آشنایی با عجیب‌ ترین معاملات بیت کوین تاکنون

عجیب‌ ترین معاملات بیت کوین تاکنون بر اساس الگوریتم خاص خود، پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشت و Electronic Frontier Foundation، که یک بنیاد غیرانتفاعی است، از تاریخ ژانویه ۲۰۱۱ شروع به پذیرش بیت کوین نمود. سپس با اشاره به نگرانی‌هایی در مورد عدم وجود تاییدیه‌های موارد قانونی در مورد سیستم‌های جدید ارزی، پذیرش رمز ارزها  در ژوئن ۲۰۱۱ متوقف شد. اما  EFFدر تاریخ ۱۷ مه ۲۰۱۳ مجدداً تصمیم به پذیرش بیت کوین گرفت. همچنین در ژوئن ۲۰۱۱، ویکی لیکس و چند سازمان‌ دیگر بیت کوین را به عنوان روشی برای پرداخت کمک‌های مالی پذیرفتند.
سرفصل‌های این مقاله
استانداردسازی
در تاریخ ژانویه ۲۰۱۲، بیت کوین به عنوان موضوع اصلی در یکی از قسمت‌های سریالی با ژانر درام و حقوققی ساخته شبکه CBS قرار گرفت. مجری برنامه CNBC، جیم کرامر، بیان کرد برای عجیب‌ ترین معاملات بیت کوین تاکنون هیچ نهاد مرکزی برای قانون گذاری و نظارت بر این ارز وجود نداشته است. که این امر بسیار مهم است.
سرانجام در سپتامبر ۲۰۱۲، بنیاد بیت کوین به منظور سرعت بخشیدن به رشد جهانی بیت کوین به واسطه استاندارد سازی، حفاظت و ارتقا پروتکل منبع باز راه اندازی شد.
پذیرش در بازار جهانی
از این رو در تاریخ اکتبر ۲۰۱۲، BitPay  در طی گزارشی اعلام کرد که بیش از ۱۰۰۰ بازرگان و فعال صنفی روش پرداخت با بیت کوین را به فهرست ارزهای مورد قبول خود اضافه کرده اند. در نوامبر ۲۰۱۲ نیز، وردپرس اقدام به پذیرش بیت کوین نمود. بیت کوین مشروعیت بیشتری در بین قانون گذاران و شرکت های مالی قدیمی به دست ‌آورده است.
به عنوان مثال می‌توان گفت ژاپن قانونی را برای پذیرش بیت کوین به عنوان روش پرداخت قانونی تصویب کرده است. در این میان  کشور روسیه هم اعلام کرد که استفاده از ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین بدون مانع و قانونی است. نمودار زیر روند روزانه قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۴ الی ۲۰۲۱ نشان می‌دهد و همچنین به کمک آن عجیب‌ ترین معاملات بیت کوین تاکنون را می‌توان مشاهده نمود.

مروری تاریخی بر عجیب ترین معاملات بیت کوین تاکنون
با نزدیک شدن ارزش بازار کل بیت‌کوین به یک میلیارد دلار آمریکا، نظر کارشناسان در مورد بیت‌کوین، قیمت بیت‌کوین در سال‌های آینده دارای حباب خواهد بود.
عجیب‌ترین حوادث تاریخی به شرح زیر می‌باشد:
سقوط چشم گیر بیت کوین

آوریل ۲۰۱۳، قیمت هر بیت‌کوین از ۲۶۶ دلار به حدود ۵۰ دلار سقوط کرد و سپس به حدود ۱۰۰ دلار مجدداً افزایش پیدا کرد. طی دوهفته از اواخر ژوئن ۲۰۱۳ قیمت به طور پیوسته روند نزولی پیدا کرد و در نهایت به ۷۰ دلار رسید. سپس قیمت دوباره شروع به رشد نمود و در ۱ اکتبر بار دیگر با قیمت ۱۴۰ دلار به اوج خود دست پیدا کرد.

با توقف سیلک رود در ۲ اکتبر،توسط اداره تحقیقات فدرال باعث سقوط تند قیمت بیت‌کوین به ۱۱۰ دلار شد. اما این افت قیمت به‌سرعت برگشت به‌طوری‌که چند هفته بعد به ۲۰۰ دلار رسید. داده‌های تاریخی قیمت بیت‌کوین نشان می‌دهد که، قیمت از ۲۰۰ دلار در ۳ نوامبر به ۹۰۰ دلار در ۱۸ نوامبر رسید و سرانجام در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳ بیت‌کوین در صرافی Gox هزار دلار آمریکا معامله می‌شد.
سرقت بیت کوین از صرافی

فوریه ۲۰۱۴، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های بیت‌کوین، Gox، فعالیت خود را به دلایل مسائل فنی به حالت تعلیق اعلام نمود. در پایان این ماه، صرافی Mt. Gox گزارش داد که چیزی حدود ۷۴۴۰۰۰ بیت کوین از این صرافی سرقت شده ‌است، از این رو در ژاپن اعلام ورشکستگی کرده بود.

البته از ماه‌ها قبل این اتفاق، استقبال از صرافی Mt. Gox به دلیل مشکل کاربران در برداشت وجه کم شده بود. سرانجام در سپتامبر۲۰۱۴، TeraExchange , LLC، موافقت کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده “CFTC” را مبنی بر تجارت با بیت کوین اخذ شد. و این اولین باری بودکه یک سازمان نظارتی ایالات متحده بیت کوین را تأیید می‌کرد. همین امر بر ثبات این ارز در بازار جهانی کمک شایانی نمود.
رکورد عجیب کوین بیس

یکی دیگر از عجیب‌ ترین معاملات بیت کوین تاکنون در ژانویه ۲۰۱۵ می باشد. کوین بیس ۷۵ دلار آمریکا جمع‌آوری کرد و رکورد قبلی یک شرکت بیت‌کوین را شکست.

هک شدن صرافی انگلیسی

کمتر از گذشت یک سال پس از فروپاشی صرافی مت گوکس، صرافی مستقر در انگلستان Bitstamp اعلام نمود که توسط بررسی‌های صورت‌گرفته متوجه هک سیستم‌های خود و به سرقت رفتن حدود ۱۹۰۰۰ بیت‌کوین معادل تقریباً ۵ میلیون دلار از کیف پول کاربران شده‌اند.

این موضوع بر روی آینده قیمت بیت‌کوین تأثیرگذار بود؛ بنابراین فعالیت‌های خود را به‌صورت آفلاین ادامه دادند. این صرافی برای چندین روز کاری در میان گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه مشتریان وجوه خود را ازدست‌داده‌اند، آفلاین فعالیت می‌کرد.
اما Bitstamp پس از افزایش اقدامات امنیتی و بالابردن سطح اطمینان به مشتریان در خصوص عدم تأثیر این اتفاق بر مانده‌حساب آنها، از تاریخ ۹ ژانویه معاملات خود را از سر گرفت.
فرآیند محبوب شدن بیت کوین

در ژانویه ۲۰۱۶، نرخ شبکه از ۱ هش بر ثانیه پا به فراتر نهاد. در مارس ۲۰۱۶،هیئت دولت ژاپن ارزهای مجازی مانند بیت کوین را به عنوان عملکردی مشابه با پول واقعی به رسمیت قبول کرد.

Bidorbuyیکی از بزرگترین بازار آنلاین آفریقای جنوبی، پرداخت با بیت کوین را برای خریداران و فروشندگان تسهیل کرد. در ژوئیه محققان مقاله‌ای منتشر نمودند که نشان می‌داد تجارت بیت کوین از نوامبر ۲۰۱۳ دیگر توسط فعالیت‌های غیرقانونی راهبری نمی‌شود، بلکه توسط شرکت‌های قانونی انجام می‌پذیرد.
از این رو بیت کوین سال به سال علاقه‌مندان آکادمیک بیشتری به خود جذب ‌کرد. تعداد مقالات گوگل اسکالر منتشر شده در مورد بیت کوین از ۸۳ مورد در سال ۲۰۰۹، به ۴۲۴ مورد افزایش و در سال ۲۰۱۲ و ۳۵۸۰ مورد در سال ۲۰۱۶ ارتقا یافت. و تعداد بیزینس‌هایی که خواهان استفاده از بیت کوین بودند افزایش یافت و این یک تضمین برای این ارز محسوب می شد.
استفاده از بیت کوین در فروشگاه های آنلاین

در ژانویه ۲۰۱۷، شبکه ان‌اچ‌کی در طی یک گزارش تعداد فروشگاه‌های آنلاین پذیرنده بیت کوین در ژاپن نسبت به سال گذشته ۴٫۶ برابر اعلام نمود. همچنین مدیر عامل BitPay، استفان جفت اعلام کرد که نرخ معاملات این شرکت از تاریخ ژانویه ۲۰۱۶ تا فوریه ۲۰۱۷ رشد ۳ درصدی و قابل ملاحظه ای داشته است و توضیح داد که استفاده از بیت کوین در پرداخت‌های زنجیره تأمین B2B روبه رشد خواهد بود.

برای دوره ۶ ماهه منتهی به مارس ۲۰۱۷، صرافی Bitso مکزیک شاهد حجم معاملات با رشد بالا ۱۵۰۰٪ بود [ بین تاریخ ژانویه و مه ۲۰۱۷، Poloniex بیشتر از ۶۰۰٪ تریدر آنلاین و فعال داشت و به‌طور منظم ۶۴۰٪ رشد در تعداد معامله را تجربه نمود.
اما به دلیل اینکه در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۱۷، مارک پلیس استیم اعلام کرد که دیگر بیت کوین را به عنوان پرداخت محصولات خود قبول ندارد، البته دلیل این تصمیم را سرعت پایین معاملات، نوسان قیمت و کارمزد بالای معاملات اعلام نمود، این ارز دچار نوساناتی در بازار شد. این حادثه جز عجیب‌ ترین معاملات بیت کوین تاکنون محسوب می گردد.
ممنوعیت تجارت ناشناس بیت کوین

در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۸، کره جنوبی در طی مقرراتی اعلام کرد که همه معامله گران بیت‌کوین باید هویت خود را تأیید کنند، بنابراین تجارت ناشناس بیت‌کوین را ممنوع اعلام کرد. از این رو در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸، شرکت پرداخت آنلاین استرایپ با بیانیه‌ای اعلام کرد که پشتیبانی خود از پرداخت با بیت‌کوین را تا اواخر آوریل ۲۰۱۸ قطع خواهد کرد و دلیل آن را کاهش تقاضا، افزایش هزینه‌ها و زمان معاملات اعلام نمود.

افزایش دستگاه خودپردازش بیت کوین

در سپتامبر ۲۰۱۹، شمار دستگاه خودپرداز بیت‌کوین در سراسر جهان به عدد ۵٬۴۵۷ رسید.

کشورهایی نظیر ایالات متحده، کانادا، انگلستان، اتریش و اسپانیا جز کشورهای دارای بیشترین خودپرداز بیت‌کوین محسوب می‌شدند. همین مسئله بعدها در جذب اعتماد کاربران بیشتر به سمت این ارز بسیار کمک‌کننده بود.

خرید و فروش با بیت کوین

در ۲ ژوئیه ۲۰۲۰ یکی دیگر از عجیب‌ ترین معاملات بیت کوین تاکنون رخ داد، به این صورت که تعدادی از شرکت های هندی شروع به انتقال مجموعه ای ازمحصولات قابل معامله با بیت کوین (ETP) را آغاز نمودند و استفاده از این ارز را در سیستم تجارت خود جای دادند. در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۰،Wiener Börse  بیست و یک عنوان از خدمات خود را مشمول پرداخت با ارزهای رمزپایه نظیر بیت کوین، کرد، از جمله خدمات قیمت گذاری و تسویه حساب اوراق بهادار ذکر نمود.

در تاریخ ۳ سپتامبر بورس اوراق بهادار فرانکفورت در بازار تنظیم شده خود عبارت اولین اسکناس بیت کوین (ETN) را که به‌طور مرکزی از طریق پاکسازی Eurex ترخیص شده بود، قبول کرد.
در این میان در اکتبر نیز پی پال اعلام کرد که به کاربران خود اجازه خرید و فروش بیت کوین را در سیستم عامل خود داد به شرطی که کاربران بیت کوین را ذخیره یا برداشت نکنند.
از جمله عواملی که ممکن است در این افزایش ارزش قیمت بیت کوین موثر و نقش داشته باشد، می‌توان به بحران مالی منطقه یورو و به خصوص بحران مالی سال ۲۰۱۲تا ۲۰۱۳ قبرس همچنین اظهارات شبکه در خصوص مقابله با جرائم مالی برای تعیین وضعیت حقوقی ارز و افزایش علاقه رسانه‌ها و مردم به این ارز برشمرد.
عجیب‌ ترین معاملات بیت کوین

صعود به قیمت ۲۰ هزاردلاری برای بیت‌کوین در اواخر سال ۲۰۱۷ و نوسانات قابل‌توجه قیمت آن در طی سال ۲۰۱۸، بیشتر نشان از هیجان و یک امر غیرعادی برای این ارز تلقی می‌شد. بر اساس نظر کارشناسان پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین از این طریق کمی دشوار می‌گردد.
سقوط قیمت بیت‌کوین به زیر ۴ هزار دلار در ماه نوامبر ۲۰۱۸ بسیار شوک برانگیز بود. برخی از معامله گران و کارشناسان بر این باورند که با کاهش قیمت سهام، قیمت بیت‌کوین نیز کاهش می‌یابد، زیرا هر دوی این‌ها به طور ذاتی با هم مرتبط می‌باشند. وی اشاره کرد که مردم به این دلیل بیت‌کوین می‌خرند تا در برابر کاهش قیمت سهام ایمن باشند.

اما آن‌طور که انتظار می‌رفت تأثیرگذار نبود. زیرا تورم می‌تواند سبب کاهش قیمت دلار و سهام شود. اما این تصور یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که مردم بیت‌کوین را به‌عنوان ابزار سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کردند که این هم کاملاً درست نبود.

جهش قیمت بیت کوین به بیشتر از ۶۳ هزار دلار در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ عجیب‌ ترین معاملات بیت کوین تاکنون بود. که نشانه هایی از وجود فعالان بورس وال استریت پس از حدود یک دهه از راه اندازی ارزهای دیجیتال مورد قبول قرار گرفت.

با عرضه نخستین بار سهام صرافی ارزهای دیجیتال کوین بیس در بورس، ارزش اولیه سهام این صرافی چیزی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شد. در این میان دو بانک بزرگ آمریکایی به نام گلد من ساکس و جی پی مورگان نیز اعلام کرده اند به زودی امکان دسترسی به ارزهای دیجیتالی را در اختیار کاربران و علاقه مندان خواهند گذاشت.

ریزش اخیر قیمت بیت‌کوین بنا بر گزارش اقتصاد نیوز و به نقل ازایسنا بیت‌کوین برخلاف انتظار اولیه معامله گران در روزهای اخیر با شکستن مرز روانی مهم ۶۰ هزاردلاری مواجه بوده است.

برخی از کارشناسان معتقدند تداوم این وضعیت برای این ارز در آینده با فشار فروش سنگین مواجه خواهد شد. پانکای بالانی – مدیر صرافی دلتا این اصلاح قیمت رمزارز تا ۴۰ هزار دلار ممکن است تداوم یابد و به نظر مسیر صعودی بیت‌کوین در کوتاه‌مدت از دست رفته می‌باشد. از طرفی رفتارهای هیجانی در این افت قیمت دامن می‌زند.
جمع‌ بندی
به‌عنوان جمع‌بندی به‌پیش بینی قیمت بیت‌کوین بر اساس عجیب‌ ترین معاملات بیت کوین تاکنون رخ داده است، بر اساس نظر برخی کارشناسان می‌پردازیم. کریپتوپوتیتو، پلن‌بی بر این باور است که افت اخیر قیمت بیت‌کوین به معنای پایان روند صعودی این رمز ارز در سال جاری نمی‌باشد.
بیت‌کوین در طی روزهای گذشته با یک افت قیمت شدید مواجه شده و سقف قبلی خود را ازدست‌داده است اما به عقیده پلن‌بی، این بخشی از فرایند صعودی برای قیمت بیت‌کوین است و قیمت این رمز ارز می‌تواند تا ۲۸۸,۰۰۰ دلار هم افزایش پیدا کند.
اما در این میان لی این پیش بینی را بیش از حد خوش‌بینانه خوانده است. همچنین سیاست‌مدارهای برخی از کشورها سرمایه‌گذاری در این حوزه را ایمن نمی‌دادند و این بستر را برای سرمایه‌گذاری مناسب نمی‌دانند.
با وجود قیمت فعلی بیت‌کوین که حدود ۵۰,۰۰۰ دلار می‌باشد این پیش‌بینی که قیمت آن تا ۶ برابر افزایش پیدا خواهد کرد وجود دارد. البته ممکن است این پیش‌بینی در حال حاضر خیلی خوش‌بینانه و غیرواقعی به نظر برسد، و جز عجیب‌ترین معاملات بیت‌کوین تاکنون به شمار رود، اما با توجه به این‌که قیمت بیت‌کوین سابقه افزایش ۶ برابری را داشته است.
همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، این رمز ارز در ماه اکتبر با قیمت ۱۰,۰۰۰ دلار معامله می‌شد؛ اما در ماه آوریل، قیمت آن به ۶۰,۰۰۰ دلار رسیده است و از آنجا که بر اساس نظریه فرکتال‌ها هر کل متشکل از جز است می‌توان گفت روند کلی نمودار از روندهای جزئی تشکیل شده است و برگرفته از آن است و امکان تحقق این فرضیه وجود دارد.

وبسایت https://appagahi.ir
نوشته ایجاد شد 3660

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا