اقتصاد نیوز – بورس تهران زیر سایه نوسانات دلار/پیش بینی بازار سهام 21 آبان 1401

اپ آگهی – به گزارش اقتصادنیوز ، روز سه شنبه افزایش شدت عرضه ها در بازار باعث ایجاد نگرانی شده بود و برخی از فعالان بازار سرمایه سهام خود را فروختند. با این حال در روز چهارشنبه بازار به خوبی از عهده عرضه ها برآمد و هرچه عرضه شد، طرف تقاضا پاسخگو بود و اجازه افت شاخص ها داده نشد.
با این حساب برای بازار امروز وضعیت بد نخواهد بود. تنها مسئله ای که می تواند باعث شدت گرفتن مجدد عرضه ها شود، نوسان نرخ دلار در جهت نزولی است که تا بازار خیالش از این بابت راحت نشود، احتمالا خریداران دست به عصا فعالیت می کنند.
افزایش نرخ دلار محرک اصلی این روزهای بورس بوده و چنانچه قیمت دلار به سمت پایین حرکت کند، طبیعی است که صعود بورس هم متوقف شود. با  این حساب باید دید در معاملات امروز، دلار چه نرخ هایی را به خود می بیند.
اما به طور کلی با توجه به بالا آمدن نرخ دلار نیما که شرکت های صادرات محور بورسی ارز خود را با این نرخ می فروشند، همچنان این انتظار وجود دارد که درآمد شرکت ها افزایش یافته باشد. در این مورد نیاز به شفاف سازی از سوی شرکت ها وجود دارد تا مسیر حرکت بورس برای فعالان بازار روشن تر شود.
فعلا قدرت خریداران بیشتر است
روز چهارشنبه گرچه ارزش معاملات بورس از 5900 به 4600 میلیارد تومان کاهش یافت، اما همین عدد 4600 میلیارد تومان هم برای ارزش معاملات، رقم نسبتا خوبی محسوب می شود. البته به شرط اینکه دوباره ارزش معاملات بالا برود.
با این حساب می توان گفت که همچنان پول در بازار وجود دارد و بابت رشد ارزش معاملات، فعلا نگرانی خاصی وجود ندارد.
البته در حال حاضر و با توجه به رشد پرشتاب شاخص در هفته گذشته، بعید نیست که بازار به بهانه افت قیمت دلار هم که شده، یک افت موقت داشته باشد اما این افت ها در مسیر صعودی، طبیعی است.
فعلا شاخص قدرت خریداران حقیقی بالای عدد یک است و روزهای سه شنبه و چهارشنبه عدد 1.1 برای این شاخص ثبت شد. پس همچنان خریداران پرقدرت تر از فروشندگان هستند.

اثرگذاری نرخ دلار
اما خروج پول حقیقی ها که در روز چهارشنبه هفته گذشته هم اتفاق افتاد و حدود 300 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد، نشان می دهد فعلا اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران حقیقی به بورس، باز نگشته است و بازار باید بیشتر از این رشد کند تا اعتماد سرمایه گذاران خرد به این بازار جلب شود.
با این شرایط برای بازار امروز می توان در ابتدا افتی کوچک متصور شد، هر چند که بازگشت پرقدرت تقاضا در نیمه دوم زمان معاملات چهارشنبه، می تواند اثرگذاری منفی دلار بر بورس را خنثی کند. در نیمه دوم زمان معاملات هم نوسانات قیمت دلار است که جهت بازار را مشخص می کند. ∎​

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3661

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا