامین مالی Polkadot بسیار مهم است.
با این حال، منابع هر دو شرکت به دلیل محوریت اتریوم آن‌ها محدود بود. این امر منجر به عرضه اولیه سکه (ICO) شد که از ۱۵ تا ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ برگزار شد. موفقیت ICO اتریوم فوق العاده بود و توانست ۱۴۳ میلیون دلار برای توسعه این پروژه جمع آوری کند.
با این حال، کمی بعد، این موفقیت به طور جدی به خطر می‌افتد. هک شدن باعث می‌شود Parity بیش از ۹۰ میلیون دلار در شبکه اتریوم ضرر کند. با کاهش شدید درآمد، مسیر کار مجدداً مورد بازبینی قرار گرفت و گاوین وود اعلام کرد که کار پولکادات ادامه خواهد یافت. این به خاطر این واقعیت است که پول کافی برای موفقیت پروژه وجود داشت و شرایط ICO رعایت خواهد شد.
علاوه بر این، Parity و Web3 Foundation به دنبال راهی برای درخواست پشتیبانی برای انجام یک هارد فورک بودند که اجازه می‌داد بقیه ETH مسدود شده توسط هک بازیابی شود. این اقدام با انتقادات شدیدی مواجه شد و جامعه با تحقق عملی مانند اقدامی که پس از هک The Dao در سال ۲۰۱۶ رخ داد، مخالفت کرد. این به این دلیل است که آن‌ها می‌ترسند این وضعیت منجر به ایجاد شکاف جدیدی در جامعه شود. اما نتیجه؟ این وجوه هنوز در Parity bug قفل شده است و به نظر می‌رسد راهی برای بیرون کشیدن این پول از آن مکان وجود ندارد.
پولکادات، یک پیشنهاد شبکه بلاک چین کاملا متفاوت
Polkadot راه خود را در ذهن گاوین وود به عنوان شبکه‌ای با قابلیت ارائه قابلیت‌های مشابه اتریوم، در حالی که نقاط ضعف آن را برطرف کرده و تعدادی ویژگی منحصر به فرد ارائه می‌دهد، آغاز کرد. برای دستیابی به این هدف، رمز ارز پولکادات از ابتدا مجموعه‌ای جدید از فناوری و پروتکل‌های اجماع را برای این منظور طراحی کرد.
ویژگی‌ ها و مزایای پولکادات نسبت به سایر بلاک چین‌ ها

بلاک چین‌های نسل اول و دوم برخلاف تمامی پیشرفت‌ها و نوآوری و نقاط قوتی که داشتند، با ضعف‌هایی مانند، سرعت پایین تراکنش‌ها، افزایش غیر معقول و نجومی کارمزدها در بازه‌های زمانی خاص، هاردفورک‌ها و بروزرسانی‌های پی‌درپی، نیاز به مدیریت توسط اشخاص، عدم امکان تبدیل مستقیم ارزهای دیجیتال به یکدیگر و… نیز همراه بودند. با ورود پولکادات، به دلیل طراحی منحصر به فرد و مزایای قابل توجهش نسبت به شبکه‌های سنتی موجود، از سایر پلتفرم‎‌های بلاک چینی متمایز شد. در زیر به برخی از مهم‌ترین مزیت‌های آن اشاره می‌کنیم:

زنجیره‌ای از انتقال و پردازش داده‌ها
عملیات مستقل ایجاد زنجیره‌های خود
مقیاس پذیری
عدم نیاز به انجام هاردفورک برای ارتقای شبکه
مدیریت غیرمتمرکز و شفاف
قابلیت ارتباط میان زنجیره‌ای و تعامل‌پذیری

ابتدا، Polkadot با در نظر گرفتن عملکرد ناهمگن شبکه، که می‌تواند به هم متصل باشد، طراحی شد. به این ترتیب، رمز ارز پولکادات می‌تواند چند عملکرد مشخص زیر را انجام دهد:
– به عنوان زنجیره‌ ای از انتقال و پردازش داده‌ ها
عملکردی که به شما اجازه می‌دهد اطلاعات سایر زنجیره‌ها را دریافت کرده، آن اطلاعات را پردازش و به زنجیره منبع ارسال کنید. این اولین گزینه به رمز ارز پولکادات اجازه می‌دهد تا به یک لایه مقیاس پذیر برای هر بلاک چین دیگری که به آن نیاز دارد تبدیل شود.
– عملیات مستقل ایجاد زنجیره‌ های خود
یعنی رشته‌هایی با قابلیت‌های خود ایجاد کنید، مانند مورد سازگاری برای اجرای قراردادها یا توکن‌های هوشمند. این عمل بومی برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و نشانه‌های موجود در شبکه را امکان پذیر می‌کند که می‌توانند از پتانسیل شبکه به طور کامل استفاده کنند.
ایده همه این‌ها این است که Polkadot می‌تواند به گزینه‌ای مقیاس پذیر برای شبکه‌هایی مانند اتریوم یا سایر ارزهای رمزنگاری شده تبدیل شود. علاوه بر این، می‌تواند به اکوسیستم‌های مختلف در بلاک چین‌های مختلف (همه در یک شبکه) متصل شود؛ به عنوان مثال این مورد را می‌توان با پروژه DeFi ، Equilibrium که زندگی در EOS را ایجاد می‌کند، مشاهده کرد.
– مقیاس‌ پذیری (Scalablity)
همانطور که می‌دانید توانایی بزرگ شدن و افزایش ظرفیت یک سیستم در هنگام افزایش پردازش‌ها را مقیاس‌پذیری می‌گویند.
به بیان خیلی ساده در دنیای رمز ارزها، بلاک چین‌ها هنگام پردازش حجم عظیم تراکنش‌های دنیای متمرکز پیش رویشان، با محدودیت‌هایی مواجه هستند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم بلاک چین‌های ابتدایی با توان عملیاتی محدود و سازوکارهای پیچیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، که همه این عوامل سبب تاخیر در انجام تراکنش‌ها و در نتیجه شلوغی شبکه و افزایش نجومی کارمزدها می‌شود.
بحث و جدل‌های سال ۲۰۱۷ با محوریت مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین که در نهایت به ایجاد بیت کوین کش و شبکه لایتنینگ منجر شد. یا افزایش نجومی کارمزدهای شبکه اتریوم در پی استقبال کاربران از بازار دیفای اتریوم، همه مثال‌هایی از مشکلات ناشی از مقیاس پذیری است که بلاک چین‌های نسل اول و دوم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
می‌توان گفت که بسیاری از مشکلات مقیاس پذیری به این دلیل است که در اکثریت بلاک چین‌ها، نودهای اعتبارسنج باید به ناچار تراکنش‌ها را یک به یک بررسی و تایید کنند و همین امر سبب می‌شود ایجاد ترافیک و شلوغی شبکه می‌شود. اما پولکادات با نگاه و رویکردی جدید این مشکل را برطرف کرده است.
 – مدل شاردینگ ناهمگون پولکادات
در مدل شاردینگ ناهمگون پولکادات، هر زنجیره در شبکه با توجه به کاربرد خاص خودش بهینه سازی می‌شود. این مدل با مدل سنتی (یک پروتکل برای همه کاربردها) که پلتفرهای قرارداد هوشمند مانند اتریوم از آن استفاده می‌کنند، دارای مقیاس‌پذیری بیش‌تری است و همین زنجیره‌های بیش‌تر و تخصصی‌تر، خود به معنای فرصت بیش‌تر برای نوآوری است.
طبق آخرین سنجش‌های صورت گرفته بر روی شبکه پولکادات، سرعت ثبت تراکنش‌ها بدون استفاده از پارچین‌ها ۱۰۰۰ تراکنش بر ثانیه است؛ این در حالی است که با استفاده از حداکثر توان عملیاتی پارچین‌ها این میزان به حدود ۱.۰۰۰.۰۰۰ بر ثانیه می‌رسد.
– عدم نیاز به انجام هاردفورک برای ارتقای شبکه

بدون شک همه ما امروزه از برنامه‌ها، بازی‌ها و مرورگرها به وفور استفاده می‌کنیم و با اصلاح به روز رسانی خودکار آشنا هستین. در به روزرسانی‌های خودکار توسعه دهندگان باگ‌هایی که یک نرم افزار دارد را کشف می‌کنند و پیش از آن که سبب اختلال در برنامه شود، آن‌ها را برطرف می‌کنند. همچنین علاوه بر برطرف کردن باگ‌ها با پیشرفت فناوری و کشف راهکارهای بهتر، در هر به روزرسانی قابلیت جدیدی به نرم افزار اضافه می‌شود.
بلاک چین‌ها نیز به منظور اینکه کارکرد بهتری داشته باشند، مانند نرم افزارها نیاز به، بروزرسانی دارند؛ با این تفاوت که به روزرسانی آن‌ها بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از بروزرسانی اپلیکیشن‌ها، مرورگرها و…است. لازمه به روز رسانی بلاک چین‌های معمولی، اشعاب (فورک کردن) شبکه است. به این صورت که ابتدا زنجیره ای جدید با قوانینی جدید تشکیل می‌دهند و سپس اقدام به ترغیب کاربران برای استفاده از این زنجیره می‌نمایند. علاوه بر اینکه برنامه ریزی و اجرای یک هارفورک ماها طول می‌کشد، هاردفورک‌های پی در پی در شبکه نیز خود باعث ایجاد چند دستگی در بین کاربران و توسعه دهندگان شبکه می‌شود.
یکی دیگر از مزیت‌های شبکه رمز ارز پولکادات اینجا خود را نشان می‌دهد که شرایطی را فراهم کرده تا بلاک چین‌ها بدون نیاز به فورک کردن زنجیره، اقدام به به روزرسانی خود کنند. این بروزرسانی از طریق سیستم حاکمیتی درون زنجیره‌ای و شفاف پولکادات، بدون نیاز به فورک انجام می‎‌‌شود. با استفاده از این قابلیت پولکادات این امکان را برای پروژه‌های گوناگون فراهم می‌کند تا به سرعت با آخرین تغییرات فناوری سازگار شده و همیشه به روز و چابک باشند. از دیگر مزایای این قابلیت می‌توان به کاهش بسیار چشمگیر خطرات ناشی از هاردفورک‌های چالش برانگیز شبکه که مانعی جدی برای ورود بسیاری از سازمان‌ها به این حوزه است نیز اشاره کرد.
– مدیریت غیر متمرکز و شفاف
در بلاک چین‌های اولیه، هیچ سازوکار رسمی حاکمیتی وجود ندارد و سهام داران و ذی نفعان پروژه‌ها هیچ گاه حق پیشنهاد دادن یا وتو کردن تغییرات پروتکل را ندارند، مگر افرادی که تحت حمایت افراد صاحب نقوذ پروژه‌ها بودند. اما پروژه رمز ارز پولکادات این مشکل را برطرف کرده است و این شبکه توسط دارندگان رمز ارز دات به روشی کاملاً شفاف و منصفانه مدیریت می‌کنند.
در شبکه پولکادات، تمامی صاحبان رمز ارز دات می‌توانند هر گونه پیشنهادی که برای تغییر پروتکل مدنظرشان است را ارائه داده و به سایر پیشنهادات موجود رای دهند. همچنین تمامی کاربران می‌توانند در انتخاب اعضای شورای حاکمیت که نماینده ذی نفعان شبکه هستند نیز شرکت کنند.
– قابلیت ارتباط میان زنجیره‌ ای و تعامل‌ پذیری
برخلاف بلاک چین‌های اولیه که مانند باغ‌هایی هستند که به دور خود دیوار کشیده‌اند و هیچ تعاملی با شبکه‌های دیگر ندارند، شبکه پولکادات قابلیت تعامل پذیری و پیام رسانی میان زنجیره‌ای را برای برقراری ارتباط، مبادله ارزش و به اشتراک گذاشتن عملکردها را برای بلاک چین‌هایی که در شبکه فعال هستند، فراهم کرده است. این قابلیت از این جهت اهمیت دارد که با افزایش تعداد بلاک چین‌های با کاربرد خاص، نیاز به ارتباطات میان زنجیره‌ای و تعامل پذیری بلاک چین‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.
با استفاده از این قابلیت پاراچین‌های پولکادات و پل‌های بلاک چینی پولکادات می‌توانند با دارایی‌های موجود در شبکه‌های خارجی مانند بیت کوین و اتریوم و پروتکل‌های محبوب اقتصاد غیر متمرکز (دیفای) در تعامل باشند.
تیم رمز ارز پولکادات

گوین وود (وسط): جزو بنیانگذاران اتریوم و نویسنده مقاله فنی مربوط به آن که به دلیل اختلاف نظر پروژه اتریوم را ترک و پروژه رمز ارز پولکادات را آغاز کرد.
(بنیاد وب۳ )(Web3 Foundation): این بنیاد وظیفه توسعه و حمایت پولکادات را برعهده دارد و هدف آن پرورش و پیشبرد فناوری‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط با پروتکل‌های اینترنتی غیر متمرکز است. همچنین بیش‌ترین تاکید این بنیاد بر روی فناوری‌هایی است که با بهره‌گیری از روش‌های رمزنگاری پیشرفته، به تمرکز زدایی و پایداری اکوسیستم نسل سوم وب کمک می‌کنند. بنیاد وب ۳ به منظور تحقق اهدافش در زمینه تمرکززدایی از اینترنت، با محققانی از شرکت‌های مختلف نظیر اینریا پاریس، توسعه دهندگان شرکت پریتی تکنالجیز، شرکاری سرمایه‌گذار خود در حوزه ارزهای دیجیتال مانند پلی چین کپیتال، شراکت و همکاری می‌کند. به طور کلی می‌توان محوریت اصلی فعالیت‌های بنیاد وب۳ را به صورت زیر خلاصه کرد:
فناوری‌های نوآورانه در حوزه بلاک چین و پروتکل‌های پیام رسانی رمزنگاری شده
زیرساخت‌های مرتبط با شبکه سازی همتا به همتا
مکانیزم‌های اقتصاد کریپتو
سیستم‌های دخیره و انتشار داده‌ها

این بنیاد، ماموریت ساخت رمز ارز پولکادات را به شرکت پریتی تکنالجیز و ایده‌پردازان و بنیان‌گذاران اصلی آن (دکتر گوین وود (Gavin Wood)، پیتر چابن (Peter Czaban) و رابرت هابرمایر (Robert Habermeier) واگذار کرده است.
۱. گوین وود (Gavin Wood)
گوین وود که مخترع برخی از مولفه‌های مهم و اصلی در دنیای بلاک چین و رمز ارزها مانند زبان سالیدیتی، زیان برنامه نویسی اتریوم، الگوریتم اجماع اثبات اقتدار و… است، در حال حاضر در شرکت پریتی به عنوان مدیر نوآوری در بخش مربوط به رمز ارز پولکادات مشغول فعالیت است. او اولین نفری بود که در سال ۲۰۱۴، ایده اینترنت غیرمتمرکز (وب۳) را مطرح کرد و در حال حاضر به طور همزمان مدیریت وب۳ را نیز به عهده دارد.
دکتر گوین وود همچنین از بنیان گذاران اتریوم است که مقاله فنی و برنامه نویسی اتریوم نیز توسط او نوشته شده است. او به دلیل اختلافاتی که با ویتالیک بوترن (ایده پرداز اصلی اتریوم)، بر سر آینده شبکه اتریوم داشت، سبب شد تا تیم را ترک کند و پروژه پولکادات را آغاز کند. از همین جهت می‌توان رمز ارز پولکادات را رقیب اصلی و سرسخت اتریوم دانست.
۲. پیتر چابن (Peter Czaban)
پیتر جابن که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در زمینه یادگیری ماشین از دانشگاه آکسفورد است، قبل از پیوستن به بنیاد وب۳، در حوزه‌های گوناگون مانند صنایع دفاعی، اقتصاد، تحلیل داده‌ها، مدل‌های کمی قیمت گذاری، یادگیری ماشین و… فعالیت داشته است. وی اکنون مدیر فناوری بنیاد وب۳ است.
۳. رابرت هابرمایر (Robert Habermeier)
رابرت هابرمایر که سابقه طولانی در زمینه بلاک چین و سیستم‌های توزیع شده و رمزنگاری دارد و از اعضای قدیمی جامعه برنامه نویسان راست است، با سابقه‌ای طولانی و درخشان به پروژه پولکادات پیوست و از هم‌بنیان‌گذاران این پروژه است. وی همچینی از اعضای پیشیشن بنیاد تیل فلوشیپ است و سال‌ها بر استفاده از ویژگی‌های زبان برنامه نویسی به منظور ایجاد راهکارهای موازی و کارآمد تمرکز کرده بود.
انواع استفاده از رمز ارز پولکادات
رمز ارز پولکادات (DOT)، به ۳ منظور مشخص در شبکه استفاده می‌شود که به شرح زیر هستند:
۱) سرمایه گذاری
براساس نظریه بازی، پولکادات، کاربران و صاحبان توکن دات را برای دریافت پاداش به رفتار سازنده و صحیح در شبکه ترغیب می‌کنند. طبق این مکانیسم افراد درستکار پاداش دریافت کرده و افراد خرابکار، توکن‌هایی سهام‌گذاری شده خود را از دست می‌دهند.
از آنجا که اثبات سهام پولکادات به صورت مستقیم دارای پیچیدگی و دشواری است، کاربران عادی کافیست به منظور دریافت پاداش، از کیف پول‌ها یا صرافی‌هایی که مانند بایننس از اثبات سهام پولکادات پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنند و دارایی‌ها را برای دریافت سود به شبکه اختصاص دهند.
سود اثبات سهام پولکادات بین ۵ تا ۲۰ درصد در سال است و پروژه پولکادات با این کار ایمنی شبکه را تضمین می‌کند.
۲) حاکمیت شبکه
افرادی که دارای توکن دات هستند نظارت و کنترل کاملی بر این شبکه دارند. برخلاف سایر پلتفرم‌ها که تمام امتیازات در انحصار ماینرهاست، در پولکادات به دارندگان توکن دات در ریلی چین این امتیازات که شامل مدیریت رویدادهای خاص مانند بروزرسانی و رفع مشکلات پروتکل و… است، عطا شده است.
۳) وثیقه گذاری
بلاک چین‌های جدید در پولکادات به وسیله وثیقه گذاری توکن‌های دات به شبکه اضافه می‌شود و پارچین‌های منقضی شده و غیرقابل استفاده از طریق حذف توکن‌های وثیقه، حذف می‌شود و این به نوعی اثبات سهام محسوب می‌شود.
رمز ارز پولکادات نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال بر روی کیف پول‌های دیجیتال ذخیره می‌شود و برای خریدوفروش آن کافیست به سایت‌های صرافی مورد نظر خود مراجعه کنید.
این نکته را نیز فراموش نکنید که سرمایه گذاری بر روی رمز ارز پولکادات مانند هر سرمایه گذاری دیگری دارای ریسک است و قبل از هر اقدامی باید تحقیقات در مورد آن به طور کامل صورت گیرد.
کیف پول‌ های پولکادات
با وجود اینکه رمز ارز پولکادات هنوز بسیار نوپا و جدید است، اما نسبت به سایر ارزهای دیجیتال نوپا، کیف پول‌های بسیار زیادی برای آن توسط وب سایت رسمی پولکادات معرفی شده است است. توجه کنید که کیف در بین کیف پول‌هایی که در جدول زیر آورده شده، سه کیف پول Signer، Polkadot-JS و Polkadot{.js} توسط شرکت پریتی ساخته شده و هر سه، مورد تایید توسعه دهندگان پولکادات هستند؛ بنابراین قبل از استفاده از سایر کیف پول‌های معرفی شده برای این رمز ارز حتماً درباره امنیت آن تحقیق کنید.

نحوه خرید رمز ارز پولکادات
بهترین راه برای خرید پولکادات این است که به یک سایت صرافی رمز ارز مراجعه کنید. اگر ساکن ایران هستید برای خرید دات می‌توانید از یکی از دو روش زیر استفاده کنید:
بهترین روش خرید رمز ارز پولکادات مراجعه به سایت صرافی رمز ارز است. برای کاربران ایرانی دو روش خرید دات وجود دارد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم:

خرید مستقیم از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی
خرید سایر رمز ارزها مانند بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی با کارت بانکی و ریال و تبدیل آن‌ها به رمز ارز پولکادات در صرافی‌های خارجی مانند بایننس

اگر قصد خرید مستقیم پولکادات از سایت‌های ایرانی دارید، می‌توانید به راحتی با جستجو ساده در گوگل آن‌ها را پیدا کرده و پس از طی مراحل ثبت نام و احراز هویت به طور مستقیم با کارت بانکی خود اقدام به خرید کنید.
به علت اینکه پولکادات در فهرست اکثریت سایت‌های ایرانی وجود ندارد و یا در صورت موجود بودن هزینه خرید آن‌ها بسیار بالاست، سرمایه گزاران بیشتر از روش دوم برای خرید استفاده می‌کنند و اقدام به خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های داخلی کرده و سپس آن‌ها را در صرافی‌های خارجی مانند بایننس به رمز ارز پولکادات تبدیل می‌کنند.
اما نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که اغلب صرافی‌های خارجی به کاربران ساکن ایران به دلیل تحریم‌ها اجازه فعالیت نمی‌دهند و ریسک مسدود شدن حساب ایرانیان در این صرافی‌ها بسیار بالاست؛ با این وجود کاربران ایرانی ترجیح می‌دهند که با دور زدن تحریم‌ها و تغییر آی پی خود به کشورهای دیگر مانند آلمان و… از صرافی بایننس استفاده کنند.
نحوه کار شبکه پولکادات

همانطور که اکثریت افراد بدون دانستن جزئیات دقیق از رمز ارزهایی مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال و دنیای بلاک چین از آن‌ها استفاده می‌کنند، برای استفاده از رمز ارز پولکادات و شبکه آن نیازی به دانستن جزئیات آن نیست. اما اگر شما هدفی غیر از سرمایه گذاری در این شبکه دارید، می‌توانید اطلاعات کلی در خصوص نحوه کار و عملکرد این شبکه کسب کنید. در ادامه قصد داریم تا به طور خلاصه شما را با نحوه کار شبکه پولکادات و اجزای مختلف آن توضیح دهیم.
همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، پولکادات به منظور رفع مشکلات مقیاس پذیری، تعامل پذیری و مدیریت بلاک چین‌ها به وجود آمده است. بنابراین، ساختار این شبکه به گونه‌ای است که از یک جهت امکان فعالیت موازی بلاک چین‌های گوناگون در آن فراهم شده و از سوی دیگر با استفاده از مدل امنیت اشتراکی، تمامی آن‌ها در یک شبکه واحد گردآوری شده است. در پولکادات بر خلاف سایر بلاک چین‌های سنتی، تمامی زنجیره‌های شبکه با یکدیگر در ارتباط است و قادر به ارسال و دریافت هر نوع پیامی به یکدیگر می‌باشند.
زنجیره‌ های موجود در شبکه پولکادات
با توجه به مقدمه گفته شده در بالا حال می‌توانیم به طور واضح در خصوص شبکه پولکادات و نحوه همکاری اجزای آن توضیح دهیم. در ابتدا باید بگوییم که این پلتفرم از چند زنجیره تخصصی تشکیل شده است که هرکدام وظایف و کاربردهای مختص خود را دارند:

ریلِی‌چین (Relay Chain) قلب شبکه پولکادات

ریلی چین را می‌توان قلبه شبکه پولکادات نامید؛ زیرا عنصر هماهنگ کننده تمامی اجزای این شبکه است و تمامی بلاک چین‌های مستقل در شبکه پولکادات، از طریق اتصال به ریلی چین و اشتراک گذاری بلاک‌های خود در این زنجیره از مدل امنیت اشتراکی شبکه پولکادات بهره مند می‌شوند. در شبکه پولکادات، نودهای اعتبارسنج با سهام‌گذاری توکن‌های دات بر روی ریلی چین، مسئولیت اعتبار سنجی و تایید بلاک‌های ارسالی از تمام بلاک چین‌های شبکه را بر عهده دارند. از طرفی دیگر تمامی تصمیم گیری‌های حاکمیتی شبکه، در همه پرسی‌های مختلف با مشارکت صاحبان توکن‌های دات در ریلی چین انجام می‌گیرد.

پاراچین‌ها (Parachains)

پاراچین‌ها یک بلاک چین سفارشی و ویژه پروژه است که در شبکه‌های Polkadot (DOT) و Kusama (KSM) ادغام شده است. Parachains را می‌توان برای هر تعداد مورد استفاده سفارشی کرد و وارد بلاک چین اصلی شد که Relay Chain نامیده می‌شود و قلب شبکه‌های Polkadot و Kusama محسوب می‌شود.

پاراتریدها (Parathreads)جایگزینی مناسب برای پاراچین‌ها

پاراتریدها یا همان زنجیره‌ای موازی، به دلیل شباهت‌هایی که از نظر فنی به پاراچین‌ها دارند جایگزین مناسبی برای آن‌ها هستند؛ اما در نحوه اتصال به شبکه و مدل اقتصادی‌شان تفاوت‌های اندکی با پاراچین‌ها دارند. با استفاده از پاراچین‌ها دیگر صاحبان کسب و کارها یا برنامه‌های غیر متمرکز گوناگون نیازی به اجاره یک اسلات اختصاصی پاراچین و اتصال همیشگی آن به ریلی چین ندارند، کافیست تنها با مبلغی بسیار کمتر یک پاراترید را در اختیار گرفته و تنها در مواقعی که نیاز دارند به ریلی چین متصل شوند. مدل اقتصادی پاراتریدها را “پرداخت براساس استفاده” می‌نامند؛ به این معنی که هر پاراترید در صورتی که نیار به ثبت بلاک روی ریلی چین داشته باشد با شرکت در یک مزایده عمومی اسلات بعدی شبکه را در اختیار گرفته و بلاک خود را به ریلی چین ارسال می‌کنند.

پل‌ها در شبکه پولکادات، نوعی خاص از پاراچین‌ها هستند که هدف آن‌ها برقراری ارتباط با بلاک چین‌های متفاوت است که با رعایت قوانین اقتصادی و زیرساخت‌های فنی متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پل از اجزای متعددی تشکیل شده است که با هم ارتباط دو طرفه بین یک زنجیره مستقل مبتنی بر بستر و یک پاراچین Polkadot یا بین دو زنجیره مستقل مبتنی بر بستر را امکان پذیر می‌کند.
آینده شبکه پولکادات
رمز ارز پولکادات پس از تکمیل فرایند مزایده پاراچین‌ها و سیستم پیام رسان XCMP، به بیش‌ترین میزان توان عملیاتی ریلی چین دست خواهد یافت و زمان و نحوه انجام این تغییرات همه بر عهده دارندگان توکن دات خواهد بود.
مزایای رمز ارز پولکادات برای توسعه دهندگان

بنیاد Web3 به منظور اینکه به سرعت و به آسانی زیرساخت‌ها در اختیار توسعه دهندگان قرار گیرد، بلاکچین قابل همکاری را توسعه داده است و در این زمینه Web3 Substrate را ارائه داده است. Substrate که از زبان‌های برنامه نویسی رایج مانند C++ یا Rust پشتیبانی می‌کند، امکان ایجاد بلاکچین شخصی را در کمترین زمان ممکن فراهم می‌کند و به طور خودکار هر پروژه‌ای که با Substrate ساخته می‌شود، با بلاکچین پولکادات سازگار است. همچنین عملیات خارجی نیز در خارج از شبکه بدون هیچ باگی امکان‌پذیر است. از سوی دیگر طراحی Rococo Testnet جدید نیز قدمی دیگر به سمت یک شبکه آزمایشی جامع با ویژگی‌های منحصر به فرد برای توسعه بیشتر پولکادات است.
مزایای رمز ارز پولکادات برای کاربران
علاوه بر توسعه دهندگان، کاربران پولکادات نیز می‌توانند از مزایای این رمز ارز بهره مند شوند. در زیر به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از Staking با بهره گیری از یک ویژگی اساسی سود کسب کنند. در این ویژگی هر ساله با افزایش ۱۰ درصدی تعداد DOTهای در گردش، سهم lion از DOT جدید را دریافت کنند.
در این شبکه ذینفعان می‌توانند نقش‌های مختلف را عهده دار شوند و هم اعتبارسنج و هم Nominator باشند. (فراموش نکنید که لازمه به عهده گرفتن نقش‌ها این است که Stakerها به مدت حداقل ۲۸ روز مقدار مشخصی از DOT را در یک قرارداد هوشمند قفل کنند.)
وظیفه اعتبارسنج‌ها تایید و جمع کردن محتوای بلوک‌ها روی زنجیره Relay است؛ در مرحله بعد اعتبارسنج‌ها باید در مورد صحت بلوک‌ها رای دهند و امنیت شبکه را تضمین کنند تا درصد بیش‌تری از پاداش سهام را دریافت کنند.
Nominatorها در اینجا فقط حق رای داشته و اعتبارسنج‌های جدید را تعیین می‌کنند، اما میزان پاداش سهام کمتری دریافت می‌کنند.
همکاران تکمیل کننده نقش‌های سیستم هستند و وضعیت یک پاراچین را به اعتبارسنج‌ها می‌رسانند و ماهیگیران وظیفه رصد کردن اعتبارسنج‌ها و گزارش رفتار خطا آن‌ها را دارند.

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی رمز ارز پولکادات، معرفی شبکه آن و مزایای آن نسبت به بلاک چین‌های نسل دوم و سوم و… پرداختیم. رمز ارز پولکادات که در حال حاضر رمز ارزی نوپا است توانسته نسبت به سایر ارزهای دیجیتال نوپا دیگر به خوبی پیشرفت کند و افراد زیادی را به سمت خود جذب کند. همچنین این رمز ارز دارای کیف پول‌های متعددی است که تنوع زیادی را در اختیار کاربران خود برای انتخاب راحت‌تر قرار می‌دهد.
موارد استفاده متفاوت برای پاراچین‌های Polkadot وجود دارد، از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به زنجیره معاملات، زنجیره‌های اوراکل، زنجیره‌های هویت، زنجیره‌های ذخیره فایل، زنجیره‌های نگهداری داده‌ها، زنجیره اینترنت اشیا، زنجیره‌های مالی و زنجیره‌های حریم خصوصی اشاره کرد. همچنین بیش از ۲۵ پروژه در Polkadot در حال ساخت است، از جمله Chainlink و Ocean Protocol. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این رمز ارز نوپا آینده‌ای درخشان خواهد داشت و می‌توان برای سرمایه گذاری روی آن حساب کرد.
سوالات متداول
آیا رمز ارز پولکادات آینده خوبی دارد؟
رمز ارز پولکادات پس از تکمیل فرایند مزایده پاراچین‌ها و سیستم پیام رسان XCMP، به بیش‌ترین میزان توان عملیاتی ریلی چین دست خواهد یافت و زمان و نحوه انجام این تغییرات همه بر عهده دارندگان توکن دات خواهد بود.
زنجیره های موجود در شبکه پولکادات کدامند؟

پاراچین‌ها (Parachains)
ریلِی‌چین (Relay Chain)
پاراتریدها (Parathreads)
پل‌ها (Bridges)

چگونه پولکادات بخریم؟

خرید مستقیم از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی
خرید سایر رمز ارزها مانند بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی با کارت بانکی و ریال و تبدیل آن‌ها به رمز ارز پولکادات در صرافی‌های خارجی مانند بایننس

کیف پول های رمز ارز پولکادات کدامند؟
با وجود اینکه رمز ارز پولکادات هنوز بسیار نوپا و جدید است، اما نسبت به سایر ارزهای دیجیتال نوپا، کیف پول‌های بسیار زیادی برای آن توسط وب سایت رسمی پولکادات معرفی شده است است. سه کیف پول Signer، Polkadot-JS و Polkadot{.js} توسط شرکت پریتی ساخته شده و هر سه، مورد تایید توسعه دهندگان پولکادات هستند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع کوین ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا