آموزش سایت کریپتوکوانت (Cryptoquant) و معرفی شاخص های کاربردی آن

شرایطی را در نظر بگیرید که تحلیل تکنیکال و بنیادی را به‌صورت کاملاً اصولی روی ارز موردنظر خود اجرا کرده و با احتمال بسیار بالا پیش‌بینی می‌کنید این ارز روند صعودی عالی را در پیش دارد و همین نتیجه‌گیری شما را به خرید آن ارز تشویق می‌کند. همه‌چیز خوب است.
با این حال ممکن است برخلاف پیش‌بینی شما جریان یابد. در بازار ارزهای دیجیتال تحلیل‌های رایج کافی نیست و بهتر است برای رسیدن به نتیجه بهتر داده‌های موجود روی بلاک چین مانند فعالیت نهنگ‌ها، ماینرها و… را نیز بررسی کنید تا بتوانید سود بیشتری کسب کنید.
نهنگ به معامله‌گرانی گفته می‌شود که میزان دارایی آن‌ها از رمز ارز بسیار زیاد است و می‌توانند با خرید و فروش خود بر بازار تأثیر بگذارند. درواقع بخش قابل‌توجهی از تحلیل آنچین به بررسی رفتار نهنگ‌ها و افراد با دارایی زیاد اختصاص دارد. تحلیل آنچین به بازار ارزهای دیجیتال مربوط است که چند وب سایت از جمله سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) نیز بستری برای انجام آن فراهم کرده‌اند.
همان‌طور که می‌بینید، برای کسب موفقیت در بازارهای مالی مختلف باید اطلاعات خود را درباره آن بازار بالا ببرید و همیشه در حال به‌روزرسانی اطلاعات خود در این زمینه باشید. بازار ارزهای دیجیتال، بازاری نوپاست و ما روزانه شاهد ویژگی و امکانات جدید در این بازار هستیم. اگر قرار باشد در این بازار ماندگار شوید و سود خوبی کسب کنید، باید با جزئیات این بازار آشنا شوید.
تحلیل آنچین در کنار تحلیل تکنیکال و بنیادی می‌تواند احتمال موفقیت شما را بالا ببرد، اما شاید کسب مهارت در تحلیل‌های گوناگون کمی گیج‌کننده به نظر بیاید؛ به همین دلیل توصیه می‌شود برای کسب مهارت در کمترین زمان ممکن از شرکت در یک دوره آموزش رمز ارز غافل نشوید. با شرکت در این دوره‌ها که امروزه به‌صورت حضوری و آنلاین در دسترس همه است، می‌توانید از مهارت و تجربه استادان برجسته استفاده کنید و به موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال نزدیک‌تر شوید.
فهرست این مقاله
تحلیل آنچین چیست؟

 تحلیل آنچین (On-Chain) یا درون ‌زنجیره‌ای به‌نوعی از تحلیل گفته می‌شود که در آن شبکه بلاک چین که زیرساخت انتقال داده‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است، آنالیز می‌شود؛ برای مثال در این نوع تحلیل تعداد آدرس‌های فعال، سختی شبکه، میزان هش ریت و آیتم‌های مربوط به بلاک چین و تراکنش‌ها بررسی شده و به‌صورت نمودار برای تحلیل کاربران، در چند پلتفرم قرار می‌گیرند.
یکی از مشهورترین پلتفرم‌هایی که امکان انجام تحلیل آنچین را برای کاربران خود فراهم کرده، وب سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) است که قصد داریم در این مقاله آن را آموزش دهیم و برخی از کاربردی‌ترین شاخص‌های آن را معرفی کنیم.
فراموش نکنید تحلیل آنچین یا هر نوع تحلیل دیگری به‌تنهایی نمی‌تواند سیگنال بسیار قوی برای ورود یا خروج از معامله به شما بدهد؛ درنتیجه توصیه می‌شود تمام تحلیل‌های کاربردی را بیاموزید و آن‌ها را در کنار هم استفاده کنید تا تعداد بیشتری از پیش‌بینی‌های شما محقق شوند.
کاربرد سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant)

 فعالیت در بازارهای مالی به دانش و البته اطلاعات درست نیاز دارد؛ حتی بهترین تحلیلگر در صورتی که نمودار قیمتی و اطلاعات نادرستی را در دست داشته باشد، نمی‌تواند در هیچ بازار مالی سود خوبی کسب کند؛ درنتیجه یک منبع معتبر به‌منظور انجام تحلیل برای هر تحلیلگر و فعال بازار سرمایه ضروری است؛ برای مثال وب سایت تریدینگ ویو منبعی بسیار معتبر و قوی برای تحلیلگران تکنیکال است.
در این مطلب قصد بررسی وب سایت کریپتوکوانت را داریم که منبعی معتبر برای انجام تحلیل آنچین است؛ درنتیجه اگر شما قصد انجام تحلیل آنچین را داشته باشید، می‌توانید با خیالی آسوده از وب سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) و شاخص‌های فوق‌العاده کاربردی آن استفاده کنید و به این ترتیب سود خود را در بازار افزایش دهید و با اطمینان بیشتری در این بازار فعالیت کنید.

پیش از این درباره تحلیل آنچین (On-Chain) توضیحاتی ارائه دادیم. وب سایت کریپتوکوانت، با ارائه شاخص‌های مختلف، یکی از منابع معتبر برای انجام این نوع تحلیل است.

جمع‌آوری داده‌ها

داده‌های آماری و چارت‌هایی که در بسیاری از وب سایت‌ها ارائه می‌شوند، معتبر نیستند. حداقل می‌توان گفت برای شخصی که قصد استفاده و انتشار یا ارائه اطلاعات دقیقی را دارد، دسترسی به سایتی معتبر و قابل‌قبول برای همه، مانند کریپتوکوانت ضروری است. امکان عکس‌گرفتن از صفحات مختلف این وب سایت برای کاربران فراهم شده است تا بتوانند شاخص‌های موردنیاز خود را در مقالات و سخن‌رانی‌های خود استفاده کنند.

طراحی استراتژی

برای طراحی یک استراتژی معاملاتی باید رفتار قیمتی ارز موردنظر را در حالات مختلف بررسی کرد؛ برای مثال می‌توان به شاخص سختی شبکه یا جریان ورود و خروج نقدینگی به صرافی توجه کرد و آن‌ها را در زمان‌های مختلف و با تغییر میزان ورود و خروج و بررسی قیمت در آن زمان‌ها و رفتارهایی مشخص در هر رمز ارز پیدا کرد.
با این کار احتمالاً شما نتیجه می‌گیرید که با افزایش میزان خروج کوین‌ها از صرافی قیمت ارز افزایش خواهد داشت؛ درنتیجه این حالت یعنی خروج ارز از صرافی به کیف پول درصورت تداوم برای مدتی می‌تواند سیگنالی برای آغاز رشد قیمت ارز باشد. به همین ترتیب می‌توانید شاخص‌های مختلف را برای ارزهای مختلف اعمال کنید و رفتارهای تکرارشونده را در آن‌ها تشخیص دهید تا به این ترتیب بتوانید تحلیلی از آینده آن رمز ارز داشته باشید.
آموزش ثبت نام در سایت کریپتوکوانت
ثبت‌نام در سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) بسیار ساده است. کافی است به پلتفرم مراجعه کنید و با کلیک روی SIGN UP کار ثبت‌نام خود را پیش بگیرید. البته اگر شما پیش از این حساب کاربردی داشته باشید و بخواهید وارد آن شوید، باید روی گزینه SIGN IN کلیک کنید.
مورد دیگری که وجود دارد، رنگ زمینه صفحه است که می‌توانید بنا به خواست خودتان تم روز یا شب را انتخاب کنید. اگر روی آیکون ماه که در تصویر نیز مشخص شده است، کلیک کنید، تم شب با زمینه‌ای مشکی برای شما نمایان می‌شود.

پس از کلیک روی گزینه SIGN UP باید اطلاعات موردنیاز را در کادرهای مربوط وارد کنید که شامل آدرس ایمیل، نام کاربری، انتخاب یک رمز عبور و ریفرال کد درصورت وجود هستند. ریفرال کد به عبارتی شامل چند کاراکتر است که درصورت دریافت و واردکردن آن در مراحل ثبت‌نام می‌توانید امتیازات و تخفیف‌هایی در استفاده از پلتفرم مربوط داشته باشید. استفاده از ریفرال کد اختیاری است. درنهایت با تأیید این مطلب که شما قوانین سایت کریپتوکوانت را پذیرفته‌اید، روی گزینه SUBMIT کلیک کنید.

پس از ثبت‌نام یک ایمیل حاوی لینک فعال‌سازی برای شما ارسال می‌شود که با کلیک روی آن حساب کاربری شما فعال و آماده استفاده خواهد بود. همچنین زمانی که برای اولین بار وارد حساب کاربری خود می‌شوید، از شما سؤالاتی برای دانستن نوع معامله‌گری شما پرسیده می‌شود که می‌توانید بدون جواب‌دادن به این سؤالات از این مراحل بگذرید. برای این کار روی گزینه Skip کلیک کنید و اگر قصد پاسخ به سؤالات را داشتید، روی گزینه Get Started کلیک کنید.‌

کار به پایان رسیده است و شما می‌توانید از اطلاعات و شاخص‌های فوق‌العاده کاربردی وب سایت کریپتوکوانت استفاده کنید تا به این ترتیب بتوانید سودهای بهتری داشته باشید، اما نکته‌ای که در ابتدای کار باید مدنظر داشته باشید، این است که نمودارها به‌طور پیش‌فرض برای بیت کوین اعمال شده‌اند که شما می‌توانید از کادری که در تصویر مشخص شده است و کلیک روی دو پیکان که مخالف هم هستند، ارز موردنظر خود را انتخاب کنید.
همچنین می‌توانید از کادر مربوط به جست‌وجو شاخص موردنظرتان را پیدا کرده و روی ارز موردنظرتان اعمال کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تعداد دسته‌بندی شاخص‌ها بسیار زیاد هستند و هرکدام از آن‌ها شامل چندین شاخص درون خود هستند؛ برای نمونه دسته Exchange Flows به‌تنهایی ۱۸ شاخص دارد.

برای دسترسی سریع به شاخص‌هایی که همیشه استفاده می‌کنید، در سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) بخشی در نظر گرفته شده است که به کاربران اجازه می‌دهد شاخص‌های موردنظرشان را از میان تعداد بالای شاخص‌های سایت انتخاب کنند و در آن بخش قرار دهند. برای این کار کافی است روی گزینه Dashboard در نوار بالایی کلیک کنید و سپس از صفحه‌ای که پیش روی شما قرار می‌گیرد، روی گزینه آبی‌رنگ Add New Chart که در تصویر نیز مشخص شده است، کلیک کنید.

 پس از کلیک روی Add New Chart در مرحله گذشته، منویی مانند شکل زیر پیش روی شما قرار می‌گیرد که گزینه اول، رمز ارز و گزینه دوم شاخص موردنظر را در خود جای داده که شما می‌توانید براساس نیاز خود این موارد را انتخاب کرده و درنهایت روی گزینه آبی‌رنگ Add در پایین صفحه کلیک کنید. البته ناگفته نماند شما می‌توانید موارد بیشتری مانند تایم‌فریم، صرافی، نوع چارت و دیگر موارد را نیز در این بخش لحاظ کنید.

دسترسی به این بخش رایگان نیست و برای استفاده از آن باید حساب کاربری خود را ارتقا دهید، اما به هر حال Pro Chart به نمودارهایی حرفه‌ای اشاره دارد که توسط وب سایت تریدینگ ویو ارائه شده‌اند. همچنین امکان اعمال شاخص‌های مختلف روی نمودار در این بخش وجود دارد.
همچنین کاربران قادر به انتشار تحلیل خود در این بخش هستند یا در صورت تمایل می‌توانند از چارت‌ها و درواقع تحلیل دیگر تحلیلگران مطرح استفاده کنند و به این ترتیب شانس موفقیت خود را افزایش دهند. اگر قصد استفاده از خدمات این بخش را داشته باشید، کافی است بر روی گزینه Upgrade Now که در تصویر نیز مشخص شده است، کلیک کنید.

اگر شما استراتژی معاملاتی خود را طراحی کرده باشید و به‌دنبال نقاط مناسب برای بازکردن یا بستن معاملات باشید، این بخش از وب سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) کمک بزرگی به شما می‌کند؛ چراکه بررسی هر لحظه وضعیت ارز کاری غیرمنطقی است.
همچنین با توجه به ویژگی‌های بازار ارزهای دیجیتال ممکن است قیمت یا شرایط به یک‌باره تغییر کند و به این ترتیب شما از سود بازار جا بمانید. برای جلوگیری از این شرایط امکان استفاده از Alert یا همان هشدار برای کاربران تعبیه شده است. در ادامه چگونگی استفاده از این بخش را به‌صورت کامل بیان می‌کنیم.

در ابتدا پس از ورود به حساب کاربری از نوار بالایی روی گزینه Alert کلیک کنید و سپس در صفحه‌ای که برای شما نمایان می‌شود، روی گزینه + New custom alert کلیک کنید. پس از کلیک روی این گزینه آبی‌رنگ، صفحه‌ای برای شما به نمایش درمی‌آید که باید شرایط هشداری (Alert) که قصد ایجاد آن را دارید، در کادرهای مربوط وارد کنید.
ابتدا باید رمز ارز موردنظر خود را انتخاب کنید که در این بخش به طور پیش‌فرض بیت کوین قرار گرفته است. در کادر Metric نیز شاخص موردنظر انتخاب شده و قرار می‌گیرد (انتخاب این شاخص به استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد). برای بخش Exchange که به معنای صرافی است، می‌توانید همه صرافی‌ها یا یک صرافی خاص را انتخاب کرده تا شاخص برای آن اعمال شده و هشدار ایجادشده با توجه به وضعیت این صرافی عمل کند.
در بخش Resolution نیز می‌توانید به وب سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) بگویید اطلاعات را در چه بازه‌های زمانی جمع‌آوری کند. امکان انتخاب بازه‌های روزانه، ساعتی و برای هر بلوک وجود دارد. البته اگر قصد انتخاب بلوک و یا بازه ساعتی را داشته باشید، باید حساب کاربری خود را ارتقا دهید. در بخش Condition نیز باید شرایطی را که برای شما مهم است، مدنظر قرار دهید. در این بخش امکان انتخاب Above و Below به معنای بالا و پایین را دارید.
بخش Condition می‌تواند بالا یا پایین میزان آستانه (Threshold Value) که در بخش بعدی تنظیم می‌شود، قرار گیرد. در بخش Cool Down نیز تعیین می‌کنید هشدار بعد از چه زمانی تکرار شود؛ برای مثال هر ۵ دقیقه، هر ۱۰ دقیقه یا هر ۱ ساعت.
درنهایت در بخش Channels می‌توانید انتخاب کنید که هشدارها از چه طریقی به شما برسند. در اینجا امکان انتخاب تلگرام (Telegram)، ایمیل (Email) و نوتیفیکیشن مرورگر (Browser Notification) برای کاربران وجود دارد. گزینه موردنظر خود را انتخاب کنید و با کلیک روی گزینه آبی‌رنگ Add به معنای اضافه‌کردن فرایند ایجاد اولین هشدار (Alert) خود را به پایان برسانید.
نوتیفیکیشن‌هایی که در این بخش دریافت می‌کنید، به‌دلیل زمان موردنیاز برای تأیید بلوک‌ها ممکن است با چند دقیقه تأخیر در دسترس شما قرار بگیرند.

در این بخش می‌توانید تحلیل افراد مختلف را بررسی کنید؛ البته امکان به اشتراک‌گذاری تحلیل خودتان در این بخش نیز وجود دارد. استفاده از تحلیل دیگران از این جهت سودمند است که شما می‌توانید با شاخص‌هایی که دیگران در تحلیل خود استفاده می‌کنند و نحوه سیگنال‌گرفتن از آن شاخص‌ها آشنا شوید. همچنین ممکن است دیگر کاربران متوجه شرایطی بسیار سودساز شده باشند که از دید شما غافل مانده باشد.

همان‌طور که پیش از این نیز متوجه شدید، دسترسی به اطلاعات در سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) برای کاربران با سطوح مختلف دسته‌بندی شده است؛ یعنی افراد با قرارگرفتن در سطح Basic که از خدمات رایگان این وب سایت استفاده می‌کنند، به برخی خدمات سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) دسترسی نخواهند داشت.
کاربران در وب سایت کریپتوکوانت به ۴ سطح کاربری مختلف دسترسی خواهند داشت که در ادامه شرایط هر سطح را برای شما عنوان خواهیم کرد تا درصورت تمایل سطح خود را از Basic به یکی از دیگر سطوح تغییر دهید.

این سطح کاربری برای معامله‌گران خرد یا علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال مناسب است که می‌خواهند از داده‌ها و اطلاعات آماری سایت کریپتوکوانت برای تحلیل و دیگر اهداف خود استفاده کنند. این سطح کاربری رایگان است؛ البته کاربران تنها به اطلاعات سه سال اخیر دسترسی دارند و بررسی شاخص در تایم فریم‌های زیر ۲۴ ساعت ممکن نیست. عدم امکان اعمال‌کردن چند هشدار (Alert) و همچنین استفاده از API سایت کریپتوکوانت نیز از دیگر محدودیت‌های این وب سایت برای سطح کاربری Basic به حساب می‌آید.

سطح کاربری Advanced یا پیشرفته نیز که همچنان برای معامله‌گران خرد کاربردی است، اطلاعات بیشتر و به‌روز‌ شده‌تری را البته با پرداخت مبلغی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مبلغ پرداختی برای کاربران پیشرفته در دو حالت محاسبه می‌شود. اگر شما تصمیم به پرداخت هزینه این سطح کاربری به صورت یک‌باره و به عبارت دیگر سالانه داشته باشید، هزینه استفاده از خدمات سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) به‌صورت ماهیانه ۲۹ دلار محاسبه می‌شود.
به عبارت دیگر شما یک‌بار ۳۴۸ دلار (۲۹*۱۲) را پرداخت کرده و از خدمات سایت برای یک سال استفاده می‌کنید، اما اگر قصد پرداخت تدریجی و ماهیانه برای استفاده از خدمات سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) را داشته باشید، باید ماهیانه ۳۹ دلار پرداخت کنید.
در این سطح کاربری اطلاعات تا یک بلوک برای شما به‌روزرسانی می‌شود و شما به‌عنوان کاربر سطح Advanced حق اعمال ۵ هشدار (Alert) را دارید. استفاده از اطلاعات تمام تاریخچه رمز ارز یکی دیگر از امتیازات این سطح کاربری است.

سطح کاربری Professional یا حرفه‌ای نیز همان‌طور که از نام آن پیداست، برای معامله‌گران حرفه‌ای و متخصصان طراحی شده است. اطلاعات تا یک بلوک به‌روز شده و کاربران حق اعمال ۲۰ هشدار (Alert) را دارند. دسترسی به کل تاریخچه رمز ارز و حق استفاده از ۸۰۰ درخواست API با به‌روزرسانی یک روزه برای پلتفرم‌های کاربران وجود دارد، اما استفاده از چنین خدماتی رایگان نیست و شما باید برای بهره‌بردن از چنین سطح خدماتی ماهیانه ۱۰۹ دلار را به سایت کریپتوکوانت بپردازید؛ البته اگر تصمیم بگیرید مبلغ ۱۲ ماه را به صورت یک‌باره به سایت پرداخت کنید، هزینه استفاده از این سایت ماهیانه ۹۹ دلار برای شما محاسبه خواهد شد.

سطح کاربری پریمیوم (Premium) که باکیفیت‌ترین و بالاترین امکانات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بیشتر از سمت معامله‌گران بسیار حرفه‌ای و شرکت‌ها استفاده می‌شود. استفاده از خدمات این سطح با پرداخت ۷۹۹ دلار به‌صورت سالانه امکان‌پذیر است و کاربران این سطح نمی‌توانند هزینه را به‌صورت ماهیانه پرداخت کنند.
اعمال ۱۰۰ هشدار (Alert)، استفاده بدون محدودیت از بخش Pro chart و API از دیگر خدمات سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) است که برای کاربران این سطح در نظر گرفته شده است.

API چیست؟
در بخش سطوح کاربری سایت کریپتوکوانت با مفهومی به نام API برخورد داشتیم که یکی از امکانات سایت کریپتوکوانت برای برخی از سطوح کاربری نیز محسوب می‌شود. در این بخش مفهوم و کاربرد API را به زبان ساده بیان می‌کنیم که ابهامات احتمالی در این باره از بین بروند.
به زبان ساده می‌توان API را واسطی بین سایت‌های مختلف برای استفاده از خدمات هم در نظر گرفت؛ برای مثال اگر شخصی API سایت کریپتوکوانت را دریافت کند، می‌تواند استفاده از خدمات سایت کریپتوکوانت را برای کاربران وب سایت خود فراهم کند. شبیه چنین شرایطی را در بسیاری از سایت‌های اقتصادی می‌بینیم که مثلاً شخصی به‌کمک دریافت API، قیمت آنی ارزهای دیجیتال را از یک سایت مرجع دریافت می‌کند و هم‌زمان در وب سایت خود نشان می‌دهد.
 
معرفی شاخص‌های کاربردی سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant)
شاخص‌های سایت کریپتوکوانت بسیار کاربردی هستند؛ با این حال تعداد آن‌ها بسیار بالاست و امکان بررسی همه آن‌ها در این مقاله وجود ندارد. در ادامه برخی از کاربردی‌ترین شاخص‌ها و نحوه سیگنال‌گرفتن از آن‌ها را برای شما شرح داده‌ایم.

این شاخص تحلیلی با توجه به تعداد بیت کوین‌های انباشت‌شده درون صرافی‌ها ارائه می‌دهد. نمودار آبی‌رنگ به تعداد بیت کوین‌ها درون صرافی اشاره دارد؛ درحالی‌که نمودار مشکی‌رنگ نمودار قیمتی بیت کوین را نشان می‌دهد که در هر سایت تحلیلی (همچون تریدینگ ویو) نیز می‌توانید ببینید.
به زبان ساده می‌توان گفت زمانی که نمودار آبی‌رنگ صعودی باشد به این معناست که تعداد بیت کوین‌های درون صرافی در حال افزایش هستند و اگر نزولی شود، می‌توان گفت بیت کوین‌ها در حال انتقال از صرافی به کیف پول‌ها هستند. همان‌طور که در شکل هم مشاهده می‌کنید، این دو نمودار در بیشتر نقاط با هم هم‌بستگی (کرولیشن) ندارند و خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند.
زمانی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، دارایی‌های خود را که می‌تواند بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری باشد، از کیف پول به صرافی انتقال دهند، چنین برداشت می‌شود که آن‌ها قصد فروش ارزهای خود را دارند؛ درنتیجه با بالارفتن این آیتم می‌توان انتظار افزایش عرضه و درنتیجه کاهش قیمت را داشت و برعکس زمانی که فعالان بازار دارایی خود را از صرافی به کیف پول شخصی انتقال می‌دهند، انتظار می‌رود افرادی که قصد فروش دارایی خود را دارند کاهش یابند و درنتیجه تقاضا و در پی آن قیمت نیز بالا برود.
سیگنال: از این شاخص چنین برداشت می‌شود که با صعودی‌شدن نمودار آبی‌رنگ می‌توان احتمال روندی نزولی را داشت و اگر نمودار آبی‌رنگ یا همان شاخص Exchange Reserve نزولی شود، احتمالاً روندی صعودی در پیش خواهیم داشت.

در این شاخص نیز نمودار مشکی‌رنگ، نمودار قیمتی بیت کوین است (البته می‌توانید از این شاخص برای تحلیل دیگر ارزهای دیجیتال نیز استفاده کنید). میله‌های قرمز و سبزرنگ ورود و خروج ارز (در اینجا بیت کوین) را به صرافی نشان می‌دهند. میله‌های سبزرنگ ورود بیت کوین به صرافی را نشان می‌دهند؛ درحالی‌که میله‌های قرمزرنگ نشان‌دهنده خروج بیت کوین از صرافی هستند.
زمانی که افراد بیت کوین‌های خود را از کیف پول به صرافی انتقال دهند، به این معناست که قصد فروش آن را دارند؛ درنتیجه عرضه بالا می‌رود و قیمت کاهش پیدا می‌کند. این حالت زمانی پیش می‌آید که میله‌های سبزرنگ زیاد و با ارتفاع بالا باشند؛ درنتیجه می‌توان گفت در این شاخص زمانی که میله‌های سبزرنگ برای مدتی با ارتفاع مناسب و پشت ‌سر هم ظاهر شوند و در مقایسه با میله‌های قرمزرنگ در همان بازه زمانی بیشتر و پرقدرت‌تر (بلندتر) باشند، می‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.
عکس این شرایط نیز می‌تواند برقرار باشد و شاهد رشد قیمت در ارز باشیم. برای آنکه قیمت بالا برود، باید تعداد بیت کوین‌هایی که از صرافی به کیف پول منتقل می‌شوند، بیشتر شود. اگر بخواهیم چنین شرایطی را در شاخص Exchange Netflow پیدا کنیم، باید به‌دنبال شرایطی باشیم که در آن میله‌های قرمز در مقایسه با میله‌های سبز با ارتفاع و قدرت بیشتری تکرار می‌شوند.
همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، میله‌های قرمز برای یک بازه زمانی با ارتفاع مناسب و به‌صورت مداوم ظاهر شدند؛ به‌طوری‌که حضور و شدت آن‌ها در مقایسه با میله‌های سبزرنگ قابل تشخیص بود. در چنین شرایطی می‌توان انتظار افزایش قیمت را داشت؛ چیزی که برای بیت کوین نیز رخ داد و این ارز توانست یک صعود عالی را تجربه کند.

اگر این شاخص و نمودار برای شما پیچیده است یا اگر قصد دارید ورود و خروج بیت کوین را برای یک بازه زمانی خاص بررسی کنید، می‌توانید با کلیک و درگ‌کردن در صفحه نمودار، شاخص را به‌صورت واضح‌تر و برای یک بازه زمانی مشخص بررسی کنید.
همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید، میله‌ها با وضوح بیشتر و برای یک بازه زمانی به نمایش درآمده‌اند که امکان بررسی را برای آن بازه با دقت بالاتر ممکن می‌کنند. البته دو اهرم در پایین و سمت چپ و راست هر شاخص وجود دارد که با کشیدن این دو اهرم نیز می‌توانید بازه زمانی موردنظرتان را انتخاب کنید.
در شاخص Exchange Netflow شما می‌توانید برآیند جریان ورود و خروج بیت کوین از صرافی‌ها را مشاهده کنید که به‌کمک این شاخص میانگین جریانات به صرافی به‌صورت جامع‌تری در اختیار شما قرار گرفته است، اما اگر استراتژی معاملاتی شما طوری طراحی شده که تنها جریان ورود یا فقط جریان خروج بیت کوین از صرافی برای شما حائز اهمیت است، می‌توانید از دو شاخصی که در ادامه خواهیم آورد، استفاده کنید.
Exchange Inflow
شاخص Exchange Inflow جریان ورود بیت کوین به صرافی را جداگانه بررسی می‌کند. باز هم خط مشکی‌رنگ نمودار قیمت بیت کوین را نشان می‌دهد و میله‌های سبزرنگ حجم بیت کوین‌هایی را نشان می‌دهند که از کیف پول به صرافی منتقل شده‌اند.
در توضیح این شاخص باید گفت زمانی که بیت کوین‌ها از کیف پول به صرافی منتقل می‌شوند، در صورتی که در معاملات نقدی (Spot) مبادله شوند، سبب کاهش قیمت خواهند شد، ولی اگر بیت کوین‌های منتقل‌شده از کیف پول وارد معاملات مشتقه شوند، نوسان ایجاد می‌کنند و روندی بلندمدت را برای بیت کوین شکل نخواهند داد.
از آنجا که انتقال کوین‌ها از کیف پول به صرافی شامل هزینه خواهد بود، این کار معمولاً با اهداف زیر صورت می‌گیرد:

فروش کوین‌ها که سبب ایجاد یک روند نزولی می‌شود.
برای معامله‌گری و ترید در معاملات مشتقه که سبب ایجاد نوسان در قیمت می‌شود.
گاهی نیز سرمایه‌گذاران با اهدافی مانند شرکت در ایردراپ‌ها، استیکینگ و فعالیت‌های این‌چنینی بیت کوین و یا هر ارزی که داشته باشند، از کیف پول به صرافی منتقل می‌کنند که این انتقال تأثیری بر نمودار قیمتی نخواهد داشت.

سرمایه‌گذاران در روند خروج بیت کوین از صرافی به کیف پول ممکن است این کار را با دو هدف انجام دهند.

انتقال بیت کوین از صرافی به کیف پول پس از خرید، که این حرکت در صورتی که در معاملات نقدی انجام شود، می‌تواند نشانه‌ای از صعود قیمتی باشد، چراکه خریداران قصد نگه‌داری کوین‌های خریداری‌شده را حداقل برای مدتی دارند (با توجه به کارمزد انتقال، این کار با هدفی خاص انجام خواهد شد).
انتقال بیت کوین‌هایی که در معاملات مشتقه دیگر موردنیاز نیستند، زمانی از طرف معامله‌گران انجام می‌شود که معامله‌گر سودی کسب کرده یا با هدف کم‌کردن ریسک پرتفوی خود اقدام به انتقال بیت کوین‌های خود از صرافی به کیف پول کند. نتیجه این کار می‌تواند این باشد که معاملات مشتقه کمتر و درنتیجه نوسانات کمتری را در بازار شاهد باشیم.

CDD (Coin Days Destroyed)

این شاخص در سایت کریپتوکوانت از ضرب مقدار بیت کوین در تعداد روزهایی که بیت کوین یا بیت کوین‌ها در کیف پول هودل شده بوده و خرج نشده بودند به دست می‌آید؛ برای مثال اگر یک سرمایه‌گذار ۱۰ واحد بیت کوین را به مدت ۱۸۰ روز در کیف پول خود نگه‌داری کند و آن را انتقال ندهد، Coin Days محاسبه‌شده برای این تراکنش پس از ۱۸۰ روز، ۱۸۰۰ است؛ درحالی‌که اگر فردی ۱۰ واحد بیت کوین را ۲۰ روز در کیف پول خود نگه‌داری کند و سپس اقدام به انتقال بیت کوین یا به عبارتی خرج بیت کوین کند، عدد Coin Days برای این تراکنش ۲۰۰ خواهد بود.
می‌بینید تعداد روزهایی که بیت کوین در کیف پول به‌صورت خرج‌نشده باقی می‌ماند نیز در این شاخص مهم است و میزان بیت کوین تنها مؤلفه در محاسبه آن نیست.
Coin Days درواقع طول عمر بیت کوین در یک تراکنش را نشان می‌دهد که به گفته بسیاری از متخصصان این رقم بسیار مهم است؛ زیرا تصمیم انتقال بیت کوین وقتی از سمت فردی باشد که دارایی خود را سه سال هودل (نگه‌داری) کرده است با شخصی که دارایی خود را تنها برای یک هفته نگه‌داری کرده است، یکسان نیست و هرکدام ارزش متفاوتی دارند. Destroyed به معنای نابودشده است و در این شاخص نیز به نابودی بیت کوین یا به عبارت دیگر به خرج آن در تراکنش اشاره دارد، اما اجازه دهید روش استفاده از این شاخص را در معاملات بیان کنیم.
پیش از هر چیز باید بدانید بررسی روزانه این شاخص اطلاعات خاصی را به شما نمی‌دهد و بهتر است شاخص CDD را در یک بازه زمانی بررسی کنید. سرمایه‌گذاران بزرگ همواره به‌دنبال کسب سود با خرید دارایی در قیمت پایین و فروش آن در قیمت‌های بالا هستند.
درنتیجه می‌توان از این طرز تفکر و نوع سرمایه‌گذاری چنین برداشت کرد که اگر شاخص CDD مقادیر بالایی را ثبت کند، می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاران بلندمدت، به هدف موردنظر خود در کسب سود رسیده یا تصمیم گرفته‌اند توازنی در سبد پورتفوی خود ایجاد کنند. در چنین شرایطی این گروه از سرمایه‌گذاران اقدام به فروش و درواقع عرضه بیت‌کوین‌های خود می‌کنند و درنتیجه می‌توان انتظار کاهش قیمت را پس از آن داشت.
در صورتی که بیت کوین‌ها با هدف فروش از کیف پول به صرافی منتقل شوند، احتمالاً با عرضه و متعاقباً کاهش قیمت روبه‌رو خواهیم بود؛ درحالی‌که اگر بیت کوین‌ها از یک کیف پول به کیف پول دیگری منتقل شوند، کاهش قیمت ندارند؛ به همین دلیل شرایط مختلفی را برای این نمودار داریم و گفته می‌شود هرگز حتی از بهترین اندیکاتور و شاخص‌ها به‌تنهایی در تحلیل خود استفاده نکنید.
اگر ثبت مقادیر بالا در این شاخص تدریجی باشد که این حالت در روندهای صعودی دیده می‌شود، به این معناست که احتمالاً نهنگ‌ها در حال فروش دارایی خود به سرمایه‌گذاران در تقاضای ایجادشده در روند صعودی هستند؛ درنتیجه قیمت و شاخص CDD هر دو روند صعودی به خود گرفته و سپس شاهد افت قیمت خواهیم بود.
کاهش تدریجی شاخص CDD نیز به این معناست که افراد، هودلربودن را انتخاب کرده‌اند و همچنین می‌توان چنین برداشت کرد که تعداد هودلرها در حال افزایش است. این حالت بیشتر در زمانی که در یک روند صعودی، اصلاحی رخ دهد مشاهده می‌شود که پس از چنین شرایطی معمولاً می‌توان انتظار یک رشد قیمت را داشت.
مقادیر پایین این شاخص نیز علاقه‌نداشتن به فروش دارایی هودلرها را نشان می‌دهد که این عامل می‌تواند یکی از شرایط لازم برای صعود قیمت باشد؛ البته ناگفته نماند مقدار کم CDD می‌تواند کاهش فعالیت نهنگ‌ها را نیز نشان دهد.
سیگنال: افزایش تدریجی شاخص، روندی نزولی در پی خواهد داشت و کاهش تدریجی شاخص، روندی صعودی را به دنبال دارد. میزان بالای این شاخص می‌تواند افت قیمت و میزان کم آن می‌تواند نشانه‌ای برای افزایش قیمت باشد.

شاخص Puell Mutiple یکی دیگر از شاخص‌های کاربردی سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) در تحلیل آنچین است که ارزش روز بیت کوین را در مقایسه با ۳۶۵ روز گذشته بیان می‌کند. بسیاری از دارندگان بیت کوین یا هر رمز ارز دیگر، زمانی که در طول یک سال بتوانند سود چشمگیری را کسب کنند، دست به فروش کل یا بخشی از دارایی خود می‌زنند. در چنین شرایطی با افزایش عرضه و متعاقباً بالارفتن فشار فروش و درنتیجه افت قیمت مواجه خواهیم شد.
به‌طورکلی بالارفتن Puell Multiple نشان می‌دهد درآمد ماینرها با توجه به هزینه‌هایی که باید برای استخراج بپردازند، بالاست. اگر در چنین حالتی قیمت بیت کوین را با درآمد ماینرها و میزان هش ریت بسنجیم، متوجه می‌شویم بیت کوین با رقمی بالاتر از ارزش واقعی خود در حال معامله‌شدن است که این موضوع می‌تواند ماینرها را تشویق به فروش و درنتیجه افزایش عرضه کند و در پی این شرایط می‌توان شاهد افت قیمت باشیم.
ولی اگر شرایطی برعکس آنچه گفتیم رخ دهد، به این معناست که درآمد ماینرها با توجه به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند، بسیار کم شده است. این شرایط تا آنجا ادامه می‌یابد که برخی ماینرها به‌دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه برق، اقدام به خاموش‌کردن ماینرهای خود می‌کنند.
این وضعیت نشان می‌دهد بیت کوین با رقمی پایین‌تر از ارزش واقعی خود در حال معامله‌شدن است و در چنین شرایطی ماینرها، بیت کوین‌های استخراج‌شده را نگه‌داری می‌کنند که این موضوع می‌تواند به افزایش قیمت به‌دلیل کاهش عرضه ختم شود.
پس از آشنایی با این شاخص باید بتوانیم از اطلاعات این شاخص در معاملات خود استفاده کنیم. برای استفاده از این شاخص، توجه به دو عدد ۰.۵ و ۴ در محور عمودی سمت چپ شاخص ضروری است. اگر شاخص به زیر ۰.۵ برسد، می‌توان انتظار یک صعود قیمت را در روند بیت کوین داشت، اما اگر میزان این شاخص از ۴ فراتر برود، نشانه آماده‌شدن بیت کوین برای یک روند نزولی است.
سیگنال: اگر شاخص به بالای ۴ برسد، سیگنال فروش و در صورتی که به ۰.۵ و زیر آن برسد، سیگنالی برای خرید بیت کوین صادر می‌شود.

فاندینگ ریت (Funding Rate)، شاخص یا اندیکاتوری است که با توجه به معاملات Perpetual حرکت می‌کند؛ البته استفاده از این اندیکاتور در سایت کریپتوکوانت تنها به معامله‌گران Perpetual محدود نیست و دیگر افراد نیز می‌توانند به‌کمک این شاخص، آینده روند ارز را پیش‌بینی کنند.
چنانچه پیش از هر چیز بخواهیم توضیح مختصری از مفهوم فاندیگ ریت داشته باشیم، باید بگوییم با استفاده از فاندینگ ریت همگرایی بین معاملات نقدی (Spot) و معاملات آتی (Future) ایجاد می‌شود. قیمت در بازار نقدی و آتی کمی متفاوت است که با رسیدن تاریخ سررسید قراردادهای آتی سنتی این قیمت‌ها به هم نزدیک می‌شوند.
معاملات آتی می‌توانند از نوع سنتی یا Perpetual باشند که تفاوت بین آن‌ها، وجود تاریخ انقضای معاملات آتی سنتی است، اما در معاملات آتی Perpetual که تاریخ انقضا وجود ندارد، باید به‌نحوی قیمت را کنترل کرد. برای این کار صرافی‌هایی که امکان انجام معاملات Perpetual را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند، سیاستی را در پیش گرفته‌اند که طی آن معامله‌گران Perpetual با هدف کنترل قیمت، مبلغی را به یکدیگر پرداخت می‌کنند و صرافی سهمی از این مبلغ نخواهد داشت.
اگر Funding Rate مثبت، یعنی بالای صفر باشد، به معنای سلطه خریداران خواهد بود. کسانی که معاملات Perpetual باز خرید داشته باشند، باید مبلغی را به دارندگان معاملات باز فروش پرداخت کنند که این موضوع سبب می‌شود برخی خریداران برای پرداخت‌نکردن مبلغ معاملات خود را ببندند یا عده‌ای معامله فروش باز کنند (حتماً می‌دانید معاملات خرید تقاضای بالا را ایجاد می‌کند و سپس سبب افزایش قیمت می‌شود؛ درحالی‌که معاملات فروش عرضه بالا و در پی آن کاهش قیمت را به دنبال خواهند داشت).
اما اگر فاندینگ ریت (Funding Rate) منفی باشد، شرایط برعکس خواهد بود؛ یعنی در چنین شرایطی فروشندگان قدرت را به دست گرفته‌اند و سبب ایجاد عرضه در بازار شده‌اند. در چنین مواقعی فروشندگان برای ایجاد تعادل در بازار موظف هستند مبلغی را به دارندگان معاملات باز خرید از نوع Perpetual بپردازند؛ درنتیجه برخی فروشندگان اقدام به بستن معاملات خود کرده و برخی ممکن است برای دریافت مبلغ، معاملات خرید باز کنند که به این ترتیب افت قیمت ایجادشده جبران خواهد شد.
پس از فهم مفهوم Perpetual، اجازه دهید استفاده از این شاخص را نیز توضیح دهیم. این شاخص در دسته Derivatives قرار گرفته است. همان‌طور که در شکل هم مشخص است، زمانی که فاندینگ ریت مثبت باشد (این حالت با میله‌های سبزرنگ در شاخص نشان داده شده است)، خریداران باید مبلغی را به فروشندگان پرداخت کنند؛ درنتیجه به‌دلیل بستن معاملات خرید از سوی برخی معامله‌گران شاهد افت قیمت خواهیم بود.
همچنین زمانی که Funding Rate منفی باشد، فروشندگان باید مبلغی را به خریداران پرداخت کنند که با توجه به دلایل گفته‌شده، سبب افزایش قیمت خواهد شد.
سیگنال: معمولاً فاندینگ ریت مثبت، روندی نزولی در پی خواهد داشت؛ در صورتی که فاندینگ ریت منفی، ایجاد روندی صعودی را نشان می‌دهد.

سخن پایانی
بازار ارزهای دیجیتال تفاوت‌هایی با دیگر بازارهای مالی دارد که همین موضوع سبب شده است تحلیل در این بازار علاوه بر داده‌های مشترک با دیگر بازارها، به اطلاعات و داده‌های متفاوتی نیز نیاز داشته باشد. تحلیل آنچین که تنها مخصوص بازار ارزهای دیجیتال است، توسط برخی پلتفرم‌ها ارائه شده است که سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) یکی از بهترین منابع برای انجام این تحلیل است.
در این مطلب تلاش کردیم وب سایت کریپتوکوانت و برخی از کاربردی‌ترین شاخص‌های آن را برای شما شرح دهیم تا بتوانید از این پس از این وب سایت فوق‌العاده کاربردی در تحلیل‌های خود استفاده کنید و نتایج بهتری را در معاملات خود داشته باشید.
پرسش‌های متداول

کاربرد سایت کریپتوکوانت چیست؟

تدوین استراتژی، انجام تحلیل آنچین و استفاده از داده‌ها در مقالات و کنفرانس‌ها

آیا استفاده از خدمات سایت کریپتوکوانت رایگان است؟

استفاده از خدمات سایت تنها برای کاربران سطح Basic رایگان است.

کاربران در سایت کریپتوکوانت به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

چهار دسته: کاربران Basic که خدمات رایگانی را دریافت می‌کنند، کاربران پیشرفته که ماهیانه ۲۹ دلار پرداخت کرده و خدمات بیشتر و با اطلاعات به‌روزتری را دریافت می‌کنند، کاربران حرفه‌ای که اطلاعات به‌روز و شرایط بهتری را در مقایسه با گروه پیشین دریافت می‌کنند که البته باید ماهیانه مبلغ ۹۹ دلار را بپردازند، کاربران حرفه‌ای برای تحلیل‌های تخصصی‌تر به اطلاعات دقیق‌تری نیاز دارند و درنهایت کاربران سطح پریمیوم که با پرداخت هزینه بالاتر اطلاعات و خدمات بهتر و باکیفیتی را دریافت می‌کنند و به این ترتیب تحلیل‌های دقیق‌تری نیز انجام می‌دهند. کاربران پریمیوم ماهیانه مبلغ ۷۹۹ دلار پرداخت می‌کنند.

آیا سایت کریپتوکوانت تنها برای تحلیل بیت کوین مفید است؟

خیر، رمز ارز بیت کوین به‌دلیل داشتن داده‌های بیشتر و انجام معاملات بالاتر می‌تواند به‌عنوان شاخص بازار ارزهای دیجیتال عمل کند، اما امکان تحلیل در سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) تنها برای بیت کوین طراحی نشده است و شما می‌توانید رمز ارز خود را انتخاب کنید. البته هر شاخص برای گروهی از ارزهای دیجیتال طراحی شده است.

کدام شاخص با توجه به جریان ورود و خروج دارایی به صرافی، سیگنال معاملات را صادر می‌کند؟

شاخص Exchange Netflow برآیند ورود و خروج دارایی به صرافی را بررسی می‌کند؛ البته امکان بررسی ورود دارایی به صرافی و خروج دارایی از صرافی به‌ترتیب به‌کمک شاخص‌های Exchange Inflow و Exchange Outflow فراهم شده است.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا