معرفی صرافی‌ ارزهای دیجیتال: راهنمایی کامل

آشنایی با صرافی‌های رمز ارز
صرافی ارزهای دیجیتال به انگلیسی Cryptocurrency exchange و یا Digital Currency Exchange (DCE) کسب و کاری است که برای شما این امکان را فراهم می‌کند که ارزهای کریپتو (ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده) را با دیگر دارایی‌ها درست مانند کاری که در پول‌های سنتی رایج و یا دیگر ارزهای دیجیتال انجام می‌دهید، خرید و فروش و معامله کنید.
پرداخت برای تبدیل این ارزها به یکدیگر را می‌توان با کمک کارت‌های اعتباری، انتقال الکترونیکی وجه و یا انواع مورد تأیید آن انجام داد.
صرافی رمز ارز می‌تواند بازارگردانی باشد که به طور معمول شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش (The Bid-ask spreads) را به عنوان کمیسیون معاملات و ارائه خدمات برداشت می‌کند و یا اینکه پلتفورمی مشابه باشد که برای انجام تراکنشات مالیات کسر می‌کند.
برخی از کارگزاری‌ها بر روی انواع دیگری از دارایی‌ها از جمله سهام‌هایی مانند Robinhood و eToro متمرکز اند. این دسته از کارگزاری‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که ارزهای رمزپایه خریداری کرده و به کیف پول مخصوص به ارز منتقل کنند، اما اجازه ندارند که آن را برداشت کنند. اما صرافی های اختصاصی ارزهای رمزنگاری شده مانند Binance و Coinbase وجود دارند که امکان برداشت ارز رمزنگاری شده را فراهم می‌کنند.
سازندگان ارزهای دیجیتال اغلب مستقل از مبادله رمز ارز هستند که این امر تجارت با آن ارز را تسهیل می‌کند. در یک نوع سیستم، ارائه دهنده‌ رمز ارز (DCP) کسب و کارهایی است که برای مشتریان خود حساب نگهداری ایجاد کرده و آن را مدیریت می‌کند، اما معمولاً رمز ارزی را برای آن دسته از مشتریان به طور مستقیم صادر نمی‌کند.
مشتریانی که رمز ارز را از صرافی های رمز ارز خریداری می‌کنند یا می‌فروشند، این رمز ارز را به حساب DCP مشتری منتقل و یا از آن خارج می‌کنند.
برخی از صرافی های ارزهای دیجیتال شرکت‌های تابعه دی‌سی‌پی هستند، اما بسیاری از آنها از نظر قانونی کسب و کارهایی مستقل هستند. مبلغ وجوهی که در حساب‌های دی‌سی‌پی نگهداری می‌شود ممکن است یک پول واقعی و یا برعکس ساختگی باشد.
صرافی ارزهای دیجیتال، تجارت آنلاین یا حضوری؟
صرافی رمز ارز می‌تواند یک تجارت فیزیکی (حضوری) و یا یک تجارت کاملاً آنلاین باشد. اگر به عنوان تجارت حضوری در نظر گرفته شود، روش‌های پرداخت سنتی و ارزهای دیجیتال را مبادله می‌کند.
در صورتی که به عنوان یک تجارت آنلاین در نظر گرفته شود، مبادله الکترونیکی پول و ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهد.
به طور معمول، صرافی های رمز ارز در خارج از کشورهای غربی فعالیت می‌کنند تا از موانع مقررات و پیگرد قانونی آزاد باشند. با این وجود، آنها ارزهای فیات غربی را کنترل کرده و برای تسهیل سپرده گذاری با ارزهای مختلف ملی، حساب‌های بانکی خود را در کشورهای مختلف حفظ می‌کنند.
صرافی‌های غیرمتمرکز مانند Etherdelta ،IDEX و HADAX وجوه کاربران را در صرافی ذخیره نمی‌کند، بلکه در عوض تجارت رمز ارزهای نظیر به نظیر را تسهیل می‌کنند. صرافی‌های غیرمتمرکز در برابر مشکلات امنیتی که سایر صرافی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد مقاوم هستند، اما از اواسط سال ۲۰۱۸ که از حجم معاملات کاسته شد، در اوضاع خوبی به سر نمی‌برند.
انواع صرافی ‌های ارزهای دیجیتال
برای انتخاب صرافی مناسب برای نیازهایی که دارید، باید انواع آن را به خوبی بشناسید.
صرافی‌ های متمرکز (Centralized Exchange)

اولین و رایج‌ترین صرافی رمز ارز، نوع متمرکز آن است. صرافی‌های محبوبی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از Coinbase، Binance، Kraken و Gemini. این صرافی‌ها شرکت‌های خصوصی هستند که پلتفورم‌هایی را برای معامله ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده ارائه می‌دهند و شما برای استفاده از آن‌ها لازم است که ثبت نام و احراز شوید.
صرافی‌های متمرکز فلسفه‌ متفاوتی با بیت کوین دارند؛ آن‌ها بر روی سرورهای اختصاصی خود اجرا می‌شوند که می‌تواند مورد حمله قرار بگیرد. اگر سرورهای شرکت به خطر بیافتد، کل سیستم برای مدتی خاموش می‌شود و بدتر از آن، اینکه اطلاعات محرمانه کاربران نیز به راحتی فاش می‌شود.
برای کاربران تازه کار، هر چه صرافی مورد نظرشان بزرگ‌تر و محبوب‌تر باشد انتخابی بهتر و قابل اعتمادتر است. هنگامی که رمزارزی را خریداری می‌کنید، بر روی کیف پول‌های نظارتی صرافی ذخیره می‌شوند نه بر روی کیف پول خصوصی‌ شما که کلیدهایش را خودتان کنترل می‌کنید.
در نتیجه، اگر میزان دارایی شما در کیف پول صرافی به حد قابل برداشت رسید، این کار را انجام دهید و در کیف پول خود ذخیره کنید.
صرافی‌ های غیر متمرکز (Decentralized Exchange)

صرافی‌های متمرکز هیچ کنترل مرکزی ندارند؛ بنابراین می‌توان گفت که با قوانین بیت کوین کار می‌کنند. آن را سروری در نظر بگیرید که کامپیوترهای آن هر کدام در نقاط مختلفی از جهان پراکنده شده‌اند و هر کامپیوتری یک بخشی را می‌سازد که توسط افراد کنترل می‌شود.
اگر یکی از این کامپیوترها خاموش شود تاثیری روی شبکه کلی ندارد؛ زیرا تعداد بسیار زیادی کامپیوتر دیگر وجود دارد که موجب ادامه‌ کار شبکه می‌شوند. همانطور که مشاهده می‌کنید، این وضعیت کاملاً با وضعیتی که در آن یک شرکت در مکانی مشخص کنترل را به عهده دارد، فرق می‌کند.
صرافی‌های غیر متمرکز ملزم به پیروی از هیچ قانون خاصی نیستند؛ زیرا فرد یا سازمان مشخصی برای وضع قانون و پیگیری آن وجود ندارد. افراد پس از انجام دادن معاملات خود در این دسته از صرافی‌ها در آن نمی‌مانند و مسئولیتی هم برای احراز هویت متوجه آنها نیست، بنابراین هیچ فرد و یا گروهی وجود ندارد که دولت بتواند شناسایی کند که مسئله به خودی خود باعث می‌شود که افراد برای استفاده از این پلتفورم آزاد باشند، خواهد این استفاده قانونی باشد یا غیرقانونی.
نحوه‌ فعالیت صرافی‌ های ارزهای دیجیتال چگونه است؟
یکی از کارهایی که صرافی‌ها انجام می‌دهند، ارسال رمزارز به کیف پول رمز ارز شخصی هر کاربر است. برخی از آنها نیز می‌توانند موجودی رمز ارز را به کارت اعتباری ناشناس منتقل کنند که بتوان از دستگاه‌های خودپرداز در سراسر جهان برای برداشت وجه استفاده کرد. بعضی از ارزهای دیجیتال توسط کالاهای دنیای واقعی مانند طلا پشتیبانی می‌شوند.
به طور دقیق چند صرافی رمز ارز در جهان وجود دارد؟

از آنجایی که قوانین کریپتو در بسیاری از کشورهای جهان محدود است و یا اصلاً چنین قوانینی هنوز به وجود نیامده، در نتیجه قوانینی هم برای ایجاد صرافی های دیجیتال وجود ندارد. شاید غیرمنتظره به نظر برسد اما هر فردی می‌تواند به صورت آنلاین ارز رمزنگاری شده خود را به سادگی بسازد و اینکه سرمایه‌گذاران بالقوه آن را مورد پذیرش و استفاده قرار دهند تضمینی ندارد.
تعیین تعداد دقیق صرافی‌ها در لحظه امری دشوار است؛ چرا که آن‌ها ملزم به ثبت اطلاعات در هیچ مرجع متمرکزی نیستند، اما چیزی که ما تا به این لحظه تخمین زده‌ایم عددی معادل ۵۰۴ است که این میزان می‌تواند در هر لحظه دستخوش تغییر شود. تعداد ۲۵۹ عدد از این صرافی‌ها از طریق سایت CoinMarketCap شناسایی شدند در حالی که صرافی‌های دیگر هنوز در مرحله‌ استارت‌آپ هستند.
طبق اطلاعاتی که از CMC بدست آورده‌ایم، ۱۸۹۹۸ بازار برای معامله‌ ارزهای کریپتو وجود دارد. با انجام یک سری معادلات ریاضی ساده به این نتیجه رسیدیم که به طور میانگین، یک پلتفورم صرافی برای کاربرانش ۷۳ مارکت برای انجام معادله دارد.
از آنجایی که ایجاد آن‌ها کاری ساده است، بسیاری از طرافی‌ها به وجود آمدند و پس از مدت کوتاهی به علت کمبود سرمایه و یا هر دلیل دیگری از بین رفتند. افرادی که علاقه‌مند به داشتن صرافی‌ رمز ارز هستند، می‌بایست به دنبال راه حلی درست و درمان باشند.
در واقع ما شما می‌توانید ساختار یک صرافی را که به صورت بین‌المللی شناخته شده است، خریداری کنید و سپس با آن برند شخصی خود را بسازید و وارد بازار کنید.
امروزه کاربران ارزهای کریپتو بیشتر از همیشه از وجود کلاهبرداران آگاهند؛ در نتیجه به طور طبیعی به دنبال صرافی‌های بزرگتر و مشهورتر هستند.
در ادامه لیستی از چند صرافی برتر را مشاهده می‌نمایید که امتیازدهی آن‌ها از ده امتیاز در نظر گرفته شده و همگی بالای ۷.۵ هستند:
۱- Binance
۲- Huobi Global
۳- Coinbase pro
۴- Kraken
۵- Bitfinex
۶- Bithumb
۷- Bitstamp
۸- FTX
۹- KuCoin
۱۰- Coinone
۱۱- BitFlyer
۱۲- Binance.US
۱۳- Liquid
۱۴- Poloniex
۱۵- OKEx
در بخش بعدی با بهترین صرافی‌های موجود آشنا می‌شویم:
بهترین محل برای خرید و فروش ارز رمزنگاری شده
در این مقاله تلاش بر این است که نتایج بی طرفانه‌ای را که با بررسی و مطالعه منابع معتبر در ارتباط با دسته‌بندی صرافی های رمز ارز بدست آورده‌ایم، در اختیار شما قرار دهیم.
تخصیص سرمایه و خرید بیت کوین یا ارزهای رمزپایه دیگر می‌تواند در ابتدا ترسناک باشد؛ چرا که هر روز اخباری در ارتباط با کلاهبرداری و افرادی که پول خود را از دست داده‌اند به گوشمان می‌خورد. بسیاری از این خبرها واقعیت‌ دارند و این کلاهبرداری‌ها اتفاق افتاده و همچنان ادامه خواهد داشت اما با این حال سرمایه گذاری در ارزهای رمزپایه هرگز به سادگی چیزی که فکر می‌کنیم نبوده است. طی چند سال گذشته پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است که معادلات رمزنگاری را ایمن و آسان کرده است.
یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی است که افراد هنگام خرید و فروش و یا مبادله‌ بیت کوین یا سایر ارزهای رمزپایه دارند، امنیت و حریم شخصی است. خواه قصد خرید و نگهداری طولانی مدت ارز را داشته باشند و خواه بخواهند به طور پی در پی مبادله کنند، نیاز دارند تا کارهایشان به سادگی انجام شود، ناشناس بمانند و حریم خصوصی آن‌ها حفظ شود. بهترین گزینه در این مواقع انتخاب صرافی‌هایی است که این نیاز را برآورده کند.
در ادامه لیستی از بهترین صرافی‌ها را برای انواع خاصی از معامله گران و نیز انواع مختلف معاملات مشاهده می‌نمایید. همچنین بهترین مبادلات را در هر نوع مبادله در بر می‌گیرد.
چندین روش برای سرمایه گذاری در بیت کوین یا سایر ارزهای رمزپایه وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت انواع مختلف صرافی، لطفا پس از مشاهده‌ لیست ارائه شده ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.
بهترین صرافی‌های رمز ارز عبارتند از:

Coinbase و Coinbase pro: بهترین صرافی‌های موجود
Cash App: بهترین انتخاب برای مبتدی‌ها
Binance: بهترین انتخاب برای آلت کوین‌ها (همه‌ ارزهای دیجیتال پدید آمده پس از بیت کوین، آلت کوین نامیده می‌شود)
Bisq: بهترین صرافی غیر متمرکز

CoinBase

معروف‌ترین و پر کاربردترین صرافی رمز ارز در ایالات متحده، کوین بیس Coinbase است.
سه سال پس از انتشار کد بیت کوین، در سال ۲۰۱۲ کوین بیس تأسیس شد که یک طرافی دارای مجوز و کاملاً قانون‌مند است. کوین بیس در حال حاضر مجوز فعالیت در بیش از ۴۰ ایالت و ناحیه از آمریکا را دارد.
Coinbase نسخه‌ دیگری با ساختار پرداختی متفاوت اما ارزان‌تر معرفی کرده که انتخاب‌های بیشتری برای مشتریان روی میز می‌گذارد از جمله تحت نظر داشتن چارت‌ها و اندیکاتورها، این نسخه از کویس بیس همان Coinbase Pro می‌باشد. برای کسانی که با استفاده از کویس بیس تجربه کسب کرده‌اند، Coinbase Pro گزینه‌ها‌ی مناسبی برای افراد حرفه‌ای ارائه می‌کند.
مزایای کوین بیس

طیف گسترده‌ای از آلت کوین‌ها را پوشش می‌دهد.
رابط کاربری بسیار ساده است.
نقدیندگی بسیار بالایی دارد.

معایب کوین بیس

اگر از نسخه‌ Pro آن استفاده نکنید، هزینه‌ها بالاتر است.
کاربر کلیدهای کیف پول را کنترل نمی‌کند.
افراد علاقه‌مند به انجام معادله با آلت‌ کوین‌ها، در این صرافی نسبت به دیگر صرافی‌ها به میزان و تنوع دلخواه خود آلت کوین نمی‌یابند.

Cash App

Cash App یک سیستم انتقال پول به صورت نظیر به نظیر است که بسیار شبیه Venmo است. این نوع خدمات به کاربران امکان تقسیم غذا، پرداخت اجاره به یک هم اتاقی یا حتی خرید آنلاین در یک خرده فروشی را که از Cash App پشتیبانی می‌کند، می دهد. Cash App اساساً می‌تواند به عنوان یک حساب بانکی عمل کند و کاربران می‌توانند کارت‌های اعتباری Cash App خود را داشته باشند. این سرویس به خودی خود بسیار ساده است، اما به طور قطع از ویژگی‌های بیشتری برخوردار است.
مزایای Cash App

انتقال پول نظیر به نظیر مانند Venmo و یا Zelle
قابلیت برداشت بیت کوین
فضای بسیار ساده برای کاربران مبتدی

معایب Cash App

در حال حاضر تنها امکان سرمایه‌گذاری در بیت کوین وجود دارد، نه برداشت آن.
هنگام ارسال پول با کارت اعتباری لینک شده ۳ درصد کارمزد می‌گیرد.
هر ۲۴ امکان برداشت بیت کوین تا سقف ۲۰۰۰ دلار وجود دارد.

Cash App به ازای هر تراکنش و انتقالی که انجام می‌شود کارمزد دریافت می‌کند. این کارمزدهای دریافتی با توجه به نوسانات قیمت و نیز فعالیت بازار تغییر می‌کند و به طور معمول بیشتر می‌شوند.
به هر حال ما فکر می‌کنیم که Cash App از صرافی رمز ارز Robinhood بهتر است؛ زیرا اولین نسخه‌ای که از آن منتشر شد در تلفن‌های همراه به راحتی اجرا می‌شد و برای هر کاربری یادگیری آن بسیار ساده بود، دومین و مهم‌ترین دلیل ما برای این انتخاب این بود که این صرافی نسبت به صرافی‌های هم رده، قابلیت برداشت ارزهای رمزنگاری شده از طریق کیف پول شخصی کاربران را ارائه می‌کند.
در دنیای ارزهای رمزنگاری شده برداشت یک رمزارز از طریق صرافی‌ها امری بسیار مهم تلقی می‌شود. باری مثال، با Robinhood شما می‌توانید هر چقدر که بخواهید ارز بخرید و یا معادله کنید اما نمی‌توانید آن را برداشت کرده و هر طور که مایلید خرج کنید.
Binance

صرافی بایننس صرافی است که در سال ۲۰۱۷ با تمرکز قوی بر تجارت آلت کوین تأسیس شد. بایننس نزدیک به ۶۰۰ جفت تجاری مختلف در میان ارزهای رمزنگاری شده متنوع دارد و نیز برخی از جفت‌های فیات/ رمزارز را ارائه می‌دهد، اما بیشتر جفت‌های آن از گروه ارزهای رمزنگاری شده است.
مزایای بایننس:

کارمزد کمتری نسبت به دیگر صرافی‌های پر مشتری دریافت می‌کند.
تنوع گسترده‌ای از ارزهای رمزنگاری شده و جفت‌های معامله دارد.
جدول‌بندی پیشرفته‌تری دارد.

معایب بایننس:

طراحی شده برای کاربران حرفه‌ای تر
US جفت‌های معامله‌ای کمتری از کاربران بین‌المللی اش دارد، با این حال چیزی حدود ۱۰۰ جفت معامله‌ای دارد.
US از ۱۳ ایالت مانند نیویورک پشتیبانی نمی‌کند.

کارمزدی که دریافت می‌کند ۰.۱ درصد برای ارسال‌کننده و ۰.۱ درصد برای دریافت‌کننده می‌باشد. در حال حاضر، بایننس بر فضای مبادلات جهانی تسلط دارد و روزانه بخش قابل توجهی از حجم معاملات رمزنگاری از طریق آن انجام می‌گیرد. این صرافی فعلاً اجازه سپرده گذاری با دلار آمریکا را نمی‌دهد اما به شما این امکان را می‌دهد که تعداد معینی ارز رمزنگاری شده را با کارت اعتباری خود به طور مستقیم خریداری کنید. سپرده گذاری با استفاده از بیش از ۲۰ ارز فیات دیگر از جمله یورو مجاز است.
بایننس کاملاً مناسب افرادی است که مایل به تجارت یا سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌های کمتر شناخته شده هستند. به عنوان مثال، کوین‌بیس فقط تنوع ۲۲ ارز رمزنگاری شده را در اختیار شما قرار می‌دهد، در حالی که بایننس بیش از ۱۵۰ واحد دارد و یک صرافی ایده آل برای افرادی است که مایل به تجارت آلت کوین هستند و یا حتی کسانی که می‌خواهند نمودار پیشرفته‌تری نسبت به سایر صرافی‌ها داشته باشند.
BISQ

پیش فرضی که خود رمزارز بیت کوین دارد این است که دسترسی بلامانع و آزاد به یک واحد از حساب را تضمین کند. محصولات بانکی مانند حساب پس انداز، فقط در صورتی قابل دسترسی هستند که دارای شناسه قانونی قابل اثبات از طرف دولت باشد. با بیت کوین، دیگر لازم به دریافت شناسه قانونی نیست چرا که بدون توجه به ملیت یا محل سکونت و بدون هیچ گونه احراز هویتی می‌توان به آن دسترسی داشت.
مزایای BISq

صرافی غیر متمرکز با پلتفورمی بدون KYC
دارای ۲۶ نوع روش پرداخت مختلف، از جمله Zelle
دارای اپلیکیشن موبایل برای سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS

معایب BISq

سرعت تراکنش بستگی به روش انتخاب شده برای پرداخت دارد و در برخی موارد می‌تواند بسیار آهسته باشد.
حجم معاملات می‌توانند کم باشند.
واقعاً برای تجارت فعال طراحی نشده است.

کارمزدهای حاصل از هر معامله را می‌توان با BTC یا BSQ (رمزارز بومی خود شبکه) پرداخت کرد. در صورتی که پرداخت با بیت کوین انجام شود کارمزد دریافتی صرافی به ازای هر بیت کوین ۰.۲۰% در طرف فرستنده‌ و ۰.۶۰% در طرف دریافت‌کننده می‌باشد. اما در صورتی که پرداخت‌ها با BSQ انجام شوند، کارمزد دریافتی به ازای هر بیت‌ کوین ۰.۱۰ درصد در سمت فرستنده و ۰.۳۰ درصد در سمت دریافت‌کننده خواهد بود.
بسیاری از مردم معتقدند که این شرایط امکان وقوم جرم و دور زدن قانون را فراهم می‌آورد (در واقع این احتمال در استفاده از اسکناس رایج نیز وجود دارد). Bisq را می‌توان به عنوان یک صرافی نظیر به نظیر غیر متمرکز برای بیت کوین و ارزهای کریپتو در تلفن‌های همراه نصب کرد.
 
در ایران هم صرافی رمز ارز داریم؟
پاسخ مثبت است. از آنجایی که این صرافی‌ها بر بستر اینترنت هستند، با وجود محدودیت‌های زیاد در ایران نیز می‌توان تعدادی را یافت.

صرافی بایننس که دارای رمز ارز مخصوص به خود است و برای افرادی که به دنبال یک پلتفرم خارجی و قابل اعتماد هستند مناسب است.
صرافی بیت رکس فعالیتی واسطه‌ای دارد و در آن ارز خود را به قیمت مورد نظرتان می‌فروشید. میزان برداشت روزانه بیت کوین در این صرافی از ۲ تا ۱۰۰ واحد است.
صرافی Coinbase مناسب برای افراد تازه‌کار که نمی‌خواهند ریسکی را بپذیرند. در این صرافی برای انتقال پول و ارز از سیستم بانکی استفاده می‌شود و خرید شما بدون واسطه است. امنیت بالا و کاربرد پایین از مزایای این صرافی محسوب می‌شود.
صرافی اکسیر که دوره‌های آموزشی آن نیز معروف‌اند و با واحد ریال کار می‌کند.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” رمز ارز “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3660

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا