مجوز نرخ سود سپرده 25 درصدی صادر شد؟ – اپ آگهی

به گزارش اپ آگهی، امروز یکی از خبرگزاری‌ها، گزارشی مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده به 25 درصد در برخی از بانک‌های دولتی منتشر کرد. همچنین این خبرگزاری ادعا کرده است که برخی از بانک‌های خصوصی نیز نرخ سود تسهیلات را به مشتریان خود 24 درصد اعلام می‌کنند.
این ادعا در حالی مطرح شده است که با وجود زمزمه‌هایی از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، بانک مرکزی همچنان ابلاغیه‌ای مبنی بر افزایش این نرخ منتشر نکرده است.

واکنش بانک مرکزی چه بود؟
اپ آگهی برای راستی‌آزمایی این موضوع با مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به گفتگو پرداخت. قمری‌وفا با تاکید بر اینکه نرخ سود مصوب بانک مرکزی همچنان 18 درصد است اعلام کرد که با بانک‌های متخلف برخورد خواهد شد.
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی همچنین با انتشار یک توئیت در صفحه رسمی خود نوشت: ‏با توجه به انتخاب رئیس‌کل محترم بانک مرکزی و احتمال برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای پیرامون تصمیمات مدیریت جدید بانک، تاکید می‌شود کلیه اخبار، اطلاعیه‌ها و احکام رئیس‌ کل بانک مرکزی صرفاً ازطریق پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی ج.ا.ا و سپس در فضای مجازی وابسته به این بانک منتشر می‌شود.

توئیت مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود سپرده
مداخلات دستوری؛ آفت اقتصاد ایران
کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با اپ آگهی، به بررسی اقدام بانک‌ها مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده و واکنش بانک مرکزی به این اقدام پرداخت.
ندری برخورد بانک مرکزی را یک سیاست دستوری دانست و گفت: این مداخلات دستوری آفت اقتصاد ما هستند و وضعیت بانک‌ها را سخت کرده‌اند. در حال حاضر، بانک‌ها با کوچ سپرده‌های بلندمدت مواجه هستند و مردم از موجودی سپرده‌های بلندمدت خود برای خرید دارایی استفاده می‌کنند. این موضوع بانک‌ها را دچار کسری منابع نقدی کرده است و آنها ذخایر کافی نزد بانک مرکزی ندارد.
وی در ادامه افزود: در این شرایط یا بانک‌ها باید به سمت اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی بروند و یا نرخ سود سپرده را افزایش دهند تا مردم تمایلی به برداشت از موجودی حساب‌های بلندمدت خود نداشته باشند.
چراغ سبز بانک مرکزی به افزایش نرخ سود سپرده؟
این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: بانک‌ها در وضعیت سختی قرار گرفته‌اند و کاری که آنها می‌کنند قابل درک است. متاسفانه سیاست‌های بانک مرکزی ناشی از فقدان استقلال این بانک است. بانک مرکزی تحت تاثیر فشارهایی که از بیرون متحمل می‌شود، مجبور است به طور رسمی با افزایش نرخ سود سپرده مخالفت کند اما به نظر می‌رسد که به طور غیررسمی چراغ سبز افزایش نرخ بهره را به بانک‌ها داده است.
ندری در پایان خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی با این افزایش نرخ سود سپرده موافقت نکند، اضافه برداشت بانک‌ها و در پی آن رشد نقدینگی و پایه پولی افزایش می‌یابد.

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا