آموزش سایت سنتیمنت (santiment) و معرفی شاخص‌های کاربردی آن

در این مقاله به معرفی یکی از قوی‌ترین وب سایت‌های تحلیل ارزهای دیجیتال به‌ویژه تحلیل آن‌چین و فاندامنتال پرداخته‌ایم. اگر شما نیز به‌دنبال یک وب‌سایت ایده‌آل برای تحلیل ارزهای دیجیتال هستید، تا پایان با ما همراه باشید تا با وب‌ سایت سنتیمنت و شاخص‌های کاربردی آن آشنا شوید.
سایت سنتیمنت چیست و چه کاربردی دارد؟ چرا تا زمانی که سایت تریدینگ ویو وجود دارد، از این سایت برای تحلیل‌ها استفاده کنیم؟ تفاوت سایت سنتیمنت با تریدینگ ویو در چیست؟ واقعیت این است که این سایت برای تحلیل تکنیکال نیست و برای تحلیل سنتیمنتال از آن استفاده می‌شود.
در بازار یک بعد روانی داریم که بسیار تأثیرگذار است؛ یعنی باید بتوانیم بررسی کنیم که فضای حاکم بر بازار چگونه است؟ بازار طرف خریدارهاست یا فروشنده‌ها و در کل حس و حال بازار چگونه است؟ این موارد را با استفاده از شاخص‌های سنتیمنت و کاربردهای دیگر این سایت می‌توان بررسی کرد.
فهرست این مقاله
مارکت سنتیمنت چیست؟
مارکت سنتیمنت یا احساسات بازار برای نشان‌دادن احساس یک گروه درباره بازار یا اقتصاد طراحی شده است. این شاخص که مبتنی بر روان‌شناسی بازار است، تلاش می‌کند احساسات بازار را در قالب ارقام یا گرافیکی تعیین کند تا پیش‌بینی کنند چگونه باورها و موقعیت‌های فعلی ممکن است بر رفتار آینده بازار تأثیر بگذارند.
شاخص‌های احساسات به میزان روند صعودی یا نزولی بازیگران بازار و آنچه فکر و احساس می‌کنند، می‌پردازد که ممکن است به پیش‌بینی رفتار آینده سرمایه‌گذاران کمک کند. هنگامی که خوانش احساسات به‌طور غیرعادی بالا یا پایین باشد، ممکن است به روشی برعکس عمل کنند؛ برای مثال زمانی که سرمایه‌گذاران بسیار نزولی هستند، این اغلب سیگنالی مخالف برای معامله‌گران اندیکاتور احساسات است که قیمت‌های بازار ممکن است به‌زودی شروع به افزایش کنند.
آموزش ورود به سایت سنتیمنت (santiment)
۱- ابتدا وارد این سایت به آدرس santiment.net شوید.
۲- از گوشه سمت راست صفحه روی گزینه Get start کلیک کنید.

۳- در صفحه بعد از گوشه سمت راست روی sign in کلیک کنید یا می‌توانید با استفاده از گزینه‌های ارائه‌شده در وسط صفحه به‌راحتی از طریق جیمیل خودتان (در صورتی که روی مرورگرتان باشد) تنها با یک کلیک ثبت‌نام کنید.
 
۴- در این قسمت Username خود را وارد و تیک مربوط به پذیرش قوانین را بزنید و روی Continue کلیک کنید.

۵- پس از تکمیل مراحل بالا ثبت‌نام انجام شده و می‌توانید محیط این سایت را مشاهده کنید.

سایت santiment از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی مهم‌ترین بخش‌های آن می‌پردازیم.
در نوار بالای سایت بخش Products را داریم که از دو بخش SAN Business و SAN Chain تشکیل شده است و هرکدام از این دو بخش خود نیز شامل چند بخش مختلف دیگر هستند.

۱- Sanbase: یک دیتابیس یا یک پایگاه اطلاعاتی برای بیش از ۲۰۰۰ ارز مختلف در اختیار ما قرار می‌دهد.
۲- SanR: یک مارکت پلیس یا یک بازار برای سیگنال گذاشتن یا سیگنال گرفتن است.
در بخش SanR می‌توانید از بخش log in با اتصال کیف پول اتریوم خود، سیگنال‌های خود را ایجاد کنید؛ همچنین می‌توانید همه سیگنال‌ها و سیگنال‌های Top را نیز که در تصویر زیر نشان داده شده است را مشاهده کنید.

با واردکردن سیگنال خودتان، این سیگنال در قالب NFT برای همیشه روی بلاک‌چین ثبت می‌شود؛ بنابراین اگر سیگنالی را وارد می‌کنید در آینده نمی‌توانید منکر آن شوید. این یک قابلیت فوق‌العاده است که به‌وسیله آن می‌توان تحلیلگرهای واقعی را تشخیص داد.

در قسمت Sanbase می‌توانید اطلاعات مختلفی را درباره انواع رمز ارز به دست آورید؛ برای مثال با مشخص‌کردن فیلترهای مختلف می‌توانید داغ‌ترین ارزهای دیجیتال بین کاربران سوشال مدیاها، پرفروش‌ترین ارزهای دیجیتال و… را به دست آورید.

انواع شاخص‌های احساسات بازار (سنتیمنت) در وب سایت سنتیمنت
سرمایه‌گذاران می‌توانند از شاخص‌های احساسات برای به دست آوردن بینشی از وضعیت بازار سهام استفاده کنند. خوانش‌های این شاخص‌ها می‌تواند نشان‌دهنده معکوس‌های قریب‌الوقوع باشد. در اینجا نمونه کوچکی از اندیکاتورهای احساسات که معامله گران و تحلیلگران ممکن است استفاده کنند آورده شده است:

شاخص نوسانات CBOE (VIX)

سرمایه‌گذاران در بیشتر موارد این شاخص را «شاخص ترس» می‌شناسند؛ زیرا زمانی که سرمایه‌گذاران مقدار قابل‌توجهی از گزینه‌های فروش را برای محافظت از پرتفوی خود خریداری می‌کنند، این شاخص افزایش می‌یابد. سرمایه‌گذارانی که گزینه‌های فروش را خریداری می‌کنند، معتقدند قیمت سهام پایه سقوط خواهد کرد. اگر VIX افزایش یابد، نشان‌دهنده ترس در بازار و به معنای نیاز به اطمینان و بیمه در بازار است.
این شاخص به‌ندرت در این مورد استفاده می‌شود. اگر معامله‌گران احساس کنند که نیاز است که از دارایی‌های خود در مقابل ریسک محافظت کنند، این احساس در قالب افزایش این شاخص خود را نمایان می‌کند. به‌منظور تشخیص بالا یا پایین‌بودن این شاخص از میانگین متحرک (Moving Average) استفاده می‌شود.
 

بورس نیویورک (NYSE) شاخص بالا/ پایین

سرمایه‌گذاران می‌توانند این شاخص را برای مقایسه سهامی که به بالاترین حد خود در ۵۲ هفته گذشته در مقایسه با سهامی که به پایین‌ترین حد خود در ۵۲ هفته گذشته رسیده‌ است، استفاده کنند. رشد شارپی در هر جهت اغلب احساسات شدید صعودی یا نزولی را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران مخالف ممکن است از این شاخص santiment برای خرید سهام باکیفیت در دوره‌های بدبینی شدید استفاده کنند.

میانگین متحرک ۲۰۰ روزه نیویورک

این شاخص نشان می‌دهد که چه تعداد سهام بالاتر از میانگین متحرک بلندمدت خود معامله شده و به‌صورت درصد بیان می‌شوند؛ برای مثال اگر این اندیکاتور در حال افزایش باشد و نشان دهد بیش از ۶۰ درصد سهام بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود معامله می‌شود، نشان‌دهنده یک احساس صعودی گسترده است. مطالعه بیش از ۸۰ درصد نشان می‌دهد سهام ممکن است بیش‌ازحد خرید شود.
 

شاخص Bullish Pervcent Index (BPI)

این شاخص تعداد سهامی را که الگوی صعودی یا گاوی دارند، شناسایی می‌کند. BPI در بازار رنج یا خنثی حدود ۵۰ درصد نوسان می‌کند؛ همچنین هنگامی که حدود ۸۰ درصد یا بالاتر باشد، نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به‌شدت نسبت به بازار خوش‌بین هستند و در این حالت معمولاً سهام بیش خرید (Overbought) می‌شود.
در صورتی که این شاخص زیر ۲۰ درصد باشد، نشانگر احساس منفی به بازار و احتمال بیش فروش (Oversold) در سهام است.
شاخص‌های احساسات در مقابل شاخص‌های فنی
درحالی‌که برخی از شاخص‌های احساسات نیز با عنوان یک شاخص فنی قرار می‌گیرند یا برعکس، شاخص‌های احساسات نشان می‌دهند مصرف‌کنندگان یا سرمایه‌گذاران چگونه خود را در موقعیت قرار داده‌اند، یا باورهای فعلی آن‌ها درباره اقتصاد یا بازار چیست. شاخص فنی اصطلاح گسترده‌ای است که برای توصیف فرمول‌هایی استفاده می‌شود که داده‌های قیمت یا حجم (و گاهی اوقات انواع دیگر داده‌ها) یک دارایی را دست‌کاری می‌کنند تا دیدگاه متفاوتی درباره آنچه در نمودار قیمت/ حجم اتفاق می‌افتد، ارائه دهد.
محدودیت‌های استفاده از شاخص‌های سنتیمنت
این شاخص‌ها سیگنال‌های زمان‌بندی نیستند. ریدینگ افراطی در گزارش تعهد معامله‌گران به این معنا نیست که قیمت دارایی بلافاصله معکوس می‌شود. ریدینگ افراطی می‌تواند برای مدت طولانی باقی بماند، یا ممکن است قیمت در جایی که قرار دارد، باقی بماند؛ درحالی‌که معامله‌گران موقعیت‌های خود را باز می‌کنند و قرائت شدید بدون تغییر قیمت قابل‌توجهی از بین می‌رود.
شاخص‌های احساسات به بهترین وجه همراه با سایر اشکال تحلیل فنی و بنیادی برای کمک به تأیید نقاط عطف بازار یا اقتصادی استفاده می‌شوند؛ برای مثال یک خوانش سنتیمنت بسیار صعودی، همراه با نسبت قیمت/ درآمد بسیار بالا و همچنین تجزیه قیمت، شواهد قطعی‌تری از روند نزولی قریب‌الوقوع ارائه می‌دهد تا اینکه تنها براساس احساسات عمل کند.
سخن پایانی
با متوجه‌شدن جو بازار می‌توانیم به‌راحتی رفتار قیمت رمز ارز یا دارایی موردنظرمان را بررسی کنیم. سایت santiment با بررسی اطلاعات آن‌چین، فاندامنتالی و سوشال مدیاها، داده‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با استفاده از آن‌ها بتوانید به‌راحتی تعداد زیادی تحلیل روی بیش از ۲۰۰۰ رمز ارز داشته باشید. در این مقاله تنها اشاره مختصری به برخی از قابلیت‌های این سایت سنتیمنت شده است و درواقع قابلیت‌های این وب‌سایت بسیار فراتر از این مقاله است.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3630

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا