اوراق گواهی سکه از بورس بخریم یا نه؟ – اپ آگهی

به گزارش اپ آگهی، خرید اوراق گواهی سکه یکی از راه‌های پیش رو سرمایه گذاران بازار سکه است. راه اول این است که حضوری سکه خود را خریداری کنند. البته خریداران باید دقت کنند که سکه را حتما از واحدهای صنفی مجاز خریداری کنند. چرا که خرید سکه فیزیکی مشکلاتی مثل جعلی بودن را به همراه دارد. دیگر ریسک سکه، موضوع نگهداری آن است. در واقع همیشه خطر دزدی برای سرمایه گذاران وجود دارد.
راه دیگر سرمایه گذاری در بازار سکه که ریسک دزدی و تقلبی بودن را ندارد، خرید از بورس است. یکی از جدیدترین روش‌های خرید سکه از بورس خرید گواهی سپرده سکه طلا است.
گواهی  سکه طلا در واقع اوراقی است که نشان دهنده مالکیت صاحب اوراق نسبت به سکه‌هایی است که در انبار خزانه بورس کالا وجود دارد. سرمایه گذار با خرید این اوراق در واقع همان سکه طلا را خریداری کرده است. یعنی فرد کاغذی در دست دارد که نشان می‌دهد مالکیت چه تعداد از سکه‌های خزانه بورس کالا را در اختیار دارد. در واقع ریسک دزدی از این طریق برطرف می‌شود.

از نظر قیمت نیز، همانطور که ممکن است سکه فیزیکی در بازار کاهش یا افزایش قیمت داشته باشد، گواهی سپرده سکه طلا نیز در بورس مشمول این نوسانات می‌شود.
در بازار فیزیکی سکه گفته می‌شود که بهترین سکه، سکه‌ای است که در سال 86 ضرب شده، ملاک سکه در بورس نیز این نوع سکه است. همانند سکه‌های بازار، در بورس کالا نیز سکه با عیار 22 عرضه می‌شود و وزن آنها 8 گرم و 133 سوت است. متقاضیان این گواهی سکه‌ها برای خرید باید به بورس مراجعه کنند.
با اوراق گواهی سکه طلا چه کنیم؟
خریداران اوراق سکه طلا می‌توانند دارایی خود را از این طرق نگهداری کنند. همچنین می‌توانند یک روز بعد از این که خریداری کردند، سکه فیزیکی خود را دریافت کنند. البته در بازار فیزیکی خریدار می‌تواند نیم سکه، ربع سکه یا سکه گرمی خریداری کند. اما در بورس کالا متقاضی باید حداقل به ارزش یک سکه تمام اوراق سکه طلا خریداری کند.

برعکس این اتفاق نیز ممکن است. یعنی کسی که سکه فیزیکی دارد می‌تواند به انبار یکی از بانک‌های مورد تایید بورس مراجعه کند و سکه خود را تحویل دهد. در ازای این سکه، اوراق گواهی سکه طلا تحویل می‌گیرند.
برخی از خریداران نیز این اوراق را در بورس خرید و فروش می‌کنند. در واقع با نوسان گیری از این اوراق سود می‌کنند.
مزیت گواهی سکه طلا
همانطور که گفته شد این اوراق ریسک دزدی را گم شدن را ندارند. موضوع بعدی در خصوص خرید و فروش آنهاست. در واقع خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا به صورت آنلاین با سرعت و سهولت (نقدشوندگی بالاتر) انجام می‌شود.
گواهی سپرده سکه طلا قابلیت وثیقه گذاری برای اخذ انواع تسهیلات در برخی از بانک‌ها را دارد. بانک‌هایی که این گواهی سکه طلا را منتشر می‌کنند شامل 5 بانک رفاه، ملت، سامان، صادرات و بانک آینده هستند. بنابراین برای گرفتن وام نیز باید شرایط تسهیلات دهی این بانک‌ها را در نظر گرفت.
بانک مرکزی نیز از حدود یک ماه قبل اقدام به انتشار اوراق گواهی سپرده کرده‌اند. بر اساس مصوبه جدید بانک مرکزی اوراق سکه و گواهی ارزی که از بانک مرکزی دریافت شود فاقد مالیات خواهد بود. اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات بوده و کلیـه اشخاص حقیقی می توانند حداکثـر معادل 100 سکه تمام بهـار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.
تا پایان روز سه شنبه 29 آذرماه بیش از 7 میلیون ورقه اوراق سکه معادل 70 هزار سکه تمام بهار آزادی و بیش از 1 میلیون و 440 هزار دلار گواهی ارزی توسط متقاضیان خریداری شده است.
سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، 6 ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید بوده و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود و درصورت مطالبه مشتری، امکان تحویل سکه خریداری شده به مشتری درنظر گرفته شده است.

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا