راهکارهایی برای مدیریت اضطراب و استرس در بازار نوسانی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ توسط دو استاد دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیه‌گو انجام شد. این دو استاد طی سه دهه، افرادی را که در بیمارستان کالیفرنیا بستری می‌شدند، بررسی قرار دادند و دریافتند که نوسانات روزانه بازار رمز ارز و سهام تأثیر بسیار منفی و فوری بر سلامت فیزیکی سرمایه‌گذاران داشته است. با کاهش شدید قیمت‌ها تعداد افراد بیشتری در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که این رقم تقریباً دو برابر روزهای عادی بود؛ بنابراین روشن است که افراد در بازارهای نوسانی برای مدیریت اضطراب خود دچار مشکل می‌شوند. برای آشنایی با راه‌های مدیریت اضطراب تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
فهرست این مقاله
بازار رمز ارز
ارزها پول‌های دیجیتال و مجازی بوده و دارای زیربنای رمزنگاری هستند. ارزهای دیجیتال امکان پرداخت آنلاین امن را بدون استفاده از واسطه‌های شخص ثالث فراهم می‌کنند. این ارزها را هم می‌توان استخراج کرد که این کار توسط ماینرها صورت می‌گیرد و هم می‌توان از صرافی‌های رمز ارز خریداری کرد. همه سایت‌های تجارت الکترونیک در حال حاضر امکان خرید و فروش رمز ارز را ندارد؛ با این حال با توجه به محبوبیت روزافزون این ارزها، به‌زودی جای خود را در معاملات روزمره باز می‌کنند.
بازار ارزهای دیجیتال از چند سال گذشته به یکی از بازارهای محبوب مانند سهام تبدیل شده است. افراد زیادی برای کسب سودهای بلند و کوتاه‌مدت دارایی‌های خود را در این بازارها سرمایه‌گذاری می‌کنند. همین موضوع سبب شده تا شرایط بازارهای سهام از جمله نوسانی‌بودن بازار به اینجا نیز نفوذ کند. بسیاری از افراد که سرمایه زیادی را در این حوزه قرار داده‌اند، با تغییرات صعودی و نزولی دچار اضطراب و نگرانی‌های شدید می‌شوند. اگر نتوانند این استرس‌ها را کنترل کنند احتمالاً دچار مشکلات فیزیکی و روانی متعددی می‌شوند.
نوسانات بازار چیست؟
به‌طورکلی نوسانات بازار معیاری از تمایل بازار برای افزایش یا کاهش شدید در یک دوره زمانی کوتاه است. این نوسان را معمولاً به‌وسیله انحراف استاندارد ROI اندازه‌گیری می‌کنند. ROI یا همان بازده یک سرمایه‌گذاری مدت‌زمانی را مشخص می‌کند که فرد می‌تواند برابر با مبلغی که سرمایه‌گذاری کرده، به دست آورد. انحراف معیار نیز یک داده آماری بوده که میزان تغییرات یا انحراف قابل‌انتظار یک بازار را نشان می‌دهد. ذکر یک مثال برای درک این مفهوم ضروری به نظر می‌رسد. شما با ملاحظه بازار می‌توانید ببینید که شاخص S&P 500 دارای انحراف استاندارد حدود ۱۵ درصد است؛ درحالی‌که یک سرمایه‌گذاری پایدارتر مانند گواهی سپرده معمولاً دارای انحراف استاندارد یکسانی بوده و برابر با صفر است؛ زیرا هرگز بازده تغییر نمی‌کند.
بازارهای پر نوسان را معمولاً با نوسانات گسترده قیمت و معاملات سنگین مشخص می‌کنند. این نوسان‌ها اغلب ناشی از تعادل‌نداشتن میزان خریدها و فروش‌هاست. برخی می‌گویند بازارهای نوسانی ناشی از مواردی مانند نشریات اقتصادی، اخبار شرکت‌ها، توصیه‌های یک تحلیلگر معروف، عرضه اولیه عمومی (IPO) یا نتایج غیرمنتظره سودآور برخی از سهام است. برخی دیگر نیز نوسانات بازار را به گردن معامله‌کنندگان،‌ فروشندگان کوتاه‌مدت و سرمایه‌گذاران نهادی می‌اندازند.
یک توضیح منطقی این بود که واکنش‌های سرمایه‌گذار ناشی از نیروهای روانی است. این نظریه در مواجهه با تئوری بازار کارآمد (EMH) بوده که بیان می‌کند قیمت‌های بازار صحیح هستند و برای منعکس‌کردن همه اطلاعات تنظیم می‌شوند. این رویکرد رفتاری می‌گوید که تغییرات قابل‌توجه قیمت که ما با نام نوسانات می‌شناسیم، ناشی از تغییر ذهن جمعی توسط عموم سرمایه‌گذاران است. واضح است هیچ اتفاق‌نظری درباره این وجود ندارد که چه چیزی سبب نوسان می‌شود؛ زیرا به هر حال این گزاره همیشه وجود داشته و سرمایه‌گذاران باید راه‌هایی برای مقابله با آن و مدیریت اضطراب خود ایجاد کنند.
کاهش استرس امری حیاتی در زندگی
متخصصان روان‌شناسی مدت‌هاست که به اثرات مضر استرس تأکید می‌کنند. استرس روی خواب، سلامت جسمی و درک شما از همه‌چیز تأثیر می‌گذارد. در مواقع عدم اطمینان مالی و همچنین اجتماعی، مهم است که ابتدا سلامت روان خود را در نظر بگیرید. سطوح بالای استرس درواقع دیدگاه و ادراک افراد را تغییر داده و احتمال تصمیم‌گیری تکانشی را افزایش می‌دهد. به این دلیل عاقلانه است که قبل از تصمیم‌گیری بزرگی که مرتبط با سرمایه‌گذاری و تغییرات مهم در زندگی بوده، مدیریت اضطراب را در پیش بگیرید. استرس سبب می‌شود تا احساس کنیم کنترل خود را از دست می‌دهیم؛ به همین دلیل باید کنترل سبک زندگی خود را، مستقل از امور مالی در هر کجا که می‌توانید به دست بگیرید؛ زیرا امری حیاتی است. برخی از پیشنهاد‌هایی که به شما کمک می‌کند تا به‌طورکلی مدیریت اضطراب خود را به دست داشته باشید، در اینجا آورده شده است:

تمرکز روی سلامتی
شاید بارها این پیشنهاد را شنیده باشید، اما فراموش نکنید که با وجود سادگی بسیار حائز اهمیت است. به‌طور منظم ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید. بی‌خوابی اثرات منفی زیادی بر کارکرد تک‌تک بخش‌های بدن شما دارد. همچنین خوب غذا بخورید و مدیتیشن را تمرین کنید. زمانی را برای شرکت در فعالیت‌های تفریحی که شما را خوشحال می‌کند اختصاص دهید یا سرگرمی جدیدی برای خود کشف کنید.

استفاده‌نکردن از مکانیسم‌های مقابله‌ای
یکی دیگر از راه‌های مدیریت اضطراب استفاده‌نکردن از مکانیسم‌های مقابله‌ای است. کنترل این رفتار سخت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. برای مقابله با استرس زیاد سیگار نکشید و به سمت نوشیدنی‌های مضر نروید. بلکه بهتر است به‌جای آن حواس خود را روی کنترل ساعات کاری و انجام‌ندادن ریسک‌های غیرضروری متمرکز کنید.

ارتباطات اجتماعی
شاید تعجب‌آور به نظر برسد، اما حمایت اجتماعی سبب می‌شود تا افراد تاب‌آوری بیشتری در برابر استرس داشته باشند. با شیوع کرونا و شروع قرنطینه‌های سراسری، بسیاری از افراد که در مشاغل پرتنش فعالیت می‌کردند، در معرض افسردگی قرار گرفتند؛ بنابراین شما باید ارتباط خود را با سیستم حمایتی حفظ کرده و با دیگران ارتباط برقرار کنید تا از احساس نگرانی درباره افکار مضطرب خودداری کنید.

راهکارهایی برای مدیریت اضطراب
تمرین راهکارهای گفته‌شده در بخش قبل در مدیریت اضطراب به شما کمک زیادی می‌کند. با این حال هنگامی که قصد دارید دوباره به سمت سرمایه‌گذاری آن هم در بازارهای نوسانی بروید، ممکن است این استرس دوباره برگردد. اولین قدم این است که سعی کنید آنچه را که از نظر اقتصادی اتفاق می‌افتد، بپذیرید. روند صعودی خوش‌بینانه‌ای که طی سال‌های گذشته وجود داشته به‌سرعت کاهش یافته و ما اکنون در دوره پرنوسانی قرار داریم. این بدان معنا نیست که سرمایه‌گذاران باید در یک وضعیت دائمی اضطراب‌آور که ناشی از نوسان قیمت سهام بوده زندگی کنند. برای برخورد با بازار سهام نوسانی و مدیریت اضطراب بهتر است این دستورالعمل‌ها را در نظر داشته باشید.
بررسی‌نکردن لحظه‌ای بازار
بررسی بیش‌ازحد سبد سهام به‌طورکلی توصیه‌ای نادرست است؛ به‌‌ویژه در زمانی که بازار در رکود خود قرار دارد. برای بیشتر افراد،‌ سرمایه‌گذاری یک پیشنهاد بلندمدت است. بررسی مداوم سرمایه‌گذاری‌های خود نه‌تنها غیرضروری است، بلکه اغلب اوقات سبب ایجاد استرس شدید نیز می‌شود. همین موضوع درمورد بازار سهام نیز صدق کرده و می‌تواند شانس تصمیم‌گیری عجولانه %D

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” مدیریت ریسک “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3659

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا