اقتصاد نیوز – موج خروج سرمایه حقیقی از بورس/ بازدهی ماهانه بورس منفی شد



بدین ترتیب روند صعودی بورس که از بهمن سال گذشته آغاز شد و تا پایان اردیبهشت تداوم داشت در آخرین ماه بهار از دست رفت. در بهمن ماه شاخص بورس بازدهی مثبت 0.2 درصدی داشت و در اسفند شاخص بالاتر از نیمه کانال 1.3 میلیونی قرار گرفت و بازدهی مثبت 6.6 درصد را ثبت کرد. در فروردین روند صعودی بورس تداوم یافت و شاخص تا کانال یک میلیون و 500 هزار واحد بالا آمد و 10 درصد رشد کرد. در اردیبهشت نیز رشد شاخص 4.5 درصد بود. اما در 21 روز کاری خرداد ماه، با آنکه تعداد روزهای صعودی شاخص بیشتر بود اما در مجموع نزول کرد. 
بازدهی ماهانه بازار سهام
با ایستادن  شاخص بورس  در سطح یک میلیون و 539 هزار واحد  بازدهی بورس  در خرداد ماه به منفی 2.5 درصد رسید. شاخص 11 روز صعودی را پشت سر گذاشت و در 10 روز نزول کرد. شاخص کل در مجموع 40 هزار و 68 واحد افت کرد.
شاخص کل هم وزن نیز در آخرین روز کاری خرداد نسبت به آخرین روز معاملاتی اردیبهشت ماه 16 هزار و 728 واحد پائین‌تر ایستاد. بنابراین شاخص هم وزن افت 3.8 درصدی را در خرداد پشت سر گذاشت.

خروج پول حقیقی
در 21 روز معاملاتی خرداد ماه در 18 روز شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم و تنها در 3 روز کاری سرمایه حقیقی به بازار وارد شد. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در خرداد ماه 7 هزار و 904 میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 376 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به خروج روزانه 72 میلیارد تومان پول حقیقی در اردیبهشت ماه افزایش 422 درصدی را نشان می‌دهد.
افزایش میانگین ماهانه ارزش معاملات
مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در خرداد ماه 859 هزار و 269 میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل 40 هزار و 917 میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین رشد 10 درصدی داشته است.   
افت میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد
در ماه اخیر مجموع ارزش معاملات خرد بورس 99 هزار و 357 میلیارد تومان بود. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد 4 هزار و 731 میلیارد تومان است که نسبت به اردیبهشت ماه افت 27 درصدی داشته است.
میانگین ارزش عرضه و تقاضا
میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه  بورس تهران  در خرداد ماه 93 میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین 11 درصد افزایش یافته است.
میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه بورس تهران در خرداد ماه 259 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 606 میلیارد تومانی اردیبهشت ماه کاهش 57 درصدی داشته است. به طور کلی در ماه اخیر میانگین روزانه صف‌های خرید 166 میلیارد تومان بیشتر از میانگین روزانه صف‌های فروش بود، به عبارت دیگر به طور میانگین معاملات روزانه بازار با مازاد تقاضای 166 میلیارد تومانی بسته شده است. 

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3659

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا