پنهان کاری در معرفی فروشگاهای عرضه کالای تنظیم بازار

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مداوم در خبرهای کشوری و همچنین از سوی مسئولان استان فارس، اخباری از توزیع کالاهای اساسی با نرخ دولتی، تحت عنوان تنظیم بازار شنیده می شود، اما در کف جامعه و در میان مردم، کمتر کسی است که دستش به این اقلام رسیده باشد و مطلع باشد از کجا می توان آن را تهیه کرد. در خبرها از فروشگاه های مجهول الهویه ای تحت عنوان فروشگاه های امین نام برده می شود که کسی نه می‌داند کجاست و نه می داند چه کالایی عرضه می کنند. بازرگام ایده‌ای برای حذف واسطه‌ها در ابتدا سامانه بازرگام با هدف توزیع هوشمند کالاهای اساسی، حذف واسطه ها و رسیدن کالاهای تنظیم بازار به دست مصرف کننده اصلی به مردم معرفی شد. این طرح نخست در شهرهای تهران، کرج و اصفهان با 2 کالای مرغ و تخم مرغ، طبق مصوبه تنظیم بازار از 18 آبان ماه آغاز به کار کرد و در آذر ماه شهر شیراز نیز به این طرح اضافه شد.   هدایت اله رحیمی، مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان فارس، در ابتدای آغاز به کار این سامانه از افزایش تعداد کالاهای عرضه شده در این فروشگاه اینترنتی به مرور خبر داد. با افزایش قیمت محصولات لبنی برخی محصولات مانند پنیر، شیر، ماست و همچنین گوشت تنظیم بازار و سیب زمینی با نرخ مصوب در این طرح عرضه شد و مسئولان استان در جلسات ستاد تنظیم بازار بر افزایش کالا در این سامانه تأکید کردند. فروشگاه‌های امین! علاوه بر این استاندار فارس در دی ماه گذشته، بر راه اندازی 100 فروشگاه امین به گونه ای که با واسطه و هزینه کمتر، محصولات تولیدی به دست مردم برسد تأکید کرد و به دنبال آن رئیس اتاق اصناف فارس در بهمن ماه اعلام کرد: «اجرای طرح ۱۰۰ فروشگاه امین شیراز برای اولین بار در کشور با حمایت مستقیم استاندار محترم فارس و مصوبه ستاد تنظیم بازار استان فارس به منظور عرضه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم عزیز و نظارت مستقیم توسط اتحادیه های صنفی هدف عملیاتی خواهد شد و در صورت نیاز تعداد این فروشگاه ها با مجوز ستاد تنظیم بازار فارس قابل افزایش خواهد بود.» تاکید استاندار بر اطلاع‌رسانی مراکز فروش همچنین استاندار فارس در جلسه 10 فروردین ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه مردم از وجود این فروشگاه ها بی خبرند، به مسئولان جهاد کشاورزی استان دستور داد: «جهاد کشاورزی از طریق رسانه ها و نصب بنر در معابر شعری در خصوص محل عرضه و قیمت اقلام تنظیم اطلاع رسانی کند. وی ادامه داد: اگر اطلاع رسانی به مردم به شکل مطلوب انجام نشود، اقداماتی که در بحث تامین کالاهای تنظیم بازار انجام شده آن گونه که باید موثر نخواهد بود. او اظهار داشت: در دسترس بودن برخی کالاها از جمله برنج، روغن، شکر و میوه (سیب و پرتغال) و همچنین اعلام قیمت آنها بسیار مهم است چرا که اکثر مردم اطلاع ندارند که کالاها با قیمت تنظیم بازار و مناسب مهیا شده است.» فروشگاه‌های ناشناخته اکنون 5 ماه از راه اندازی بازرگام در شیراز و سه ماه از آغاز فعالیت فروشگاه های امین در فارس و شهر شیراز می گذرد. با وجود دستور استاندار هیچ گونه اطلاع رسانی در سطح شهر برای آگاه سازی مردم از فروشگاه های عرضه کالاهای دولتی انجام نشد، تعداد افرادی که از وجود چنین مراکزی مطلع هستند آنقدر اندک است که به جرات می توان گفت هیچ کدام از مردم این فروشگاه ها را نمی شناسند. فروشگاه های ناشناخته امین، در حالی که قرار است در جدال با گرانی، به مردم کمک کنند همچنان ناشناس و به صورت راز باقی مانده اند و گویا عامدانه نامشان منتشر نمی شود و به مردم شناسانده نمی شوند. بازرگام و انبوه وعده‌های تحقق نیافته سامانه بازرگام نیز که خواسته یا ناخواسته از طرف مسئولان تبلیغ شد و بخش اصلی توزیع کالا با نرخ دولتی را بر عهده دارد،  برخلاف وعده ها تقریبا از کالای تنظیم بازار خالی است و جز دو الی سه قلم کالا، چیزی در آن یافت نمی شود در حالی که در سایر استان‌های کشور، مانند تهران و اصفهان، این سامانه افزون بر 12 قلم کالا از جمله انواع گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، برنج، مواد لبنی شامل ماست شیر پنیر، روغن، سیب زمینی عرضه می‌شود. سازمان صمت: جهاد کشاورزی مسئول است مهدی حسنی، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت فارس در گفتگو با خبرنگار فارس اعلام کرد: با اجرایی شدن  قانون انتزاع، وظیفه توزیع و نظارت بر برخی از کالاها مانند شکر، برنج، گوشت و… بر عهده جهادکشاورزی است و در حیطه وظایف سازمان صمت قرار ندارد. تعاون روستایی فارس: توزیع وظیفه توسعه بازرگانی است رحیمی، مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان فارس در خصوص عرضه تعداد بسیار کم کالا در بازرگام شیراز در مقایسه با سایر کلان‌شهرها گفت: بازرگام یک اپلیکیشن است و تنها بازرگام هم نیست، پنج الی شش سایت  دیگر نیز هست که ما حمایت می کنیم و کالای تنظیم بازاری که از سوی ستاد تنظیم بازار کشور اعلام شده و وارد استان می‌شود، به اینها واگذار می کنیم که توزیع کنند. وی افزود: کالایی که الان هست، برنج، شکر، روغن، مرغ و تخم مرغ است  که هر کدام از اینها سهمیه می گیرند و توزیع می کنند. رحیمی ادامه داد: بقیه کالاها مثل سیب زمینی و گوشت قرمز را معاونت بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس توزیع می کند. وی در واکنش به این خبر که شکر در بازرگام به عنوان تنها فروشگاه مجازی مردم با آنها آشنا هستند، وجود ندارد، گفت: شکر هست، اضافه می کنند. مدیر تعاونی روستایی استان فارس در واکنش به این سئوال که چرا در مورد فروشگاه های مجازی کالاهای اساسی اطلاع رسانی نشده، گفت: این فروشگاه ها مدیریت دارند و از خود آنها باید بپرسید. دولت، تامین کننده و توزیع با بخش خصوصی است همچنین رنجبر، معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان فارس در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص شیوه توزیع کالاهای اساسی گفت: الان چیزی که اعلام شده، برنج، شکر، مرغ و گوشت است. رنجبر بیان کرد: بازرگام یک شرکت خصوصی است که کالاهایی در سطح ملی می‌گیرد و توزیع می کند و ارتباطات نزدیکی با ما ندارد، از مدیرعاملش در تهران بپرسید. وی در پاسخ به این سئوال که چرا در ماه رمضان شکر که جزء کالاهای تنظیم بازار بوده در بازرگام عرضه نشده، گفت: بازرگام یک شرکت خصوصی است و ما نمی توانیم مجبورش کنیم که حتما یک کالا را عرضه کند، فقط هم بازرگام نیست، 5 شرکت به این طرح اضافه شده اند. رنجبر در پاسخ به این سئوال که توزیع با شماست و الان توزیع مشکل دارد،  گفت: توزیع با ما هست اما من که نباید بروم دنبال اینها، اینها باید خودشان بیایند، اجناس را بگیرند. وی در مورد شیوه توزیع کالاهای اساسی در فروشگاه های موسوم به امین گفت: فروشگاه های امین هم زیرنظر اتحادیه صنف خواروبار و لبنیات هستند و از مسئول این اتحادیه باید پرسید که چگونه اطلاع رسانی کرده اند. معاون جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: ما سهمیه را در اختیار مدیر اتحادیه گذاشتیم. رنجبر در واکنش به این پرسش که همه چیز به بخش خصوصی واگذار شده، پس وظیفه دولت چیست؟ گفت: دولت تامین کننده است و توزیعش توسط بخش خصوصی انجام می شود، حکومت کمونیستی نیست که خود دولت هم توزیع کند. تبدیل نام و نشان فروشگاه‌های عرضه کالاهای اساسی به راز مگوی مسئولان! به گزارش فارس؛ مسئله توزیع و رساندن کالا به دست جامعه هدف، نیاز به نظارت دقیق و مستمر دارد که اولین مرحله آن اطلاع رسانی است. پنهان نگه داشتن نام فروشگاه های حقیقی و مجازی عرضه کالاهای دولتی و بی خبر ماندن مردم از چنین امکانی، حتی با وجود دستور استاندار، به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. متولیان امر توزیع کالا از افزایش تعداد فروشگاه های مجازی کالاهای تنظیم بازار به پنج فروشگاه می گویند، در حالی که به جرأت می توان گفت حتی یک نفر هم از عموم مردم،  از این امکان باخبر نبوده اند و در هیچ رسانه ای نام این فروشگاه ها اعلام نشده است. فروشگاه های امین هم گفته می‌شود تعدادشان 100 عدد در استان هستند، همچنان راز مگوی مسئولان محسوب می شوند! سئوال اساسی از مسئولان اینجا است که آیا می‌خواهید کالا به دست مردم برسد؟ مسئولان توزیع کالا چرا با توجیه مغلطه آمیز «حکومت کمونیستی نیستیم که همه چیز را دولت انجام دهد» از اطلاع رسانی و نظارت بر توزیع مناسب سرباز می زنند؟ آیا معنای مشارکت بخش خصوصی، رها کردن امور است؟ گزارش از: سیده فاطمه حبیبی انتهای پیام/س

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 1914

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا