از داستان تولد برند منگو تا رازهای موفقیت این برند

گاهی برای یک شروع تازه باید از جایی که هستیم دور شویم و با سپری کردن خاطرات گذشته به سمت یک آغاز پر هیجان قدم برداریم. در این میان، هر چقدر که قدم‌های ابتدایی‌مان کوچک‌تر باشند، بیشتر می‌توانیم یاد بگیریم و بسیار بهتر از دیگران بزرگ شویم. چون این تجربه‌های کوچک به ما می‌آموزند که چگونه گام برداریم و چطور برای مسیر خود برنامه‌ریزی کنیم. در این قسمت از اپ آگهی به سراغ برندی می‌رویم که به وسیله دو جوان ۱۷ ساله راه‌اندازی شد. اگر شما هم در ابتدای مسیر خود هستید تا پایان ماجرای برند منگو با ما همراه باشید.
فهرست این مقاله
برند منگو، از استانبول تا بارسلونا
داستان برند منگو از دو برادر ترک به نام‌های‌ «ایزاک اندیک» (Isak Andic) و «نامن اندیک» (Nahman Andic) آغاز شد. خانواده اندیک در سال ۱۹۶۹ و هنگامی که پسرانشان ۱۶ سال سن داشتند از ترکیه به اسپانیا مهاجرت کردند. این دو برادر که اشتیاق زیادی به راه‌اندازی تجارت خودشان داشتند در ۱۷ سالگی کار خود را با فروش تی‌شرت‌هایی که با دست گلدوزی شده بودند آغاز کردند. بعد از مدت کوتاهی فروشگاه‌های بزرگ پوشاک به مشتریان دائمی این دو تاجر نوجوان تبدیل شدند.
پابلیلیوس سیروس:
چیزهای عالی از نقطه‌ای کوچک آغاز می‌شوند.
افتتاح اولین فروشگاه با برند Isak jeans
برخلاف تصور بسیاری از مردم، برند منگو اولین تجربه ماجراجویانه این دو برادر در زمینه پوشاک نیست. در حقیقت، آنها چند سال قبل از اینکه به سراغ منگو بروند، کار خود را با برندی در زمینه پوشاک جین آغاز کردند. ایده افتتاح این فروشگاه‌ها از طرف ایزاک بود، بنابراین آنها توافق کردند که نام «Isak jeans» را برای فروشگاه خود انتخاب کنند. این ماجرا تا سال ۱۹۸۴ ادامه پیدا کرد تا آنکه پای یک سرمایه‌گذار به نام «انریک کوسی» (Enric Cusí) که اکنون مدیر اجرایی برند منگو است به ماجرا باز شد. ایزاک با سرمایه‌ای که به دست آورده بود، برند «MANGO» را ثبت کرد و نام فروشگاه را به منگو تغییر داد. او پس از یک سال تلاش توانست تعداد شعبه‌هایش در بارسلونا را به پنج عدد افزایش دهد.
پرتغال، اولین کشوری که پذیرای منگو شد
همزمان با افتتاح صدمین فروشگاه منگو در اسپانیا، برادران اندیک، دو شعبه از برند خود را در کشور پرتغال افتتاح کردند. موفقیت این گام بزرگ در کشور پرتغال باعث شد تا آنها به فکر ایجاد شعبه‌های بیشتر در دیگر کشورهای جهان بیفتند. اما قبل از آن باید سیستم مدیریتی خود را به شکلی تغییر می‌دادند که بتوانند با کمترین فشار، بیشترین بازدهی را دریافت کنند. به همین دلیل، تیم مدیریتی ویژه این برند تشکیل شد و کار خود را از سال ۱۹۹۴ آغاز کرد. گواه موفقیت این تیم، افتتاح بیش از ۲۰۰۰ شعبه از منگو در کشورهای مختلف جهان است.
الکساندر گراهام بل:
در پایان، موفق‌ترین افراد کسانی هستند که موفقیت آنها نتیجه رشدی تدریجی و پایدار باشد.
علت انتخاب نام منگو چه بود؟

شاید از نظر شما هم انتخاب نام «منگو» یا همان «انبه» به عنوان برند پوشاک عجیب باشد. اما در دنیای برندها، منگو تنها میوه معروف نیست. شاید بتوان «اپلِ استیو جابز» را معروف‌ترین میوه در دنیای برندها به شمار آورد. اما ماجرای انتخاب این نام به سفر خانوادگی اندیک‌ها به فیلیپین برمی‌گردد. آنها که تا آن زمان درخت انبه ندیده بودند تجربه شیرین و به یادماندنی چیدن انبه از درخت و خوردن آن را با نام‌گذاری برندشان به نام «منگو» ماندگار کردند. گذشته از این، آنها فهمیدند که نام «منگو» در تمام زبان‌ها به یک شکل تلفظ می‌شود و یک معنی مشخص دارد؛ یعنی همان انبه شیرین و خوشمزه.
نکته هایی جالب در مورد برند منگو

بیش از ۸۰ درصد از کارکنان برند منگو را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.
میانگین سنی کارمندان این برند که نزدیک به ۹۰۰۰ نفر در سرتاسر جهان هستند، زیر ۲۹ سال است.
وب‌سایت این شرکت، ۱۱ سال پس از ثبت رسمی آن راه‌اندازی شد. تا آن زمان، برند منگو تمام محصولاتش را به صورت حضوری و در فروشگاه‌های خودش ارائه می‌کرد.
برند منگو تا ۲۴ سال پس از راه‌اندازی، فقط به تولید پوشاک برای خانم‌ها مشغول بود. این برند در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت که زمینه کاری خود را به پوشاک مردان نیز گسترش دهد.
شعار برند منگو این است: «هر شهر، یک شعبه» و به همین دلیل، هر روز به دنبال افتتاح شعبه‌ای تازه در کشوری دیگر است. این برند در بیش از ۱۰۰ کشور جهان شعبه فعال دارد.
برند منگو چندین شعبه رسمی نیز در ایران دارد.
با وجود آنکه برند منگو در اسپانیا راه‌اندازی شد اما بیشترین تعداد شعبه‌های این برند در کشور ترکیه قرار دارند.
برند منگو از سال ۱۹۹۸ به عنوان دومین صادرکننده بزرگ منسوجات در اسپانیا شناخته شده است.
ایزاک اندیک – موسس اصلی برند منگو – به حریم خصوصی خود اهمیت بسیار زیادی می‌دهد. به همین دلیل تا سال ۲۰۰۶ هیچ عکس رسمی از او یا خانواده‌اش منتشر نشد.

بنجامین فرانکلین:
بدون رشد و پیشرفت مداوم، واژه‌هایی مثل موفقیت و ترقی هیچ معنایی ندارند.
چه عواملی باعث موفقیت برند منگو شدند؟
بیشتر کسانی که به موفقیت‌ برندهای مختلف می‌نگرند با خودشان فکر می‌کنند که آنها رازهای مگوی زیادی دارند و به همین دلیل به موفقیت رسیده‌اند. اما وقتی در ماجرای این برندها دقیق می‌شویم به نکته‌هایی مشترک و گاهی واقعا ساده می‌رسیم. شاید تنها چیزی که باعث ایجاد این همه تفاوت شده است اقدام کردن به جای تردید باشد. در ادامه این گفتار به بررسی چند علت که باعث رشد برند منگو شده‌اند، می‌پردازیم.

استفاده از طراحان جوان و تازه‌نفس

با وجود آنکه دنیای فشن، همیشه در هیاهو و پر از هیجان است، اما همیشه می‌توان از دل آن به راه تازه‌ای رسید. راز این کار، استفاده از ذهن‌های جوان و خلاق است. ایزاک که به این موضوع آگاه بود، تمام تلاش خود را روی جذب طراحان جوان گذاشت و به آنها فرصت داد تا آنچه در ذهن دارند را در عمل به نمایش بگذارد. به همین دلیل اکنون برند منگو به عنوان برندی محبوب در میان جوانان شناخته می‌شود. گویی اندیک‌ها در پی عملی کردن این سخن از
«زیگموند فروید» بودند که می‌گفت: «اگر جوانان می‌دانستند؛ اگر پیران می‌توانستند.» آنها سعی کردند نه به امروز بلکه به چندین سال جلوتر از خودشان نگاه کنند و بر اساس چیزی که پیش‌بینی می‌کردند نهایت استفاده را از خلاقیت خاک خورده در ذهن‌های این جوانان ببرند.

تاکید روی کیفیت

کیفیت محصولات از خط قرمزهایی بود که ایزاک هرگز از آن عبور نکرد و هیچ بهانه‌ای را برای کاهش آن نپذیرفت. کیفیت محصولات برند منگو از نظر برش، متریال به کار رفته و ایده طراحی با برندهایی همچون «ZARA» و «H&M» مقایسه می‌شود و به گفته منتقدان حتی از آنها پیشی گرفته است. محصولات این برند همیشه در نهایت کیفیت و زیبایی به مشتریانشان در سرتاسر جهان ارائه می‌شوند.

همگام شدن با تغییرات

با وجود آنکه از دور دست و از نظر کسانی که در دل تجارت نیستند، راه‌اندازی یک شعبه جدید به معنی سرازیر شدن سود بیشتر به جیب صاحب کسب و کار است، ولی برندهای زیادی به دلیل اشتباه در افزایش تعداد شعبه‌هایشان و ناتوانی در مدیریت هزینه‌های جدید، دچار ورشکستگی شدند. اما برند منگو با سیاست انعطاف‌پذیر و نگاه مدیریتی متفاوتش باعث شد تا گشایش هر شعبه با سودآوری همراه باشد. برند منگو از جمله برندهای پیشتاز – چه در زمینه طراحی و تولید پوشاک و چه در زمینه مدیریت کسب و کار – به شمار می‌رود.

استفاده هوشمندانه از قدرت تبلیغات

با وجود آنکه قدرت تبلیغات و استفاده از آن برای رشد یک برند بر کسی پوشیده نیست. اما اگر این کار به صورت حرفه‌ای و خلاقانه انجام نشود، تنها باعث به هدر رفتن هزینه‌ها می‌شود. یکی از علت‌های جهانی شدن این برند، راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی خلاقه است. هنوز هم بسیاری از اهالی دنیای تبلیغات از کمپین‌های برند منگو به عنوان نمونه‌ای از تبلیغات موفق یاد می‌کنند.
هنری فورد:
کسی که تبلیغات را به بهانه صرفه‌جویی در پول متوقف می‌کند مثل کسی است که ساعت را به بهانه صرفه‌جویی در زمان از کار می‌اندازد.
خلاصه ای از آنچه با هم گفتیم

برند منگو در سال ۱۹۸۴ توسط دو برادر اهل ترکیه به نام‌های «ایزاک اندیک» و «نامن اندیک» در کشور اسپانیا راه‌اندازی شد.
برادران اندیک، کار خود را با فروش تی‌شرت‌های گلدوزی شده به فروشگاه‌های بزرگ پوشاک آغاز کردند.
اندیک‌ها اولین برند خود را «Isak jeans» نامیدند و با فروش فوق‌العاده‌شان نظر سرمایه گذاری به نام «انریک کوسی» را که بعدها مدیر اجرایی برند منگو شد به خود جلب کردند.
اولین شعبه از برند منگو در بارسلونا افتتاح شد و تنها پس از یک سال، تعداد این شعبه‌ها به پنج عدد رسید.
کشور پرتغال، اولین مقصد خارجی برند منگو بود که کارش را با راه‌اندازی دو شعبه آغاز کرد.
علت انتخاب نام منگو، خاطره سفر خانواده اندیک به فیلیپین و یکسان بودن تلفظ این نام در تمام زبان‌ها بود.
برند منگو از سیستم مدیریتی ویژه‌ای استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد همزمان با گشایش شعبه‌های جدید در کشورهای مختلف، سود خود را به شکلی منطقی افزایش دهد.
این برند بیش از ۲۲۰۰ شعبه در سرتاسر جهان و ایران دارد. شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و مشهد، پذیرای شعبه‌های مستقیم این برند هستند.
عواملی مانند استقبال از طراحان جوان، تاکید روی کیفیت، همگام شدن با تغییرات و استفاده هوشمندانه از تبلیغات باعث پیشرفت برند منگو شدند.

نظر شما چیست؟
با توجه به اینکه برند منگو جزو اندک برندهایی است که در ایران شعبه مستقیم دارند به نظر شما آیا حضور کمرنگ برندهای معروف خارجی، فرصتی برای حضور پررنگ برندهای داخلی به شمار می‌رود؟ فکر می‌کنید تولیدکنندگان پوشاک داخلی چقدر از این فرصت استفاده کردند؟

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

امتیاز شما با موفقیت ثبت شد ۵/۵ (۱ امتیاز)

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3662

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا