معرفی 12 تا از بهترین پروژه دیفای در سال 2021

اگر بازارهای مالی یا دنیای ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید، احتمالاً عبارت DeFi یا Decentralized Finance به معنای اقتصاد غیرمتمرکز را شنیده‌اید. این نوع اقتصاد به بخش مهمی از دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شده و توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کرده است؛ به همین دلیل در این مقاله برخی از موفق‌ترین انواع پروژه دیفای را بررسی کرده‌ایم، اما پیش از هر چیز به این موضوع پرداخته‌ایم که DeFi چیست و چه عاملی آن را از بقیه بازار رمز ارز متمایز کرده است؟
فهرست این مقاله
دیفای DeFi چیست؟
در دنیای مالی امروز که به‌سرعت به سمت دیجیتالی‌شدن پیش می‌رویم، هدف اصلی دیفای این است که پرداخت‌های نظیر به نظیر را برای سرمایه‌گذارها راحت کند. با استفاده از کارایی و قدرت قراردادهای هوشمند، پروتکل‌های دیفای به فضایی بسیار خوب برای وام‌دهی، وام‌گرفتن، معامله، پس‌انداز و کسب سود تبدیل شده‌اند که به بروکراسی‌های معمول نیازی ندارد.
اهداف دنیای دیفای و اقتصاد غیرمتمرکز

حذف بروکراسی و کاغذبازی: قراردادهای هوشمند به‌صورت دیجیتالی روی بلاک چین پردازش می‌شوند و به هیچ‌گونه کاغذبازی یا زمان انتظار در بانک نیاز ندارند.
حذف واسطه‌ها: خودکارسازی اجرای قراردادهای هوشمند روی بلاک چین نیاز به واسطه‌های انسانی را از بین می‌برد. با استفاده از قراردادهای هوشمند نیازی به واسطه‌های خارجی مانند وکیل نخواهد بود. درواقع تنها دو طرف قرارداد در معامله دخیل هستند و اگر یکی از طرفین شروط معامله را تکمیل کند، قرارداد به‌صورت خودکار اجرا می‌شود.
افزایش سرعت: بدون وابستگی به واسطه‌ها و همچنین نبود زمان انتظار برای تکمیل تراکنش، استفاده از دیفای تجربه‌ای سریع و یکپارچه برای شما رقم می‌زند.
فرصت‌های برابر: با استفاده از خدمات DeFi کاربران می‌توانند به خدمات ارائه‌شده توسط مؤسسات مالی مهم دسترسی داشته باشند. با استفاده از این خدمات فرقی ندارد کاربر در یک کشور کوچک آفریقایی است یا یکی از ایالت‌های آمریکا! همه می‌توانند از خدمات بانکداری مدرن استفاده کنند.

بهترین پروژه های دیفای در سال ۲۰۲۲

دنیای دیفای روز به روز در حال گسترش است، اما چند پروژه بسیار مهم وجود دارد که بهتر است در سال ۲۰۲۲ بیشتر آن‌ها را تحت نظر داشته باشیم. بهترین پروژه‌های دیفای در سال ۲۰۲۲ به شرح زیر هستند:
 ۱.آوی (AAVE)
آوی در سال ۲۰۱۷ با نام ETHLend تأسیس شد و یکی از بهترین پروژه‌های دیفای دنیا شناخته می‌شود. AAVE یک پلتفرم نقدینگی غیرمتمرکز است که کاربران به‌کمک آن می‌توانند با وام‌دهی سرمایه‌های خودشان در قبال آن سود دریافت کنند. همچنین می‌توانند با قراردادن وثیقه از این پلتفرم وام بگیرند. این پلتفرم وام‌گیرنده‌ها و وام‌دهنده‌ها را در فضایی غیرمتمرکز به هم متصل می‌کند و کاربران از طریق آن می‌توانند فرصت برابری برای وام‌دهی و وام‌گرفتن داشته باشند. همچنین می‌توانند با سپرده‌گذاری توکن‌های AAVE داخل این پلتفرم پاداش بگیرند.
۲.  آوالانچ (AVAX)
آوالانچ (AVAX) خود را سریع‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند در دنیا معرفی می‌کند. همچنین عملکرد بسیار خوبی در زمینه NFT دارد و با پلتفرم‌های دیگر مانند سوشی سواپ، چین لینک و گراف نیز مرتبط است. آوالانچ به‌دلیل اینکه می‌تواند تراکنش‌ها را در مدت‌زمان کوتاه‌تری در مقایسه با اتریوم اجرا کند و در عین حال کارمزد تراکنش‌ها نیز بسیار کمتر است، خودش را رقیب مستقیم اتریوم می‌داند. این پروژه به‌تازگی ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه برای حمایت از استارتاپ‌های دیفای اختصاص داده و به همین دلیل یکی از بهترین مکان‌ها برای راه‌اندازی پروژه‌های جدید است.
۳. کاردانو (ADA)

کاردانو (ADA) یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بلاک چین دنیاست و به‌دلیل استفاده از الگوریتم اثبات سهام و مصرف انرژی بسیار کمی که دارد، به‌عنوان بلاک چین سبز شناخته می‌شود. این پروژه نیز چند وقت پیش اعلام کرد با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری در زمینه اقتصاد غیرمتمرکز، NFT و آموزش بلاک چین به‌دنبال گسترش اکوسیستم خود است؛ از این‌رو می‌توان کاردانو را یکی از بهترین پروژه‌های دیفای دانست.
۴. چین لینک (LINK)
چین لینک (LINK) یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز است که کاربرد آن تأمین اطلاعات از دنیای بیرون برای بلاک چین‌ها و قراردادهای هوشمند است. چین لینک به‌تازگی اعلام کرده که یک Token Bridge قابل برنامه‌ریزی را توسعه داده است که امکان ارتباط بین پروژه‌های بلاک چین  مختلف را فراهم می‌کند. با استفاده از این Bridge پروتکل‌های دیفای می‌توانند کاملاً مقیاس‌پذیر باشند و خبری هم از مشکلات قبلی که پروژه‌های بلاک چین با آن روبه‌رو بودند وجود ندارد.
۵. پولکادات
پولکادات یک شبکه اینترنت است که به‌کمک آن بلاک چین‌‌های مختلف می‌توانند اطلاعات و تراکنش‌های گوناگون را از طریق زنجیره، رله پولکادات را به‌صورت . این موضوع سبب شده است پولکادات و پروژه‌هایی که براساس آن ساخته می‌شوند، بسیار سریع‌تر از اتریوم بوده و مقیاس‌پذیری بیشتری هم داشته باشند.
۶. ترا لونا (LUNA)
ترا لونا (LUNA) یکی از بهترین پروژه‌های دیفای و نسل بعدی پلتفرم‌های قرارداد هوشمند است که اقتصاد غیرمتمرکز را با مفهوم استیبل کوین‌ها ترکیب می‌کند. در این پلتفرم از استیبل کوین‌هایی که امکان پرداخت آنی، کارمزد کم و امکان پرداخت بین پلتفرمی را داشته باشند، پشتیبانی می‌شود. با توجه به محبوبیت بالای دنیای دیفای و همچنین توجه بسیاری که به ارزهای دیجیتال می‌شود، لونا یکی از بهترین پروژه‌های دیفای است که در سال ۲۰۲۲ حتماً باید آن را مدنظر داشته باشید.
۷. پولیگان (MATIC)
پولیگان (MATIC) یکی از سریع‌ترین راهکارهای توسعه لایه ۲ اتریوم و اکوسیستم نرم‌افزارهای غیرمتمرکز آن است. این شبکه دارای قابلیت‌هایی مانند ارتباط بین شبکه‌های مختلف، مقیاس‌پذیری و امنیت بالاست. اساساً این شبکه چند خط به اتوبان پرترافیک لایه ۱ اتریوم اضافه می‌کند. در حال حاضر بیشتر پروژه‌های دیفای روی بلاک چین اتریوم قرار دارند و به همین دلیل هرچقدر ترافیک این شبکه کمتر باشد، تراکنش‌ها با سرعت بیشتری انجام شده و سبب رشد سریع‌تر اکوسیستم دیفای می‌شوند.
۸. سولانا (SOL)

سولانا (SOL) یک پلتفرم توافق جدید و انقلابی است که از الگوریتم اثبات تاریخ استفاده می‌کند. در این الگوریتم به‌جای ماینینگ یا سپرده‌گذاری توکن‌ها برای تأیید تراکنش، تمامی تراکنش‌ها از طریق یک برچسب زمانی روی بلاک چین  تأیید می‌شوند. سولانا یکی از رقبای جدی اتریوم به شمار می‌آید؛ زیرا با وجود اینکه روی لایه ۱ است، سرعت بسیاری دارد؛ به همین دلیل برای اجرای سریع‌تر تراکنش‌ها به ‌کمک هیچ پلتفرم دیگری نیاز ندارد.
۹. سینتتیکس (Synthetix)
سینتتیکس (SNX) یک صرافی غیرمتمرکز رو به رشد است که می‌توانید در آن ارزهای دیجیتال را با سهام، ارزهای فیات، فلزات گران‌بها و دیگر دارایی‌هایی که فعلاً در اختیار مؤسسات مالی سنتی هستند، معاوضه کنید. ویژگی منحصربه‌فرد پلتفرم سینتتیکس این است که کاربران می‌توانند توکن‌های اختصاصی خود را خلق کنند. شما می‌توانید با سپرده‌گذاری طلا، یورو، دلار، سهام شرکت‌های مختلف و… را در ازای توکن synths دریافت کنید. از طریق این پلتفرم کاربر می‌تواند بدون اینکه به‌صورت فیزیکی یک دارایی را در اختیار داشته باشد، روی آن سرمایه‌گذاری کند و به همین دلیل سینتتیکس یکی از بهترین پروژه‌های دیفای به شمار می‌رود.
۱۰. یونی سواپ (UNI)
یونی سواپ (UNI) یک صرافی غیرمتمرکز است که از طریق آن کاربر می‌تواند نقدینگی مورد نیاز خودش را با کمترین میزان سود دریافت کند. نقدینگی این پلتفرم از طریق یک مفهوم به نام بازارساز خودکار تأمین می‌شود و به همین دلیل کاربران همیشه می‌توانند به نقدینگی مورد نیاز خودشان دسترسی داشته باشند. همچنین به دلیل محبوبیت بالا، توکن بومی این پلتفرم یعنی UNI در صرافی‌های متمرکز زیادی هم عرضه می‌شود.
آینده دیفای

پلتفرم‌های دیفای در حال رشد هستند و توجه خیلی از سرمایه‌گذارها و کاربران عادی را به خودشان جلب کرده‌اند. همچنین پلتفرم‌های مختلف هر روزه میلیون‌ها دلار روی استارتاپ‌های دیفای سرمایه‌گذاری می‌کنند تا رشد این نوع اقتصاد سریع‌تر شود. این سرمایه‌گذاری‌ها سبب می‌شود برابری اقتصادی روز به روز بیشتر شود و حتی افرادی که به خدمات بانکی دسترسی ندارند، بتوانند از طریق اینترنت به این خدمات دسترسی داشته باشند. دیفای فاصله کشورهای فقیر و ثروتمند را از بین می‌برد و همه می‌توانند از پیشرفت‌های اقتصادی بهره‌مند شوند.
سخن پایانی
در سال ۲۰۲۱ ده‌ها پروژه مختلف معرفی شدند که ارزش و توانایی‌های بسیاری دارند و می‌توانند دنیای ارزهای دیجیتال را بار دیگر متحول کنند. ما این پروژه‌ها را به‌عنوان بهترین پروژه‌ دیفای در سال ۲۰۲۲ معرفی کردیم تا با توانایی‌های آن‌ها آشنا شوید و با توجه به آن‌ها بتوانید در بهترین زمان ممکن روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. اگر سؤالی در این زمینه دارید، از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سؤالات شما پاسخ می‌دهند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا