کپی تریدینگ (Copy Trading) چیست؟

فهرست این مقاله
 کپی تریدینگ (Copy Trading) در ارزهای دیجیتال
کپی تریدینگ یکی از مفاهیم رایج در دنیای رمز ارز است و آشنایی با آن‌ یکی از ملزومات ورود به این حوزه است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با این مفهوم مهم و مزایا و معایب آن آشنا کنیم.
بررسی و کنترل چارت‌ها، تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال و همچنین پیگیری اخبار روز درباره سرمایه‌ گذاری رمز ارز برای همه در ابتدا اندکی دشوار است. علاوه بر زمان‌بر بودن کنترل همه این مواد برای رسیدن به هدف نیز باید در حد عادی بر این مفاهیم تسلط داشته باشیم.
اصطلاح کپی تریدینگ یعنی کاربر یک تریدر حرفه‌ای را انتخاب می‌کند و همه کارهای آن تریدر را به‌صورت دقیق انجام می‌دهد. در بعضی پلتفرم‌ها، کاربران با کنترل و بررسی پروفایل تریدرهای حرفه‌ای و انتخاب فرد موردنظر می‌توانند روش اتوماتیک Copy Trading را برگزینند.
به دلیل اینکه یک تریدر حرفه‌ای بر انواع و اقسام تحلیل‌ها تسلط دارد و هدف او از سرمایه‌ گذاری رسیدن به سود و مانع شدن از ضرر است، انتخاب کپی تریدینگ برای کاربران تازه‌وارد به این حوزه بسیار اهمیت دارد. این روش در بیشتر موارد برای افراد تازه‌کار استفاده می‌شود؛ زیرا کمک زیادی برای کسب تجربه بهتر می‌کند و ضرر را در ابتدای کار تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
سوشال تریدینگ چیست؟

در سوشال تریدینگ، تریدرها استراتژی‌ها و تحلیل‌های خود را با دیگر افراد به اشتراک می‌گذارند و باقی کاربران با تحلیل و انتخاب این روش‌ها به انجام معاملات می‌پردازند. درحقیقت کپی تریدینگ گونه‌ای از سوشال تریدینگ است که در آن می‌توان عین معاملات تریدهای دیگر را کپی کرد. در اقسام دیگر سوشال تریدینگ، از استراتژی یک تریدر یا سیگنال‌ها افراد دیگر برای معاملات و خرید و فروش استفاده می‌کنیم.
آیا استفاده از کپی تریدینگ لازم است؟
پاسخ به این سؤال تا حد زیادی به دانش و تجربه ما در بازارهای رمز ارزی وابسته است. هر میزان که دانش و علم ما در حوزه تحلیل داده‌ها و چارت‌ها معاملاتی بیشتر باشد، قطعاً کپی‌کردن معاملات باقی افراد استراتژی خوبی برای ما نخواهد بود.
از سوی دیگر، سرمایه‌ گذاران تازه‌وارد که با علاقه زیاد به این بازارها جذب می‌شوند، در آغاز راه امکان دارد به‌دلیل نداشتن تجربه کافی، در معاملات و سرمایه‌ گذاری‌های خود دچار اشتباه شده و درنهایت ضرر زیادی را متحمل شوند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کپی تریدینگ برای کاربرانی که به‌تازگی وارد بازار رمز ارز شده‌اند، استراتژی مناسبی است و می‌تواند در به حداقل رساندن ضرر کمک زیادی به آن‌ها کند.
مزایای کپی تریدینگ چیست؟
این استراتژی دارای مزایای بسیار زیادی برای سرمایه‌ گذاران است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

به حداقل رساندن ریسک در معاملات

همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، ریسک از دست رفتن سرمایه برای کاربران و سرمایه‌ گذاران تازه‌وارد بسیار است. آن‌ها با این روش می‌توانند تا میزان زیادی ریسک از دست رفتن سرمایه خود را به حداقل برسانند.

آموزش و به دست آوردن تجربه

برای رسیدن به هدف و موفقیت در بازار رمز ارز، دانش و تجربه با هم می‌تواند راهی مفید باشد. کپی تریدینگ (Copy Trading) علاوه بر اینکه سود زیادی را برای کاربران دارد، می‌تواند به دانش و تجربه آن‌ها نیز کمک شایانی کند. در طی زمان با مشاهده استراتژی‌های متفاوت‌ تریدکردن حرفه‌ای‌ها، ما نیز این روش‌ها را بررسی کرده و در آینده از آن‌ها به نحو احسن بهره‌برداری می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری متنوع

یکی از اصول مهم در تریدینگ تنوع سبد ارزی است. یکی از فوایدی که استراتژی کپی تریدینگ (Copy Trading) دارد، امکان کپی‌کردن از روی چند تریدر است که موجب می‌شود تنوع در سرمایه‌گذاری افزایش یابد و درنتیجه می‌توان از بعدهای متفاوت بازار به نفع خود استفاده کرد.
معایب کپی تریدینگ چیست؟
 Copy Trading مانند سایر روش‌های دیگر علاوه بر مزایای زیادی که دارد با معایبی نیز همراه است:

متکی شدن بیش‌ از اندازه

شاید یکی از مهم‌ترین معایب این روش، عادت به تقلیدکردن باشد؛ زیرا این کار بسیار راحت است و نیازی نیست خود فرد به تجزیه و تحلیل چارت‌ها و نمودارها بپردازد و سرمایه خود را در اختیار فرد حرفه‌ای قرار دهد و از دور نظاره‌گر می‌شود. شاید این کار در ابتدا بسیار مفید و جذاب باشد، ولی در ادامه سرمایه‌گذاری ممکن است کاربر اعتمادبه‌نفس لازم برای ترید را از دست داده و همچنان به کپی تریدینگ ادامه دهد.

احتمال وجود خطا حتی برای تریدرهای حرفه‌ ای

این تفکر که بیشتر کپی تریدینگ‌ها ما را به سود می‌رسانند درست است، اما خطای انسانی همیشه وجود دارد و حتی ماهرترین افراد در این حوزه نیز ممکن است دچار اشتباهاتی شوند. همچنین بروز اشتباه در تنظیمات پنل تریدینگ می‌تواند سرمایه کل یک تریدر را به صفر برساند.

برای Copy Trading سرمایه بیشتری لازم است

این استراتژی نیازمند سرمایه زیادی است و بیشتر تریدرها برای عرضه Copy Trading از شما حدود ۵۰۰ دلار می‌گیرند، ولی این در صورتی است که اگر خودتان به‌تنهایی این کار را آغاز کنید، با سرمایه کم نیز می‌توانید وارد این بازار شوید.
چگونه کپی ترید را انجام دهیم؟
در سیستم‌های Copy Trading معاملات و خرید و فروش‌های شما خودکار شکل می‌گیرد و از کارهای تریدرهای حرفه‌ای پیروی می‌کند. سایت‌های زیادی وجود دارد که این خدمات را ارائه می‌کنند و افراد می‌توانند در این پلتفرم‌ها از فواید زیادی بهره‌مند شوند. نمونه‌هایی از این سایت‌ها به‌صورت زیر است:

 این سایت یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها را در میان کاربران دارد و در مقایسه با دیگر پلتفرم‌ها کارمزد کمتری دریافت می‌کند.

این سایت به‌عنوان یک سایت سوم شخص کار می‌کند و اکانت شما را مستقیم به صرافی معتبر بایننس وصل می‌کند و از این روش تریدرهای حرفه‌ای برای شما ترید را انجام می‌دهند. در این سایت کارمزد خدمات توسط تریدرهای بایننس مشخص می‌شود.
انواع کپی تریدینگ
 
استراتژی Copy Trading به دودسته خودکار و دستی تقسیم‌بندی می‌شود. شما می‌توانید کپی تریدینگ را شخصاً با گرفتن سیگنال از یک تریدر حرفه‌ای انجام دهید. Copy Trading بر بستر پلتفرم‌ها شکل می‌گیرد و به شما امکان سرمایه‌گذاری در حین تقلید را می‌دهد؛ زیرا این‌گونه معاملات به‌صورت خودکار یا همان اتوپایلوت انجام می‌شود و توسط ربات ‌ترید یا تریدرهای ماهر صورت می‌پذیرد. با وجود این شما می‌توانید تریدر مناسب را خودتان انتخاب کرده و در هر مرحله دلخواه از سرمایه‌گذاری آن را متوقف کنید.
نحوه کارکرد کپی تریدینگ
استراتژی Copy Trading بیشتر از اینکه به اطلاعات و روش‌های عرضه‌شده توسط تریدرها مرتبط باشد، به رفتار آن‌ها بستگی دارد. همان‌طور که قبلاً نیز بیان کردیم، در این استراتژی شما اقدامات تریدرهای دیگر را کپی می‌کنید؛ برای مثال در پلتفرم‌های Copy Trading هنگامی که شما یک تریدر را انتخاب می‌کنید، سبدهای سرمایه‌گذاری که پورتفولیو نام دارد به یکدیگر متصل می‌شوند و هر وضعیتی که معامله‌گر باز کند، به‌صورت اتوماتیک اکانت او به اکانت شما کپی و سپس اجرا می‌شود.
کپی تریدینگ می‌تواند تصمیم بگیرد چه میزان از دارایی‌های خود را قصد دارد در استراتژی معامله‌گر سرمایه‌گذاری کند؛ اگرچه بیشتر پلتفرم‌ها اجازه نمی‌دهند تریدینگ بیش از ۲۰ درصد پرتفولیوی خود را با این استراتژی سرمایه‌گذاری کنید.
برای مثال شما ۲۰۰۰ دلار در اکانت خود داشته و قصد دارید روش یک تریدر موفق را کپی کنید. اگر یک فرد تازه‌کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم تنها ۱۰ درصد از دارایی خود یعنی حدود ۲۰۰ دلار را سرمایه‌گذاری کنید. هر پلتفرم روش‌های متفاوتی برای شروع کار دارد، ولی روند رایج کار به شرح زیر است:
۱- ابتدا به ‌حساب کاربری خود وارد شوید و یک API ایجاد کنید. این API یک رابط برنامه‌نویسی و مجموعه‌ای از قوانین و ابزارهایی است که برای ایجاد یک نرم‌افزار استفاده می‌شود. همچنین با ایجاد API می‌توانید دسترسی‌ها را محدود کنید.
۲- API ها چگونگی تعامل اجزای نرم‌افزار را مشخص می‌کنند؛ برای نمونه مشخص می‌کنند از چه اطلاعاتی استفاده شود و چه‌کارهایی صورت بگیرد.
۳- مرحله بعدی انتخاب تریدر یا ربات‌ ترید است که به خود کاربر بستگی دارد که چه چیزی را انتخاب می‌کند.
در گام بعدی لازم است ربات معاملاتی یا معامله‌گر را دنبال کنید و بقیه موارد پس از این مرحله به‌صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد؛ مثلاً در پلتفرم واندربیت تریدر یک سفارش از مشتری را در پروفایل خود ثبت می‌کند و اگر شما استراتژی این تریدر را فالو کنید، پلتفرم همه حرکاتی که او در اکانت خود انجام می‌دهد در اکانت صرافی شما نیز انجام می‌شود. شما می‌توانید تمام این مراحل و اقداماتی را که تریدر موردنظر انجام می‌دهد، در داشبورد خود مشاهده کنید.
همچنین می‌توانید در هر زمانی که خواستید استراتژی را لغو کنید و از آن خارج شوید یا منتظر بمانید سیگنال بعدی از تریدر ارسال شود.
تفاوت‌های میرور تریدینگ و کپی تریدینگ چیست؟
می‌توان گفت کپی تریدینگ حاصل میرور تریدینگ است؛ با این تفاوت که Copy Trading معامله‌ها را کپی نمی‌کند و کورکورانه یک تریدر را دنبال می‌کند، ولی در میرور تریدینگ کاربر می‌تواند استراتژی‌ها را ببیند و هرکدام را با توجه‌ به نیاز اجرا کند.
معرفی رایج‌ ترین پلتفرم‌ های کپی تریدینگ
تا اینجا متوجه شدید که Copy Trading چیست و چه مزایا و کاربردی دارد. در این قسمت می‌خواهیم شما را با چند نمونه از بهترین پلتفرم‌های آن آشنا کنیم.
۱- کوین متیکس (Coinmatics)

کوین متیکس پلتفرمی است که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد. سرمایه‌گذاران می‌توانند از این سرویس به‌صورت دستی و خودکار استفاده کنند. تریدرها نیز می‌توانند با شروع استراتژی‌های معاملاتی به کسب درآمد بپردازند. در حال حاضر کوین متیکس ۴۰ تریدر و ۳۰۰۰ کپی تریدر دارد و این پلتفرم تنها از صرافی بایننس پشتیبانی می‌کند.
امنیت: تنظیمات کلید API مجوز برداشت را نمی‌دهد و آمارها در این پلتفرم معتبر و دارای احراز هویت است.
هزینه‌ها: شما می‌توانید از دوره آزمایشی رایگانی که دارد، به‌صورت نامحدود استفاده کنید؛ البته امکان معامله در فیوچرز به‌صورت رایگان وجود ندارد.
۲- تری کاماز 

پلتفرم تری کاماز علاوه بر عرضه ربات معاملاتی بازاری را برای تریدرها به وجود آورده که آن‌ها به‌راحتی می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی خود را به اشتراک بگذارند. در این روش شما استراتژی خود را انتخاب می‌کنید و سپس بقیه مراحل را ربات به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. یکی از مزایای این پلتفرم پشتیبانی از صرافی‌های مانند بایننس، کراکن، بیترکس، بای بیت و کوکوین است.
امنیت: در این پلتفرم دارایی‌ها در خود پلتفرم نگه‌داری می‌شود و ربات‌ها نمی‌توانند دارایی را برداشت کنند.
هزینه‌ها: این پلتفرم دارای سه روز دسترسی رایگان برای نسخه حرفه‌ای بوده و تعرفه آن به‌صورت زیر است:

تعرفه مبتدی: ماهانه ۱۴.۵ دلار
تعرفه حرفه‌ای: ماهانه ۴۹.۹ دلار
تعرفه پیشرفته: ماهانه ۲۴.۵ دلار

۳- شریمپی (Shrimpy)

پلتفرم شریمپی به کاربران اجازه می‌دهد پرتفولیوی خود را پیکربندی کنند و ارزش هر ارز را در پرتفولیوی خود تعیین کرده و تنظیم کنند. این برنامه از صرافی‌هایی مانند بایننس، بیتفینکس، بیترکس، بیترکس گلوبال، بیت مارت، بیت استمپ، کوین بیس پرو، هوبی گلوبال پشتیبانی می‌کند.

امنیت: احراز هویت دومرحله‌ای و رمزنگاری کلید API و پروتکل HTTPS
هزینه‌ها: هزینه عضویت این پلتفرم به‌صورت ماهانه و به شکل زیر است:

مبتدی: ماهیانه ۱۹ دلار
حرفه‌ای: ماهیانه ۷۹ دلار
سازمان‌ها و شرکت‌ها: ماهیانه ۲۲۹ دلار

سخن پایانی
نباید از این حقیقت دور بمانیم که بازارهای مالی مانند ارزهای دیجیتال، بسیار پیچیده هستند و رسیدن به سود مناسب نیازمند کسب تجربه زیادی است. کپی تریدینگ برای بسیاری از افراد تازه‌کار مسیر را هموارتر می‌کند و آن‌ها را به موفقیت می‌رساند. اگر قصد دارید سرمایه‌گذاری را در حوزه ارزها انجام دهید، پیشنهاد می‌شود این کار را با سرمایه کم آغاز کنید.
پرسش‌های متداول
۱- آیا استفاده از کپی تریدینگ مناسب است؟
اگر بتوانید یک تریدر حرفه‌ای در بازار ارز پیدا کنید، این استراتژی شما را به سود زیادی می‌رساند.
۲- آیا Copy Trading برای افراد تازه‌کار توصیه می‌شود؟
این استراتژی گزینه‌ای بسیار آسان برای شروع سرمایه‌گذاری در بازار است. البته به‌عنوان یک تریدر توصیه می‌کنیم از سایر روش‌های دیگر غافل نمانید.
۳- کپی تریدینگ به چه میزان سودآور است؟
انتخاب این روش گزینه‌ای پرسود برای افراد تازه‌کار محسوب می‌شود. اگر با سرمایه خوبی به بازار وارد شوید، می‌توانید به‌راحتی از این استراتژی بهره‌مند شوید.
۴- تا چه زمانی می‌توان از Copy Trading استفاده کرد؟
استفاده از این استراتژی همواره به انتخاب خود سرمایه‌گذار بستگی دارد، ولی پیشنهاد می‌شود پس از کسب دانش و تجربه عمل‌ ترید را خود شخص انجام دهد.
۵- آیا استفاده از کپی تریدینگ سود تضمینی دارد؟
خیر، سودرسانی با استفاده از این کار تضمینی نیست؛ زیرا بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای نیز ممکن است دچار خطا شوند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3660

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا