به گزارش خبرنگار دفتر منطقهای خبرگزاری فارس، کنفرانس بین المللی ازبکستان و ترکمنستان با موضوع چشم انداز توسعه تاریخی و همکاریهای جدید برگزار شد. در این نشست دیدار آتی «شوکت میرضیایف» و «سردار بردی محمداف» روسای جمهور ازبکستان و ترکمنستان مورد بررسی قرار گرفت. در این کنفرانس روسای پژوهشگاهها، نمایندگان وزارت امور خارجه، مراکز برجسته سیاسی و اقتصادی، فرهنگستانهای علوم دو کشور حضور داشتند. این نشست با همکاری موسسه بین المللی آسیای مرکزی و موسسه روابط بین الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان برگزار شد. در این نشست چشم انداز همکاری ترکمنستان و ازبکستان، مشارکت استراتژیک و همچنین تعامل در چارچوب نشستهای مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی مورد بررسی قرار گرفت. «اکرم جان نعمت اف» معاون اول انستیتوی مطالعات استراتژیک و بین منطقهای تحت ریاست جمهوری ازبکستان، طی سخنانی در این کنفرانس، اظهار داشت که توسعه یکی از عوامل کلیدی است که باید به همکاریهای دوجانبه و منطقهای انگیزه قوی بدهد. حمل و نقل و ارتباط متقابل لجستیک و حل مشکلات نوظهور در این حوزه از عوامل ایجاد کننده انگیزه است. وی افزود: امروزه کشورهای منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود محدودیتهایی برای ورود به بازارهای بزرگ جهانی دارند. اتصال بین قارهای به اندازه کافی توسعه نیافته است که این اتصال باعث هزینههای حمل و نقل قابل توجهی میشود که 70 تا 80 درصد قیمت صادرات محصولات را بالا میبرد. نعمت اف ادامه داد: به طور کلی، فقدان یک رویکرد یکپارچه برای بهبود اتصال حمل و نقل منطقهای، رشد تولید ناخالص داخلی منطقه را 15 درصد محدود میکند. کارشناس ازبک گفت: در شرایط اخیر این وضعیت پس از بیماری همه گیر و همچنین تحریمها علیه روسیه و بلاروس است که توانایی کریدورهای حمل و نقل شمالی را که برای حمل و نقل بخش قابل توجهی از کالاهای دو کشور ازبکستان و ترکمنستان مورد استفاده قرار میگیرد، محدود میکند. ما باید تلاشهای خود را برای توسعه فرصتهای حمل و نقل و ترانزیتی هماهنگ و از این فرصت استفاده کنیم. نعمت اف تاکید کرد: از یک سو شرایط جدید برای ما خطراتی را به همراه دارد، از سوی دیگر فرصتهای جدیدی برای تعامل در حال باز شدن است که باید به توسعه مشترک کریدورهای ترانس خزر و ترانس عمان و بندر ترکمن باشی، هماهنگی تلاشها در جهت ارتقای کریدور حمل و نقل چندوجهی آسیا-اقیانوسیه – چین – قرقیزستان – ازبکستان – ترکمنستان – آذربایجان – گرجستان – ترکیه – اروپا اشاره کرد. وی بیان کرد: در این راستا تاکنون اقدامات زیادی انجام شده است، پلهای راه آهن و جاده ترکمن آباد-فاریاب در سراسر آمودریا در نزدیکی مرز با ازبکستان با موفقیت کار میکند که باعث افزایش حجم ترافیک میشود اما در عین حال امروز افزایش ظرفیت و سادهسازی رویههای اداری مسیر جنوبی کریدور ترانس خزر که از بندر ترکمن باشی میگذرد، حائز اهمیت است. انتهای پیام/ح
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید