آموزش استخراج رمز ارز با هارد دیسک (HDD)

استخراج ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های توزیع ثروت در میان فعالان پروژه‌های ارزهای دیجیتالی مبتنی بر الگوریتم اثبات کار است، اما مصرف انرژی در فرایند استخراج ارزهای دیجیتال و همچنین تمرکز قدرت پردازش ماینرها در استخرهای استخراج، بخشی از نگرانی منتقدان به پروژه‌های ارزهای دیجیتالی مبتنی بر الگوریتم اثبات کار است. اگرچه الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) مصرف انرژی برای فعالیت شبکه‌های بلاک چینی را کاهش داده است، تأثیرگذاری ثروتمندان و سپرده‌گذاران بزرگ و همچنین استخرهای سپرده‌گذاری همچنان حقیقتی انکارناپذیر است.
فهرست این مقاله
چطور به وسیله هارد دیسک رمز ارز استخراج کنیم؟
اساساً ماینینگ رمز ارز به ‌غیر از الگوریتم اثبات ظرفیت به‌صورت اثبات کار، به تجهیزات خاص و گران‌قیمتی نیاز دارد. استفاده از الگوریتم اثبات سهام نیز ممکن است، ولی این روزها یکی از روش‌های اصلی برای استخراج رمز ارز یا ماینینگ استفاده از هارد دیسک است. درحقیقت استخراج رمز ارز با هارد دیسک، تکیه ‌بر الگوریتمی در بلاک‌ چین‌هاست که با الگوریتم اثبات ظرفیت، استفاده از فضای خالی هارد دیسک برای استخراج را امکان‌پذیر می‌کند.
درحقیقت الگوریتم اثبات ظرفیت یک روش استخراج بسیار جدید در بلاک چین است که هم‌اکنون توسط تعداد انگشت‌شماری پروژه استفاده می‌شود. بسیاری از کاربران بر این باورند که با توجه به مزایایی که این الگوریتم استخراج دارد، این روش جایگزینی مناسب برای روش‌های فعلی استخراج ارزها محسوب می‌شود؛ از این‌رو در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی این الگوریتم اجماع، مزایا و معایب آن، ارزهایی که با این الگوریتم کار می‌کنند و درنهایت آموزش استخراج بیت کوین با هارد دیسک را برای شما همراهان گرامی توضیح دهیم.
بهتر است در ابتدا مروری بر الگوریتم گواه اثبات کار و نحوه استخراج ارزها به‌وسیله این الگوریتم اجماع داشته باشیم.
الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) و نحوه استخراج ارزها به‌کمک آن

به‌طورکلی، الگوریتم اجماع گواه اثبات کار (روش استخراجی که ارزهای دیجیتال زیادی مانند بیت کوین به آن تکیه کرده‌اند) به الگوریتم اثبات ظرفیت بسیار نزدیک است؛ البته با این تفاوت که در شیوه گواه اثبات کار، به تجهیزات تخصصی و گران‌قیمت‌تری نیاز خواهد بود. علاوه بر موارد یادشده، شیوه استخراج اثبات کار شیوه‌ای بسیار پر سر و صدا و از نظر مصرف انرژی نیز پرمصرف است؛ از این‌رو این روش فشار بسیار شدیدی را به دستگاه‌ها وارد می‌کند و به همین دلیل لازم است آن‌ها را به‌صورت دوره‌ای تعمیر کرده و قطعات خراب و ازکارافتاده را با قطعات جایگزین تعویض کرد.
درحقیقت مراحل استخراج ارزهای دیجیتال به‌وسیله الگوریتم Proof of Work به این شکل است که در ابتدا ماینرها تراکنش‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را در یک بلاک قرار می‌دهند، اما در گام بعدی، تمامی اطلاعات موجود در بلاک که حاوی هش بلاک قبلی نیز می‌شود، در راستای تولید یک مقدار هش جدید، از یک تابع هش عبور می‌کند.
از طرفی، پس از طی این مراحل، ماینرها باید در راستای پیداکردن میزان هش صحیح، با سریع‌ترین سرعت ممکن یک عدد را در سربرگ بلاک تغییر دهند و همچنین جهت پیداکردن هش صحیح، تلاش کرده و اعداد گوناگون را امتحان کنند. حال اینکه اولین ماینری که قادر باشد با تکیه ‌بر توان پردازش سخت‌افزارهای خود، مقدار صحیح هش را پیدا کند، این رقم را برای دیگر اعضای شبکه نیز ارسال کرده و بدین ترتیب یک بلاک جدید را به بلاک چین وصل می‌کند.
استخراج رمز ارز با هارد دیسک (HDD)

اساساً استخراج رمز ارز با هارد دیسک (HDD Mining) از جمله روش‌های استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر سخت‌افزارهای هارد دیسک است. درحقیقت برخلاف استخراج معمولی که روشی مبتنی بر واحدهای پردازنده گرافیکی (کارت‌های گرافیک) است که به آن GPU Mining نیز گفته می‌شود، استخراج‌کنندگان به‌وسیله هارد دیسک، از مجموعه‌ای از درایوهای هارد دیسک برای تولید بلاک‌های جدید در دفتر کل توزیع‌شده (‌Ledger) استفاده می‌کنند.
به بیان ساده‌تر، برای استخراج رمز ارز با هارد دیسک و توسط الگوریتم اثبات ظرفیت (‌Proof of Capacity) به‌جای تغییردادن پیاپی اعداد در سربرگ بلاک، هارد دیسک به عملیات پردازش و ثبت‌کردن یا پلاتینگ (Plotting) می‌پردازد. از طرفی در این روش هارد دیسک پاسخ‌های احتمالی در معادله بلاک‌ها را نیز ذخیره می‌کند.
درحالی‌که اگر این پاسخ‌های ذخیره‌شده، پاسخ صحیح معادله بلاک باشد، ماینر مدنظر برنده آن بلاک شده و جایزه را دریافت خواهد کرد. به‌طورکلی می‌توان اذعان داشت که هرچقدر هارد دیسک از ظرفیت بالاتری برخوردار باشد، شانس برنده‌شدن بلاک افزایش خواهد یافت.
اساساً در استخراج رمز ارز با هارد دیسک، عملیات اثبات شامل دو مرحله است که مرحله نخست آن ثبت یا پلات‌کردن هارد دیسک بوده و مرحله دوم نیز مربوط به استخراج بلاک‌هاست. علاوه بر این، در فرایند استخراج به‌کمک هارد درایو، از الگوریتم اثبات ظرفیت برای سنجش تابع هش، از میزان زیادی حافظه فیزیکی که در هارد درایوهای ماینرها وجود دارد استفاده می‌شود. درواقع در طی مدت‌زمان جست‌وجو، در گام نخست تعدادی از هش‌های مختلف در فضای خالی هارد دیسک‌ها ذخیره‌شده که برای گام بعدی استخراج‌کردن، این گزینه از قبل اعمال ‌شده است.
از طرفی، زمانی که نرم‌افزار در حال استخراج ارزها به‌وسیله هارد دیسک است، فرایندی اتفاق می‌افتد که به‌عنوان پلاتینگ شناخته می‌شود. درواقع این فرایند به تولید حجم داده مربوط است. درحقیقت مفهوم پلاتینگ در اصطلاح شامل پردازش، ثبت، ذخیره‌کردن پاسخ‌های احتمالی معادله بلاک‌ها پیش از استخراج به‌وسیله هارد دیسک‌ها می‌شود. به این مرحله در ادامه بیشتر خواهیم پرداخت.
نکته مهمی که در استخراج رمز ارز با هارد دیسک وجود دارد این است که میزان سودآوری و عملکرد استخراج برای کاربران، به تعداد پلات‌های ثبت‌شده بستگی خواهد داشت. درواقع این پلات‌ها در جای خود نشان‌دهنده حجم داخلی درایوها هستند.
در الگوریتم اثبات ظرفیت امکان دسترسی به نسخه‌های پیشرفته‌ای از الگوریتم اثبات ذخیره‌سازی و اثبات امکان بازیابی به وجود آمده است. الگوریتم اثبات ظرفیت برای محاسبه درآمد کاربران از کل هارد دیسک استفاده می‌کند. در الگوریتم اثبات قابلیت بازیابی برای دسترسی به شاخص درآمد از تعداد دانلودهای داده از درایو کمک می‌گیرند. نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره ‌کنیم این است که درایوهای سخت‌افزار از نظر ظرفیت داخلی موقعیت بهتری دارند. درباره عملکرد درایوهای حالت ‌جامد نیز باید بگوییم این درایوها در سرعت انتقال اطلاعات شرایط بهتری را ایجاد می‌کنند.
نقش تابع هش در استخراج رمز ارز با هارد دیسک

اگر شما نیز هم قصد انجام این کار را داشته باشید، احتمالاً تاکنون نام تابع هش را شنیده باشید. درواقع می‌توان گفت هش یا هشینگ به پروسه‌ای گفته می‌شود که در طول آن ‌یک عملگر ریاضی که آن را تابع هش (Hash Function) می‌نامند، اطلاعات و داده‌های واردشده را که غالباً به‌صورت تصاویر، اعداد، حروف و مواردی مشابه است، می‌گیرد و درنهایت آن‌ها را به خروجی‌های رمزگذاری‌شده تبدیل کرده و تحویل می‌دهد.
البته بد نیست بدانید به فرایند رمزگذاری اطلاعات ورودی و تحویل خروجی رمزی آن‌ها هش‌کردن می‌گویند و خروجی نهایی این تابع را با نام هش می‌شناسند. به‌طور معمول، هش خروجی به شکل یک رشته متنی با طول ثابت است. یکی از مزایای به‌کارگیری تابع هش در داشتن امنیت بالای آن است؛ چراکه هیچ‌کس نمی‌تواند با در مشاهده هش خروجی به داده‌های ورودی پی ببرد و متوجه شود که چه چیزی بوده‌اند.
چگونگی انجام فرایند استخراج رمز ارز با هارد دیسک
در این بخش به‌طور کامل شما را با مکانیسم روش استخراج به‌وسیله هارد دیسک آشنا خواهیم کرد.
قدم نخست: پلاتینگ (Plotting)
با استفاده از درایو هارد دیسک، استخراج‌کنندگان می‌توانند بلاک‌های داده را از قبل تولید کنند. این روند اولیه به‌عنوان پلاتینگ شناخته می‌شود. با شروع استخراج، پلاتینگ تنها یک‌بار آغاز می‌شود. در مقایسه با استخراج به‌وسیله GPU یا واحد پردازش گرافیکی (Graphics Processing Unit) به زمان بیشتری نیز نیاز دارد.
قدم دوم: تخصیص پاداش ماینینگ
در این مرحله ماینرها باید تعیین کنند چه کسی برای تولید بلاک‌های داده جدید پاداش دریافت می‌کند. اگر این پاداش به خودتان اختصاص داده ‌شده باشد، می‌توانید آن پاداش را در کیف پول خود ذخیره کنید.
قدم سوم: ماینینگ یا استخراج
بعد از تولید و ذخیره طرح در درایو هارد دیسک، مراحل استخراج را از نرم‌افزار استخراج خود آغاز کنید. این نرم‌افزار مشخصات سخت‌افزاری شما را در نظر گرفته و زمان لازم برای تولید بلاک داده فعلی را تعیین می‌کند. پس از محاسبات انجام‌شده HDD یا دیسک درایو سخت (Hard Disk Drive) شما تا زمان تولید بلاک بعدی در حالت آماده به ‌کار باقی می‌ماند.
درحالی‌که تعداد بلاک‌ها ثابت است، دیسک درایو سخت در مدت‌زمان زیادی آماده به ‌کار باقی می‌ماند و مدت‌زمان تجزیه ‌و تحلیل بلاک شامل چند ثانیه است. غیر از این موارد، در مرحله استخراج، یک دستگاه ماینر، یک اسکوپ بین صفر تا ۴۰۹۵ را محاسبه می‌کند. در روش استخراج یا همان ماینینگ باید یک بلاک ساخته شود تا شما بتوانید بلاک بعدی را استخراج ‌کنید.
اگر ماینری قصد ایجاد یک اسکوپ با شماره ۲۱ را داشته باشد، باید به آدرس آن رفته و از داده‌های آن اسکوپ استفاده کند تا بتواند بلاک بعدی را پس‌ازآن ایجاد کند. در روش الگوریتم اثبات ظرفیت یک اصطلاح به نام ددلاین (Deadline) وجود دارد؛ یعنی زمانی که باید از زمان تشکیل آخرین بلاک گذشته باشد تا بتوان بلاک بعدی را استخراج کرد. پس از محاسبه Deadline ماینری پاداش می‌گیرد که کوتاه‌ترین زمان بین آن‌ها را انتخاب و درنتیجه زودتر هش مربوط را یافته و کار تأیید را انجام دهد.
مزایا و معایب استخراج رمز ارز با هارد دیسک
استخراج رمز ارز با هارد دیسک با مزایا و معایبی همراه است، اما به‌صورت کلی استخراج هر رمز ارزی به‌کمک هارد به سرمایه مالی به‌مراتب کمتری نیاز دارد؛ از همین رو گزینه‌ای مناسب برای افراد تازه‌کاری محسوب می‌شود که با سرمایه محدود برای ورود به کار اقدام می‌کنند.
مزایا استخراج رمز ارز با هارد دیسک

کاربر به خرید مادربردهای گران‌قیمت با تعداد زیادی رابط برای اتصال به کارت گرافیک احتیاج ندارد.
استخراج رمز ارز از طریق هارد نیاز زیادی به سیستم خنک‌کننده و تهویه هوای گرم اتاق ندارد.
فرایند پلاتینگ، برق بسیار کمتری در مقایسه با استخراج سنتی به‌وسیله ASIC ها و کارت گرافیک مصرف می‌کند.
کاربر در این مدل از استخراج احتیاجی ندارد در زمینه پیکربندی تجهیزات و نگهداری از آن‌ها خبره و ماهر باشد.
این مدل از استخراج رمز ارز بسیار غیرمتمرکزتر از شیوه‌های متداول است؛ بنابراین حتی می‌توان از هارد دیسک‌های کامپیوتر یا تلفن همراه اندروید نیز برای این کار استفاده کرد.
استخراج بیت کوین با هارد به به‌روزرسانی پیوسته هارد دیسک احتیاج ندارد و حتی می‌توان از هارد دیسک‌های قدیمی نیز برای استخراج رمز ارز بهره گرفت.
دستگاه‌های ذخیره‌سازی مثل درایو سخت‌افزاری و درایو حالت ‌جامد بسیار ارزان‌تر از دستگاه‌های خاصی مانندASIC ها و کارت گرافیک هستند.
قابلیت فرمت‌کردن هارد بعد از هر بار استخراج وجود دارد؛ بنابراین می‌توان از هارد دیسک‌ها برای کاربردهای دیگری نیز استفاده کرد.
در این روش هیچ‌گونه نیازی به کسب مجوز نخواهد بود.

معایب استخراج رمز ارز با هارد دیسک

تعداد محدودی رمز ارز وجود دارد که امکان استخراج آن‌ها از طریق هارد دیسک وجود دارد.
برخلاف ASIC ها و کارت گرافیک، تقاضای کمی برای هارد درایوهای در حال عملیات وجود دارد.
افزایش محبوبیت استخراج بیت کوین با هارد خود سبب افزایش قیمت هارد دیسک‌ها شده است.
از داده‌های پلات‌شده در هارد دیسک نمی‌توان جز برای استخراج رمز ارز استفاده دیگری کرد.
بار زیاد روی هارد درایوها به کاهش طول عمر مفید آن‌ها و خرابی زودتر از موقع منتهی خواهد شد.

چه الگوریتم‌های اجماعی در روش استخراج رمز ارز با هارد دیسک ‌استفاده می‌شوند؟
به‌صورت کلی، درایو هارد دیسک به‌جای استفاده از واحدهای پردازش گرافیکی، از هارد دیسک در مرحله بعدی استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند. اولین سیستم بلاک چین مبتنی بر این دستگاه‌ها، پلتفرم Burst بود که در سال ۲۰۱۴ ظاهر شد؛ با ‌وجود این چند سال طول کشید تا این پلتفرم به‌طور کامل بین کاربران شناخته شود.
درواقع Burst به الگوریتم ترکیبی اثبات ظرفیت یا PoC متکی است که به مقدار زیادی از فضای دیسک نیاز دارد. بعدها ارزهای دیجیتال دیگری که ماینرها می‌توانستند از طریق هارد دیسک استخراج کنند، ظاهر شدند که به فناوری متفاوت اثبات ذخیره‌سازی متکی بودند.
الگوریتم اثبات ذخیره‌سازی (Proof of Storage)

الگوریتم اثبات ذخیره‌سازی (Proof of Storage) یا Proof of Space یا به اختصار POS مانند الگوریتم اثبات ظرفیت به فضای هارد دیسک متکی است؛ با ‌وجود این بلاک چین مبتنی بر PoS از این فضای حافظه رایگان برای ایجاد ذخیره‌سازی ابر غیرمتمرکز به‌جای تولید بلاک داده استفاده می‌کند.
به‌ عبارت ‌دیگر، سیستم‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر ابر فضای دیسک درایو سخت کاربر را اجاره کرده و آن را در اختیار کاربران دیگری قرار می‌دهد که به آن نیاز دارند؛ با این‌ حال این خدمات به‌جای پرداخت اجاره، به دارندگان فضای دیسک اجازه می‌دهد ارز رمزنگاری‌شده را با استفاده از امکانات سرویس استخراج کنند. برخلاف بلاک چین مبتنی بر PoC دفترهای توزیع‌شده مبتنی بر PoS با استفاده از پرداخت ماهانه کاربر برای ذخیره‌سازی پرونده، پاداش استخراج ارز رمز پایه را تشکیل می‌دهند.
الگوریتم اثبات ظرفیت (Proof Of Capacity)

الگوریتم اثبات ظرفیت با عنوان PoC شناخته می‌شود. این الگوریتم به این معناست که ماینرها برای دریافت پاداش استخراج باید فضای هارد دیسک خود را تقسیم کنند. با استفاده از این الگوریتم کاربران می‌توانند فضای حافظه رایانه خود را سرمایه‌گذاری کنند.
همچنین با استفاده از این الگوریتم اجماع، دفتر توزیع‌شده با استفاده از روش هش‌کردن، بلاک‌های داده را روی دیسک ایجاد می‌کند. هرچه تعداد هش‌های شما روی هارد دیسک بیشتر باشد، شانس دریافت پاداش بیشتر خواهد بود.
بهترین هارد دیسک برای استخراج ارزها
به‌طورکلی برای استخراج ارزهای دیجیتال، دو نوع هارد دیسک در دسترس کاربران قرار دارد که عبارت‌اند از دیسک درایو سخت (HDD) و SSD یا درایوهای حالت جامد (Solid-State Drives). درحقیقت هارد دیسک‌هایی مانند HDD ها، یک استاندارد دیرینه برای ذخیره‌سازی اطلاعات به شکل دیجیتال است و برای مدت‌زمان طولانی در بازار قطعات کامپیوتر وجود دارد که به‌دلیل قابلیت اطمینان و تکنولوژی پیشرفته شناخته‌ شده است. البته سرعت انتقال اطلاعات این هارد دیسک‌ها کم بوده و مدت زیادی است که با محدودیت‌های فناوری محدود شده‌اند.
از طرفی درایوهای حالت جامد به‌تازگی در بازار قطعات رایانه‌ای ظاهر شده‌اند، اما به‌دلیل نبود قطعات متحرک، بلافاصله به‌عنوان تصمیماتی سازش‌ناپذیر درباره سرعت انتقال اطلاعات و قابلیت اطمینان جا افتاده‌اند.
با این ‌حال، درایوهای حالت جامد یک مشکل قابل‌توجه دارند و آن این است که تعداد محدودی از اطلاعات را در خود جای می‌دهند؛ یعنی هرچه اطلاعات با شدت بیشتری از نوع درایوهای حالت جامد بازنویسی شوند، هارد دیسک با سرعت بیشتری تعداد محدودی از اطلاعات را بازنویسی کرده و تنها در حالت خواندن (Read only) کار می‌کند؛ به‌طوری‌که تنها می‌تواند اطلاعاتی را که از پیش ضبط ‌شده است، بخواند، ولی داده‌های جدید را روی دیسک اضافه نمی‌کند. از طرفی با در نظر گرفتن موارد زیر می‌توان بهترین هارد دیسک را برای استخراج رمز ارز مدنظر خود انتخاب کرد:

حجم بافر در کنترل‌کننده

حجم بافر در کنترل‌کننده داخلی درایو مقدار داده‌ای را که بلافاصله در دسترس سیستم قرار می‌گیرد، بدون دسترسی به حافظه داخلی کنترل می‌کند، این اصطلاحاً حافظه RAM هارد است.

سرعت چرخش (Spindle)

اساساً سرعت چرخش مستقیم مسئول سرعت انتقال اطلاعات از صفحات هارد دیسک به رابط است. در مدل‌های معمولی تقریباً برابر با ۷ هزار دور در دقیقه است، اما مدل‌های خاصی از هارد دیسک سری Western Digital Raptor با سرعت اسپیندل ۱۰ هزار و حتی ۱۵ هزار دور در دقیقه وجود داشت که به عملکرد بالا معروف‌اند.

میزان حافظه داخلی

میزان حافظه داخلی به روشی روشن میزان سودآوری استخراج در هارد دیسک را تنظیم می‌کند؛ چراکه هرچقدر حافظه بیشتر باشد، درآمد آن نیز به‌مراتب بیشتر خواهد بود. با توجه به‌تمامی این تفاسیر، برخی از بهترین گزینه‌ها برای استخراج ارزهای دیجیتال، هاردهای زیر هستند:
۱- هارد دیسک توشیبا (Toshiba HDWD130EZSTA)

حافظه داخلی ۳ ترابایتی
سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه
ظرفیت بافر ۶۴ مگابایتی

۲- هارد دیسک سیگیت (Seagate ST8000 AS0002)

حافظه داخلی ۸ ترابایتی
سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه
ظرفیت بافر ۲۵۶ مگابایتی

۳- هارد دیسک داخلی (Internal) وسترن دیجیتال (Western Digital WD Red)

حافظه داخلی ۶ ترابایتی
سرعت اسپیندل ۷۲۰۰ دور در دقیقه
ظرفیت بافر ۶۴ مگابایتی

۴- هارد دیسک داخلی سیگیت (Seagate ST10000 VN0004)

حافظه داخلی ۱۰ ترابایتی
سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه
ظرفیت بافر ۲۵۶ مگابایتی

چه ارزهایی را می‌توان با هارد دیسک استخراج کرد؟
از آنجا که استخراج رمز ارز با هارد دیسک، مفهومی نسبتاً جدید به‌حساب می‌آید، تعداد کمی از ارزها هستند که از الگوریتم گواه اثبات ظرفیت یا اثبات ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند؛ از این‌رو ما محبوب‌ترین این ارزها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

رمز ارز سیا کوین (Sia)

Sia یک پلتفرم غیرمتمرکز است که فضای ذخیره‌سازی ابری را فراهم می‌کند و با DropBox،Apple،Amazon و خدمات ذخیره‌سازی ابری متمرکز Microsoft رقابت می‌کند. با Sia کاربران می‌توانند فضای HDD رایگان خود را تأمین کنند؛ درحالی‌که کسانی که این فضا را اجاره می‌کنند، پرونده‌های خود را در سیستم رمزگذاری کرده‌اند. زنجیره بلاکی از محتوای ذخیره‌شده را اثبات می‌کند؛ درحالی‌که قراردادهای هوشمند الگوریتم اثبات ذخیره‌سازی قابلیت اطمینان تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند.

رمز ارز Burst

Burst نخستین و اصلی‌ترین ارزی است که می‌توانید آن را با استفاده از هارد دیسک استخراج ‌کنید. این پلتفرم به الگوریتم اثبات ظرفیت متکی است و به مجموعه‌ای از HDD با ظرفیت زیاد احتیاج دارد. دیگر نیازی به اتصال هیچ دستگاه قدرتمند دیگری مانند واحد پردازش گرافیک به استخراج Burst ندارید. ماینرها می‌توانند از درایوهای هارد دیسک پیشرفته با ظرفیت ۱۰ ترابایت و بالاتر برای اطمینان از استخراج با کارایی بالا استفاده کنند. هر چه از چنین HDD هایی بیشتر استفاده کنید، پاداش بیشتری خواهید گرفت.
از طرفی، این ارز از فناوری تنگل (Tangle) استفاده می‌کند که راهی جدید برای انتشار بسیار سریع اطلاعات در شبکه است و در شبکه آیوتا هم به ‌کار می‌رود. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت برست کوین قابلیت معاملات بین بلاک چینی اتمیک (Atomic Cross Chain trading) آن است که با استفاده از آن، کوین‌هایی که بلاک چین‌های متفاوتی دارند، می‌توانند بدون نیاز به یک طرف قرارداد سوم مورد اعتماد طرفین با هم معامله کنند.
همچنین بورست از شبکه لایتنینگ (Lightening Network) هم پشتیبانی می‌کند که در آن، کاربران می‌توانند کانال‌های پرداخت خود را باز کنند و تمام تراکنش‌هایی که از این کانال‌ها استفاده می‌کنند، بدون کارمزد انجام خواهد شد.

رمز ارز فایل کوین (Filecoin)

فایل کوین مانند استورج، یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است که در آن ماینرها با فعالیت در شبکه و در ازای ارائه فضای هارد دیسکشان برای ذخیره یا بازیابی داده‌ها، پاداشی به نام فایل کوین دریافت می‌کنند. از طرفی شانس دریافت این پاداش و میزان کارمزد تراکنش‌ها، به مقدار ظرفیت فضای ارائه‌شده از سوی ماینر در شبکه بستگی دارد. علاوه بر این، فایل کوین هم به‌طور مستقیم از اثبات ظرفیت به‌عنوان الگوریتم اجماع خود نام نبرده است، ولی روند آن کاملاً با اثبات ظرفیت مشابه است.
درحقیقت نودهای راه‌اندازی‌شده توسط ماینرها با نگهداری از داده‌های موردنیاز بلاک چین و داده‌های ذخیره‌سازی‌شده، شبکه را فعال نگه می‌دارند. البته آن‌ها برای بالابردن امنیت شبکه باید مقداری کوین را به‌صورت امانت در نودهای خود قفل کنند و اگر نتوانند فایل‌های ذخیره‌سازی‌شده را اثبات کنند، این کوین‌ها توسط شبکه ضبط خواهد شد. در این بلاک چین برای تضمین رونویسی‌نکردن ۲ فایل با اسم‌های مشابه، هر فایل اثر انگشت دیجیتال مخصوص خود را دارد.

رمز ارز چیا (Chia)

ارزهای دیجیتال چیا از جمله ارزهای دیجیتالی است که امروزه موردتوجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. تاریخچه این رمز ارز مربوط به سال ۲۰۱۹ است و در این سال به بازار ارزهای دیجیتال‌ها ارائه‌ شده است. یکی از اهداف چیا این است که این ارز به‌عنوان پاداش برای ماینرها در نظر گرفته شود.
این ارزهای دیجیتال قابلیت استخراج را دارند و کاربران می‌توانند آن را بدون نیاز به سخت‌افزارهای پیشرفته استخراج کنند. ازجمله بنیان‌گذاران این رمز ارز می‌توان به برام کوهن اشاره کرد که علاوه بر چیا، شبکه بیت تورنت را بنیان‌گذاری کرده است.
ارزهای دیجیتال چیا در ساختار خود از الگوریتم اثبات زمان استفاده می‌کنند و استفاده از این الگوریتم سبب شده است که برای استخراج به سخت‌افزارهای پیشرفته نیازمند نباشد و مصرف برق زیادی ندارد. درواقع رمز ارز چیا یکی از ارزهای دیجیتالی است که استخراج آن به‌وسیله هارد دیسک امکان‌پذیر است.
از طرفی شرکت‌کنندگان در الگوریتم اثبات فضا باید ثابت کنند که فضای ذخیره‌سازی استفاده‌نشده در هارد درایو خودشان را به شبکه چیا اختصاص داده‌اند. شرکت‌کنندگان در شبکه چیا با عنوان «فارمر» شناخته می‌شوند که پلات‌ها (فضای ذخیره‌سازی) خودشان را در رقابت با دیگر فارمرها و برای استخراج بلاک‌های شبکه به مشارکت در شبکه این پروژه اختصاص می‌دهند.
فارمرها برای دریافت پاداش ایجاد بلاک جدید در شبکه چیا باید بتوانند فضای کافی را فراهم کنند. شانس به دست آوردن پاداش به فضای ذخیره‌سازی فارمرها در مقایسه با کل فضای ذخیره‌سازی شبکه بستگی دارد. تیم توسعه‌دهنده چیا اطمینان دارد که مردم بدون نگرانی از خرید تجهیزاتی که به‌جز استخراج ارزهای دیجیتال کاربر دیگری ندارند یا قبض برق بالا به‌دلیل مصرف انرژی تجهیزات استخراج، از شبکه آن‌ها استفاده خواهند کرد.
جدا از این موارد، سرعت مشارکت فارمرها برای استخراج چیا کوین موجب شده است تا به‌طور پیوسته ظرفیت اختصاص داده‌ شده به این پروژه ارزهای دیجیتالی چند برابر شود؛ درنتیجه شانس استخراج بلاک برای فارمرهای خرد کاهش ‌یافته و در این زمان استفاده از استخرهای فارمینگ (مشابه با استخرهای استخراج) برای به اشتراک‌گذاری فضای ذخیره‌سازی با هدف استخراج چیاکوین منطقی به نظر می‌رسد.
اگرچه در زمان نگارش مقاله استخرهای زیادی در دسترس علاقه‌مندان قرار ندارد، استخر چینی اچ پول (Hpool) یکی از نخستین استخرهای فارمینگ این پروژه ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شود. همچنین استخر دیگری با عنوان یو.یو.پول (Uupool) نیز به‌تازگی امکان به اشتراک‌گذاری منابع فارمرها برای استخراج بلاک‌ها را فراهم کرده است.
با وجود این گزارش‌هایی ارائه ‌شده است که استخر استخراج اچ پول، کلید خصوصی کاربران را از آن‌ها درخواست می‌کند؛ از این‌رو توجه داشته باشید که ارائه کلید خصوصی به معنای واگذاری مالکیت و کل دارایی‌های موجود در کیف پول است و به‌طور جدی توصیه می‌شود تا از برآورده‌کردن چنین درخواست‌هایی اجتناب کنید.

رمز ارز استورج (Storj)

استورج یک سیستم ذخیره‌سازی پرونده غیرمتمرکز است که به شما امکان می‌دهد با خیال راحت پرونده‌های خود را به‌صورت رمزگذاری‌شده ذخیره کنید. ایده اصلی این پلتفرم اتصال کاربرانی است که مایل هستند از فضای HDD رایگان خود سود کسب کنند و کسانی که به فضای حافظه اضافی نیاز دارند. کاربران Storj می‌توانند بخشی از فضای حافظه HDD خود را ارائه دهند و صاحب نود شوند.
به بیان دیگر، هرکسی که کامپیوتر شخصی داشته باشد، با استفاده از سرویس ذخیره‌سازی غیرمتمرکز می‌تواند خدمات ذخیره‌سازی را ارائه کند. بلاک چین با ذخیره‌کردن داده‌ها روی نودهای متعدد می‌تواند درصورت خرابی یک گره، فایل‌ها را از طریق گره دیگری بازیابی کند.
درنتیجه این کاربران ماینر ارزهای رمزنگاری‌شده نیز می‌شوند و درازای فضای دیسک خود پاداش کوین‌های Storj دریافت می‌کنند. به‌ عبارت ‌دیگر، استخراج‌کنندگان Storj فضای دیسک خود را برای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز پرونده برای آلت کوین‌ها در اختیار سایر اعضای پلتفرم قرار می‌دهند.
البته استورج در مقاله معرفی یا همان وایت پیپر (White Paper) خود از اثبات ظرفیت نام نبرده و نام الگوریتم خود را «اثبات ذخیره‌سازی» (Proof of Storage) گذاشته است. این الگوریتم با اثبات ظرفیت کمی تفاوت دارد، ولی به‌طورکلی سخت‌افزار موردنیاز برای ساخت بلاک در این شبکه، هارد دیسک است.
آینده الگوریتم اثبات ظرفیت
الگوریتم اثبات ظرفیت یکی از جذاب‌ترین روش‌های استخراج محسوب می‌شود. این روش نه‌تنها موجب تجدیدنظر درباره نحوه استخراج ماینرها در سال‌های اخیر شده، بلکه راه‌حلی است که بسیاری آن را برای محیط‌زیست مفید می‌دانند. این روش به تمرکززدایی قدرت ماینرها و همچنین کاهش مصرف انرژی آن‌ها منجر می‌شود و از آنجا که هنوز مانند سایر الگوریتم‌ها مورد استقبال و استفاده گسترده قرار نگرفته، تنها گذر زمان نشان خواهد داد که آیا اثبات ظرفیت روزی جایگزین اثبات کار یا اثبات سهام خواهد شد یا خیر.
البته هم‌اکنون، نرخ بازگشت سرمایه استخراج ارزهای دیجیتال با هارد دیسک بسیار ناچیز است. از سوی دیگر، کاربران تنها زمانی به این مدل از استخراج ارزهای دیجیتال علاقه‌مند می‌شوند که می‌خواهند توکن‌های خود را برای پیش‌بینی یک پامپ (رشد سریع و غیرمنطقی ارزهای دیجیتال) مقیاس بزرگ ذخیره کنند.
سخن پایانی
استخراج ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های توزیع ثروت در میان فعالان پروژه‌های ارزهای دیجیتالی مبتنی بر الگوریتم اثبات کار محسوب می‌شود، اما مصرف انرژی در فرایند استخراج ارزهای دیجیتال و همچنین تمرکز قدرت پردازش ماینرها در استخرهای استخراج بخشی از نگرانی منتقدان نسبت به پروژه‌های ارزهای دیجیتالی مبتنی بر الگوریتم اثبات کار را تشکیل می‌دهد. اگرچه الگوریتم اثبات سهام مصرف انرژی برای فعالیت شبکه بلاک چینی را کاهش داده است، تأثیرگذاری ثروتمندان و سپرده‌گذاران بزرگ و همچنین استخرهای سپرده‌گذاری همچنان انکارناپذیر است.
از طرفی استخراج بیت کوین با هارد از الگوریتم اثبات ظرفیت (PoC) استفاده می‌کند. در این الگوریتم به‌جای استفاده از هش برای پیداکردن راه‌حل، فرایند پلاتینگ صورت می‌گیرد. در این فرایند، پاسخ‌های احتمالی معادله بلاک‌ها روی هارد دیسک (HDD یا SSD) ذخیره می‌شوند.
حال اگر پاسخ معادله بلاک در هارد دیسک ذخیره‌ شده باشد، کاربر برنده آن بلاک خواهد شد؛ به همین دلیل هرچه فضای ذخیره‌سازی هارد دیسک بیشتر باشد، تعداد پاسخ‌های احتمالی بیشتری روی آن ذخیره خواهد شد؛ درنتیجه سودآوری نیز بیشتر خواهد بود.
از طرفی، الگوریتم اثبات ظرفیت برخلاف اینکه در حال حاضر توسط توسعه‌دهندگان اندکی استفاده می‌شود، الگوریتمی بهینه برای استخراج ارزهای دیجیتال است؛ به‌طوری‌که در این نوع استخراج خبری از پردازنده‌ها، کارت‌های گرافیکی و همین‌طور سخت‌افزارهای بسیار دیگر نیست. با توجه به این الگوریتم استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از فضای خالی هارد دیسک‌ها امکان‌پذیر است.
پرسش‌های متداول
۱- الگوریتم اثبات ظرفیت چیست؟
الگوریتم PoC نوعی روش استخراج است که از فضای ذخیره‌سازی رایانه‌ها (هارد دیسک) برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند.
۲- برتری الگوریتم اثبات ظرفیت بر اثبات کار چیست؟
به‌دلیل اینکه در الگوی گواه اثبات ظرفیت، از فضای هارد دیسک استفاده می‌شود، مصرف انرژی و هزینه استخراج در قیاس با روش اثبات کار به‌مراتب کمتر است.
۳- چه ارزهایی را می‌توان با هارد استخراج کرد؟
از آنجا ‌که استخراج به‌وسیله هارد دیسک، مفهومی نسبتاً جدید به‌حساب می‌آید، تعداد کمی از ارزها هستند که از الگوریتم گواه اثبات ظرفیت یا اثبات ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند؛ از این‌رو محبوب‌ترین ارزهایی که می‌توان آن‌ها را با هارد دیسک استخراج کرد، عبارت‌اند از رمز ارز سیا کوین (Sia)، رمز ارز برست (Burst)، رمز ارز فایل کوین (Filecoin)، رمز ارز چیا (Chia) و رمز ارز استورج (Storj).
۴- بهترین هارد دیسک برای استخراج ارزها کدام هستند؟
هارد دیسک توشیبا (Toshiba HDWD130EZSTA)، هارد دیسک سیگیت (Seagate ST8000 AS0002)، هارد دیسک داخلی (Internal) وسترن دیجیتال (Western Digital WD Red) و هارد دیسک داخلی سیگیت (Seagate ST10000 VN0004).
۵- چه الگوریتم‌های اجماعی در روش استخراج رمز ارز با هارد دیسک قابل ‌استفاده هستند؟
الگوریتم اثبات ذخیره‌سازی (Proof Of Storage) و الگوریتم اثبات ظرفیت (Proof Of Capacity)

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3660

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا