بیمه رمز ارز چیست و چرا و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

در سال‌های اخیر، بازار ارزهای دیجیتال رشد بسیار زیادی داشته‌اند و پذیرش این ارزها در سیستم مالی بسیار افزایش یافته است. دولت‌ها سعی دارند راه‌هایی برای استفاده از ارزهای دیجیتال در بانک‌های مرکزی و مؤسسات مالی پیدا کنند و در حال بررسی امکان ارائه خدمات متنوع مانند بیمه رمز ارز به مشتریان خود هستند.
دنیای غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال دنیایی هیجان‌انگیز است و به کاربران در سراسر جهان دسترسی به محصولات، برنامه‌ها و خدمات مالی زیادی را ارائه می‌دهد. با این حال از خطرات دنیای ارزهای دیجیتال نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. در این شرایط می‌توان اهمیت استفاده از صنعت بیمه در دنیای ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از این خطرات را بررسی کرد. همچنین می‌توان این موضوع را در نظر گرفت که آیا بیمه رویداد مهم بعدی در این حوزه خواهد بود یا نه. در این مقاله درباره بیمه رمز ارز و کاربرد آن در این صنعت صحبت خواهیم کرد.
بیمه رمز ارز چیست؟
بیمه رمز ارز برای پوشش خسارت ناشی از حوادث ناگهانی است و هیچ تفاوتی با بیمه‌های دیگر ندارد. بازار ارزهای دیجیتال بسیار بی‌ثبات است و گاهی هدف هک‌های میلیون دلاری قرار می‌گیرد. این هک‌ها سبب می‌شوند سرمایه‌گذاران میلیون‌ها و میلیاردها دلار در این فضا از دست بدهند.
تاکنون بازار ارزهای دیجیتال به‌شدت با حمله‌های میلیون دلاری مواجه شده است. سرقت 615 میلیون دلاری از پروژه مربوط به بازی Axie Infinity و سرقت 23.3 میلیون دلاری از Ronin که شامل انتقال رمز ارز بین بلاک چین‌های فعال بوده‌اند، دو مثال مهم در این زمینه محسوب می‌شوند.
این دو مورد نمونه‌هایی از بزرگ‌ترین حملات در حوزه رمز ارز هستند. همچنین در سال 2021، جرائم مرتبط با ارزهای دیجیتال به اوج خود رسیده است. در سال ۲۰۲۰ آدرس‌های غیرقانونی 7.8 میلیارد دلار بودند و در سال ۲۰۲۱ به 14 میلیارد دلار رسیدند.
برخورد با جرائم رمز ارز
برای مقابله با جرائم مربوط به ارزهای دیجیتال، صرافی‌هایی مانند Binance و Coinbase تصمیم گرفتند دارایی‌های سرمایه‌گذاران را در برابر سرقت بیمه کنند؛ با این حال اگر لازم باشد رمز عبور خود را جایی به اشتراک بگذارید، بیمه کمکی به شما نخواهد کرد.
صرافی کوین بیس امروزه از بیمه در برابر جرم استفاده کرده و از بخشی از دارایی‌های دیجیتال ذخیره‌شده در سیستم‌های ذخیره‌سازی این صرافی در برابر آسیب‌های ناشی از سرقت و حملات سایبری محافظت می‌کند؛ با این حال بیمه نمی‌تواند خسارات مربوط به از دست دادن اعتبار و دسترسی غیرمجاز به حساب Coinbase یا Coinbase Pro را پوشش دهد.
در سال 2018، صرافی بایننس برای محافظت از سرمایه کاربران، صندوق دارایی تضمین‌شده برای کاربران یا SAFU را معرفی کرد که در آن بخشی از سرمایه معامله‌شده را بیمه می‌کرد. در سال 2019، بایننس 40 میلیون دلار در یک حمله هکری از دست داد، اما براساس ادعای این صرافی، سرمایه‌گذاران متضرر نشدند و زیان آن‌ها از طریق SAFU پرداخت شد.
درصورت سرقت سرمایه و حملات سایبری، شرکت‌های بیمه ارزهای دیجیتال ممکن است بخشی از سرمایه از دست رفته را به سرمایه‌گذار برگردانند، اما نه صرافی و نه سرمایه‌گذار سرمایه از دست رفته خود را کامل به دست نمی‌آورند. درواقع خسارات ناشی از نوسانات در بازار رمز ارز یا کلاه‌برداری‌هایی مانند طرح‌های پونزی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.
همچنین این بیمه‌ها خسارت وارده به کیف پول‌های سخت‌افزاری و انتقال رمز ارز به اشخاص ثالث را پوشش نمی‌دهند و از وجوه کاربران در برابر سقوط بلاک چین و ورشکستگی محافظت نمی‌کنند.

تاریخچه بیمه رمز ارز
از ۲۰ ژوئن ۲۰۲۲، شرکت رمزنگاری BitGo یک سیاست ۲۵۰ میلیون دلاری ارائه داد که می‌توانست دارایی‌های دیجیتال را در هر کجا که کلید خصوصی داشته باشند پوشش دهد. این خط‌مشی خسارات ناشی از کپی و سرقت کلیدهای خصوصی، سرقت اطلاعات داخلی، اقدامات متقلبانه توسط کارمندان BitGo یا گم‌کردن کلیدها توسط مدیران را پوشش می‌دهد. بیمه BitGo توسط Lloyd’s Syndicate ارائه می‌شود.
لویدز لندن اولین شرکتی بود که بیمه رمز ارز با سقف 1000 یورو یا 1353 دلار را ارائه داد. این شرکت با مشارکت Atrium Alliance و Coincover برای محافظت از دارایی کاربران در برابر سرقت‌های مربوط به کیف پول‌های آنلاین تشکیل شد.
شرکت‌هایی مانند Lloyd’s و Relm Insurance از بازیگران اصلی صنعت بیمه رمز ارز محسوب می‌شوند. برخی از این شرکت‌ها تنها صرافی‌های رمز ارز را پوشش می‌دهند؛ زیرا موجودی‌های بزرگ از رمز ارز در این صرافی‌ها قرار گرفته است.
اگرچه Coincover به خودی خود یک شرکت بیمه نیست، یک فناوری محافظت فردی و راه‌حل نرم‌افزاری ارائه می‌دهد که تلاش می‌کند از به سرقت رفتن ارزهای دیجیتال جلوگیری کند. این فناوری دارایی‌های دیجیتال در برابر هک، فیشینگ، بدافزار، سرقت دستگاه، نرم‌افزار تروجان و حملات brute force را پوشش می‌دهد و ادعا می‌کند خسارات ناشی از چنین حملاتی را جبران خواهد کرد.
به گفته الیوت ماول، مدیر ارشد ارتباطات منطقه‌ای در لویدز، این شرکت در سال‌های اخیر سیاست‌های محدودی برای ارزهای دیجیتال در پیش گرفته است. از آنجا که این یک حوزه جدید و به‌سرعت در حال توسعه است، لویدز به سندیکاهایی نیاز دارد که با احتیاط و بررسی‌های بیشتر درباره تعهدات اقدام کنند.
ابتکارات اخیر بیمه رمز ارز از سوی Lloyd’s شامل راه‌اندازی یک بیمه‌نامه جدید به نام Lloyd’s Product Launchpad در سال ۲۰۲۱ است که از ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول‌های آنلاین در برابر سرقت یا هک محافظت می‌کند. این نوع بیمه سقف ندارد و براساس قیمت ارزهای دیجیتال تغییر می‌کند؛ یعنی حتی درصورت نوسان قیمت‌ها، بیمه‌شده به ازای ارزش دارایی خود غرامت دریافت خواهد کرد.
با این حال، باید توجه داشت ارزهای دیجیتال هنوز در آمریکا قانونی نیستند و توسط دولت پشتیبانی نمی‌شوند؛ درنتیجه ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum) و لایت کوین (Litecoin) تحت پوشش شرکت بیمه سپرده فدرال‌ (FDIC) یا شرکت حمایت از سرمایه‌گذاران اوراق بهادار (SIPC) نیستند.
تعریف بیمه رمز ارز
بیمه رمز ارز از شرکت‌های سرمایه‌گذار در ارزهای دیجیتال و صرافی‌ها در برابر ضررهای ناشی از هک، سرقت یا سایر خطرات محافظت می‌کند. این نوع بیمه هنوز به‌طور گسترده در دسترس نیست، اما با ادامه رشد بازار ارزهای دیجیتال و افزایش تقاضا برای این بیمه، شرکت‌های بیشتری آن را ارائه خواهند داد.
انواع مختلفی از بیمه‌نامه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال وجود دارد که مشاغل می‌توانند براساس نیاز خود خریداری کنند؛ برای مثال برخی سیاست‌ها آسیب‌های ناشی از هک یا سرقت را پوشش می‌دهند؛ درحالی‌که برخی دیگر ممکن است تنها یکی از آن‌ها را پوشش دهند. برای مشاغل مهم است قبل از خرید بیمه‌نامه درباره انواع پوشش‌های موجود تحقیق کنند.
بیمه رمز ارز چه چیز را پوشش می‌دهد؟
بیمه رمز ارز معمولاً ارزش آن را درصورت گم‌شدن یا دزدیده‌شدن پوشش می‌دهد. این بیمه می‌تواند برای جبران ارزش هرگونه رمز ارز گم‌شده یا سرقت‌شده تا سقف پوشش به مشاغل استفاده شود. برخی سیاست‌ها ممکن است هزینه‌های مربوط به بازیابی ارزهای دیجیتال به سرقت رفته را نیز پوشش دهند.
کسب و کارها می‌توانند بیمه ارزهای دیجیتال را از تعدادی شرکت بیمه مختلف خریداری کنند. بیمه‌گران محدودیت‌های پوشش هزینه و خسارت متفاوتی را ارائه می‌کنند تا کسب ‌و کارها بتوانند بیمه‌نامه‌ای متناسب با نیاز و بودجه خود پیدا کنند.

هزینه بیمه رمز ارز چقدر است؟
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، ارائه بیمه برای شرکت‌های ارزهای دیجیتال و بلاک چین هنوز یک حوزه جدید است؛ به همین دلیل تخمین میانگین قیمت بیمه برای شرکت‌های رمز ارز چالش‌برانگیز خواهد بود. مانند هر شرکت دیگری، چند فاکتور وجود دارد که بر میزان مبلغی که باید برای بیمه رمز ارز بپردازید تأثیر می‌گذارد:

اندازه شرکت
تعداد کارکنان
درآمد سالانه
سابقه شرکت

میانگین هزینه یک بیمه‌نامه مسئولیت عمومی برای مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال در ایالات متحده بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار در سال است. قیمت سایر بیمه‌نامه‌ها به عوامل ذکرشده در بالا و ویژگی‌ها و اقدامات تجاری خاص شما بستگی دارد.
مزایای بیمه رمز ارز چیست؟
صنعت ارزهای دیجیتال بی‌ثبات است و قیمت‌ها می‌توانند به‌شدت افزایش یا کاهش پیدا کنند. حتی باتجربه‌ترین سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند خود را در سمت بازنده بیابند. این نوسانات مجموعه‌ای از ریسک‌ها را برای کسب ‌و کارهای مرتبط با رمز ارز ایجاد می‌کند و در این صورت بیمه رمز ارز وارد می‌شود.
بیمه رمز ارز برای محافظت از کسب ‌و کارها در برابر ضررهای مالی که می‌تواند ناشی از هک، کلاه‌برداری و سایر رویدادهایی باشد که می‌تواند دارایی‌های آن‌ها را به خطر بیندازد، طراحی شده است. درصورت ضرر بیمه رمز ارز می‌تواند به پوشش هزینه‌های جایگزینی یا بازیابی دارایی کمک کند. چندین مزیت وجود دارد که مشاغل می‌توانند از بیمه ارزهای دیجیتال برخوردار شوند:

محافظت در برابر ضرر مالی: همان‌طور که قبلاً ذکر شد، بیمه رمز ارز می‌تواند به محافظت از کسب و کارها در برابر ضررهای مالی در برابر هک، کلاه‌برداری و سایر رویدادها کمک کند.
آرامش ذهنی: دانستن اینکه کسب و کار شما از ضررهای احتمالی محافظت می‌شود، می‌تواند به شما آرامش و این امکان را بدهد که روی اداره تجارت خود تمرکز کنید.
امنیت بیشتر: بسیاری از بیمه‌گران با اقدامات امنیتی کمک می‌کنند تا از همان ابتدا خطر خسارت را کاهش دهند. این می‌تواند شامل مواردی مانند احراز هویت دومرحله‌ای و کیف پول‌های چندامضایی باشد.
انعطاف‌پذیری: بیمه‌نامه‌های رمز ارز در بیشتر موارد به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که انعطاف‌پذیر باشند و به شما امکان می‌دهند پوشش خسارت را برای رفع نیازهای خاص خود سفارشی‌سازی کنید.

انتخاب بیمه‌نامه رمز ارز مناسب برای کسب و کار شما یک تصمیم مهم است، اما با محافظت مناسب می‌توانید مطمئن باشید کسب و کار شما در برابر برخی از خطرات منحصربه‌فرد ناشی از آن محافظت می‌شود.

انواع بیمه ارزهای دیجیتال
انواع مختلفی از بیمه‌نامه رمز ارز برای مشاغل موجود است:

بیمه دارایی: این نوع بیمه‌نامه ارزش دارایی‌های رمز ارز اساسی را پوشش می‌دهد.
بیمه وقفه در کسب و کار: این نوع بیمه‌نامه از دست دادن درآمدی را پوشش می‌دهد که یک کسب و کار زمانی که عملیات آن به‌دلیل یک رویداد بیمه‌شده مختل می‌شود، متحمل خواهد شد.
بیمه جرائم: این نوع بیمه‌نامه خسارات ناشی از جرائم از جمله سرقت، کلاه‌برداری و جرائم سایبری را پوشش می‌دهد.
بیمه مسئولیت حرفه‌ای: این نوع بیمه‌نامه خسارات ناشی از اشتباه یا کوتاهی افراد حرفه‌ای را پوشش می‌دهد.
بیمه مسئولیت عمومی: این نوع بیمه خسارت شخص ثالث و زیان مالی ناشی از عملیات تجاری را پوشش می‌دهد.

همان‌طور که می‌بینید، انواع مختلفی از بیمه‌نامه‌های رمز ارز برای مشاغل وجود دارد. بهترین راه پیداکردن بیمه‌نامه مناسب برای کسب و کارتان، همکاری با یک کارگزار بیمه باتجربه است که می‌تواند در ارزیابی خطرات و یافتن پوشش مناسب به شما کمک کند.
آیا صرافی‌های رمز ارز دارایی‌های شما را بیمه می‌کنند؟
صنعت بیمه ارزهای دیجیتال هنوز در مراحل ابتدایی خود است و بسیاری از ارزهای دیجیتال هنوز بیمه نشده‌اند. بیشتر بیمه‌نامه‌هایی که در این حوزه طراحی شده‌اند، مختص مشتریان خصوصی و فردی نیستند و تنها شرکت‌های بزرگ را پوشش می‌دهند.
صرافی‌های ارزهای دیجیتال و شرکت‌های ارائه‌دهنده کیف پول برای محافظت در برابر تهدیدات امنیتی و حملات سایبری، بیمه خریداری می‌کنند. بیمه‌های دیگر همچنان در حال توسعه هستند و احتمالاً پوشش‌های دیگری مانند بیمه DeFi که می‌تواند خسارات ناشی از قطع سرویس، گم‌شدن کلید خصوصی یا سایر رویدادهای ناگوار را پوشش دهد، در جریان کار قرار خواهد گرفت.
با این حال، این نوع بیمه هنوز در دسترس مشتریان قرار نگرفته است. درواقع خدماتی که این نوع بیمه برای حفاظت مشتری ارائه می‌دهد تا حد زیادی به نوع بیمه‌نامه بستگی دارد. برای دسترسی کامل به امنیت سطح پایه بدون استفاده از بیمه، باید از روش‌های امنیتی مختلفی مانند احراز هویت دومرحله‌ای استفاده شود. در این صورت از کاربر خواسته می‌شود هنگام ورود، اطلاعاتی مانند کد ارسال‌شده را وارد کند و این نوع احراز هویت امنیت را افزایش می‌دهد.
از یک کیف پول سخت افزاری نیز می‌توان برای ذخیره بسیاری از ارزهای دیجیتال استفاده کرد. استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری آسان‌تر است، اما برای هکرها نیز دردسترس‌تر خواهد بود. کیف پول‌های سخت افزاری آفلاین هستند و در برابر بسیاری از حملات هک با استفاده از فناوری به نام Air Gap بسیار مقاوم خواهند بود.
بیشتر صرافی‌ها برنامه‌های امنیتی دیگری مانند سیستم‌های بیمه‌ای مختلف برای ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند. برخلاف بانک‌ها، این طرح‌ها تحت حمایت بیمه دولتی نیستند، اما درصورت هک‌شدن صرافی، دارایی‌های شما از دست نمی‌روند و براساس مبلغی که در بیمه مشخص شده است، خسارت دریافت خواهید کرد.
آیا دنیای ارزهای دیجیتال به بیمه نیاز دارد؟
تنها در سال 2021، بازار ارزهای دیجیتال چندین بار هک شده است. هک شبکه پالی، 600 میلیون دلار پول از کیف پول‌های اتریوم، BSC و Polygon به سرقت برده است. پروتکل Cream Finance دو بار هک شد و درمجموع 150 میلیون دلار در اتریوم، بیت کوین و استیبل کوین از دست رفت. در ماه دسامبر، هکرها حدود 200 میلیون دلار از کیف پول‌های اتریوم و BSC سرقت کردند.
سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال سودآور است، اما این بازار پرنوسان نیز خطرات زیادی به همراه دارد. بی‌شک در این زمینه نیاز مبرم به بیمه وجود دارد، اما بیمه‌نامه‌ها و حق بیمه با استفاده از سوابق تاریخی تعیین می‌شوند. از آنجا که بازار ارزهای دیجیتال هنوز نوپاست، سابقه خوبی ندارد و نوسانات آن کار را بسیار دشوارتر می‌کند.
با افزایش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، توجه هکرها به کیف پول‌ها و صرافی‌های رمز ارز جلب می‌شود؛ برای مثال در 20 ژانویه Crypto.com اعلام کرد سایت این شرکت هک شده و از حساب 400 کاربر برداشت غیرمجاز انجام شده است.
در نتیجه این رویدادها، لویدز لندن اعلام کرد از استراتژی‌های کاهش ریسک مختلفی که کیف پول‌های سخت‌افزاری، کیف پول‌های چندامضایی و مسائل امنیتی سرور را پوشش می‌دهد، استفاده خواهد کرد. بیمه ارزهای دیجیتال می‌تواند شکاف‌های امنیتی در این زمینه را برطرف کرده و از سیستم‌های آسیب‌پذیر و فرار محافظت کند.

نیاز و اهمیت بیمه رمز ارز چیست؟
هدف اصلی بیمه ارزهای دیجیتال پوشش ضرر و زیان‌های مرتبط با بازار ارزهای دیجیتال است. بیمه‌نامه‌های رمز ارز رویکرد منحصر به فردی دارند. از آنجا که ارزهای دیجیتال قانونی نیستند، عوامل مؤثر بر آن‌ها با عوامل مؤثر بر سایر سیستم‌های پرداخت و سرمایه‌گذاری مانند سهام، بورس یا حساب‌های بانکی متفاوت خواهد بود.
نوسانات قیمت، هک و کلاه‌برداری از عوامل اصلی مؤثر بر بلاک چین و ارزهای دیجیتال هستند. در ادامه به بررسی عوامل مؤثر بر بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم:
نوسانات قیمت
ارزهای دیجیتال بی‌ثبات هستند. بازار رمز ارز می‌تواند تنها در یک روز یا چند ماه نوسانات شدید را تجربه کند. این نوسانات ممکن است به دلایل مختلفی مانند تصمیم‌های دولتی یا توییت شخص مشهوری مانند ایلان ماسک رخ دهد.
برای مثال، قیمت بیت کوین، قدیمی‌ترین و با ارزش‌ترین رمز ارز، در 8 نوامبر 2021 (17 آبان 1400) بیش از 67000 دلار بود؛ درحالی‌که بیت کوین در 14 ژوئن 2022 (24 ژوئن 1401) در محدوده 22000 دلار معامله می‌شد که این نشان‌دهنده کاهش 67 درصدی قیمت بیت کوین در 7 ماه است.
این نوسانات به‌دلیل ماهیت نوپای بازار ارزهای دیجیتال است و بیشتر اقتصادهای جهان هنوز تمایلی به پذیرش آن ندارند. در هر صورت، نوسانات تنها بخشی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال است.
هک‌شدن
یکی از بزرگ‌ترین خطراتی که دنیای ارزهای دیجیتال را تهدید می‌کند هک و سرقت دارایی است. تاکنون هک‌های زیادی در صرافی‌های رمز ارز صورت گرفته و میلیون‌ها دلار دارایی دیجیتال به سرقت رفته است. در سال 2020، هکرها ارزهای دیجیتالی به ارزش 200 میلیون دلار را از صرافی KuCoin سنگاپور سرقت کردند.
همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، بزرگ‌ترین هک ارزهای دیجیتال در آگوست 2021 اتفاق افتاد؛ یعنی زمانی که 610 میلیون دلار وجوه از پلتفرم غیرمتمرکز PolyNetwork به سرقت رفت. البته هکرها در همان ماه مقدار زیادی از این سرمایه را به شبکه پالی پس دادند.
دومین هک بزرگ در این زمینه نیز در 23 مارس 2022 اتفاق افتاد و 540 میلیون دلار رمز ارز از پروژه رونین به سرقت رفت. علاوه بر این، هک به فروپاشی صرافی‌هایی مانند Mt Gox در ژاپن منجر شده است.
برخلاف دارایی‌های واقعی دزدیده‌شده که با بستن حساب‌های سارق قابل کنترل است، بدون کلید خصوصی هیچ راهی برای بازیابی رمز ارز دزدیده‌شده از هکر وجود ندارد و مانع قانونی دیگر برای ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند. همین موضوع دقیقاً در اکتبر 2021 اتفاق افتاد. یک هکر دارایی‌های دیجیتالی به ارزش 16 میلیون دلار را از صرافی Indexed Finance دزدید و ناپدید شد. با وجود شناسایی هکر، هیچ کاری توسط صرافی انجام نشد.
کلاه‌برداری
در 3 ژوئن 2022، گزارش منتشرشده توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC) نشان داد از 1 ژانویه 2021 تا 31 مارس 2022، بیش از 46000 نفر سرمایه‌گذار 1 میلیارد دلار به‌دلیل کلاه‌برداری‌های رمز ارز از دست دادند.
FTC نتیجه گرفت از دست دادن سرمایه در این زمینه بیشتر از هر روش پرداخت دیگری است. همچنین به دولت ایالات متحده اطلاع داده شد 70 درصد از کلاه‌برداری‌ها مربوط به بیت کوین بوده و بیش از نیمی از آن‌ها از طریق تبلیغات مخرب، پست‌ها یا پیام‌های رسانه‌های اجتماعی انجام شده است.
یکی دیگر از مشکلات سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال از دست دادن یا فراموش کردن کلید خصوصی است که مانند رمز عبور عمل می‌کند. از آنجا که بازیابی کلید خصوصی امکان‌پذیر نیست، فراموش‌کردن آن منجر به از دست رفتن تمام موجودی حساب می‌شود. اگر کلید خصوصی در دستگاه یا سرویسی مانند کیف پول (که به اینترنت دسترسی دارد) ذخیره شود، هکرها می‌توانند آن کلیدها را سرقت کنند.
امروزه ارزهای دیجیتال تلاش می‌کنند به یک روش پرداخت اصلی تبدیل شوند، اما همچنان این مشکلات وجود دارد؛ درنتیجه از تقاضای زیاد برای بیمه ارزهای دیجیتال نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.
بیمه رمز ارز چگونه کار می‌کند؟
در ایالات متحده سرمایه‌گذارانی که دارای وثیقه قراردادی مانند اوراق قرضه یا سهام هستند، معمولاً پیش‌پرداخت‌های بیمه‌ای از دولت ایالات متحده یا شرکت‌های خصوصی دارند، اما سرمایه‌گذاران در ارزهای دیجیتال این محافظت را ندارند. در این شرایط بیمه رمز ارز می‌تواند از دارایی‌های سرمایه‌گذاران در این حوزه محافظت کند.
از دلایل تقاضای زیاد برای بیمه ارزهای دیجیتال می‌توان به سرقت سرمایه اشاره کرد؛ با این حال به‌دلیل نبود قوانین یکسان در صنعت بیمه ارزهای دیجیتال، ارزیابی ریسک در این زمینه پیچیده خواهد بود. برخی استارتاپ‌های جدید در این زمینه فعال هستند، اما هنوز به‌طور کامل و عمیق این مشکل را حل نکرده‌اند.
اگر صنعت در حال تحول تا این حد غیرقابل پیش‌بینی است، چگونه می‌توانید از امنیت رمز ارز خود مطمئن باشید؟ در این شرایط، بیمه ارزهای دیجیتال از شرکت‌هایی مانند جمینی می‌تواند مفید واقع شود. یوسف حسین، مدیر مدیریت ریسک در جمینی می‌گوید:
«تا به حال بیمه‌گران به‌دلیل ضعف استانداردهای امنیتی، کنترل‌های داخلی، سیاست‌های ارزهای دیجیتال و ظهور هک‌های بزرگ که منجر به ضررهای سرمایه‌ای بزرگ در سال‌های اخیر شده است، تمایلی به بیمه‌کردن صنعت ارزهای دیجیتال نداشتند؛ درنتیجه اکثر صرافی‌ها یا قادر به خرید بیمه نبودند یا به دلیل هزینه‌های بالای بیمه از آن اجتناب کردند، اما ما توانستیم با موفقیت به بیمه‌گران نشان دهیم که جمینی نیویورک یک صرافی امن است که در آن کاربران می‌توانند به‌طور قانونی و مطمئن ارزهای دیجیتال را خریداری کرده، بفروشند و ذخیره کنند».
نحوه عملکرد بیمه کاملاً به تمایل شرکت برای بیمه کردن دارایی‌های دیجیتال بستگی دارد؛ برای مثال Coinbase بیان می‌کند:
«ما در حال ساختن یک اقتصاد رمزنگاری و سیستم مالی هستیم که شفاف، کارآمد، دردسترس و منصفانه باشد. ما در سال 2012 با این ایده شروع کردیم که هرکسی در هر کجا باید بتواند بیت کوین را به‌راحتی ارسال و دریافت کند. همچنین ما یک پلتفرم قابل اعتماد و آسان برای دسترسی به اقتصاد رمز ارز فراهم کرده‌ایم».
البته این شرکت در کار خود جدی است. Coinbase دارای 73 میلیون کاربر تأیید شده، 10000 شرکت مختلف و 185000 کارمند و شریک در 100 کشور جهان است. سرمایه موجود در این پلتفرم به 255 میلیارد دلار می‌رسد.
روش کار بیمه رمز ارز پیچیده و در عین حال ساده است. ارزهای دیجیتال در ایالات متحده قانونی نیستند، اما پولی که برای خرید ارزهای دیجیتال (مانند دلار، یورو و پوند) خرج می‌شود، قانونی است. پول قانونی که برای خرید ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، بخشی از ریسک سبد سرمایه‌گذاران است که بیمه‌گذاران آن را ارزیابی و تصمیم می‌گیرند آیا بیمه بخرند یا خیر.

چرا بیمه رمز ارز موفق خواهد شد؟
عوامل زیر دلایل موفقیت بیمه رمز ارز هستند:
شفافیت بیشتر در زمینه قانون‌گذاری
رمز ارز پدیده جدیدی نیست و چندین سال است وجود دارد، اما به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌های رسمی از جمله مؤسسات مالی بزرگ و سازمان‌های دولتی تمایلی به پذیرش ارزهای دیجیتال ندارند. برخی از این تمایل‌نداشتن‌ها به پذیرش ممکن است به وضعیت حقوقی در این زمینه مرتبط باشد، اگرچه این وضعیت به‌سرعت در حال تغییر است.
در ژانویه، یک شرکت تراست در ایالت داکوتای جنوبی با دریافت مجوز نگهداری از دفتر کنترل ارز (OCC) به اولین بانک دارایی دیجیتال قانونی در ایالات متحده تبدیل شد و توانست خدمات رمز ارز را به کاربران در مشارکت با مؤسسات مالی سنتی خود ارائه دهد.
پس از آن OCC به بانک‌های ملی و بانک‌های پس‌انداز فدرال اجازه داد تا در شبکه‌های گره تأیید مستقل شرکت و از استیبل کوین‌ها برای خدمات پرداخت استفاده کنند. پیش از این تصویب، OCC در سال گذشته دو دستورالعمل صادر کرد که براساس آن بانک‌های ملی می‌توانند خدمات رمز ارز را به مشتریان خود ارائه دهند و سپرده‌هایی را که به‌صورت پایدار کوین هستند نگهداری کنند.
کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) نیز اقدامات مشابهی را درباره ارزهای دیجیتال انجام داده است. SEC در ماه دسامبر بیانیه‌ای منتشر کرد و توضیح داد چگونه کارگزاران و معامله‌گران باید اوراق بهادار ارزهای دیجیتال را نگه دارند تا از اقدامات اجرایی جلوگیری کنند.
این قانون مؤسسات مالی سنتی را به پذیرش ارزهای دیجیتال وادار می‌کند و احتمالاً راه را برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر در فضای ارزهای دیجیتال هموار خواهد کرد. با ایجاد یک چارچوب نظارتی رو به رشد، شرکت‌هایی که مایل به پذیرش ارزهای دیجیتال هستند در این فضا سرمایه‌گذاری می‌کنند. ارزهای دیجیتال به مرور زمان به یک جریان اصلی تبدیل خواهند شد.
یک چارچوب نظارتی پیشرفته به شرکت‌های بیمه کمک می‌کند از قابلیت‌های بیمه در فضای رمز ارز استفاده کنند؛ البته این شرایط نیاز به آموزش خواهد داشت. با تکامل قوانین و اهمیت بیشتر مدیریت ریسک در این زمینه، شرکت‌ها و مدیران آن‌ها گزینه‌ها و روش‌های کاهش ریسک موجود را بهتر درک خواهند کرد.
افزایش پذیرش دارایی‌های دیجیتال
همه‌گیری کووید 19 ارزش دارایی‌های دیجیتال را آشکارتر کرده و جرقه‌ای برای ایجاد تغییرات دیجیتالی بزرگ در همه مشاغل شده است. به لطف همه‌گیری و افزایش شفافیت در قوانین، ارزهای دیجیتال به‌سرعت در حال رشد و تکامل هستند. بیشتر بانک‌ها می‌خواهند در پروژه‌های رمز ارز سرمایه‌گذاری کنند. برخی از بانک‌ها نیز ارزهای دیجیتال خود را راه‌اندازی کرده‌اند.
درحالی‌که بانک‌های سنتی هنوز منتظر چراغ سبز قانون‌گذاران برای پذیرش جریان اصلی ارزهای دیجیتال هستند، آن‌ها در طول سال‌ها این بازار را رصد کرده و با آن سازگار شده‌اند. اکنون که چارچوب نظارتی در حال شکل‌گیری است و این باور وجود دارد که ارزهای دیجیتال برای ماندن آمده‌اند، شرکت‌های بیشتری به دنبال سرمایه‌گذاری از فرصت‌ها در این فضا هستند.
شرکت‌های سنتی‌تر احتمالاً در ماه‌ها و سال‌های آینده در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری خواهند کرد و از آنجا که این شرکت‌ها بیمه دارند، بیمه خود را به دارایی‌های دیجیتالی که دارند تعمیم خواهند داد.
رشد دیفای
سیستم مالی غیرمتمرکز یا DeFi برنامه‌های مالی مبتنی بر قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد که بدون کنترل یک دولت یا شرکت متمرکز عمل می‌کنند. این سیستم در سال 2020 بسیار محبوب شد و کل سرمایه (TVL) موجود در آن به چندین میلیارد دلار رسید. موفقیت دیفای احتمالاً برای سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.
تاکنون فعالیت دیفای بیشتر روی سرمایه‌گذاران خرد متمرکز بوده است، اما طی 12 ماه آینده تمرکز این فضا بیشتر بر جذب سرمایه‌گذاران نهادی خواهد بود. با تغییر قوانین اجرایی، این احتمال وجود دارد که قانون‌گذاران نیز به‌دنبال درک بهتر محیط DeFi باشند.
برای مشاغلی که به‌دنبال محافظت از دارایی‌ها و کارکنان خود هستند، بیمه سنتی همیشه ارزشمند است؛ زیرا شکست فناوری و مسئولیت مدیریت و سرپرست را پوشش می‌دهد. شرکت‌های DeFi با یکدیگر تفاوت زیادی دارند و ارائه یک طرح بیمه جامع برای این شرکت‌ها را دشوارتر می‌کند. با این حال، راه‌حل‌های نوآورانه بیمه‌ای در این زمینه وجود دارد که به‌زودی رونق خواهد گرفت.
رشد ارزش بیت کوین
بیت کوین سال 2020 را به‌عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری حاشیه‌ای آغاز کرد، اما در پایان سال قیمت آن چهار برابر شد. افزایش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال قطعاً بازار بیمه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. با افزایش ارزش ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران (اعم از مؤسسات و افراد) نیاز بیشتری به محافظت از دارایی‌های خود احساس می‌کنند.
با افزایش ارزش این دارایی‌ها، شرکت‌های مالی در حال افزایش سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هم برای خود و هم از طرف مشتریان خود هستند و با سرمایه‌گذاری بیشتر افراد یا شرکت‌ها در ارزهای دیجیتال، تقاضا برای بیمه افزایش می‌یابد.
صنعت بیمه سنتی نیز به‌تدریج با دارایی‌های دیجیتال کنار می‌آید، اما همچنان محتاط عمل می‌کند. با رشد و تکامل بازار، برای سرمایه‌گذاران و معامله گران رمز ارز بسیار مهم است که با شرکت‌های بیمه مجرب مشورت کنند و از آن‌ها مشاوره بگیرند و بهترین استراتژی‌های مدیریت ریسک را انتخاب کنند.
مشارکت و همکاری بیشتر
پیش از این درباره ارزهای دیجیتال شک و تردید وجود داشت، اما IPO های اخیر توسط شرکت‌های رمزنگاری متعدد نشان‌دهنده رشد صنعت ارزهای دیجیتال است. تبدیل یک شرکت به سهام عمومی از طریق IPO، عرضه مستقیم در بورس یا روش SPAC علاوه بر مزایای مختلف، خطراتی را به دنبال دارد که باید به‌کمک راه‌حل‌های بیمه‌ای برای محافظت از سرمایه‌گذاران پوشش داده شود.
همچنین انتظار می‌رود فعالیت‌های یکپارچه‌سازی و پذیرش در فضای بلاک چین و رمز ارز افزایش یابد. در نیمه اول سال 2020، ارزش کل ادغام و پذیرش ارزهای دیجیتال از سطح سال 2019 فراتر رفت و به 597 میلیون دلار رسید. میانگین حجم معاملات نیز بیش از دو برابر شد.
این روند رشد در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. این قانون سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را برای مؤسسات مالی سنتی آسان‌تر می‌کند و این احتمال وجود دارد که شرکت‌های مالی سنتی با شرکت‌های رمزنگاری مانند صرافی‌ها و شرکت‌های فناوری شروع به ادغام کنند و خدمات آن‌ها نیز گسترش یابد.
این ادغام‌ها سرمایه بیشتری را وارد فضای ارزهای دیجیتال می‌کنند؛ با این حال ادغام‌ها خطراتی دارند که می‌توان این خطرات را به‌کمک راه‌حل‌های مختلف مانند بیمه مدیران و سرپرستان و بیمه ریسک معاملات کاهش داد. با شفافیت بیشتر در قوانین و پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال توسط مؤسسات مالی غیر رمزنگاری‌شده، علاقه به ارزهای دیجیتال نیز افزایش خواهد یافت.
در حال حاضر صنعت بیمه ارزهای دیجیتال هنوز قادر به پاسخ‌گویی به تقاضای موجود برای بیمه در این حوزه نیست، اما با ادامه رشد این رشته، تغییرات بزرگی در فضای بیمه رخ خواهد داد. مشاغلی که با دارایی‌های دیجیتال کار می‌کنند، باید از خطرات و نحوه کنترل آن‌ها آگاه باشند و مناسب‌ترین شرکت بیمه را برای تجارت خود انتخاب کنند.

آیا می‌توانیم برای ارزهای دیجیتال بیمه شخصی بگیریم؟
به‌طورکلی بیمه رمز ارز برای پوشش زیان‌های سازمانی طراحی شده است. اگر یک صرافی رمز ارز تحت تأثیر یک نقض امنیتی قرار گیرد، ضررهای آن تا سقف پوشش بیمه‌نامه پوشش داده می‌شود. با این حال، این صنعت نوظهور کم‌کم به نیاز خود به بیمه شخصی پی می‌برد.
یکی از شرکت‌های بیمه به نام Coincover اکنون این خدمات را ارائه می‌دهد. CoinCover با بانک لویدز برای ایجاد بیمه‌نامه برای ارزهای دیجیتال همکاری می‌کند. این بیمه‌ها از 10 تا 750 دلار متغیر هستند و دارایی‌های دیجیتال دارندگان حساب را در برابر هک، فیشینگ، بدافزار، سرقت دستگاه، بدافزار اسب تروجان و حملات brute force پوشش می‌دهند.
با این حال، برخی استثناها وجود دارد و انواع خاصی از ضررها شامل نوسانات قیمت، خرابی بلاک چین و از دست دادن یا آسیب سخت افزاری پوشش داده نمی‌شود. سایر بیمه‌ها هنوز وارد بازار بیمه ارزهای دیجیتال نشده‌اند، اما احتمالاً به‌زودی وارد بازار خواهند شد.
آیا بیمه رمز ارز مورد قبول مردم است؟
از زمان معرفی بیت کوین در سال 2009، بازار ارزهای دیجیتال به‌طور تصاعدی رشد کرده است. با این حال، بازار تا اواسط دهه 2010 عمدتاً خرده‌فروشی بود، زمانی که ارزش کل بازار حدود 100 میلیون دلار بود. در آن زمان، بازار وارد به اصطلاح زمستان کریپتو شد و قیمت‌ها کاهش یافت؛ سفته‌بازان از بازار فرار کردند و تنها کاربران سرسخت ارزهای دیجیتال باقی ماندند تا به حمایت از صنعت ادامه دهند.
کار سخت آن‌ها در قالب زیرساخت‌های قوی‌تر، محصولات جدید و تقاضای فزاینده نتیجه داد. زمستان طولانی و تلخ کریپتو به پایان رسیده است و مؤسسات آماده هستند محصولات کریپتو را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنند. اکنون تقاضا برای محصولات کریپتو داغ‌تر از همیشه شده است و مردم به‌طور فزاینده‌ای به‌دنبال ارزهای دیجیتال و محصولات مناسب، خدمات مالی و زیرساخت‌های نظارتی هستند؛ درنتیجه هیچ زمانی بهتر از اکنون برای معرفی بازار بیمه ارزهای دیجیتال وجود ندارد.
سخن پایانی
در حال حاضر، ارزهای دیجیتال به جریان اصلی و محبوب تبدیل شده‌اند و رشد این صنعت تنها با افزایش علاقه و سرمایه‌گذاری مردم در دارایی‌های دیجیتال افزایش می‌یابد. پتانسیل در این صنعت بدون نظارت تقریباً نامحدود است و صنعت بیمه ریسک گریز را برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال بی‌میل می‌کند.
با این حال این بدان معنا نیست که فرصت‌های مناسب در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد. در بازار رمز ارز مراقب باشید کیف پول خود را ایمن نگه دارید و عاقلانه سرمایه‌گذاری کنید.
پرسش‌های متداول

بیمه رمز ارز چیست؟

استفاده از بیمه رمز ارز برای پوشش خسارت ناشی از حوادث غیر مترقبه است و هیچ تفاوتی با بیمه‌های دیگر ندارد.

تاریخچه بیمه رمز ارز چیست؟

لویدز لندن اولین شرکتی بود که نوعی بیمه رمز ارز با سقف 1000 یورو (حدود 1353 دلار) ارائه کرد. این شرکت با مشارکت Atrium Alliance و Coincover برای محافظت از وجوه کاربران در برابر سرقت‌های مربوط به کیف پول‌های آنلاین تشکیل شد.

بیمه رمز ارز چه چیزی را پوشش می‌دهد؟

بیمه رمز ارز معمولاً ارزش آن را درصورت گم‌شدن یا دزدیده‌شدن پوشش می‌دهد. برخی سیاست‌ها ممکن است هزینه‌های مربوط به بازیابی ارزهای دیجیتال به سرقت رفته را نیز پوشش دهند.

آیا صرافی‌های رمز ارز دارایی‌های شما را بیمه می‌کنند؟

صرافی‌های ارزهای دیجیتال و شرکت‌های ارائه‌دهنده کیف پول برای محافظت در برابر تهدیدات امنیتی و حملات سایبری، بیمه خریداری می‌کنند.

آیا می‌توانیم برای ارزهای دیجیتال بیمه شخصی بگیریم؟

در حال حاضر بیمه رمز ارز برای پوشش زیان‌های سازمانی طراحی شده است.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۷۳ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات مفاهیم تخصصی ارزهای دیجیتال به شما پیشنهاد میکنیم:

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3660

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا