مهر – تامین مالی اقدام ملی مسکن متنوع می شود



به گزارش خبرنگار مهر، این روزها برنامه نهضت ملی مسکن با تشکیک‌هایی در اجرا مواجه شده است.
مهمترین زیرساخت مالی این طرح، تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی مسکن ذیل قانون جهش تولید مسکن و همچنین قانون بودجه سال جاری است که تا کنون علی رغم ابلاغ هر دوی این قوانین از سوی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به بانک‌ها، اقدامی در جهت پرداخت آن صورت نگرفته است.
رستم قاسمی (۱۰ آبان): وام جهش تولید مسکن از فردا به بانک‌ها ابلاغ و اعطا می‌شود
این در حالی است که رستم قاسمی ۱۰ آبان امسال در نشست گرامی داشت هفته پدافند غیر عامل اظهار کرد: در آخرین جلسه‌ای که دیروز با رئیس بانک مرکزی داشتیم قرار شد امروز (۱۰ آبان) به همه بانک‌های کشور تسهیلات نهضت ملی مسکن ابلاغ شود.
وی افزود: همه بانک‌ها مکلف به تخصیص ۲۰ درصد سهم تسهیلات کشور معادل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال به بخش مسکن شده‌اند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این موضوع قانون است و چنانچه بانکی این تکلیف را اجرا نکرد، ۲۰ درصد جریمه مالیاتی می‌شود؛ بانک‌ها موظفند این تخصیص سهم را اجرا کنند.
وی یادآور شد: سهم هر استان و همچنین سقف تعداد واحدها در هر شهرستان مشخص شده است؛ این تسهیلات ابلاغ شده و سازندگان می‌توانند از فردا صبح که کار عملیاتی-اجرایی را آغاز می‌کنند، اولین بخش این تسهیلات را درخواست کنند. این تسهیلات در چند مرحله پرداخت می‌شود.
قاسمی تصریح کرد: این تسهیلات یارانه‌ای بوده و جزو تعهدات ماست.
وزیر راه (۱۱ آبان): تسهیلات ابلاغ شده، ولی با تأخیر پرداخت می‌شود
وزیر راه و شهرسازی ۱۱ آبان در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید سازمان بنادر و دریانوردی در گفت گو با خبرنگاران درباره اعطای تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی با بیان این‌که ۱۰ آبان مصوبه پرداخت وام نهضت ملی مسکن به بانک‌ها ابلاغ شده افزود: پرداخت تسهیلات با چند روز تأخیر و حداکثر یکی دو هفته آینده عملیاتی خواهد شد.
وزیر اقتصاد (۱۶ آذر امسال): نمی‌گذاریم تجربه مسکن مهر تکرار شود
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز ۱۶ آذر به مناسبت روز دانشجو در نشست فعالان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص تأمین مالی نهضت ملی مسکن اظهار کرد: درباره ساخت یک میلیون مسکن مکاتباتی با بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی داشتیم تا تأمین مالی ساخت این تعداد مسکن متنوع شود که تجربه ساخت مسکن مهر تکرار نشود.
نامه اخیر خاندوزی به رئیس جمهور: تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی تورم زاست
وی افزود: در این زمینه باید از ظرفیت‌های خارجی نیز استفاده شود که اخبار خوبی مبنی بر فراهم‌شدن زمینه‌های حضور ظرفیت‌های خارجی برای ساخت یک میلیون مسکن خواهید شنید.
شنیده شده وزیر اقتصاد اخیراً نامه‌ای هم به رئیس جمهور درباره تورم زا بودن تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی ساخت مسکن ذیل قانون جهش تولید مسکن ارسال کرده است.
وزیر اقتصاد (۲۰ تیر ۱۳۹۹): تجربه مسکن مهر فرصت طلایی برای کشور بود
این در حالی است که خاندوزی در تیر ماه سال گذشته در نشستی که در خبرگزاری مهر با حضور پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم و سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم برگزار شد، از وضعیت مدیریت دولت‌های دوازدهم و سیزدهم در بخش تولید مسکن انتقاد کرد.
خاندوزی در میزگرد خبرگزاری مهر درباره مسکن عنوان کرد:
«یکی از مؤلفه‌های دوره مدیریت دولت یازدهم در بازار مسکن، بی تحرکی هم در سمت عرضه مسکن و هم نسبت به مدیریت تقاضای مسکن بود. به جای بهبود و رفع ایرادات مسکن مهر، شاهد توقف آن بودیم. اما به طور واضحی سیاستگذار درباره تحرک عرضه و مدیریت تقاضا انفعالی عمل کرد و بخش زیادی از فرصت‌ها را از دست دادیم. تجربه مسکن مهر، فرصت طلایی در اختیار کشور قرار داد تا نهادهای مسکن ساز و شهرساز حرفه‌ای داشته باشیم ولی از آن غفلت شد؛ می‌توانستیم بازیگران جدیدی را به بازار مسکن کشور معرفی کنیم که نه تنها بازار داخل بلکه بازارهای منطقه‌ای را هم در دست بگیرند؛ اما این فرصت از دست رفت که هم به دولت دهم و هم یازدهم برمی گردد. نه دولت دوم احمدی نژاد و نه دولت اول روحانی از این فرصت استفاده نکردند.»
وی در خصوص دفاع از هدایت تسهیلات بانکی به بخش مسکن نیز گفت:
«واقعیت آن است که بخشی از اقدامات مجلس در بخش مسکن را به طور سنتی کمیسیون عمران کلید می زده است و بنده اطلاعی در خصوص آن کمیسیون ندارم اما در کمیسیون اقتصادی احتمالاً سه دسته اقدامات در دستور کار خواهد بود: اولاً تکمیل سریع بانک اطلاعات املاک و اسکان که بنده به همراه جمعی از نمایندگان طرحی را برای خاتمه دادن به این کوتاهی تاریخی آماده کرده‌ایم، ثانیاً فعال کردن بانک‌ها در حوزه تسهیلات ساخت مسکن و مدل‌های جدید تأمین مالی مسکن و ثالثاً به کار بستن اهرم مالیات بر سوداگری بازار مسکن یا مسکن خالی.»
خاندوزی (سال ۱۳۹۷): هدایت تسهیلات بانکی به بخش تولید، رشد نقدینگی ندارد
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد جوان دولت سیزدهم در مقاله‌ای که با عنوان «نقد برنامه‌های توسعه ایران از منظر ارتباط با بخش مالی و واقعی» که در سال ۱۳۹۷ با همکاری محسن مقیسه به رشته تحریر درآورده، نوشته است:
«یکی از مشکلات اصلی برنامه‌های توسعه اول تا ششم، عدم توجه به سیاست هدایت تسهیلات یا هدایت اعتبارات است؛ در هیچیک از برنامه‌های توسعه، نه تنها گزینش صنایع استراتژیک که باید حمایت اعتباری و بانکی پیرامون آنها سامان یابد، تعیین تکلیف نشد، بلکه به تدریج ابزارهای حاکمیت برای هدایت تسهیلات به بخش‌های اولویت‌دار ضعیف و ضعیف‌تر شد.»

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا