حساب اجاره ای در رمز ارز چیست و چه مجازاتی دارد؟

دنیای ارزهای دیجیتال مملو از فرصت‌های بازرگانی کوچک و بزرگ برای علاقه‌مندان به این حوزه است. سود حاصل از معاملات ارز برای افراد حرفه‌ای و کاردرست در این بازار به‌حدی است که موجب ترغیب بسیاری از سرمایه‌گذاران خرده‌پا شده و روز به روز افراد بیشتری به این بازار روی می‌آورند و سعی می‌کنند از این طریق درآمدی کسب کنند. مانند هر سرمایه‌گذاری پرسود دیگری، در این بازار نیز کلاه‌برداران در کمین نشسته‌اند و می‌کوشند از طریق روش‌های غیرقانونی مانند فیشینگ، پول شویی، حساب اجاره ای و غیره یک‌شبه راه صد ساله را طی کنند و از زحمت و تلاش دیگر اعضای این جامعه بهره‌مند شوند. این کار سرپیچی از قانون است و درصورت شناسایی پیگرد قانونی دارد.
در این مقاله قصد داریم یکی از روش‌های کلاه‌برداری در بازار ارزهای دیجیتال یعنی استفاده از حساب‌ های اجاره‌ ای برای مقاصد پول‌شویی را به شما معرفی کنیم و مصادیق و مجازات این کار را به شما یادآور شویم. به این ترتیب می‌توانید با شناخت کلاه‌برداران و تکنیک‌های فریبکاری این افراد خود را از شر آنان مصون نگه دارید.
فهرست این مقاله
حساب اجاره ای چیست و چگونه از آن برای پول‌شویی استفاده می‌شود؟
 
هر فردی که وارد بازار کریپتوکارنسی می‌شود، به احراز هویت یا دست‌کم افتتاح یک حساب ارز مختص به خود ملزم خواهد بود. عواید حاصل از معاملات ارزهای دیجیتال به این حساب‌ها واریز می‌‌شود و کاربران می‌توانند آن‌ها را یک حساب بانکی بدانند. معمولاً امنیت این حساب‌ها به‌کمک رمزهای خصوصی تأمین می‌شود؛ بنابراین دارندگان این حساب‌ها باید در نگهداری اطلاعات حساب خود کوشا باشند.
اما چنانچه فردی اطلاعات حساب خود را در اختیار دیگری قرار دهد، اختیار آن حساب از دست او خارج می‌شود و کلاه‌برداران می‌توانند از حساب او سوءاستفاده کنند؛ برای مثال برخی افراد سودجو با استفاده از درگاه‌های پرداخت ناامن اطلاعات بانکی دیگران را سرقت کرده و با به‌کارگیری حساب کاربری افراد دیگر هویت خود را مخفی می‌سازند؛ بنابراین اگر اطلاعات حساب خود را در اختیار این افراد قرار دهید یا به‌اصطلاح حسابتان را به این افراد اجاره دهید، تمام این کلاه‌برداری‌ها به حساب شما ثبت شده و به‌دلیل پول‌شویی مشمول مجازات سنگین خواهید شد.
خطر اجاره‌ دادن حساب کاربری
ممکن است شما هم با آگهی‌هایی در وب سایت‌های مختلف مانند وب سایت دیوار یا شیپور برخورد کرده باشید که وعده درآمدهای میلیونی و پول درآوردن آسان و بی‌دردسر را می‌دهند. حقیقت این است که بسیاری از این آگهی‌ها تقلبی و روش‌هایی برای فریب افکار عمومی است و بسیاری از افرادی که به‌دنبال یک‌شبه پولدارشدن هستند، فریب این افراد را می‌خورند. این کلاه‌برداران با بهانه‌های مختلف شما را وا‌دار می‌کنند تا در صرافی‌های رمز ارز افتتاح حساب کنید و سپس رمز خصوصی حساب کاربری خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید.
با این کار شما مالکیت حساب خود را به این افراد واگذار کرده و مسئولیت هر اقدام سودجویانه‌ای از سوی این افراد با شمایی خواهد بود که حساب به نامتان ثبت شده است.
بدیهی است که این کار می‌تواند خسارت زیادی به شما تحمیل کند و مشکلات قانونی بسیاری برایتان به وجود آورد؛ با وجود این هنوز هم بسیاری از افراد از سر ناچاری یا به‌دلیل طمع در دام این کلاه‌برداری‌ها گرفتار شده و مجبور به پرداخت جریمه می‌شوند.
درحقیقت روند این کار به این صورت است که کلاه‌برداران با پشتوانه این حساب‌ های اجاره‌ ای اقدامات مجرمانه خود را انجام می‌دهند و درآمد غیرقانونی حاصل را به این حساب‌ها واریز می‌کنند. سپس تمام این درآمد را در واحد ارز به حساب خود انتقال می‌دهند. در چنین شرایطی حساب کاربری که این پول‌شویی با آن انجام شده، حساب اجاره ای اولیه است و براساس قانون، دارنده آن حساب مجرم شناخته خواهد شد.
بسیاری از صرافی‌هایی که خرید ارز از طریق آن‌ها صورت می‌گیرد، غیرمتمرکز هستند؛ به این معنا که نهاد دولتی یا شخص به‌خصوصی پشت آن‌ها نیست؛ بنابراین این امر این صرافی‌ها را در معرض خطر جرائم سایبری قرار می‌دهد. با وجود این موضوع و نظارت ناقصی که روی این صرافی‌ها وجود دارد، بسیاری از دولت‌ها قوانین مختص به خود را بر معاملات رمز ارز اعمال کرده و به این طریق با پول‌شویی و سایر جرائم کریپتوکارنسی مبارزه می‌کنند.
بنا بر قوانین وضع‌شده توسط نهاد نظارت بر بازار ارزها در ایران، فردی که اطلاعات حساب خود را در اختیار کلاه‌برداران قرار می‌دهد، شریک جرم شناخته شده و مجازات می‌شود.
مجازات اجاره‌ دادن حساب رمز ارز چیست؟
افرادی که با اجاره دادن حساب خود به پول‌شویی رمز ارز توسط سودجویان کمک می‌کنند، براساس قانون به‌دلیل مشارکت در کلاه‌برداری مجرم شناخته و مجازات می‌شوند که این مجازات عبارت است از:

ضبط تمامی اموال مبادله‌شده به همراه سود بانکی حاصل از این مبادلات
پرداخت مالیات این اموال و پرداخت عواید حاصل از جرم که شامل ۲۵ درصد کل مبلغ مبادله‌شده خواهد بود.
شریک جرم تا زمان شناسایی و دستگیری کلاه‌برداران اصلی به زندان محکوم می‌‌شود؛ البته قربانی با پرداخت وثیقه معادل مبلغ مورد تراکنش می‌تواند تا دریافت حکم دادگاه به‌صورت مشروط از زندان خارج شود.

چگونه در برابر این اقدامات مجرمانه از خود محافظت کنیم؟

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای مقابله با این سودجویی‌ها و جلوگیری از فریب‌خوردن توسط کلاه‌برداران انجام دهید، این است که به‌راحتی اعتماد نکنید! فضای اینترنت سرشار از آگهی‌های تقلبی پر زرق و برق و وعده‌های پوچ کلاه‌بردارانی است که در پلتفرم‌های مختلف سعی دارند قربانیان خود را یافته و افراد رهگذر را به دام بیندازند.
به یاد داشته باشید که رسیدن به هیچ موفقیت یا ثروتی بدون تلاش و سختی ممکن نیست؛ از این‌رو اگر کسی وعده کسب درآمد بی‌دردسر و آسان را به شما می‌دهد، قطعاً به‌دنبال فریفتن شماست. با توجه به آنچه درباره مجازات مشارکت در پول‌شویی در بازار ارزها گفتیم، درمی‌یابیم که اعتماد بی‌جا به افراد غریبه می‌تواند شما را وارد بازی‌های ترسناکی کند که عواقب آن تا سال‌ها گریبان‌گیرتان خواهد بود.
بنابراین برای مقابله با این خطرات لازم است پیش از هر اقدام مالی یا عقد هرگونه قراردادی ابتدا ضوابط و شرایط آن را به‌طور کامل مطالعه کنید و با چشم باز در سرمایه‌گذاری پیش روید. واقعیت این است که بسیاری از صرافی‌های کریپتوکارنسی فعال در ایران، پیش از افتتاح حساب کاربری درباره حساب‌های اجاره‌ای هشدار می‌دهند و از راه‌های مختلف به شما تأکید می‌کنند که هرگز رمز خصوصی حساب خود را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید. همین کار ساده یعنی خواندن ضوابط و قوانین صرافی کافی است تا بلافاصله متوجه اشتباه بزرگ خود شوید.
پلیس فتا توصیه می‌کند به‌هیچ‌عنوان هیچ‌گونه اطلاعات خصوصی مانند اطلاعات سیم‌کارت یا حساب‌های بانکی خود را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید. بسیاری از مجرمان فضای مجازی با وعده کسب درآمد در منزل یا کسب درآمدهای میلیونی مخاطبان خود را فریب می‌دهند و به این طریق قربانیان خود را از بین افراد ساده‌لوح و خوش‌باور پیدا می‌کنند؛ بنابراین به این آگهی‌ها توجه داشته باشید و سعی کنید با دیدگاه دیرباوری به این آگهی‌ها بنگرید؛ زیرا کمی ‌احتیاط کافی است تا این کلاه‌برداران را شناسایی و از آن‌ها دوری کنید.
سخن پایانی
در این مقاله به توضیح مصادیق جرائم سایبری در حوزه کریپتوکارنسی از قبیل فیشینگ و پول‌شویی پرداختیم و به شما آموختیم چگونه کلاه‌برداران با تبلیغات جذاب و ترغیب‌کننده سعی در یافتن افرادی برای مشارکت در جرائم خود دارند. شما با اجاره‌دادن حساب رمز ارز خود به این سودجویان به‌عنوان عوامل و شرکای جرم آنان شناخته شده و مشمول مجازات نقدی و حبس می‌شوید؛ بنابراین باید گوش به زنگ وعده‌های دروغین این افراد باشید و به‌هیچ‌عنوان اطلاعات و رمز خصوصی حساب کاربری خود را در اختیار فرد دیگر قرار ندهید.
این مطلب با هدف افزایش آگاهی شما درباره بازار رمز ارزها نوشته شده است. توصیه‌های فوق می‌تواند در پیشبرد آگاهانه اهداف در عرصه سرمایه‌گذاری مؤثر باشد و از خسارات بالقوه این مسیر که ممکن است گریبانگیر شما شود جلوگیری کند.
پرسش‌ های متداول
۱- حساب اجاره ای چیست؟
حساب اجاره ای حسابی است که تمام اطلاعات آن در اختیار فرد دیگری قرار گرفته و می‌تواند از آن برای انجام هرکاری اعم از کارهای غیرقانونی مانند پول‌شویی استفاده کند.
۲- مجازات و معایب اجاره‌ دادن حساب رمز ارز چیست؟
براساس قانون افرادی که حساب خود را اجاره می‌دهد، به‌دلیل مشارکت در کلاه‌برداری مجرم شناخته می‌شوند و فرد شریک جرم تا زمان شناسایی و دستگیری کلاه‌برداران اصلی به زندان محکوم می‌شود.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا