آشنایی با کلکسیون NFT میمون های خسته یا Bored Ape Yacht Club

فهرست این مقاله
بورد ایپ یات کلاب (BAYC) چیست؟
بورد ایپ یاب کلاب (Bored Ape Yacht Club) یکی از تأثیرگذارترین پروژه‌های NFT و محصول شرکت آمریکایی یوگا لبز (Yuga Labs) است. این پروژه با الهام‌گرفتن از یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های جهان، یعنی CryptoPunks ایجاد شد. در شروع سال ۲۰۲۲، قیمت NFT‌های Bored Apes به‌شکل چشمگیری افزایش یافت. امروزه، اگر تمام NFT‌های موجود در این مجموعه را بفروشید، میلیاردها دلار درآمد خواهید داشت (هر کدام حدود ۲۰۰هزار دلار به فروش می‌رسند). در حال حاضر، اعضای تیم بورد ایپ یاب کلاب در حال رقابت با متا (Meta)، پلتفرم متعلق به مارک زاکربرگ هستند. در ادامه بیش‌تر در مورد بورد ایپ یاب کلاب صحبت خواهیم کرد.

به‌طور خلاصه، مجموعه‌ی بورد ایپ کلکسیونی متشکل از ۱۰۰۰۰ NFT به شکل میمون‌های خسته است که هرکدام ویژگی‌های مخصوص خود را دارند. NFT‌ها توکن‌های غیرقابل تعویضی هستند که می‌توان آن‌ها را شبیه به نقاشی‌های فیزیکی دانست؛ با این تفاوت که از هرکدام فقط یک مورد در جهان موجود است.
Bored Ape مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند حاوی هر تعداد NFT باشند. هر NFT منحصربه‌فرد است و صفات و ویژگی‌های خاص خود را دارد. درواقع، هرکدام از این توکن‌ها ظاهر متفاوتی دارند، لباس‌های عجیب و غریب پوشیده‌اند و حالات چهره‌ی متفاوتی به خود گرفته‌اند. 
سازندگان Bored Ape Yacht Club چه کسانی هستند؟ 
مانند بسیاری از پروژه‌های NFT، BAYC نیز ساختار پیچیده‌ای دارد و زمان و تلاش زیادی برای ساخت آن صرف شده است. مجموعه‌یBored Ape در آوریل ۲۰۲۱ توسط Yuga Labs ایجاد شده است. درواقع، یوگا لبز، مادر BAYC محسوب می‌شود. هدف Yuga Labs ایجاد یک امپراتوری رسانه‌ای است که کاملاً حول محور NFT متمرکز باشد. ساخت NFT‌های Bored Apes اولین گام برای تحقق این رؤیا بود. 
تیم یوگا لبز از چهار توسعه‌دهنده به نام‌های مستعار Tomato، Sass، Gordon  و Gargamel تشکیل شده است که تا سال ۲۰۲۲ هیچ کس از هویت واقعی آن‌ها خبر نداشت. در فوریه‌ی ۲۰۲۲ رسانه‌ی BuzzFeed هویت واقعی گارگامل و گوردون را فاش کرد و پس از آن Tomato و Sass هم چهره‌ی خود را در فضای توییتر نشان دادند. 
قبل از BAYC، گارگامل و گوردون گونر تا حدودی در پروژه‌های مرتبط با رمزارزها فعالیت می‌کردند. هیچ‌کدام تجربه‌ی نوآوری را در این فضا نداشتند اما از سال ۲۰۱۷ مشغول به فعالیت و معامله شدند. با این حال، Tomato و Sass هر دو نسبت به NFT و ارزهای دیجیتال اطلاعات تازه‌ای داشتند. این چهار نفر گرد هم آمدند و شرکت Yuga Labs را ایجاد و سپس BAYC را از طریق Yuga Labs راه‌اندازی کردند. 
اما هنرمند اصلی مجموعه‌ی BAYC زنی است که از نام «Seneca» یا «All Seeing Seneca» استفاده می‌کند. هنرمندان دیگر این مجموعه عبارتند از: توماس داگلی، میگواشیر و زوجی که ترجیح دادند ناشناس بمانند.
ایده ‌‌ی Bored Ape از کجا شروع شد؟ 

زمانی که بنیان گذاران بورد ایپ ایده‌پردازی در مورد پروژه‌ی NFT را آغاز کردند، متوجه شدند که ایده‌های آن‌ها برای نمایش سنتی مناسب نیست و لازم است یک فضای مدرن‌تر به خود اختصاص دهند. 
بورد ایپ یاب کلاب (Bored Ape Yacht Club) در لغت به‌معنی «باشگاه قایق‌رانی میمون‌های بی‌حوصله» است. افرادی که این توکن‌ها را بخرند، بخشی از یک باشگاه و جامعه‌ای با بیش از ۵۰۰۰ عضو خواهند بود که می‌توانند در فضایی مدرن و اختصاصی گرد هم آیند و از مزایای آن استفاده کنند. 
هر توکن NFT در BAYC تا زمانی‌که یکی از معامله‌گرهای محبوب NFT، یعنی Pranksy، تعداد زیادی از توکن‌های NFT این مجموعه را خریداری کرد، ۰. ۰۸ ETH (حدود ۱۹۰دلار در آن زمان) قیمت داشت. او توییتی در این مورد برای دنبال‌کنندگان خود نوشت و با آن همه چیز برای BAYC تغییر کرد. 
شایان ذکر است، تیم بورد ایپ در مصاحبه‌هایی گفته‌اند که پیش از این با پرانکسی ارتباطی نداشته‌اند. پس از این سرمایه‌گذاری، در طول یک ماه تحولات بزرگی رخ داد و فروش توکن‌ها به‌سرعت شروع به افزایش کرد. 
چرا Bored Ape Yacht Club اینقدر گران است؟ 
ازآنجایی‌که توکن‌های NFT منحصربه‌فرد هستند و هرکدام ویژگی‌های مخصوص خود را دارند، ارزش مادی آن‌ها نیز زیاد است اما آیا همه‌ی مردم حاضرند برای آن‌ها مقدار زیادی پول بپردازند؟ خیر. 
نکته اینجاست که لزوماً به سرمایه‌گذاری افراد زیادی نیاز نیست؛ کافی است افراد مناسبی مانند سلبریتی‌ها به پروژه علاقه‌مند شوند و از آن حمایت کنند. 
این پروژه فروش اولیه‌ی خود را تا حد زیادی مدیون توییت‌های Pranksy، مجموعه‌دار محبوب، است. در ماه‌های بعد، جیمی فالون BAYC #599 و امینم BAYC #9055 را خرید و ده‌ها سلبریتی دیگر مانند پاریس هیلتون در این پروژه سرمایه‌گذاری کردند. 
اما چه چیزی باعث شد اولین معامله‌گران NFT در صورت عدم وجود ارتباط قبلی، وارد این پروژه شوند؟ 
از نظر آن‌ها یکی از دلایل اصلی خرید NFT‌ها، کاربردی‌بودن آن‌ها است. بخشی از کاری که تیم مؤسس Bored Ape به‌درستی انجام داد، شفاف‌سازی در مورد مزایای عضویت در باشگاه بورد ایپ بود. همچنین، آن‌ها اعضاء و افرادی را که علاقه‌مند به خرید NFT‌ها هستند، با ارائه‌ی مداوم امتیازات بیش‌تر، وفادار نگه داشتند. همه‌ی این موارد به افزایش قیمت NFT‌های بورد ایپ کمک کرد. 
 مزایای عضویت در باشگاه Bored Ape 

Bored Ape گزینه‌ها و ویژگی‌های زیادی دارد. همانطورکه پیش‌تر اشاره کردیم، Bored Ape Yacht Club یک باشگاه است. درواقع، سازندگان این پروژه از ابتدا تلاش کردند تا یک باشگاه انحصاری به وجود آورند. 
در این مرحله، تنها راه پیوستن به این باشگاه «انحصاری» خرید بورد ایپ است. اگرچه ثبت‌نام با تعداد کم شروع شد اما اکنون کف قیمت هر NFT بالای ۱۰۰ ETH است که ارزش آن در زمان نگارش مقاله به ۱۲۰۰۰۰ دلار می‌رسید. با این حال، اعضای باشگاه به شما پیشنهاد می‌کنند که سرمایه‌گذاری در این پروژه همیشه ارزش مالی دارد؛ زیرا مزایای پیوستن به آن بیش‌تر از سرمایه‌ی اولیه خواهد بود. درواقع، BAYC برای کسانی که تصمیم به خرید NFT و ملحق‌شدن به این پروژه را گرفته‌اند، پاداش‌ها و مزایایی در نظر گرفته است. 
مزایای Bored Ape
BAYC مزایای زیادی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند: 

اعضای باشگاه حقوق استفاده‌ی تجاری میمون‌های خود را دارند. به این معنی که آن‌ها می‌توانند تی‌شرت، لیوان قهوه و… بسازند و بفروشند. 
پروژه‌ی جدیدی به نام Bored Ape Kennel Club (BAKC) راه‌اندازی شد و کل عرضه‌ی NFT‌ها به‌طور انحصاری در اختیار دارندگان بورد ایپ قرار گرفت.
اعضای باشگاه می‌توانند در گردهمایی‌ها و رویداد‌های مختلف با حضور سلبریتی‌ها شرکت کنند. 
بازی‌های مختلف بر بستر بلاک چین برای اعضای باشگاه راه‌اندازی شده است.
بخشی از سرمایه و درآمد باشگاه صرف امور خیریه خواهد شد و اعضای باشگاه در آن شریک هستند. 

به‌طور کلی، NFT‌ها به همه‌ی افراد اقشار جامعه اجازه می‌دهند بخشی از جدیدترین نوآوری‌ها در فناوری، فرهنگ و امور مالی باشند که BAYC به آن تحقق می‌بخشد. البته، جنبه‌های منفی نیز وجود دارد اما تیم Yoga Labs به آنچه در نقشه‌ی راه خود ارائه کرده، پایبند مانده است.
خرید Bored Ape

Yoga Labs در ماه مارس ۲۰۲۲ اعلام کرد که اقدام به خرید CryptoPunks و Meebits کرده است. درنتیجه، Yoga Labs اکنون مدیریت سه مورد از ارزشمندترین مجموعه‌های NFT  را در دست دارد. 
هدف Yoga Labs ایجاد جامعه‌ای از مجموعه دارهای CryptoPunks، Meebits و BAYC در کنار هم است. برای انجام این کار، Yuga Labs اظهار داشت که مالکیت معنوی (IP)، تجاری و حقوق مجوز انحصاری را به دارندگان فردی NFT CryptoPunks و Meebits منتقل می‌کند که به صاحبان CryptoPunks و Meebits این امکان را می‌دهد تا آثار هنری و محصولاتی را براساس NFT‌های خود ایجاد کنند و این دقیقاً مشابه همان کاری است که در پروژه‌ی BAYC انجام داد.
البته، هنوز مشخص نیست که چنین خریدهایی برای جامعه‌ی NFT،  نتیجه‌ی خوبی خواهد داشت یا نه. 
توکن $APE چیست؟ 
مارس ۲۰۲۲ ماه بزرگی برای Yoga Labs بود. تنها چند روز پس از اعلام خریداری CryptoPunks و Meebits، از راه‌اندازی توکن جدیدی به نام ApeCoin ($APE) خبر دادند. ApeCoin  به‌عنوان توکنی برای فرهنگ، بازی و تجارت و برای تقویت یک جامعه‌ی غیرمتمرکز در web3 به کار می‌رود. به‌طور خاص، $APE به‌عنوان نشانه‌ای برای اداره‌ی جامعه‌ی بورد ایپ عمل خواهد کرد. 
این توکن فقط توسط BAYC ایجاد نشده است (اگرچه بنیانگذاران آن درگیر این پروژه هستند). از نظر فنی، ApeCoinDAO خالق ApeCoin است. 
نیکول مونیز، مدیرعامل Yoga Labs در بیانیه‌ای گفت: «جامعه مدت‌هاست که خواهان ApeCoin بوده است؛ بنابراین، ما برای این پروژه بسیار هیجان‌ زده‌ایم». Yoga Labs همچنان سازنده‌ی محصولات و تجربیاتی است که ایده‌ها و انرژهایی جدید را به جامعه می‌آورد. باید توجه داشت که تنها آینده نشان خواهد داد که چگونه همه‌ی این‌ها به ثمر می‌رسد. 
آینده Bored Ape

هنوز هم انجمن Bored Ape فضایی پویا و با روحیه‌ی بالا و با نقشه‌ی راه متمرکز بر ارائه‌ی ابزار مستمر به اعضای خود است. زمان در فضای NFT به‌طرز باورنکردنی سریع حرکت می‌کند؛ بنابراین، سؤالی که وجود دارد، این است که «آینده BAYC چیست»؟
برای شروع، بسیاری از صاحبان بورد ایپ فرصت داشته‌اند تا میمون‌های خود را برای کسب سود بفروشند. پرفروش‌ترین BAYC NFT در تمام دوران، Ape #8817 بود که در حراجی Sotheby’s Metaverse در اکتبر ۲۰۲۱، ۳,۴۰۸,۰۰۰ دلار به دست آورد. 
این شرکت درآمد زیادی دارد. Yoga Labs دور سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیون دلاری خود را به رهبری آندریسن هوروویتز، سرمایه‌گذار دره سیلیکون، در مارس ۲۰۲۲ تکمیل کردد. برای شروع، تیم در حال کار روی یک دنیای مجازی به نام «Otherside» است. همچنین، این تیم قصد دارد به تجارت بیش‌تر و برگزاری رویدادهای مختلف ادامه دهد و حتی وارد صنعت فیلم‌سازی شود. 
بنابراین، Yoga Labs در مسیری سریع برای تحقق اهداف خود برای ایجاد یک امپراتوری رسانه‌ای با محوریت NFT است. با توجه به اینکه هم اکنون Meebits و CyrptoPunks متعلق به Yuga Labs هستند، ما برای رویدادهای آینده هیجان‌زده‌ هستیم. 
سؤالات متداول
۱- چه کسی Bored Ape را راه‌اندازی کرد؟ 
یوگا لبز خالق Bored Ape Yacht Club، پروژه‌ای متشکل از ۱۰۰۰۰ NFT با موضوع میمون‌های خسته و ویژگی‌های مختلف و منحصربه‌فرد است. مانند بسیاری از NFT‌های مبتنی بر PFP، BAYC از CryptoPunks، اولین پروژه از NFT که به دنبال ایجاد مجموعه‌ای از شخصیت‌ها با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و سطوح کمیاب است، الهام گرفته است. 
۲- چه کاری می‌توانید با BAYC انجام دهید؟ 
دارندگان BAYC به BAYC Discord دسترسی دارند؛ سروری که در آن صاحبان با یکدیگر تبادل نظر می‌کنند. شاید قابل‌توجه‌ترین مزیت Bored Ape دسترسی به کلکسیون‌های NFT دیگر مانند Bored Ape Kennel Club باشد که معمولاً به‌صورت رایگان به کیف پول‌های دارای NFT BAYC داده می‌شود. 
۳- چرا BAYC تا این حد محبوب است؟ 
BAYC مجموعه‌ا‌ی NFT با تصاویر میمون‌های خسته و ویژگی‌های به‌خصوص است. صاحبان هر BAYC NFT حقوق استفاده‌ی تجاری را دریافت می‌کنند و می‌توانند محصولات را بر اساس آن بسازند. این توکن‌ها به‌عنوان کارت شناسایی برای یک باشگاه آنلاین طراحی شده است. 
۴- BAYC چگونه کسب درآمد می‌کند؟
بورد ایپ از راه‌های مختلفی درآمد کسب می‌کند. منبع اصلی درآمد آن از فروش میمون‌های خسته و منحصربه‌فرد به‌عنوان NFT و همچنین از طریق حق امتیاز حاصل از فروش ثانویه و سایر معاملات است. Yuga Labs، استودیو پشت BAYC، ۵/۲ درصد از ارزش فروش ثانویه را دریافت می‌کند. هر توکن NFT شامل میمون‌های خسته هستند که در کنار هم به‌عنوان یک کلکسیون عمل می‌کنند. 
۵- با خرید BAYC چه چیزی به دست می‌آورید؟ 
Bored Apes یک پروژه‌ی NFT از ۱۰۰۰۰ تصویر منحصربه‌فرد است. هرکدام تصویری از یک میمون خسته هستند اما هر NFT دارای ویژگی‌های مشخصی است که آن را منحصربه‌فرد و کمیاب‌بودن آن را مشخص می‌کند. لباس‌ها، حالت چهره و اکسسوری‌هایی که برای هر میمون متفاوت طراحی شده است، ازجمله ویژگی‌هایی هستند که منحصربه‌فرد بودن کلی آن را تعیین می‌کنند. 

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” آموزش NFT “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3660

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا