هر آنچه لازم است درباره لونا ۲.۰ (Luna 2.0) و شبکه ترا (Terra) بدانید

فهرست این مقاله
 ترا لونا ۲٫۰ (Terra Luna 2.0) چیست؟
چندی پیش شاهد بودیم که صرافی‌های رمز ارزی مانند بایننس (Binance)، کوکوین (KuCoin) و اوکی اکس (OKX) توکن جدید ترا لونا ۲٫۰ (LUNA2) را در پلتفرم‌های خود فهرست کردند که در نتیجه چنین اقداماتی، قیمت این رمز ارز در ۳۰ می ۲۰۲۲ (۹ خرداد ماه ۱۴۰۱) به ۱۱٫۹۷ دلار رسید.
با این ‌حال از آن زمان تاکنون، ارزش این توکن با افتی ۴۰ درصدی مواجه شده است که دلیل آن را می‌توان به این موضوع مرتبط دانست که دارندگان توکن لونا (LUNA) و استیبل کوین ترا (UST) در راستای جبران ضررهای خود طی سقوط ارز Terra Luna، کماکان به فروش کوین‌های جدید خود ادامه می‌دهند.
از سوی دیگر، شبکه ترا لونا در ۲۸ می ۲۰۲۲ (۷ خرداد ماه ۱۴۰۱)، رمز ارز جدید خود را راه‌اندازی کرد و به‌دنبال این اقدام، نام توکن‌های قدیمی خود را به ترا کلاسیک (Terra Classic) تغییر داد. درحقیقت کوین جدید ترا فعالیت‌های خود را با قیمت ۱۷٫۸ دلار شروع کرد و در اولین ساعت معاملات، برای مدت کوتاهی توانست به ۱۹٫۵۳ دلار برسد.
با وجود این، از آن زمان تاکنون این توکن با افت ۶۴ درصدی قیمت روبه‌رو شده و فاصله زیادی از اوج قیمتی خود گرفته است. برای درک بهتر این نزول قیمتی، بد نیست بدانید قیمت این کوین در ۱ ژوئن ۲۰۲۲ (۱۱ خرداد ماه ۱۴۰۱) به حوالی ۷٫۰۳ دلار نیز کاهش پیدا کرد.
طرح احیای ترا لونا
پیش ‌از این جامعه ترا لونا طرح احیای جدیدی را تأیید کردند که به هارد فورک (Hard Fork) ترا لونا از توکن شکست‌خورده این شبکه و ایجاد بلاک چینی جدید بانام ترا ۲٫۰ (Terra 2.0) و همچنین یک توکن جدید برای این شبکه منجر شد. درحقیقت چند وقتی است شبکه ترا با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده و سقوط قیمت لونا که سرخط خبرهای دنیای رمزارز شد، اوضاع بازارهای معاملاتی (به‌ویژه قیمت ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم) را بیش ‌از پیش به ‌هم ‌ریخته و در نتیجه این درهم‌ریختگی، صرافی رمز ارز بایننس مجبور شد تا معاملات این رمزارز را برای مدتی نامشخص تعلیق کند.
را یواس‌دی استیبل‌ کوین الگوریتمی است که براساس الگوریتم‌های نظریه بازی‌ها و مجموعه‌ای از قراردادها فعالیت می‌کند. این قراردادها و فعالیت‌ها طوری پیش می‌روند که ارزش ارز مذکور را روی یک دلار نگه ‌دارند. اساساً وظیفه توکن اصلی لونا، پشتیبانی و تضمین حفظ پیوند یک به یک استیبل کوین دلاری Terra USD (UST) ترا بود.
درحقیقت Terra USD یک استیبل کوین الگوریتمی است؛ به این معنا که همواره باید قیمت آن ثابت و برابر با ۱ دلار آمریکا باشد. از طرفی پیوند یک به یک این استیبل کوین با دلار آمریکا نیز به‌وسیله الگوریتم‌ها و با تکیه ‌بر برخی قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) و در راستای حفظ قیمت روی یک دلار تضمین می‌شود.
به بیان ساده، این مفهوم به این شکل است که اگر قیمت UST به سویی فراتر از ۱ دلار تمایل داشته باشد، ارز لونا توکن‌سوزی خواهد کرد و اگر قیمت ارز UST به سویی کمتر از ۱ دلار متمایل شود، توکن های جدید لونا ضرب یا مینت (Mint) خواهند شد.
جدا از این، هم‌زمان با جدایی ترا از دلار و بدون پشتوانه‌شدن این توکن در ماه مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ماه ۱۴۰۱)، عرضه این ارز با تورم شدیدی روبه‌رو شد و ارزش آن چیزی در حدود ۹۹ درصد کاهش یافت. حال در راستای رفع چنین مشکلی، در طرحی تازه، یک هاردفورک برای بلاک چین ترا در نظر گرفته شد. درواقع با رونمایی از ترا لونا ۲٫۰، توکن‌های لونای قدیمی که به‌اصطلاح با نام لونا کلاسیک (LUNC) شناخته خواهند شد، به روند فعالیت خود ادامه می‌دهند. در این میان نکته جالبی که وجود دارد این است که توکن ترای جدید، مبتنی بر اصول استیبل‌ کوین الگوریتم‌دار قبلی کار نخواهد کرد و سازوکار کاملاً متفاوتی خواهد داشت.
درنتیجه این موضوع سبب شد تا ارز بیت کوین به ۲۷ هزار دلار کاهش پیدا کند و رقمی بالغ‌ بر ۴۰۰ میلیارد دلار از ارزش کل بازار ارزها کسر شود.
ترا لونا ۲٫۰ (Terra Luna 2.0) چیست؟

در طرح جدیدی که توسط کوون ( (Kwon بنیان‌گذار لونا پیشنهاد شده است، بلاک چین ترا تحت یک هارد فورک قرار گرفت و هم‌زمان با راه‌اندازی ترا ۲٫۰ و تغییر نام توکن‌های قدیمی لونا به لونا کلاسیک  (LUNC) پیشنهاد مطرح‌شده توسط کوون درباره فورک لونا نیز با ۶۵٫۵ درصد و با اکثریت آراء تصویب شد.
اسنپ شات Terra 2.0 که توسط کوون ارائه ‌شده است، ایده‌ای از نحوه عملکرد ارتقای زنجیره ارائه می‌دهد و بیان می‌کند ترای جدید از این ‌پس بدون استیبل کوین الگوریتمی ایجاد می‌شود. از طرفی، براساس اعلام جامعه لونا، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی (Dapps)  که تا پیش ‌از این روی بلاک چین لونا کلاسیک فعالیت می‌کردند، حال باید به لونا ۲ مهاجرت کنند و فعالیت‌های خود را در این شبکه جدید ادامه دهند.
از سوی دیگر، شبکه جدید ترا روی بلاک چین کازماس (Cosmos) راه‌اندازی شده و بدین ترتیب از قابلیت‌هایی مانند ضرب‌کردن (Minting) یا سوزاندن کوین‌ها برخوردار نبوده و توکن جدید نیز با محدودیت عرضه ۱ میلیارد واحدی روبه‌رو خواهد بود. گفتنی است بلاک چین جدید لونا ۲، در ۲۸ می سال جاری میلادی (۷ خرداد ماه ۱۴۰۱) راه‌اندازی شده است.
براساس اعلام تیم توسعه‌دهندگان ترا، ترا استیشن (Terra Station) و ترا فایندر (Terra Finder) که پیش ‌از این در نقش موتورهای جست‌وجوگر بلاک چین ترا فعالیت داشتند و همچنین ترا آبزرور (Terra Observer) که به‌نوعی تغذیه‌کننده پروژه‌ها برای اپلیکشن‌های غیرمتمرکز بود، همگی از این ‌پس تحت شبکه جدید، عملکرد کامل‌تری را از خود بروز خواهند داد.
از این ‌پس عملکرد لونا کلاسیک به چه شکل خواهد بود؟
را لونا کلاسیک (LUNC) چیست؟ به بیانی ساده این مفهوم توکنی جدید است که جایگزین توکن های شکست‌خورده LUNA خواهد شد. براساس اعلام حساب کاربری ترا در توییتر که آخرین اخبار مربوط به لونا ۲٫۰ را نیز پوشش می‌دهد، توکن‌های جدید این شبکه، در ۲۸ می (۷ خرداد ماه ۱۴۰۱) و از طریق یک ایردراپ رمز ارز (Airdrop) به دارندگان قدیمی توکن های UST و LUNA ارسال شدند.
درحقیقت چند گروه مختلف از پیش تعیین‌ شده وجود دارند که توکن های جدید LUNA را دریافت خواهند کرد که در ادامه بیان شده‌اند:
ر دور جدید انتشار توکن های  LUNA2 انجمن کاربران استخرهای لونا، ۳۰ درصد از توزیع توکن ها را به خود اختصاص خواهند داد که ۱۰ درصد از این مقدار نیز برای توسعه‌دهندگان این پروژه در نظر گرفته ‌شده است. در دور اول این ایردراپ، دارندگان قبلی توکن‌های LUNA  (دارندگان توکن‌هایی که زمان خرید آن‌ها مربوط به ‌پیش از سقوط لوناست) ۳۵ درصد از سهمیه ۱۰۰ درصد خود از توکن های جدید LUNA را دریافت خواهند کرد.
دارندگان توکن های UST که خرید آن‌ها مربوط به پیش از سقوط لونا باشد نیز ۱۰ درصد از توکن‌های جدید را دریافت خواهند کرد. افرادی که پس از سقوط لونا برای خرید LUNA اقدام کرده باشند نیز ۱۰ درصد از توکن‌های جدید را دریافت می‌کنند؛ درنتیجه اینکه در کل، ۳۰ درصد از توکن‌ها در زمان شروع به کار ین پروژه جدید، به‌صورت ایردراپ توزیع شدند و ۷۰ درصد باقی‌مانده نیز طی بازه زمانی دوساله (با تغییرات احتمالی شش‌ماهه)، در میان دارندگان توکن های لونا توزیع خواهند شد.
جدا از این، شبکه ترا توکن‌های جدید را در میان تمامی دارندگانی که ۱۰ هزار توکن لونا یا کمتر از آن داشتند ارسال کرد تا از این طریق اطمینان حاصل کند که دارندگان خرد توکن های لونا نیز از یک میزان نقدینگی اولیه مشابه با شرایط قبلی برخوردار باشند.
جامعه حکومتی (Governance) ترا همچنین کیف پول رمز ارز Terraform Labs یا ترافورم لبز (TFL) را از فهرست ایردراپ حذف کرد تا شبکه ترا به زنجیره‌ای که به‌طور کامل متعلق به جامعه کاربری خود است بدل شود. همچنین بخش اعظمی از توکن‌های ترا نیز به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اختصاص داده‌ شده است تا از این طریق، اکوسیستم ترا در طولانی‌مدت به موفقیت دست پیدا کند و از این راه امنیت شبکه نیز تأمین شود.
صرافی‌های Binance، OKX و KuCoin توکن‌های جدید لونا را فهرست خواهند کرد

درحالی‌که پس ‌از این ایردراپ و شروع معاملات توکن جدید، قیمت به ۱۹٫۵۳ دلار رسید، در عرض چند ساعت قیمت به‌سرعت به پایین‌ترین سطح ۳٫۹۳ دلار سقوط کرد و پیش از فهرست‌شدن مجدد آن در صرافی بایننس که سبب شد به ۱۱٫۹۷ دلار رشد پیدا کند، بین ۴ تا ۷ دلار معامله می‌شد.
در جدیدترین اخبار مربوط به لونا ۲٫۰، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان مانند بایننس، توکن جدید Luna 2.0 را در بخشی به نام منطقه نوآوری (Innovation Zone) فهرست کرده‌اند؛ فضایی برای تریدرهای باتجربه‌تر و ریسک‌پذیرتر. درحقیقت این کار به این دلیل است که تریدرهای کم‌تجربه‌تر در معرض خطرات و نوسانات این توکن ها و پروژه‌های جدید قرار نگیرند.
از طرفی، صرافی‌های رمز ارز OKX و KuCoin نیز در حال حاضر کوین جدید لونا را در صرافی خود فهرست کرده‌اند و هردوی این صرافی‌ها نیز هم‌اکنون از ایردراپ توکن‌های جدید Terra پشتیبانی خواهند کرد.
با این ‌حال، این توکن کماکان به افت قیمت خود ادامه داد و در مقایسه با زمان اوج خود (پس از لیست شدن در بایننس) چهل درصد از ارزش خود را از دست داد. درحقیقت علت این موضوع این است که برخی گیرنده‌های این توکن در ایردراپ، توکن‌های جدید خود را فروخته‌اند تا به شکلی بتوانند ضررهای ناشی از سقوط UST و LUNA را جبران کنند.
 
پیش‌بینی آینده ترا ۲٫۰
هدف متصدیان پروژه ترا لونا ۲٫۰ بیشتر از هر چیزی این است که بتوانند پروژه را در اکوسیستم ارزهای دیجیتال و شبکه‌های غیرمتمرکز به ثباتی نسبی برسانند. درحقیقت آینده لونا کلاسیک مستقیم به رونمایی‌ها و تغییرات عمده در سیاست‌های برندینگ وابسته است؛ از این‌رو پروژه‌های مرتبط با این احیای لونا نیز عبارت‌اند از آستراپورت (Astroport)، نبولا (Nebula)، پریزم (Prism)، رندوم ارث (RandomEarth) و…
البته از آنجا که لونای جدید در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، درنتیجه پیش‌بینی وضعیت و آینده این پروژه به‌هیچ‌وجه کار ساده‌ای نخواهد بود. درحقیقت در ۳۰ مه ۲۰۲۲ (۹ خرداد ماه ۱۴۰۱)، یک سرویس پیش‌بینی قیمت‌های مبتنی بر الگوریتم پیش‌بینی کرد که ارزش متوسط کوین جدید در سال ۲۰۲۲، ۰٫۰۰۰۱۶۴۵۸ دلار خواهد بود و تا سال ۲۰۲۵ به ۰.۰۰۰۵۱۴۷۰ دلار می‌رسد. این رقم تا سال ۲۰۳۰، به‌صورت متوسط به سه هزارم دلار هم خواهد رسید.
این پیش‌بینی‌ها براساس الگوریتم‌ها صورت می‌گیرند و سناریوهای جاری و فعلی بازار را دقیق نمی‌سنجند. موفقیت و جلب اعتماد ترا لونا ۲٫۰ وابسته به این است که برنامه‌های احیا چطور پیش روند. از طرفی، اندی لایان (Anndy Lian)، رئیس هیئت‌مدیره صرافی بیگ وان (BigONE) اعلام کرد که جامعه ترا قدرتمند از قبل به فعالیت خود ادامه خواهد داد. البته وی اشاره‌ای به مدت‌زمان این قدرتمندی نداشته و اضافه کرده است که بسیاری از افراد به قیمت توکن‌ها توجه خاصی دارند.
ولی موضوع این است که قیمت و فورک شبکه به‌اندازه لزوم تثبیت پروژه در اکوسیستم فعلی آن حائز اهمیت نیست. درواقع بایننس اجازه داد تا اپلیکیشن‌های متمرکز و غیرمتمرکز ترا لونا ۲٫۰ به بلاک چین جدید منتقل ‌شوند تا بدین ترتیب فعالیت سیستم هیچ‌وقت متوقف نشود.
علاوه بر این، اکوسیستم ترا در کلیه طول تغییرات خود تلاش کرده است تا وضعیت را از طریق اجتماع پشتیبان خود باثبات نگه دارد. درحقیقت حتی تعدادی از اعضای این جامعه موجودی لونا کیف پول‌های خود را برای سوزاندن به آدرس‌های مدنظر فرستاده تا از تعداد توکن های در گردش کسر شود.
البته حمایت‌های این‌چنینی تنها در کوتاه‌مدت پاسخ‌گو هستند و وقتی می‌توان مشکلات را به‌درستی حل کرد که مدیریت بودجه و چشم‌اندازها سازوکاری واضح و قابل‌سنجش پیدا کنند. درحقیقت برای اینکه ترا لونا ۲٫۰ به ثمر رسیده و فورک این شبکه اثربخش باشد، باید یک اعتماد و شفاف‌سازی مؤثر در کار باشد؛ درنتیجه اینکه اگر کاربران قصد سرمایه‌گذاری روی توکن‌های این پروژه جدید را دارند، باید همواره تحقیقات خود را داشته و به پیش‌بینی‌ها اعتماد نکنند.
سخن پایانی
اساساً همه‌چیز درباره سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به پرتفوی سرمایه‌گذاری کاربر و البته قدرت ریسک‌پذیری وی بستگی خواهد شد. درحقیقت همان‌طور که در این مطلب توضیح دادیم، ترا هارد فورکی را تجربه کرده و توکن‌های قدیمی لونا نیز از این‌ پس با نام جدید لونای کلاسیک عرضه خواهند شد. از طرفی دارندگان توکن‌های قدیمی UST و لونا نیز از عرضه توکن‌های جدید بهره خواهند برد.
جدا از این، بازیابی ترا لونا به نحوه مدیریت توسعه‌دهندگان و تیم حاکمیتی آن برای آماده‌سازی زیرساخت عمومی اصلی، کیف پول‌های رمز ارز، فایل‌ها، نظارت بر برنامه‌های توسعه ضروری و عملکردی به‌عنوان یک کمیته راهبری برای زنجیره جدید بستگی دارد.
با وجود این، اکوسیستم ترا در حال حاضر از میلیون‌ها کاربر در سرتاسر جهان برخوردار بوده و ترا استیشن نیز به توسعه‌دهندگان سراسر جهان اجازه می‌دهد تا در پروژه‌های متعدد فعال در دیفای یا بازارهای NFT همکاری کرده و به آن‌ها کمک کند تا از زیرساخت‌های پیشرفته‌تری استفاده کنند.
پرسش‌های متداول
۱- آیا سرمایه‌گذاری روی ترا لونا ایده مناسبی است؟
اساساً تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری روی لونا کلاسیک به شرایط پرتفوی، اهداف سرمایه‌گذاری و استراتژی مرتبط است که در بازار ارزهای دیجیتال در پیش می‌گیرید. درحقیقت همواره باید قبل از سرمایه‌گذاری، به شرایط خود دقت داشته و آن بخش از دارایی را که از دست دادن آن سبب نابودی روال عادی زندگی‌تان می‌شود، وارد سرمایه‌گذاری خود نکنید.
۲- سرنوشت توکن‌های لونای قدیمی چه خواهد شد؟
کوین‌های قدیمی لونا به توکن های لونا کلاسیک (LUNC) تبدیل خواهند شد. درواقع تعدادی از دارندگان قدیمی لونای پیشین لونا و همچنین توکن‌های UST نیز از طریق ایردراپ، لونا ۲٫۰ را دریافت می‌کنند.
۳- چه زمانی از لونا ۲٫۰ رونمایی شد؟
براساس برنامه اعلامی جهت احیای ترا و اکوسیستم آن، در تاریخ ۲۸ مه ۲۰۲۲ (۷ خرداد ماه ۱۴۰۱) از لونا ۰/۲ رونمایی شد.
۴- چگونه می‌توانیم توکن‌های لونا ۲٫۰ را بخریم؟
اساساً توکن‌های لونا ۲٫۰ برای آن دسته از کاربرانی که پیش ‌از این تغییرات، مالک توکن های لونا و UST بودند، در دسترس است. از طرفی توسعه‌دهندگان نیز مثل این ۲ دسته، از توزیع رایگان و جایگزین شونده توکن‌های تازه به‌جای توکن‌های پیشین برخوردار خواهند شد.
 

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” رمز ارز “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3661

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا