رمز ارز دییم یا لیبرا فیس بوک چیست؟ بررسی ویژگی و کاربردهای آن

فهرست این مقاله
معرفی رمز ارز دییم (Facebook Diem)
پلتفرم فیسبوک که امروزه به متا تغییر نام داده است، برای چندین سال محبوب‌ترین رسانه اجتماعی در جهان شناخته می‌شد؛ تا آنجا که در برخی کشورها این بستر را اینترنت تلقی می‌کردند! این رسانه محبوب به‌تازگی بیان کرده است که قصد نوسازی ارز خود، یعنی لیبرا را دارد. این رمز ارز اکنون به‌ نام دییم فیسبوک (Facebook Diem) شناخته می‌شود و کنجکاوی تمام افراد از جمله کاربران فیسبوک و مردم عادی را برانگیخته است. در این مطلب به رایج‌ترین سؤالات شما درباره این رمز ارز یا لیبرا فیسبوک پاسخ می‌دهیم.
 تاریخچه رمز ارز دییم
دییم (Diem) مانند هر رمز ارز دیگری، نوعی ارز است که به‌صورت دیجیتال مبادله می‌شود و از آن می‌توان برای پرداخت آنلاین کالاها و خدمات استفاده کرد، اما چه چیزی باعث شده است که تمام توجه‌ها به این رمز ارز جلب شود؟ ایده اصلی فیسبوک برای نوسازی ارز خود، ایجاد روشی رایگان به‌منظور مبادله شفاف و امن برای تمام کاربران است. اگرچه این پروژه در ابتدا توسط فیسبوک تأسیس شد، اکنون به‌کمک یک انجمن مستقل مدیریت می‌شود تا آن را به سمت هدف اصلی خود، یعنی دسترسی همگانی به خدمات مالی هدایت کند. در دسامبر ۲۰۲۰، انجمن لیبرا علاوه ‌بر تغییر نام به دییم، مأموریت خود را ساخت یک سیستم پرداخت ایمن و سازگار در سراسر جهان اعلام کرد.  براساس وایت‌پیپر دیم توسعه‌دهندگان این ارز هدف خود را ارائه زیرساختی مالی اعلام کردند که می‌تواند به توانمندی و رفاه مردم کمک کند.
نحوه کارکرد و  ویژگی های رمز ارز دییم
این رمز ارز دو ویژگی اصلی دارد که عملکرد آن را تعیین می‌کند:
۱. دییم یک استیبل کوین است
برخلاف بیت کوین و اتریوم، لیبرا یک استیبل کوین است و ارزش آن به یک دارایی خارجی بستگی دارد که قیمت آن را تثبیت می‌کند. این دارایی می‌تواند ارز فیات صادرشده توسط دولت باشد؛ درنتیجه به‌عنوان یک استیبل کوین، ارزش این رمز ارز به‌طور مستقیم با دلار آمریکا تعیین می‌شود؛ به ‌عبارت ساده‌تر، ۱ دلار آمریکا با ۱ دلار دییم برابر است. همین موضوع سبب می‌شود ارزش این رمز ارز در مقایسه با ارزهای دیگر روزانه ثابت بماند و چندان دچار نوسان نباشد. مهم‌تر از همه، اینکه دلار دییم ارزش خود را حفظ می‌کند؛ زیرا توسط وجوه موجود در ذخیره انجمن دییم پشتیبانی می‌شود. هر دلار دییم در گردش توسط پول نقد و معادل‌های نقدی تضمین‌شده توسط این انجمن محافظت می‌شود؛ درنتیجه کاربران می‌توانند بدون نگرانی برای از دست دادن ارز لیبرا، در هر زمان آن را بازخرید کنند.
۲. دییم روی بلاک چین اجرا می‌شود
این ارز مانند هر رمز ارز دیگر روی شبکه الگوریتمی بلاک چین اجرا می‌شود. این شبکه با رمزگذاری هر بلوک و اختصاص‌دادن یک شناسه به آن، این اطمینان را ایجاد می‌کند که همه تراکنش‌ها کاملاً به‌صورت ایمن اجرا می‌شوند. داده‌های تراکنش‌ها در این شبکه برای همه ثابت و شفاف باقی می‌ماند. شبکه بلاک چین Diem، تنها به شرکت‌کنندگان مجاز مانند کیف ‌پول‌ها و صرافی‌ها که توسط انجمن بررسی شده‌اند، اجازه دسترسی می‌دهد. انجمن دییم نیز وظیفه نظارت بر تراکنش‌های انجام‌شده بر شبکه را بر عهده دارد.
مزایای استفاده از دییم
به‌محض راه‌اندازی این رمز ارز و انتشار آن در داخل کشور می‌توان از این ارز برای خرید و فروش آسان‌تر استفاده کرد. در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم از دلار دییم برای خرید روزانه خود استفاده کنیم، اما در این میان باید دانست استفاده از لیبرا چه مزایایی به ‌همراه دارد؟
۱. مبادله با سرعت بیشتر در مقایسه با حواله‌های بانکی
اولین و واضح‌ترین مزیت استفاده از Diem  در مقایسه با ارزهای فیات غیر دیجیتال، سرعت آن است. زمانی ‌که شما از حواله‌های بانکی استفاده می‌کنید، بانک‌های فرستنده و گیرنده باید درباره معامله به توافق برسند که این پروسه ممکن است تا چند روز طول بکشد. درمقابل، زمانی که از دلار دییم استفاده می‌کنید، تنها لازم است نودهای اعتبارسنجی این شبکه با تراکنش شما موافقت کنند. این امر زمان انتقال و پردازش را برای مصرف‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. بدون نیاز به اتصال به شبکه کارت، لیبرا انتقال پرداخت دیجیتال را سریع، آسان و بدون دردسر انجام می‌دهد.
۲. هرکسی می‌تواند با Diem مبادله کند

هدف Diem این است که نقل و انتقالات پولی را در دسترس همه قرار دهد. به گفته انجمن دییم، مزیت اصلی لیبرا این است که فراگیری مالی را رواج می‌دهد. براساس آمارها، حدود ۳۱ درصد از جمعیت جهان در حال حاضر بدون بانک هستند، اما با لیبرا تمام افراد می‌توانند رایگان و بدون نیاز به دسترسی به خدمات بانکی، به‌سرعت پول مبادله کنند، قبض‌ها را بپردازند، کالاها را بفروشند و آنلاین خرید کنند؛ برای این منظور تنها به یک تلفن هوشمند و اتصال به اینترنت نیاز دارند.
۳. انتقال پول با دییم ارزان است
کیف پول Novi در مقایسه با بانک سنتی، کارمزد انتقال کمتری دریافت می‌کند. این مزیت، به‌ویژه برای ارسال پول به خارج از کشور بسیار ارزشمند است.
معایب رمز ارز دییم
اصلی‌ترین معایب این رمز ارز در ادامه بیان شده است:

با وجود اینکه این ارز را یک سازمان غیرانتفاعی رهبری می‌کند، این تصور وجود دارد که فیسبوک آن را کنترل می‌کند.
سرعت توسعه Diem بسیار آهسته‌تر از زمانی است که لیبرا معرفی شده بود.
ارزهای خصوصی در کشورها استقبال نمی‌شود.
هنگامی که خدمات در چندین کشور فعال هستند، محافظت از کاربران و حریم خصوصی مصرف‌کننده سخت‌تر خواهد بود.

کاربرد دییم
کاربرد این ارز و تأثیر آن بر اقتصاد کشورها انکارناپذیر است، شناخت این کاربردها به ما کمک می‌کند تا تصور روشنی از آینده این رمز ارز داشته باشیم. در ادامه به کاربردهای این ارز اشاره شده است:
۱. حکومت داری
حکومت‌داری از مهم‌ترین کاربردهای لیبراست که از ساختار حاکمیتی آن ناشی می‌شود. درواقع نفوذ و تغییر در عملکردها و ویژگی‌های این رمز ارز غیرممکن است؛ درنتیجه این امر می‌تواند جایگزینی ایده‌آل برای جریان مالی نهادهای حکومتی باشد. تراکنش‌های Diem می‌توانند برای رفاه عمومی انجام شوند؛ مثل بررسی هزینه‌ها و کمک‌های بلاعوض. براساس گفته انجمن Diem، موارد استفاده از لیبرا در مخارج حاکمیتی، تضمینی برای پاسخگویی و تحقیق عمومی است؛ بنابراین بعید نیست از کاربردهای آن به‌عنوان روشی برتر برای سازمان‌های دولتی استفاده شود.
۲. تقویت معاملات خصوصی
موارد استفاده از Diem می‌تواند پذیرش تراکنش‌های خصوصی را تقویت کند. امروزه تراکنش‌های مالی ناشناس میان طرفین از طریق ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر شده است و Diem  به‌راحتی می‌تواند به‌عنوان ابزاری مفید در این زمینه عمل کند. کاربران می‌توانند بدون نیاز به توضیح دلایل خود به بانک، تراکنش‌های مالی خود را با افراد دیگر به‌صورت خصوصی انجام دهند؛ در نتیجه، روند تراکنش‌های مالی خصوصی بدون فرایندهای پیچیده دفتری سریع‌تر پیش می‌روند.
۳. سفر و جهانگردی
صنعت گردشگری به‌آرامی در حال استفاده از رمز ارز برای رزرو پرواز، هتل و اجاره خودروهاست. علاوه ‌بر آن، به‌کارگیری خودپرداز برای Diem می‌تواند به مسافران کمک کند تا رمز ارز خود را به ارز محلی در شهرهای بزرگ جهان مبادله کنند. مهم‌ترین جنبه استفاده از دییم در صنعت مسافرت و گردشگری، انعطاف‌پذیری و سرعت بیشتر معاملات بین‌المللی است.
۴. توکن‌سازی دارایی ها
بی‌شک، موارد استفاده از رمز ارز Diem به حوزه توکن‌سازی دارایی‌ها هم راه پیدا می‌کند. ارزهای دیجیتال، توکن‌سازی آسان برای هر چیزی از جمله حق چاپ، آثار هنری، کالاها و املاک را تضمین می‌کنند. با استفاده از بلاک چین، رمز ارز می‌تواند تضمین کند که کاربران املاک و مستغلات لوکس را به مبلغ تقریباً ۱۰ میلیون دلار توکن‌سازی کنند؛ درنتیجه، Diem می‌تواند سهم مهمی در بهبود نقدینگی دارایی‌ها داشته باشد.
۵. وام‌دهی و وام گرفتن آسان‌تر می شود
Diem همچنین می‌تواند ابزاری حیاتی برای وام‌دادن باشد. در این صورت دیگر برای گرفتن وام نیازی به مدارک طولانی نیست و فرایندهای دیجیتالی زمان بسیار کمتری می‌برند. علاوه بر این، ارزهای رمزنگاری‌شده مانند Diem می‌توانند در وام‌دادن یا وام‌گرفتن از پلتفرم‌ها صرف‌نظر از مکان کاربران مفید باشند.
 کیف پول های رمز ارز دییم

کیف پول دیجیتالی فیسبوک به ‌نام نووی (Novi) مرحله آزمایشی خود را در ماه اکتبر با استیبل کوین Paxos آغاز کرد. این کیف پول می‌تواند نگهبان کلیدهای شما باشد تا با خیالی آسوده به مدیریت دییم‌های خود بپردازید. درباره کیف پول‌های دیگر باید گفت، با اینکه آینده واضحی برای Diem وجود ندارد، برخی استارتاپ‌ها مانند ZenGo ارائه کیف پول‌های دیجیتال را آغاز کرده‌اند.
صرافی هایی که از رمز ارز Diem پشتیبانی می کنند
لیبرا قرار است در صرافی‌هایی مانند Coinbase و Binance قرار بگیرد. علاوه‌ بر آن، فیسبوک صرافی‌های دیجیتالی در سراسر جهان را تشویق می‌کند تا این رمز ارز را در فهرست ارزهای پشتیبانی‌شده خود قرار دهند. همچنین این پلتفرم اعلام کرده است که در حال حاضر با گروهی از صرافی‌ها و سایر ارائه‌دهندگان نقدینگی همکاری می‌کند تا فضای Diem  را به سیستمی باز تبدیل کنند.
خرید رمز ارز Diem
باید توجه داشت که این رمز ارز، هنوز به‌طور رسمی عرضه نشده است، اما در زمان عرضه شما می‌توانید از سه طریق برای خرید این رمز ارز اقدام کنید:
۱. خرید Diem از طریق کیف پول نووی
در این روش، کافی است اپلیکیشن نووی را دانلود کرده و یک حساب شخصی در آن ایجاد کنید. اطلاعات موردنیاز برای افتتاح حساب در این کیف دیجیتالی، شامل سند شناسایی صادرشده توسط دولت است. پس از توافق با سیاست‌های ضد پول‌شویی و واریز پول به این اپلیکیشن، نووی به‌صورت خودکار پول‌های شما را به لیبرا تبدیل می‌کند.
۲. خرید Diem از طریق فیسبوک
کاربرانی که در پلتفرم فیسبوک یا اپلیکیشن‌های مرتبط با آن مانند واتس آپ، پروفایل فعال دارند، می‌توانند از این بسترها برای خرید رمز ارز دییم و یکپارچه‌سازی کیف پول خود استفاده کنند.
۳. خرید Diem از صرافی رمز ارز
اگرچه هیچ فهرست قطعی برای صرافی‌های رمز ارز سکه لیبرا وجود ندارد، صرافی کوین بیس به‌طور قطع در این فهرست قرار می‌گیرد. شما می‌توانید برای خرید Diem، یک حساب کاربری در این صرافی ایجاد کرده و از طریق آن اقدام کنید.
عوامل تأثیرگذار بر قیمت رمز ارز Diem
از آنجا که رمز ارز دییم به‌طور رسمی راه‌اندازی نشده است، این سکه هنوز در بازار نیست؛ بنابراین ارزش بازار یا قیمت مشخصی ندارد؛ درنتیجه نمی‌توان گفت Diem با ورود به بازار چه ارزشی خواهد داشت و چه عواملی بر آن تأثیر می‌گذارند.
آینده رمز ارز Diem

با عرضه رمز ارز دییم دیگر نگران نرخ نقل و انتقال پول نخواهیم بود و همه افراد می‌توانند به‌راحتی از هر نقطه‌ای از جهان به مبادله بپردازند. به‌طورکلی راه‌اندازی لیبرا می‌تواند زندگی انسان‌ها را بسیار آسان‌تر کند، اما در آینده رمز ارز دییم برخی تهدیدات هم وجود دارد؛ برای مثال این رمز ارز می‌تواند جایگزین ارزهای محلی شود و تصویب مقررات در بازارهای مختلف را دشوار کند. صرف‌نظر از این تهدیدات،‌ با راه‌اندازی این رمز ارز، افراد بیشتری به استفاده از ارزهای دیجیتال روی می‌آورند و رقابت بر سر ارزهای خصوصی افزایش می‌یابد.
نتیجه گیری
شاید فکر کنید Diem همان کاربرد ارزهای دیجیتال‌ دیگر را خواهد داشت، اما این رمز ارز با حمایت یک غول رسانه اجتماعی به ‌نام فیسبوک، تغییرات بزرگی ایجاد خواهد کرد. لیبرا با ارائه حریم خصوصی و شفافیت در معاملات بسیار منحصر‌به‌فرد عمل کرده است. اکنون باید منتظر بمانیم تا این رمز ارز مجوز دولت‌ها را کسب کند و به‌آرامی زندگی انسان‌ها را تغییر دهد.
سوالات متداول
۱.رمز ارز دییم چیست؟
این رمز ارز با نام قبلی لیبرا، ارزی است که فیسبوک راه‌اندازی کرده و اکنون یک انجمن مستقل آن را مدیریت و کنترل می‌کنند.
۲.زمان عرضه ارز دیحیتال فیسبوک چه تاریخی است؟
فیسبوک تأکید کرده است که رمز ارز دییم به‌طور قطعی راه‌اندازی خواهد شد،‌ اما تاریخ انتشار آن به صدور مجوز از دولت بستگی دارد.
۳.رمز ارز لیبرا را می‌توان در کدام کیف پول ذخیره کرد؟
فیسبوک برای ارز مخصوص خود یک کیف پول دیجیتالی اختصاصی به ‌نام نووی در نظر گرفته است که قابلیت ذخیره و مبادله دییم را فراهم می‌کند. در حال حاضر، این کیف پول در مرحله آزمایشی خود قرار دارد.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا