اپ آگهی – سوءاستفاده از شرایط سیلاب برای ساخت سد/ اوضاع سفره‌های زیرزمینی خوب شد؟


اپ آگهی – انوش نوری‌اسفندیاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی اپ آگهی، درباره پیامدهای مثبت و منفی سیلاب اخیر در کشور اظهار داشت: کاملا واضح است که ما حریم لازم را برای گذر سیلاب ایجاد نکرده‌ایم، در نتیجه سیل به مکان‌های تجمع زیستی ما خسارت می‌زند.
وی با بیان اینکه جهت‌گیری ما نسبت به طبیعت و محیط زندگی تهاجمی بوده است، افزود: باید با رفتارهای طبیعت سازگار شویم، اما شاهدیم سیلاب‌های این‌چنینی دوباره برای کسانی که دنبال ساخت و ساز هستند این فرصت را ایجاد می‌کند که ایجاد سد مخزنی را مطرح کنند، اما واقعیت این است که باتوجه به شرایط طبیعی که کشور ما دارد ساخت سد جواب نمی‌دهد. باید با منطق درستی نسبت به توسعه مناطق زیستی‌ و استفاده از طبیعت اقدام کنیم، چراکه محیط طبیعی به خاطر کم بودن پوشش گیاهی نسبت به این وقایع آسیب‌پذیر است.
این کارشناس حوزه آب تصریح کرد: با وقوع سیلاب خیلی امکان ذخیره‌سازی در پشت سدها نداریم اما امکان ذخیره‌سازی برای منابع آب زیرزمینی تا حدی وجود دارد، البته در موضوع تغذیه آب زیرزمینی هم شیوه ذخیره‌سازی، پوشش گیاهی و شکل بیولوژیک منطقه اهمیت دارد، ما باید جنگل‌ها و مراتع را حفظ کنیم و از زوال و نابودی خاک جلوگیری کرده و فرسایش خاک را که خود عاملی برای خسارت‌بار شدن سیلاب است کم کنیم.
وی تاکید کرد: متاسفانه شکل طبیعی مناطق کوهستانی و کمبود پوشش گیاهی باعث شده با وقوع سیلاب، آب به سرعت از دسترس خارج می‌شود و چندان امکان ذخیره‌سازی وجود ندارد، همچنیبن طرح‌های آبخیزداری در کشور ما در حدی نیست که بتواند در این زمینه موثر باشد.∎​

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا