رمز ارز لیدو (LDO) چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

فهرست این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز لیدو (LDO)

نمودار لحظه ای رمز ارز لیدو (LDO)

ارتقای Eth به ETH 2.0 بسیاری از چالش‌های شبکه اتریوم را رفع کرده است؛ با این حال، ETH 2.0 هنوز در مرحله اولیه خود بوده و با مسائل و مشکلاتی مواجه است؛ برای مثال به‌منظور تبدیل‌شدن به یک ولیدیتور، کاربران باید مضربی از 32ETH را استیک کنند. همچنین هر ETH که استیک می‌شود، در شبکه قفل است و نمی‌تواند در جای دیگری در مدت‌زمان مشخص‌شده استفاده شود.
هدف اصلی  Lido DAO حل مشکلات ETH 2.0 است. همچنین با توکن مشتق خود، stETH، اجازه می‌دهد ETH قفل‌شده در فاز اولیه در پروتکل‌های دیگر قرار بگیرد. شبکه Lido DAO با بیش از 80 درصد سهم بازار بر بازار سهام ETH 2.0 تسلط دارد و توکن اصلی آن، LDO، با صعودهای ثابت در نمودار خود عملکرد خوبی نشان داده است. این ارز از قیمت اولیه خود در حدود 1.50 دلار به بالاترین قیمت خود یعنی 18.62 دلار رسیده و افزایشی بیش از 1200 درصد در یک سال را ثبت کرده است.
Lido DAO چیست؟

یک راه‌حل استیکینگ در ETH 2.0 است. از آنجا که استیکینگ در  ETH 2.0 دارایی‌ها را قفل می‌کند، این راه‌حل اجازه می‌دهد دارایی‌ها نقد و برای پروتکل‌های دیگر استفاده شوند. اصطلاح Liquid staking به عمل دریافت توکن‌ها در ازای سپرده‌گذاری آن‌ها اشاره دارد. این توکن‌ها را می‌توان برای به اشتراک گذاشتن پروتکل‌های دیگر بلاک چین استفاده کرد.
Lido که در دسامبر 2020، چند هفته پس از راه‌اندازی  ETH 2.0 تأسیس شد، توسط یک  DAO اداره می‌شود. برخی از اعضای کلیدی Lido DAO عبارت‌اند از P2P Capital، KR1 و Semantic Ventures. این پروژه همچنین توسط سرمایه‌گذاران مشهوری مانند Kain Warwick، Banteg و Julien Bouteloup حمایت می‌شود.
Lido DAO به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای Liquid staking تبدیل شده و در عرض یک سال از آغاز به کار به بیش از 13 میلیارد دلار دارایی سهام رسیده است. لیدو که در ابتدا با تمرکز بر اتریوم توسعه یافت، در حال گسترش به دیگر شبکه‌های بلاک چین مانند  Terra و Solana است.
یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این پلتفرم غیرمتمرکز بودن آن است (برخلاف سایر پلتفرم‌های مرتبط). همچنین نرخ درصد سالانه بالایی (APR) به ترتیب 4.8، 8.1 و 6.6 درصد برای سهام Ethereum، Terra و Solana ارائه می‌دهد.
رمز ارز لیدو (LDO) چیست؟

این ارز توکن بومی پروژه Lido DAO است که هدف آن را برای ایجاد یک سرویس Liquid staking تسهیل می‌کند. این مالکیت غیرمتمرکز و ساختار مستقل، Lido را با تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی در جامعه Lido DAO براساس LDO هدایت می‌کند.
دارندگان این ارز مجازند رأی خود را برای هر تصمیمی که آینده پلتفرم را شکل می‌دهد، به صندوق بیندازند. این امر به همه امکان می‌دهد نظر خود را بیان کرده و درنتیجه تمرکززدایی را حفظ کنند.
از دسامبر 2020، توکن‌های LDO به مدت یک سال به‌طور کامل قفل شدند. از دسامبر 2020 تا دسامبر 2021، آن‌ها می‌توانستند استفاده شوند، اما به جایی منتقل نمی‌شدند. از دسامبر 2021 به بعد توکن‌ها می‌توانند به شبکه منتقل شوند.
پلتفرم  Lido DAO چگونه کار می‌کند؟
فرایند Liquid staking روی این پلتفرم را می‌توان به سه بخش عمده staking، minting و  DeFi تقسیم کرد.

Staking: کاربران می‌توانند هر مقداری را برای استیک‌کردن در ETH انتخاب کنند. Lido مقدار ETH انتخاب‌شده توسط کاربران را دریافت می‌کند.
Minting: در ازای اتریوم، لیدو stETH مینت‌شده به کاربر برمی‌گرداند. ارزش سکه‌های برگردانده‌شده در نسبت 1: 1 با مقدار واقعی اتریومی خواهد بود که توسط کاربران در نظر گرفته شده است.
DeFi: توکن‌های stETH را می‌توان در سراسر اکوسیستم DeFi برای بازدهی بیشتر استفاده کرد؛ بنابراین نیاز به قفل‌کردن مضربی از 32 ETH در ETH 2.0 برای کسب جوایز را از بین می‌برد.

پلتفرم Lido DAO به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون قفل‌کردن، به همان اندازه (کمتر)  ETH به اشتراک بگذارند و 10 درصد کارمزد برای انجام این کار دریافت کنند.
ویژگی های کلیدی Lido DAO
1- پلتفرم استیکینگ
پلتفرم استیک لیدو به کاربران این امکان را می‌دهد تا به‌کمک کیف پول خود هر مقدار  ETH را که می‌خواهند به اشتراک بگذارند. همان‌طور که گفته شد، نرخ تبادل ETH به stETH 1: 1 است، با هزینه تراکنش 38.40 دلار و کارمزد پاداش 10 درصد که از مجموع پاداش‌ها کسر می‌شود.
2- استخر نقدینگی Curve
Curve یک استخر نقدینگی است که برای تجارت استیبل کوین در اتریوم به کار می‌رود و امکان خرید و استفاده از stETH را فراهم می‌کند.
3- پلتفرم MakerDAO
پلتفرم MakerDAO به کاربران این امکان را می‌دهد تا به یک کیف پول متصل شوند و از توکن‌های stETH به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام استفاده کنند.
4- برنامه ارجاع لیدو
یک ارجاع‌دهنده از طریق این برنامه می‌تواند 1 درصد از کل سهام  ETH خود را در توکن‌های LDO کسب کند. Lido DAO یک لیست سفید را برای برنامه‌های ارجاع راه‌اندازی کرده است، به این معنا که تنها شرکای مورد تأیید آن پاداش دریافت می‌کنند.
مزایای Lido DAO
1- غیرمتمرکز
برخلاف بیشتر پلتفرم‌های دیگر، این پلتفرم کاملاً غیرمتمرکز است. هرکسی که مالک LDO باشد، حق دارد برای آینده لیدو رأی دهد.
2- انعطاف‌پذیری در Staking
پلتفرم  Lido DAO اجازه می‌دهد هر مقدار از اتریوم 2.0، Terra یا Solana را به اشتراک بگذارید و از آن خارج کنید؛ درنتیجه کاربران دیگر مجبور نیستند مضربی از 32  ETH را به اشتراک بگذارند.
معایب Lido DAO
1- هزینه‌های جانبی بالا
به‌عنوان یک توکن  ERC20، انتقال  LDO در مقایسه با سایر توکن‌هایERC20  هزینه بیشتری دارد.
2- ریسک‌های مرتبط
اگرچه  Lido DAO یک پلتفرم امن محسوب می‌شود، خطرات امنیتی بالقوه‌ای در ارتباط با آن وجود دارد؛ برای مثال Lido یک پلتفرم منبع باز محسوب می‌شود؛ بنابراین ممکن است اشکالاتی داشته باشد که می‌توان از آن‌ها سوء‌استفاده کرد.
Lido روی  ETH 2.0 ساخته شده که هنوز در حال توسعه است؛ از این‌رو اگر خطراتی در  ETH 2.0 شناسایی شود، می‌تواند بر  Lido DAO تأثیر بگذارد.  Lido همچنین با خطرات پذیرش مواجه است: اگر  ETH 2.0 توسط کاربران با نرخ مورد انتظار پذیرفته نشود، ممکن است نوسانات قابل‌توجهی در قیمت  ETH و  stETH به وجود بیاید.
آیا Lido DAO برای سرمایه گذاری خوب است؟
قیمت این ارز به‌طور مستقیم به پذیرش  ETH 2.0 بستگی دارد؛ درنتیجه کارشناسان بر این باورند که  LDO طی چند سال آینده به‌دلیل تسلط اتریوم در بازار کریپتو، بازاری صعودی را تجربه خواهد کرد؛ زیرا اتریوم تنها رقیب دیرینه بیت کوین است.
به گفته  WalletInvestor این رمز ارز یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت خوب است. DigitalCoin نیز پیش‌بینی می‌کند این سکه می‌تواند امسال از ۴ دلار و تا سال ۲۰۲۸ از ۱۱ دلار فراتر رود.
هما‌ن‌طور که افراد بیشتری شروع به استفاده از ETH 2.0 می‌کنند، بهتر است قیمت توکن LDO به ارتفاعات جدیدی برسد. سرمایه‌گذاران بیشتری احتمالاً در ماه‌های آینده شروع به قراردادن این توکن در پرتفوی خود خواهند کرد.
پرداخت‌های لیدو چگونه است؟
لیدو دارایی‌های کاربران را در اتریوم 2.0 به اشتراک می‌گذارد. همچنین تمام سپرده‌های کاربران در قالب stETH به آن‌ها بازگردانده می‌شود. سپرده‌های ETH توسط Lido با هم ترکیب شده و از طریق یک مجموعه مطمئن از اپراتورها در ETH 2.0 به اشتراک گذاشته می‌شوند؛ بنابراین لیدو برای سهام‌دادن از اتریوم جوایزی دریافت می‌کند که سپس بین سرمایه‌گذاران توزیع می‌شود.
Lido همچنین در قالب یک برنامه ارجاع پرداخت‌های خود را انجام می‌دهد. به این شکل که هر ارجاع دهنده 1 درصد از کل ETH خود را از طریق پیوند ارجاع در قالب stETH دریافت می‌کند؛ با این حال برنامه ارجاع اکنون تنها به چند شریک مورد تأیید لیست سفید محدود شده است که توسط انجمن Lido DAO انتخاب می‌شوند.
آیا لیدو یک پلتفرم امن است؟
سؤال مهمی که برای سرمایه‌گذاران فعلی لیدو وجود دارد، موضوع امنیت آن را مطرح می‌کند.  Lido DAO با چندین خطر، مانند اشکالات مرتبط با قراردادهای هوشمند، خطرات پذیرش و خطرات فنی همراه است، اما به دلایل قانع‌کننده، هنوز هم یکی از امن‌ترین پلتفرم‌های استیکینگ در نظر گرفته می‌شود. این دلایل عبارت‌اند از:

تجزیه و تحلیل مستمر همه کدها
اعتبارسنجی‌های درجه یک برای به حداقل رساندن خطرات
حاکمیت DAO برای حذف عوامل خطر
Lido DAO توسط چندین رهبر از حوزه امنیت بلاک چین، از جمله Quantstamp، MixBytes و Sigma Prime حسابرسی می‌شود.

صرافی‌های پشتیبان LDO

Binance
BTCEX
BingX
Bybit
MEXC

سخن پایانی
Lido DAO در سال اول توسعه خود رشد فوق‌العاده‌ای داشته و تنها با تمرکز بر اتریوم 2.0، لیدو از آن زمان فعالیت خود را به Terra و Solana گسترش داده است. همان‌طور که کاربران بیشتری از ETH استفاده می‌کنند، تسلط Lido DAO در استیکینگ افزایش می‌یابد؛ درنتیجه به مشارکت‌ها و پروژه‌های جدید منجر می‌شود. با چشم‌انداز مثبتی که از Lido داریم، مشتاقیم ببینیم این پلتفرم در ماه‌ها و سال‌های آینده چگونه عمل می‌کند.
سوالات متداول

Lido DAO چیست؟
یک راه‌حل استیکینگ در ETH 2.0 است. از آنجا که استیکینگ در ETH 2.0 دارایی‌ها را قفل می‌کند، همچنین اجازه می‌دهد دارایی‌ها نقد شده و برای پروتکل‌های دیگر استفاده شوند.

پلتفرم Lido DAO چگونه کار می‌کند؟
فرآیند Liquid staking روی این پلتفرم را می‌توان به سه بخش عمده تقسیم کرد: staking، minting و DeFi.

آیا Lido DAO برای سرمایه‌گذاری خوب است؟
قیمت  LDO به‌طور مستقیم به پذیرش  ETH 2.0 بستگی دارد؛ درنتیجه کارشناسان بر این باورند که  LDO طی چند سال آینده به‌دلیل تسلط اتریوم در بازار کریپتو، بازاری صعودی را تجربه خواهد کرد. همچنین به گفته WalletInvestor، رمز ارز LDO یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت خوب است.  DigitalCoin پیش‌بینی می‌کند این سکه می‌تواند امسال از ۴ دلار و تا سال ۲۰۲۸ از ۱۱ دلار فراتر رود.

آیا لیدو یک پلتفرم امن است؟
این پلتفرم هنوز هم یکی از امن‌ترین پلتفرم‌های استیکینگ در نظر گرفته می‌شود. این دلایل شامل تجزیه و تحلیل مستمر همه کدها، اعتبارسنجی‌های درجه یک برای به حداقل رساندن خطرات و حاکمیت DAO برای حذف عوامل خطر است. همچنین Lido DAO توسط چندین رهبر از حوزه امنیت بلاک چین، از جمله Quantstamp، MixBytes و Sigma Prime حسابرسی می‌شود.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3660

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا