نحوه دریافت وام با سهام عدالت در سامانه ستاره

فهرست این مقاله
سامانه ستاره؛ سامانه جدید وام دهی با سهام عدالت
یکی از معضل‌های دریافت وام در کشور این بوده است که افرادی که دارای ملک نبودند، نمی‌توانستند با به وثیقه گذاشتن دارایی‌های منقول خود مثل طلا، سهام و… اقدام به دریافت وام کنند. اما اخیرا سامانه جدید ستاره راه‌اندازی شده است که بر اساس آن دارندگان سهام عدالت نیز می‌توانند بنا به شرایطی وام دریافت کنند. در اواسط دهه 1380، زمانی که آقای احمدی‌نژاد ریاست جمهوری را بر عهده داشت، طرح سهام عدالت اجرایی شد. بر اساس این طرح، سهام دولت در 49 شرکت بورسی به طبقه‌ی کم‌درآمد فروخته شد. اخیرا و پس از حدود 15 سال از اجرایی شدن این طرح، سومین دوره‌ی پرداخت سود به دارندگان سهام عدالت انجام شد. درحال حاضر نیز دارندگان سهام عدالت می‌توانند با وثیقه‌گذاری سهام خود، از برخی از بانک‌ها وام دریافت کنند. در ادامه شرایط و ویژگی‌های این طرح را بررسی خواهیم کرد.
مزایای دریافت وام با توثیق سهام
دارندگان سهام عدالت از این پس می‌توانند با توجه به شرایطی خاص و با توثیق سهام خود، از تاریخ 5 مرداد سال 1401 وام دریافت کنند. به زبان ساده دارایی سهام عدالت قرار است به عنوان جایگزین سند ملک برای گرفتن وام به کار گرفته شود که البته شرایطی دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد. بر اساس گفته‌ی محسن خدابخش، عضو هیئت مدیره سازمان بورس، با گذشت چند روز از اجرایی شدن این طرح، حدود 350 هزار نفر با استفاده از توثیق سهام عدالت وام دریافت کرده‌اند. محسن خدابخش نکول (ناکامی در پرداخت) و عقب افتادگی این وام‌ها را صفر دانست، در نتیجه هر شخصی که دارای سهام عدالت باشد می‌تواند در صورت واجد شرایط بودن، این وام را دریافت کند.
از طرف دیگر سهام عدالت یک سرمایه‌گذاری مناسب است که ممکن است برخی از دارندگان آن به دلیل نیاز مالی، تصمیم به فروش دارایی خود بگیرند، اما با اجرایی شدن طرح دریافت وام با توثیق سهام، این افراد می‌توانند بدون فروش سهام خود، مبلغی را به صورت وام دریافت کنند. توجه داشته باشید که علی‌رغم ارزنده بودن نمادهای سهام عدالت، در زمان نگارش این مطلب، قیمت اکثر سهام و ارزش سهام عدالت به طور کلی نسبت به سال 99 بسیار افت کرده است. به همین دلیل این طرح برای افرادی که دارای سهام عدالت هستند، به ارزندگی آن آگاه هستند و قصد فروش آن را نداشته‌ اما نیاز مبرم به پول دارند، بسیار کاربردی خواهد بود.
شرایط دریافت وام در سامانه ستاره از طریق سهام عدالت

شخصی که درخواست وام سهام عدالت را دارد، نباید هیچ بخش از سهام خود را فروخته باشد. این مورد برای متقاضیانی است که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده بودند و بنابراین توانایی آن را داشتند که در هر زمانی، با تصمیم خود اقدام به فروش سهام عدالت خود کنند.
سهام عدالت متقاضی نباید توقیف شده باشد.
سرپرست خانوار خانواده‌ی متقاضی درخواست دریافت وام، باید یارانه‌بگیر باشد.
افرادی که در خواست وام سهام عدالت را دارند باید حتما پیش از این در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده باشند. در صورتی که متقاضی این مراحل را طی نکرده باشد بهتر است پیش از اقدام برای دریافت وام، در این سامانه (سجام) ثبت‌نام کرده و احراز هویت شود.

ویژگی‌ های وام سهام عدالت

متقاضیان واجد شرایط دریافت وام سهام عدالت، می‌توانند 50 درصد ارزش روز پورتفوی خود را به عنوان وام دریافت کنند. در زمان نگارش این مقاله ارزش تقریبی سهام عدالت 532 هزار تومانی معادل 14 میلیون تومان و ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی معادل 28 میلیون تومان است، بنابراین وام دریافتی برای دارندگان سهام عدالت 532 میلیون تومانی مبلغ 7 میلیون تومان است و دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی، می‌توانند تا سقف 14 میلیون تومان را به عنوان وام دریافت کنند. البته گفته می‌شود که برخی از بانک‌ها، وام‌های خود در مبالغ 2 الی 10 میلیون تومان به متقاضیان اعطا می‌کنند.
تا به امروز تنها امکان دریافت وام سهام عدالت از سه بانک ملی، رسالت و مهر ایران برای متقاضیان وجود دارد اما در آینده، دیگر بانک‌ها نیز به این طرح اضافه خواهند شد.
وام سهام عدالت به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود، درواقع دریافت‌کنندگان این وام به یک کارت اعتباری دسترسی خواهند داشت که می‌توانند از آن در فروشگاه‌های طرف قرارداد این سه بانک یعنی افق کوروش، رفاه، وین مارکت و همچنین پذیرندگان دستگاه پوز سداد که دارای QR Code هستند، استفاده کنند.
در حال حاضر که این طرح، جدید به حساب می‌آید تنها امکان به وثیقه گذاشتن سهام برای متقاضیان وجود دارد اما گفته شده است که قرار است در آینده متقاضیان بتوانند با به وصیقه گذاشتن طلا و دیگر دارایی‌های منقول نیز بتوانند وام دریافت کنند.

مراحل وثیقه گذاری در سامانه ستاره

ثبت‌نام در سامانه ستاره
ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام (در صورتی که پیش از این در این سامانه ثبت‌نام و احراز هویت نشده باشید)
درخواست توثیق سهام (برای این کار می‌توانید به صورت حضوری به بانکی که از این طرح پشتیبانی می‌کند مراجعه کنید و یا با ورود به سامانه اینترنتی و یا اپلیکیشن بانک این مرحله را انجام دهید)
در این مرحله بانک، از سامانه وثیقه‌گذاری ستاره استعلام می‌گیرد و به این ترتیب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بانک را از میزان سهام قابل وثیقه متقاضی مطلع می‌کند.
متقاضی می‌تواند نمادها و سهامی که امکان وثیقه‌گذاری آنها وجود دارد را از طریق سامانه یا اپلیکیشن بانک مشاهده کند و تصمیم بگیرد که کدام سهام را به عنوان وثیقه انتخاب کند و درخواست خود را ثبت کند.

توجه داشته باشید که سامانه ستاره هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده است و در حال حاضر امکان دریافت وام طریق اپلیکیشن بانک و یا مراجعه حضوری به بانک امکان‌پدیر است.
شرایط دریافت وام از بانک ملی

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، تا به امروز بانک ملی یکی از سه بانکی بوده است که به متقاضایان امکان دریافت وام سهام عدالت را داده است. در ادامه شرایط دریافت وام سهام عدالت از بانک ملی را بیان خواهیم کرد:

متقاضی حتما باید در بانک ملی حساب بانکی داشته باشد و یا باید پیش از درخواست وام اقدام به افتتاح حساب کند.
متقاضیانی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده بودند باید بانک ملی را به عنوان کارگزار خود انتخاب کنند.
دریافت این وام به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و متقاضیان باید حتما یکی از اپلیکیشن‌های بانکی “ایوا” (اپلیکیشن مخصوص بانک ملی)، “شصت” و یا “بله” را داشته باشند.
مثل دیگر روش‌ها، وام دریافتی از طریق بانک ملی به صورت نقد نیست و استفاده از مبلغ اعتباری آن تنها در فروشگاه‌های طرف قرارداد این بانک، ممکن است.
سقف وام پرداختی بانک ملی 10 میلیون تومان است.

سخن پایانی
بسیاری از افرادی که دارای ملک نیستند برای دریافت وام با مشکل مواجه بودند همچنین برخی از دارندگان سهام عدالت مجبور بودند به دلیل نیاز مالی، برخلاف میل باطنی خود، سهام عدالت را که در این روزها نیمی از ارزش خود را نسبت به سال 99 از دست داده است با قیمت بسیار پایین به فروش برسانند. به همین دلیل و با وجود شرایط بد اقتصادی تصمیم به راه‌اندازی سامانه ستاره گرفته شد که بر اساس آن دارندگان سهام عدالت بتوانند نیمی از مبلغ سهام عدالت خود را به صورت وام دریافت کنند. در این مقاله سعی کردیم شرایط موردنیاز و ویژگی‌های این وام را بررسی کنیم.
سوالات متداول
۱- میزان اعتبار پرداختی در طرح دریافت وام سهام عدالت با وثیقه سهام چقدر است؟
در این طرح دارندگان سهام عدالت 532 هزارتومانی مبلغ 7 میلیون تومان و دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی، تا سقف 14 میلیون تومان دریافت می‌کنند.
۲- امکان دریافت وام سهام عدالت از کدام بانک‌ها وجود دارد؟
امکان دریافت وام سهام عدالت از سه بانک ملی، رسالت و مهر ایران برای متقاضیان وجود دارد. البته در آینده بر تعداد بانک‌ها افزوده خواهد شد.
۳- آیا مبلغ تعیین شده به صورت نقد قابل برداشت است؟
خیر، مبلغ تعیین شده در یک کارت اعتباری قرار می‌گیرد که قابل استفاده در فروشگاه‌های طرف قرارداد این سه بانک یعنی افق کوروش، رفاه، وین‌مارکت و همچنین پذیرندگان دستگاه پوز سداد که دارای QR Code هستند، است.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3662

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا