بررسی عوامل موثر بر قیمت ماینر ها

فهرست این مقاله
عوامل مؤثر در قیمت ماینر ها
امروزه افراد زیادی برای داشتن درآمد مناسب استخراج ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، بیت کوین و… را آغاز کرده‌اند. استخراج ارزهای دیجیتال به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که ارزان‌ترین آن‌ها استخراج ابری است که در مقایسه با قیمت ماینر ها و میزان برقی که مصرف می‌کنند، بهینه‌تر هستند و استخراج تنها با یک کامپیوتر معمولی و کیف پول دیجیتال انجام می‌گیرد.
همچنین در استخراج ابری میزان آلودگی صوتی کمتر است و نیازی به داشتن مکان و تجهیزات خاص و پیچیده نیست. در نگاه اول استخراج ابری روشی بسیار مناسب و کم‌هزینه‌تر به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که برای کسب درآمد بیشتر و داشتن سود بالاتر، لازم است برای خرید دستگاه ماینر اقدام کنید.
علاوه بر این‌ها در حال حاضر استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت ‌کوین دیگر عملاً به شیوه استخراج ابری امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان با استفاده از کامپیوترهای معمولی که از نظر سخت افزاری، پردازنده‌ها و قطعات کامپیوتری ضعیف هستند، این فرایند را انجام داد؛ اینجاست که دستگاه ماینر اهمیت خود را نشان می‌دهد و به کمک ما می‌آید.
باید دانست که یک دستگاه ماینر خوب چه ویژگی‌هایی دارد و هنگام خرید آن باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت در یک دستگاه ماینر خوب ویژگی‌هایی مانند صدا، قیمت، میزان هش و میزان برق مصرفی اهمیت زیادی دارند.
همچنین قبل از خرید باید این نکته را نیز مدنظر داشته باشیم که قصد استخراج چه ارزی را دارید و الگوریتم آن چیست؟ به عنوان مثال الگوریتم بیت کوین SHA-256 است و شما می‌توانید با استفاده از دستگاه استخراج بیت کوین هر ارزی را با این الگوریتم استخراج کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل مؤثر در قیمت ماینر بپردازیم و نکات مهمی را بیان کنیم که باید قبل از خرید دستگاه ماینر بدانید.
خرید دستگاه ‌های ماینر

همان‌طور که می‌دانید دستگاه‌های آی‌سیک به‌صورت اختصاصی تنها برای عملیات استخراج ساخته شده‌اند و از این‌رو سودآوری بیشتری از سایر روش‌های ماینینگ دارند. نحوه استفاده از این دستگاه‌ها آسان است و تنها با در نظر داشتن چند نکته می‌توان به‌راحتی کارکردن با آن را یاد گرفت، اما نکته مهمی که وجود دارد، مربوط به سختی‌های خرید و فروش دستگاه‌های ماینر در ایران است.
پیش‌تر دستگاه‌های ماینر به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شد که مشکلاتی مانند تعهد‌نداشتن فروشنده، مشخص‌نبودن اصالت کالا، نبود گارانتی و… را به همراه داشت، اما در حال حاضر اداره صنعت، معدن و تجارت به شرط داشتن مجوز، اجازه واردات ماینرها را داده است؛ با وجود این به‌دلیل طولانی‌بودن پروسه آن بسیاری از افراد از این روش دشوار استفاده نمی‌کنند.
همچنین باید به این نکته توجه داشت که ماینرهای کارکرده و دست دوم به‌دلیل اینکه هر لحظه امکان دارد از کار بیفتند مشکلات دیگر برای آن‌ها به وجود بیاید، بازدهی لازم را ندارند؛ بنابراین توصیه ما این است که هرگز به اقدام به خرید دستگاه‌های کارکرده نکنید؛ زیرا دستگاه‌های نو اگر از منبع درست و معتبری خریداری شوند هم دارای اصالت کالا هستند و هم تضمینی برای بازگشت سرمایه شما و درنهایت سودآوری بیشتر است.
علاوه بر دستگاه ماینر، نوع رمز ارز انتخابی نیز نقش مهمی در میزان سودآوری شما دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت ارزی ارزش استخراج را دارد که درصورت بالا رفتن میزان سختی استخراج آن، قیمت آن نیز افزایش داشته باشد تا استخراج آن به‌صرفه باشد.
به‌طورکلی دستگاه‌های ماینر تنها از یک الگوریتم رمزنگاری پشتیبانی می‌کنند و تعداد معدودی از دستگاه‌های جدید وجود دارند که از چند الگوریتم پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین هر دستگاه تنها امکان استخراج تعداد محدودی رمز ارز را دارد. یکی از عوامل مؤثر در قیمت ماینر قدرت پردازش دستگاه ماینر است؛ توجه کنید که قدرت پردازش هر دستگاه ماینر مختص خود دستگاه است و به آن نرخ هش یا همان هش ریت گفته می‌شود؛ هرچه میزان قدرت پردازش یک دستگاه ماینر بیش‌تر باشد، میزان ارزهای دیجیتال استخراج شده آن نیز بیشتر می‌شود.
سخت افزار های استخراج رمز ارز

برای استخراج ارزهای دیجیتال از تمامی سخت افزارهایی که توان پردازشی داشته باشند، می‌توان استفاده کرد. برخی از این سخت افزارها عبارت‌اند از:

پردازنده مرکزی (CPU)
پردازنده گرافیکی (GPU) یا همان کارت گرافیک
دستگاه یا کارت FPGA
دستگاه مخصوص استخراج (ASIC)

امروزه یا گسترش شبکه بیت کوین، امکان استخراج تنها با تراشه‌های مخصوص تحت عنوان آی‌سیک (ASIC) به‌صرفه بوده و امکان‌پذیر است. ASIC مخفف عبارت Application Specific Integrated Circuit و به معنای «مدار مجتمع با کاربرد خاص» بوده و دستگاهی است که سخت افزارهای آن تنها به‌منظور یک کاربرد خاص (ماینینگ) طراحی شده است.

قیمت دستگاه ماینر به عوامل زیادی بستگی دارد، مانند مصرف برق، هش ریت، تعداد و قدرت فن‌ها (کولینگ)، شرکت تولیدکننده و… به‌طورکلی می‌توان گفت هرچه میزان قدرت یک دستگاه در استخراج رمز ارز بیشتر باشد، قیمت آن بیشتر و در مقابل بازگشت سرمایه خرید دستگاه به شما زودتر خواهد بود. مشکلی که وجود دارد این است که در ایران واسطه‌های سودجویی وجود دارند که با بالارفتن قیمت ارز، قیمت دستگاه‌ها را نیز تغییر می‌دهند.

 قدرت و سرعت عملکرد دستگاه ارتباط مستقیم با هش ریت دارد؛ به بیان ساده‌تر می‌توان گفت هرچه میزان هش ریت یک دستگاه ماینر بیشتر باشد، سرعت عملکرد دستگاه در حل یک بلوک نیز افزایش خواهد یافت.
هش ریت از عوامل مؤثر در قیمت ماینر است؛ توجه کنید که درباره هش ریت یک دستگاه سرتان کلاه نرود؛ زیرا برخی فروشندگان سودجو دستگاه‌های ماینر، دستگاه‌هایی را که از یک مدل خاص هستند، اما هش ریت پایین‌تر و قیمت کمتری دارند، با قیمت بالاتر به مشتریان خود می‌فروشند. برای جلوگیری از این اتفاق کافی است شماره سریال درج‌شده روی دستگاه را با شماره سریال روی جعبه آن تطبیق دهید.

این فاکتور در ابتدا توسط بسیاری از خریداران نادیده گرفته می‌شود، اما واقعیت این است که صداهای تولیدشده توسط دستگاه‌های ماینر به‌شدت زیاد است؛ بنابراین نمی‌توان از آن‌ها در اماکن مسکونی به‌راحتی استفاده کرد. به‌طور میانگین می‌توان گفت صدای دستگاه‌های ماینر حدود ۸۰ دسی‌بل است و می‌توان آن را معادل صدای یک سشوار حرفه‌ای در فاصله ۱ متری دانست.
حال تصور کنید بدون توجه به این موضوع اقدام به خریداری دو یا سه دستگاه ماینر و راه‌اندازی آن‌ها در منزل مسکونی خود کنید. بی‌شک اولین بار پس از روشن‌کردن این دستگاه‌ها شوکه خواهید شد؛ دستگاه‌هایی که لازم است برای بازگشت سرمایه و سودآوری ۲۴ ساعت شبانه‌روز روشن باشند. نرخ تولید صدا یکی دیگر از عوامل مؤثر در قیمت ماینر است که در برخی دستگاه‌های جدید ممکن است میزان آن از دستگاه‌های قدیمی کمتر بشد.

سیستم تهویه مناسب

دستگاه‌های ماینر زمانی بهترین عملکرد خود را دارند که در شرایط دمایی مناسب قرار گیرند. دستگاه‌های تولیدشده جدید همگی سیستم کولینگ داخلی دارند و درصورت نگهداری دستگاه به‌صورت منحصربه‌فرد، دیگر نیازی به تعبیه سیستم تهویه مجزا نیست.
اگر می‌خواهید یک مزرعه با چندین دستگاه مختلف داشته باشید، لازم است به این پارامتر به‌شدت توجه کنید؛ زیرا بدون شک کولینگ داخلی دستگاه پاسخگوی یک مزرعه استخراج نخواهد بود و شما نیازمند یک سیستم تهویه مناسب هستید؛ بنابراین فراهم‌کردن سیستم تهویه مناسب نیز یکی از عوامل مؤثر در قیمت ماینر است که نباید از کنار آن به‌راحتی گذشت.

شرکت تولیدکننده

مانند هر کالای دیگری یکی از عوامل مؤثر در قیمت ماینر شرکت سازنده آن است. در تولید دستگاه‌های ماینر نیز برخی از شرکت‌ها به‌واسطه کیفیت اجناسی تولیدی‌شان معتبرتر هستند. اعتبار آن‌ها از این جهت است که شما نگرانی کمتری درباره خرابی، گارانتی و یا طول عمر دستگاهی که خریداری کرده‌اید خواهید داشت. در صنعت ماینینگ ۴ شرکت در مقایسه با سایر رقبا اعتبار نسبتاً بیشتری دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:
۱- بیت مین (Bitmain): اولین و بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده ماینر در جهان است که ماینرهای آن تحت عنوان انت ماینر (Antminer) شناخته می‌شوند.
۲- میکرو بی تی (MicroBT): این شرکت که در رتبه دوم قرار دارد، ماینرهایی با عنوان (Whatsminer) تولید می‌کنند.
۳- اینوسیلیکون (Innosilicon): این شرکت سومین تولیدکننده برتر دستگاه‌های استخراج بیت کوین در دنیا است.
۴- کنان (Cannan): چهارمین سازنده برتر دستگاه‌های ماینر در دنیاست و ماینرهای آن با عنوان آوالون (Avalon) به بازار عرضه می‌شوند.
وضعیت شبکه و عوامل مؤثر در قیمت دستگاه ماینر
بی‌شک درباره سختی شبکه چیزهای شنیده‌اید. تقریباً هر چند سال یک‌بار توسعه‌دهندگان براساس میزان ماینینگ در شبکه تصمیم می‌گیرند میزان سختی شبکه را افزایش دهند. منظور از سختی شبکه سخت‌تر پیداشدن هش موردنظر و زمان طولانی‌تر برای رسیدن به آن است و همین امر سبب می‌شود نیاز به دستگاه‌هایی با قدرت بالاتر داشته باشیم.
درنتیجه می‌توان سختی شبکه را عملاً عاملی مهم و مؤثر در قیمت دستگاه ماینر دانست که با افزایش میزان آن دستگاه‌های قدیمی که قدرت پایین‌تری دارند کارایی خود را از دست می‌دهند و قیمت آن‌ها سقوط کرده و میزان قیمت دستگاه‌های جدید افزایش می‌یابد.
سخن پایانی
در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر در قیمت ماینر پرداختیم. به‌طورکلی می‌توان گفت از آنجا که قیمت دستگاه‌های ماینر نکته بسیار مهمی در خرید این دستگاه‌هاست، لازم است بدانید چه عواملی بر میزان افزایش یا کاهش این دستگاه‌ها تأثیر می‌گذارند. عوامل مؤثر بر قیمت ماینر که باید به آن‌ها توجه کنید، عبارت‌اند از هش ریت، میزان برق مصرفی، سختی شبکه و… موارد گفته‌شده در این مقاله بسیار مهم است و در صورتی که هریک از آن‌ها نادیده گرفته شود، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را متوجه شما کند.
پرسش‌های متداول
۱- انواع سخت افزارهای رمز ارز کدام ‌اند؟
برای استخراج ارزهای دیجیتال می‌توان از تمامی سخت افزارهایی که توان پردازشی داشته باشند، استفاده کرد. برخی از این سخت افزارها عبارت‌اند از:

پردازنده مرکزی (CPU)
پردازنده گرافیکی (GPU) یا همان کارت گرافیک
دستگاه یا کارت FPGA
دستگاه مخصوص استخراج (ASIC)

۲- کاربرد دستگاه آی‌سیک (ASIC) چیست؟
ASIC که مخفف عبارت Application Specific Integrated Circuit به معنای «مدار مجتمع با کاربرد خاص» بوده، دستگاهی است که سخت افزارهای آن تنها به‌منظور یک کاربرد خاص (ماینینگ) طراحی شده‌اند.
۳- مهم‌ترین شرکت‌های تولیدکننده دستگاه ماینر کدام ‌اند؟

بیت مین (Bitmain) 
میکرو بی تی (MicroBT) 
 اینوسیلیکون (Innosilicon)
کنان (Cannan) 

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3660

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا