آشنایی با بهترین الگوهای تکنیکال برای ترید روزانه رمز ارز

حتماً شما هم تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که پیش‌بینی موفقیت‌آمیز روند تغییرات بازارهای سرمایه‌گذاری تا چه اندازه می‌تواند به نفع شما باشد. به‌ویژه برای افرادی که به‌صورت روزانه ‌ترید می‌کنند، خروج از موقعیت‌ها در زمان مناسب می‌تواند در طولانی‌مدت به سودهای کلان منجر شود. اگر با وجود تلاطم‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال، قصد ورود به این بازار را دارید، اما با بهترین الگوهای تکنیکال برای ترید روزانه رمز ارز آشنایی ندارید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
معمولاً نمودارهای قیمت در نگاه اول چندان قابل درک نیستند، اما جای نگرانی نیست؛ زیرا با استفاده از رایج‌ترین الگوهای قیمت، خیلی راحت‌تر می‌توان روند تغییرات بازار را پیش‌بینی کرد. درواقع با استفاده از الگوهای تکنیکال برای ترید روزانه، شما می‌توانید پیش‌بینی کنید که چه اتفاقی در چه زمانی با احتمال زیاد رخ خواهد داد که البته برای رسیدن به این مهارت، نیاز به تمرین زیاد است.
در این راهنما، به معرفی و بررسی الگوهای معاملات روزانه می‌پردازیم. هریک از الگوهایی که در این راهنما معرفی می‌شوند، برای ترید کوتاه‌مدت ارزهای دیجیتال مناسب هستند. با وجود این هیچ راه‌حل سریع و آسانی در دنیای سرمایه‌گذاری برای رسیدن به سود وجود ندارد، اما اگر برای یادگیری هریک از این الگوها زمان زیادی صرف کنید، احتمالاً از دیگر سرمایه‌گذاران جلوتر خواهید بود.
در کنار آشنایی با بهترین الگوهای تکنیکال برای ترید روزانه رمز ارز، به درک دیگر مفاهیم مهم مانند حمایت و مقاومت نیاز دارید. در این محتوای آموزشی سعی می‌کنیم به اصلی‌ترین نیازمندی‌های شما اشاره‌ای مختصر و مفید داشته باشیم.
فهرست این مقاله
منظور از الگوهای تکنیکال برای ترید روزانه چیست؟

قبل از اینکه به الگوهای واقعی بپردازیم، بهتر است کمی درباره مفهوم الگوهای معاملاتی روزانه صحبت کنیم. به‌طورکلی، الگوی نمودار سهام که به‌عنوان تحلیل تکنیکال نیز شناخته می‌شود، اصلی‌ترین روش برای انجام ترید روزانه و کسب سود از آن است.
شاید قبلاً با اصطلاح تحلیل بنیادی مواجه شده باشید. در تحلیل بنیادی، با بررسی صورت‌های مالی یک شرکت، چشم‌انداز بلند کسب و کار برآورد می‌شود. اگرچه ممکن است نتایج حاصل از تحلیل بنیادی اطلاعات مفیدی باشد، به یاد داشته باشید که ما در این مطلب درباره ترید روزانه صحبت می‌کنیم؛ بنابراین بررسی این موضوع که آیا قیمت یک رمز ارز در ۵ سال آینده افزایش می‌یابد یا نه، موضوع اصلی ما در این محتوا نیست.
بنابراین اگر قصد ترید روزانه و کسب سود از تغییرات کوتاه‌مدت بازار را دارید، باید با روش اصولی تحلیل تکنیکال آشنایی داشته باشید. برخلاف تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال به آمار-تاریخچه تغییرات قیمت و حجم معاملات توجه می‌کند تا متوجه تغییرات قیمت سهام یا رمزارز در کوتاه‌مدت شود.
تحلیل تکنیکال و الگوهای مربوط به آن مفاهیم جدیدی نیستند. یکی از پیش‌گامان این روش تحقیق، چارلز داو بوده است که شاخص داو جونز نیز به افتخار فعالیت‌هایش به نام وی نام‌گذاری شده است. شناسایی الگوهای ترید روزانه ارزهای دیجیتال به دانش اولیه درباره نحوه خواندن نمودار سهام نیاز دارد، اما برای استفاده واقعی از آن‌ها به درک عمیقی از خود الگوها نیاز است.
در ادامه به ۹ مورد از بهترین الگوهای تکنیکال برای ترید روزانه رمز ارز اشاره کرده‌ایم، اما قبل از اینکه به بررسی آن‌ها بپردازیم، باید درباره کندل‌های ژاپنی صحبت کنیم. اگر با آن‌ها آشنایی ندارید، این نمودارها برای شما درک‌شدنی نیست و اگر با آن‌ها آشنا هستید، بد نیست بدانید چرا تریدرهای روزانه استفاده از این نمودار را ترجیح می‌دهند.
شمعدان یا کندل ژاپنی (Japanese Candlesticks) چیست؟
سابقه شمعدان‌های ژاپنی به قرن هجدهم بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که یک تاجر برنج به نام Muneheisa Honma آن‌ها را معرفی کرد. Muneheisa Honma یکی از اولین نویسندگانی است که در کتاب خود San-en Kinsen Hiroku به موضوع روان‌شناسی بازار پرداخته است.
 
با مشاهده تصویر بالا حتماً متوجه شده‌اید که کندل‌های ژاپنی در مقایسه با نمودار میله‌ای قدیمی کاملاً متفاوت هستند. این نمودارها در مقایسه با نمودارهای دیگر، اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهند. نمودار میله‌ای به شما می‌گوید قیمت بسته‌شدن چقدر بوده است؛ درحالی‌که یک شمعدان ژاپنی علاوه بر قیمت بسته‌شدن، به قیمت بازشدن، حداکثر و حداقل قیمت و همچنین اینکه آیا قیمت باز کردن بالاتر از بسته شدن بوده است یا نیز اشاره دارد.
«فتیله» را که در بالا و پایین بدنه شمعدان می‌بینید، سایه نامیده می‌شود که نشان‌دهنده حداکثر حداقل قیمت معاملات روز است. رنگ شمعدان به شما می‌گوید آیا قیمت بازشدن بالاتر از بسته‌شدن بوده است یا خیر. اگر قیمت بالاتر بوده است شمع سبز و در غیر این صورت قرمز خواهد بود. بدنه شمع میزان تفاوت قیمت باز و بسته‌بودن قیمت را نشان می‌دهد. اگر شمع بلند باشد، اختلاف زیادی بین این دو وجود دارد.
اکنون که با مهم‌ترین اطلاعات درباره شمعدان‌های ژاپنی آشنا شدید، بهتر است به موضوع اصلی یعنی آشنایی با الگوهای ترید روزانه بپردازیم. برای بررسی این الگوها با خطوط حمایت و مقاومت شروع می‌کنیم. الگوهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، به‌دلیل سادگی، قابلیت اعتماد و میزان تکرار آن‌ها در نمودارهای قیمت، به‌عنوان بهترین الگوهای ترید روزانه معرفی می‌شوند.
معرفی بهترین الگوهای تکنیکال برای ترید روزانه رمز ارز
۱- حمایت و مقاومت
قبل از آنکه به معرفی الگوها بپردازیم، باید چند مفهوم کلیدی را تعریف کنیم که برای تجزیه و تحلیل بیشتر الگوهای نمودار سهام به آن‌ها نیاز دارید. این مفاهیم عبارت‌اند از: حمایت، مقاومت و شکست.

ما از خطوط حمایت و مقاومت برای اطمینان از اینکه آیا روند جدیدی در قیمت دارایی رخ خواهد داد یا خیر استفاده می‌کنیم. خط حمایت، خط پایینی است. این خط قیمتی را که سهام کمتر از آن معامله نشده است، به ما می‌گوید. خط مقاومت، خط بالایی است و قیمتی را که سهام بیشتر از آن معامله نشده است، به ما می‌گوید. هنگامی که قیمت سهام یکی از این خطوط را رد کرد، این احتمال وجود دارد که شما شروع یک شکست را مشاهده کنید.
با این حال ممکن است دارایی یکی از این دو خطوط را رد کند، اما شکست نبوده و بلکه یک اصلاح قیمت است. از خطوط مقاومت و حمایت برای اطمینان از اینکه آیا روند جدیدی در قیمت سهام رخ خواهد داد یا خیر استفاده می‌شود. با توجه به تصویر قرار داده شده می‌توان متوجه شد که این خطوط به ترتیب بالاتر و پایین‌تر از قیمت فعلی معاملات هستند. از سوی دیگر، اگر قیمت دارایی به‌طور پیوسته بالاتر یا پایین‌تر از خطوط مربوط باقی بماند، همراه با افزایش حجم، سیگنال به‌دست‌آمده دقت بیشتری دارد.
ویژگی‌های اصلی جمایت و مقاومت

برای درک الگوهای نمودار سهام ضروری است.
خط پشتیبانی نشان‌دهنده سطح پایینی است که قیمت از آن فراتر نرفته است.
خط مقاومت نشان‌دهنده حداکثری است که قیمت از آن فراتر نرفته است.
از سطوح مقاومت و حمایت باید به همراه حجم و اندیکاتور استفاده شود.
شکست زمانی رخ می‌دهد که هریک از خطوط شکسته شود.

۲- الگوی مثلث افزایشی (Ascending Triangle)
الگوی مثلت افزایشی یکی از الگوهای ادامه‌دار است. درواقع این الگو به ما سیگنالی می‌دهد که در حال حاضر در حال اتفاق می‌افتد و همچنان ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، یک الگوی صعودی است؛ به این معنا که نشان‌دهنده یک روند صعودی است. در این الگو ارزش دارایی در چند بخش مختلف، چندین اوج را تجربه می‌کند؛ قله‌هایی که برای اتصال به هم و تشکیل خط مقاومت استفاده می‌شوند. در سمت دیگر، دره‌هایی وجود دارند که از اتصال آن‌ها به یکدیگر، برای تعین خطر حمایت استفاده می‌شود. نتیجه تشکیل و اتصال این خط‌ها به یکدیگر یک مثلث است که هرچه باریک‌تر باشد، سیگنال امن‌تری است.
 
اگر شکل تشکیل‌شده، پهن‌تر باشد، احتمالاً استفاده از آن با ریسک همراه است. هنگام استفاده از این الگو، به حجم معاملات باید توجه داشته باشید. درواقع در طول شکل‌گیری اولیه مثل، حجم نباید در حال کاهش باشد و زمانی که شکستگی رخ می‌دهد، باید افزایش نسبتاً سریعی را تجربه کند. به‌طورکلی، برای ترسیم یک مثلث افزایشی، باید حداقل دو نوسان حداکثری و دو نوسان حداقلی را مشخص کنید. نوسانات حداقلی باید به‌تدریج بیشتر شوند؛ درحالی‌که نوسان‌های حداکثری باید تا حد امکان از نظر قیمت به یکدیگر نزدیک شوند.
ویژگی‌های اصلی الگوی مثلث افزایشی

سیگنال الگوی مثلث افزایشی یک سیگنال ادامه‌دار (مداوم) است.
این الگو یک الگوی صعودی است.
برای استفاده از این الگو باید به حجم معاملات هم توجه کنید.
تکرارپذیری نوسانات حداکثری و حداقلی در این الگو اهمیت زیادی دارد.

۳- الگوی فنجان و دسته (Cup and Handle)
فنجان و دسته یکی از قابل تشخیص‌ترین و بصری‌ترین الگوهای تکنیکال برای ترید روزانه رمز ارز است و در دسته الگوهای ادامه‌دار قرار می‌گیرد. با نگاهی به ابتدای نمودار می‌توانیم شاهد افزایش یکنواخت قیمت باشیم که باید با افزایش حجم معاملات همراه باشد. در این قسمت الگوی فنجان مشاهده می‌شود؛ پس از این افزایش اولیه، هم قیمت و هم حجم معاملات کاهش می‌یابد. در این شرایط کف فنجان نیز تشکیل شده است.

پس از آن، شاهد افزایش تدریجی در هر دو بخش خواهیم بود که به‌دنبال آن یک افت کوچک در هر دو رخ می‌دهد و درنهایت بخش دسته نیز شکل می‌گیرد. پس از شکل‌گیری دستگیره، قیمت دارایی یک شکست را تجربه می‌کند و قیمت به بالاترین حد خود می‌رسد. با این حال به خاطر داشته باشید که همه الگوهای فنجان و دسته به یک اندازه صعودی یا امیدوارکننده نیستند.
به‌طورکلی، به سیگنال فنجان‌هایی که کف‌های تیز و V شکل دارند و همچنین فنجان‌هایی که دسته آن بیش از یک‌سوم به داخل فنجان می‌رود، اعتماد زیادی نکنید. علاوه بر این به خاطر داشته باشید که حجم باید تا کف فنجان کاهش یابد و تا انتهای الگوی یک نرخ افزایشی ثابت را تجربه کنید.
ویژگی‌های اصلی الگوی فنجان و دسته

تشخیص الگوی فنجان و دسته بسیار ساده است.
سیگنال الگوی فنجان و دسته یک سیگنال ادامه‌دار (مداوم) است.
این الگو یک الگوی صعودی است.
برای استفاده از این الگو باید به حجم معاملات هم توجه کنید.

۴- الگوی کندل پوششی (Engulfing Candles)
الگوی کندل پوششی نشانه معکوس‌شدن روند غالب است. تشخیص این الگو بسیار ساده است و احتمالاً هنگام نگاه‌کردن به نمودار متوجه آن شوید حتی اگر با روش شناسایی آن آشنایی نداشته باشید. برخلاف بسیاری از الگوهای نمودار در این لیست، این الگو تنها شامل دو کندل است. الگوی کندل پوششی می‌تواند نزولی یا صعودی باشد؛ برای مثال در تصویر زیر، شاهد یک الگوی صعودی هستیم.
 
مهم‌ترین نکته درباره این الگو که در نگاه اول نیز به چشم می‌خورد، اختلاف اندازه قابل‌توجه بین دو کندل است. الگوی کندل پوششی در طول یک روند نزولی واضح اتفاق می‌افتد. بعد از یک کندل قرمز یا توخالی، کندل بعدی بسیار بزرگ‌تر است و با همان قیمت یا حتی پایین‌تر از نرخ بسته‌شدن قبلی باز می‌شود. با این حال، آنچه در ادامه الگو اتفاق می‌افتد همه‌چیز را تغییر می‌دهد. طول شمع پوششی بزرگ‌تر از کل شمع قبلی است. معمولاً شمع‌های پوششی سایه یا فتیله‌های بسیار کوچکی دارند.
الگوی کندل پوششی صعودی که به‌دلیل قابلیت اطمینان بالا مورد توجه بسیاری قرار می‌گیرد، یکی از قوی‌ترین شاخص‌ها برای خرید و سرمایه‌گذاری در بازار است؛ بنابراین اگر شما هم از تشخیص صحیح این الگو اطمینان دارید، به محض شناسایی برای خرید اقدام کنید. در مقابل این الگو، الگوی کندل پوششی نزولی قرار دارد که نشان‌دهنده بهترین زمان برای فروش دارایی است.
ویژگی‌های اصلی الگوی کندل پوششی

تنها از دو کندل تشکیل شده است.
در صورتی که به‌درستی تشخیص داده شود، قابل اطمینان خواهد بود.

۵- الگوی سر و شانه (head and shoulders)
الگوی سر و شانه یکی دیگر از الگوهای محبوب در بازار سرمایه‌گذاری است که اگر به‌درستی تشخیص داده شود، می‌توان از آن برای تشخیص روند معکوس استفاده کرد که در طول یک روند صعودی رخ می‌دهد. به این ترتیب، این الگو به ما می‌گوید افزایش قیمتی که تاکنون اتفاق افتاده است در حال پایان بوده و یک روند نزولی در شرف آغاز است.
الگوی سر و شانه زمانی اتفاق می‌افتد که یک دارایی، در یک روند صعودی، به یک بالاترین قیمت می‌رسد. پس از آن اندکی سقوط می‌کند و به قیمتی جدید و حتی بیشتر می‌رسد که با یک افت و افزایش دیگری که مشابه اتفاق قبلی است، ادامه می‌یابد. پس از صعود دوم، ارزش دارایی از خط حمایت عبور می‌کند و یک روند نزولی آغاز می‌شود.

چگونه متوجه الگوی سر و شانه شویم؟
در طول تشکیل اولین پیک یا شانه چپ، حجم معاملات دارایی باید افزایش و در طول افت بعدی، حجم معاملات کاهش می‌یابد. فقط در طول شکل‌گیری سر یکنواخت می‌شود و باید در طول شکل‌گیری شانه دوم و کاهش قیمت متعاقب آن پایدار باقی بماند. به خاطر داشته باشید که الگوی سر و شانه معکوس نیز وجود دارد که نشان‌دهنده پایان یک روند نزولی و آغاز روند صعودی است.
ویژگی‌های اصلی الگوی سر و شانه

این الگو نشان‌دهنده یک روند معکوس است.
شکل متمایز این الگو، تشخیص آن را آسان می‌کند.
حجم معاملات در سراسر این الگو متغیر است.

۶- الگوی مردآویز و چکش (Hanging Man and Hammer)
الگوهای نمودار چکشی کمی متفاوت از سایر الگوهای موجود در این لیست است و برای تشخیص آن‌ها، فقط باید به یک کندل نگاه کنید. در این الگو، بدنه شمع بسیار کوچک اما فتیله پایین آن بسیار بلند است. الگوی چکش در یک روند نزولی اتفاق می‌افتد و نشان‌دهنده پایان یافتن شرایط است. به‌طور مشابه، مرد حلق‌آویز دقیقاً برعکس است و در یک روند صعودی رخ می‌دهد. از آنجا که هر دو الگوهای معکوس هستند، سیگنال‌های قوی برای خرید یا فروش سهام مورد نظر ارائه می‌دهند.

ویژگی‌های اصلی الگوی مردآویز و چکش

این الگو نشان‌دهنده یک روند معکوس است.
این الگو می‌تواند صعودی یا نزولی باشد.
برای تشخیص این الگو باید یک کندل بدنه بسیار کوچک و فتیله بسیار بزرگ داشته باشد.
طول فتیله باید حداقل دو برابر طول بدنه باشد.

۷- الگوی سقف دو قلو (Double Tops)
الگوی سقف دو قلو یک الگوی نزولی بوده و تشخیص آن آسان است و معمولاً نشانه آغاز روندی است که برای مدتی ادامه خواهد داشت. الگویی که به شکل حرف M ظاهر می‌شود، یکی دیگر از الگوهای نمودار است که به‌راحتی تشخیص داده می‌شود. برای تشخیص این الگو، قیمت باید با کمی افت، دو بار به یک قیمت حداکثری برسد.
در بیشتر الگوهای سقف دو قلو، افت قیمت که در وسط مشاهده می‌شود از ۱۰ تا ۲۰ درصد متغیر است. علاوه بر این افزایش قیمت پس از افت باید با حجم کم معاملات همراه باشد و دو قیمت حداکثری نباید بیش از ۳ یا ۴ درصد متفاوت باشند.

 ویژگی‌های اصلی الگوی سقف دو قلو

این الگو نشان‌دهنده یک روند معکوس است.
این الگو نزولی است.
تشخیص الگوی سقف دو قلو آسان است.
برای استفاده از این الگو باید به حجم معاملات هم توجه کنید.

۸- الگوی دره یا کف دو قلو (Double Bottoms)
الگوی کیف دو قلو یک الگوی معکوس است و نشان می‌دهد الگوی در حال وقوع در شرف پایان است. این الگو یکی از ساده‌ترین الگوها برای تشخیص است؛ شبیه حرف W یا برعکس الگوی سقف دو قلو. الگوی دره دو قلو، به ما می‌گوید که سهام در شرف تجربه یک روند صعودی یا افزایش قیمت است.
الگوی دره دو قلو زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت سهام در یک بازه زمانی کوتاه دو بار به پایین‌ترین حد خود برسد. افت اول باید ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد؛ درحالی‌که افت دوم باید تقریباً به اندازه افت اول باشد؛ یعنی نباید بیش از ۳ یا ۴ درصد از اولین پایین متفاوت باشد.
س از افت دوم، دارایی افزایش قیمت را تجربه می‌کند؛ با این حال برای اینکه مطمئن شوید که مسیر صعودی همچنان ادامه خواهد داشت، حجم معاملات باید زیاد باشد. یکی از ایرادات الگوی کف دو قلو این است که تشخیص اینکه چه زمانی صحیح است در هنگام بررسی داده‌های روزانه بسیار دشوار است.
 
ویژگی‌های اصلی الگوی دره یا کف دو قلو

تشخیص الگوی کف دو قلو آسان است.
این الگو نشان‌دهنده یک روند معکوس است.
نشان‌دهنده یک روند صعودی است.

خلاصه مطلب
در این مطلب به تعدادی از بهترین الگوهای تکنیکال برای ترید روزانه رمز ارز اشاره شد. این الگوها دید خوبی از روند بازار در اختیار شما قرار می‌دهند، اما برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت‌تان در سرمایه‌گذاری، باید از حجم معاملات، اخبار اقتصادی و… نیز آگاه باشید. علاوه بر این بهتر است که از این الگوها در کنار دیگر ابزارهای تکنیکال کمک بگیرید.
نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که این الگوها تنها به‌صورت غیرعادی یا تصادفی رخ نمی‌دهند و وقتی معامله گران دیگر متوجه شکل‌گیری یک الگو می‌شوند، احتمالاً به آن واکنش نشان می‌دهند؛ بنابراین اگر از تشخیص الگو اطمینان دارید، به‌سرعت برای خرید یا فروش اقدام کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3660

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا